Hop til indhold
  • 0

Kommentarer til IHC i nybyggeri


BSP
 Share

Spørgsmål

Hej.

Vi skal til at bygge hus, og skal snart snakke med elektrikken.

Vi kunne godt tænke os IHC, så jeg kunne godt tænke mig kommentarer til tankerne om installationen. Tanken er at lave en basis installation, hvor alt hvad der skal i væggen laves nu og forberedt til udbygning på et senere tidspunkt. Både for at holde prisen nede nu, men også fordi det skal være et hygge projekt, hvor jeg senere kan tilføje alarm, pir, lysdæmpere osv. Jeg tænker at alt hvad der skal i loftet senere kan laves ovenfra.

I tavlen skal der være controller og de nødvendige input/output, men ingen lysdæmpere.

Jeg prøver lige at opsumere, for det bliver vist for langt hvis jeg skal opremse for hver rum.

Ved indgangen til alle rum skal der være 6 tryk med 3 dioder.

Rigeligt med stikkontakter hvor der er 1 med fast strøm og 1 som kan styres fra IHC.

Ved loft i stue og køkken/alrum, skal der være 1 modul dåse med tomrør til loftet, hvor jeg senere kan trække kabler til PIR og/eller alarm.

På børneværelser skal der på hver side af rummet med tomrør til loftet til TV/internet. Børnene er 3 og 6 år, så der går nogle år inden de skal have TV eller internet på værelset.

Tomrør til TV/internet i køkken, soveværelse, kontor og stue. Nogle trukket ud til teknikskabet andre kun til loft. 

I soveværelset skal der være 1 med fast strøm og 1 som kan styres fra IHC på hver side af sengen, så sengelampen tændes når vi går ind i rummet.

På badeværelser skal der være stikkontakt i skab til opladning af tandbørster.

Udendørs stikkontakter skal kunne styres fra IHC, bla. til julelys.

PIR i indkørslen.

 

Spørgsmål:

Til at styre udendørslys, skal det være med skumringsrelæ eller programeres i IHC?

Skal der forberedes til tastatur ved døren for at afbryde alarm, eller bruger I app fjernbetjening til at slå alarm fra?

 

Jeg skal selv programmere vores installation.

Jeg har flere venner som er elektrikker som kan hjælpe med at ændre i installation og hjælpe med at programmeringen.

 

Lad mig høre jeres kommentarer! :-)

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

25 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Umiddelbart en god plan. Jeg ville dog også trække rør til PIR i alle rum, samt overveje om ikke også der skulle rør ved alle døre/vinduer til alarmkontakt. Så kan du også benytte denne til varme styring. Og nå ja, hvad med varmestyringen ? Lav den med IHC så den er integreret, istedet for standard VVS med Danfoss, Wavin eller lign.

Ved hoved/bryggersdør bør du forberede til alartastatur. Det er ikke alle (børn, pensionister og sådan nogle som mig) der syntes at alt skal foregå via en app på en smartphone. Det er fint man kan, men blot fordi man kan behøver det ikke være skal. Jo jo det er da sjovt at rode med og giver dejlig selvtilfredsstillelse når man får det til at virke. Men i praksis ved jeg ikke hvor mange der benytter sin app hver gang de går i køkkenet, eller på toilettet for at tænde/slukke lyset. Næ så er det bedre med noget lidt mere "intiligent" såsom tilstedeværelses detektion via PIR, lyd, smartphone eller anden gadget, end jeg skal finde telefonen frem, starte App'n, finde det rigtige side/rum og så aktivere on/off.

Skumringssensor er at foretrække, men den kan simuleres med software. Bliver dog aldrig helt så præcis, når det er overskyet eller lyse after med fuldmåne, men vil virke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der kommer lige et par fif fra mig...

Du skriver 1m dåser ved loft til alarm, hvis du påtænker at bruge 1moduls fuga pir til alarm, så er det no-go, de er ikke stabile nok til alarm, der er for stor mulighed for fejl, bruge en decideret alarm pir, den kan du også programmere til at den feks, kan slukke og tænde lyset i rum osv. 

Dine tomrør, du skriver at nogle skal gå til loft, og andre til teknikskab, jeg ville sætte dem alle til loftet, og så have en god føringsvej fra loftet og ned i teknikskabet... så er der rig mulighed for at køre alt på kryds og tværs...

I stuen... tænk på om du vil have sorround sound og lav dåser til dette, evt. bare med et rør til loftet, så kan du altid udvide.. 

Udendørslys. skumringsrelæ er ved at være fortid... den tilpasser jo selvfølgelig de lysforhond der er lige nu, men du kan hente et virtuel skumringsrelæ her på siden, som bare er en programblok, hvor alle sol opgang og nedgange er lagt ind i, så lyset tænder selv, samt du kan sætte offset, hvis det tænder for sent eller for tidligt, 

Tænding af stikkontakter på ihc... her vil jeg anbefale at du trækker en ekstra leder med hele vejen rundet, i hver rum, så er det senere bare at flytte en ledning i stikkontakten, om de skal være konstant eller på IHC

I soveværelset, ville jeg vælge to seperat styrede stikkontakter, så i har hver jeres sengelampe..

Dåser til TV... her er jeg nok miliøskadet, men jeg ville trække rigeligt med netværk til alle tv.... alle bokse osv skal have netværk idag.. og det kører bare bedre på et kabel end på wifi...

Og ja tastatur ved døren.... der kan være mange ting, som gør at du ikke kan komme på med din smartphone app.. 

Og så lige den sidste.. hvorfor vil du have tryk med dioder? skal du bruge dioderne til status indikering, eller skal de lyse konstant?? smag og behag, men jeg ville ikke kikke rundt i et mørkt hus, og have en masse røde prikker.... når du har boet der et par uger, så lærer du nok hvor de sidder i mørke ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
41 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Umiddelbart en god plan. Jeg ville dog også trække rør til PIR i alle rum, samt overveje om ikke også der skulle rør ved alle døre/vinduer til alarmkontakt. Så kan du også benytte denne til varme styring. Og nå ja, hvad med varmestyringen ? Lav den med IHC så den er integreret, istedet for standard VVS med Danfoss, Wavin eller lign.

Ved hoved/bryggersdør bør du forberede til alartastatur. Det er ikke alle (børn, pensionister og sådan nogle som mig) der syntes at alt skal foregå via en app på en smartphone. Det er fint man kan, men blot fordi man kan behøver det ikke være skal. Jo jo det er da sjovt at rode med og giver dejlig selvtilfredsstillelse når man får det til at virke. Men i praksis ved jeg ikke hvor mange der benytter sin app hver gang de går i køkkenet, eller på toilettet for at tænde/slukke lyset. Næ så er det bedre med noget lidt mere "intiligent" såsom tilstedeværelses detektion via PIR, lyd, smartphone eller anden gadget, end jeg skal finde telefonen frem, starte App'n, finde det rigtige side/rum og så aktivere on/off.

Skumringssensor er at foretrække, men den kan simuleres med software. Bliver dog aldrig helt så præcis, når det er overskyet eller lyse after med fuldmåne, men vil virke.

Tak for kommentarerne! :-)

Det kunne være en god ide med rør til PIR i alle rum. Jeg havde tænkt at det kunne jeg selv lave efterfølgende fra loftet. Jeg vil skrive det på min liste, så må jeg se hvad elektrikkeren vil være bekendt at tage for at lave sådan nogle tomrør. :-)

Varmestyring og ventilation bliver Danfoss, det ved jeg ikke om kan ændres uden det giver mangle problemer?

Jeg vil forbedrede til alarmtastatur.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
46 minutter siden, Brian (Badazz) skrev:

Der kommer lige et par fif fra mig...

Du skriver 1m dåser ved loft til alarm, hvis du påtænker at bruge 1moduls fuga pir til alarm, så er det no-go, de er ikke stabile nok til alarm, der er for stor mulighed for fejl, bruge en decideret alarm pir, den kan du også programmere til at den feks, kan slukke og tænde lyset i rum osv. 

Dine tomrør, du skriver at nogle skal gå til loft, og andre til teknikskab, jeg ville sætte dem alle til loftet, og så have en god føringsvej fra loftet og ned i teknikskabet... så er der rig mulighed for at køre alt på kryds og tværs...

I stuen... tænk på om du vil have sorround sound og lav dåser til dette, evt. bare med et rør til loftet, så kan du altid udvide.. 

Udendørslys. skumringsrelæ er ved at være fortid... den tilpasser jo selvfølgelig de lysforhond der er lige nu, men du kan hente et virtuel skumringsrelæ her på siden, som bare er en programblok, hvor alle sol opgang og nedgange er lagt ind i, så lyset tænder selv, samt du kan sætte offset, hvis det tænder for sent eller for tidligt, 

Tænding af stikkontakter på ihc... her vil jeg anbefale at du trækker en ekstra leder med hele vejen rundet, i hver rum, så er det senere bare at flytte en ledning i stikkontakten, om de skal være konstant eller på IHC

I soveværelset, ville jeg vælge to seperat styrede stikkontakter, så i har hver jeres sengelampe..

Dåser til TV... her er jeg nok miliøskadet, men jeg ville trække rigeligt med netværk til alle tv.... alle bokse osv skal have netværk idag.. og det kører bare bedre på et kabel end på wifi...

Og ja tastatur ved døren.... der kan være mange ting, som gør at du ikke kan komme på med din smartphone app.. 

Og så lige den sidste.. hvorfor vil du have tryk med dioder? skal du bruge dioderne til status indikering, eller skal de lyse konstant?? smag og behag, men jeg ville ikke kikke rundt i et mørkt hus, og have en masse røde prikker.... når du har boet der et par uger, så lærer du nok hvor de sidder i mørke ;)

Tak for kommentarerne! :-)

Jeg mener et 50x50mm dåse med blænddæksel og med rør til loftet. Så kan jeg selv trække kabler efterfølgende til en alarm PIR som monteres på væggen. Eller trække strøm ud til trådløse højtalere?

Der er 4 tomrør med i prisen, dem vil jeg trække til teknikskabet fra f.eks kontor og stue hvor vi skal have TV og internet når vi flytter ind. De andre rum kan jeg selv trække på tværs af loftet når vi får behov for det.

Ja der skal være rigeligt af netværksstik. Jeg vil have 20-30mm tomrør ned i en 1,5 modul dåser, så kan jeg altid lave ekstra dåser i væggen hvis der er behov for det. Der burde kunne trækkes nogle kabler ned til flere dåser.

Jeg tænker at dioderne i tryk kan bruges til indikationer, f.eks. hvis alarm er tilkoblet, eller hvis det ringer på døren? Dioderne kan måske også bruges til vågelys på børneværelserne, eller som hjælpelys til at finde ud på badeværelset?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, BSP skrev:

Tak for kommentarerne! :-)

Jeg mener et 50x50mm dåse med blænddæksel og med rør til loftet. Så kan jeg selv trække kabler efterfølgende til en alarm PIR som monteres på væggen. Eller trække strøm ud til trådløse højtalere?

Der er 4 tomrør med i prisen, dem vil jeg trække til teknikskabet fra f.eks kontor og stue hvor vi skal have TV og internet når vi flytter ind. De andre rum kan jeg selv trække på tværs af loftet når vi får behov for det.

Ja der skal være rigeligt af netværksstik. Jeg vil have 20-30mm tomrør ned i en 1,5 modul dåser, så kan jeg altid lave ekstra dåser i væggen hvis der er behov for det. Der burde kunne trækkes nogle kabler ned til flere dåser.

Jeg tænker at dioderne i tryk kan bruges til indikationer, f.eks. hvis alarm er tilkoblet, eller hvis det ringer på døren? Dioderne kan måske også bruges til vågelys på børneværelserne, eller som hjælpelys til at finde ud på badeværelset?

Dioderne kan bruges til mange ting, men det er bare vigtigt at man ved hvad man vil bruge dem til, hvis du sætter et 6-tryk op med 3 dioder og trækker et link 10 kabel fra tavlen, så kan du altid montere dioderne op til en output modul, så de har en styrbar funktion, har set alt for mange steder at et helt hus er plastret til i tryk med dioder, som lyser konstant.. men god ide med at det eks. blinker når det ringer på døren...  jeg har lavet så trykket til badeværelset (sidder udenfor døren) blinker når lyset er tændt, det er smart da ungerne ikke er for glade for at låse døren, så kan man altid se om der er optaget..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dioden til toilet/badeværelse kan også bruges til "regørings indikation" Se Visual manualen for eksempel.

Post i postkassen, indikator, timerstatus, sommer/vinter tilstand dag/nat tilstand, rum slukket osv osv. Så ja det er bare med at få trukket rør/kabler med det samme. Så kan funktionen altid programmeres efterfølgende. Vi andre med fuld/grundmurrede væge og loft til kip har ingen muligheder for at eftermontere noget som helst, så her er det bare ærgeligt at have glemt noget, eller komme i tanke om - det kunne være rart/smart med elektriske gardiner. To late. Det kan ikke lade sige gøre uden meget grimme synlige kabler/kanaler.  

Mht ringeklokke funkton så er det en del af LK`s gamle standardhus at du kan få lyset i udvalgte rum til at blinke når det ringer på døren, - og vende tilbage til samme tilstand det var. Fint om aftenen hvis man sider i stuen eller på 1. sal. med TV tændt og ikke er helt opmærksom.

mht varmestyring, ville jeg forhører mig om alternativet med IHC temperatur sensorer og så kører det ind over, istedet for Danfos´s. Du sparer noget på styringen, til gængæld skal der noget rør/kabling til da IHC´s ikke er trådløst. Sensor prisen pr. rum er ca. den samme (kr. 500).

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
32 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

mht varmestyring, ville jeg forhører mig om alternativet med IHC temperatur sensorer og så kører det ind over, istedet for Danfos´s. Du sparer noget på styringen, til gængæld skal der noget rør/kabling til da IHC´s ikke er trådløst. Sensor prisen pr. rum er ca. den samme (kr. 500).

 

Hvad er fordelen ved at styre varmen fra IHC?

Når det er gulvvarme nedlagt i et godt lag beton, så kan temperaturen ikke ændres i løbet af dagen når vi er væk på arbejde. Så 95% af tiden skal der ikke skrues på varmen - gætter jeg på?

På Danfoss styringen kan man programmere at temperaturen sænker sig når vi skal på ferie, og tænde så der er varmt når vi kommer hjem igen. Hvis vi skulle komme før hjem, kan man tænde for varmen via internettet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Er det tung gulvvarme (beton) er der ikke så meget at hente som ved let (tyndt trægulv med alufordelings plader). 

Fordelen ved at styre sammen med IHC er at her kan du få mange flere input til at tænde/slukke/regulere varmen. F.eks. ved huset hvornår det er beboet(dag/nat), ubeboet (arbejde) eller frostsikret (ferie), samt du kan slukke for varmen til en enkelt kreds hvis døren/vinduet til rummet stå åben, eller PIR´n i rummet siger der ikke har været nogen i x timer/dage. Så kan vi godt slå over på natsænkning/ubeboet.

Styring via Internet (eller se/logge temperaturen) er også mulig med IHC såfremt du køber app´n eller laver noget 3. part som IHC Captain. Det er ikke alle VVS varmestyringer der kan dette.

Så ja hvis du vil have IHC fordi du vil kunne styre lyset individuelt og "fremtidssikre" det, så skal du også have IHC til varmen for at "fremtidssikre". Men korrekt, det giver ikke så meget mening når der er tale om tung gulvvarme som tager 24 time eller mere om at reagerer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dejligt at projektet skrider fremad – og I nu er kommet til den afsluttende del af planlægningen. Det er nu de næste 30 års muligheder for komfort, energibesparelser og sikkerhed for alvor bliver fastlagt.

Umiddelbart ser jeres planer meget fornuftige ud, jeg vil dog gerne knytte en kommentar til et par punkter.

Du planlægger tomrør til loftet – er det overhovedet lovligt i dag? Jeg mener – med 20/30 tomrør laver du et kæmpehul i klimaskærmen! Hvis rørene afsluttes under klimaskærmen – altså på den ”varme” side, så SKAL du være ekstrem grundig med at få lukket igen når du gennembryder den for at trække nye kabler. Hvis du sjusker skal du ikke forvente at tagkonstruktionen holder mere end max. 10 år.

Alene den termiske effekt, at varm luft er lettere en kold, vil bevirke en jævn luftstrøm af varm og FUGTIG luft, som ved kontakt til den kolde luft kondenserer og bliver til vand, med deraf følgende svampe angreb – hvilket sandsynligvis vil kunne ses allerede INDEN I flytter ind.

Rådet må derfor være, at trække ALLE rør til teknikrummet og så lave et krydsfelt der. Det giver selvsagt en hulens masse rør/kabler – men bevarer både huset og alle mulighederne. Samtidig slipper du for at rode rundt i isoleringen. Krasse, krasse.

 

Skumringsrelæ: – LK lancerede tidligere i år en kombineret temperatur/lys måler som kan placeres udendørs. Med den – og et godt program – kan du frit indstille graden af mørkt/lyst og dermed hvor mørkt det skal være udendørs, før en evt. PIR sensor i rummet skal tænde lyset.

PIR sensor: – Med en Niko/servodan 41-440 sensor kan PIR sensoren også placeres i loftet – dermed er der ikke behov for dåser og rør i væggene.

Alarm: – Ja, du skal helt klart føre et kabel/rør frem til enten et udvendigt kodetastatur, hvilket anbefales, eller alternativt et indvendigt 6 tryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Så ja hvis du vil have IHC fordi du vil kunne styre lyset individuelt og "fremtidssikre" det, så skal du også have IHC til varmen for at "fremtidssikre". Men korrekt, det giver ikke så meget mening når der er tale om tung gulvvarme som tager 24 time eller mere om at reagerer.

Det er desværre en tung gulvvarme vi får. Jeg har spurgt om det er muligt at få en let gulvvarme installation, det ville blive alt for dyrt. Jeg gætter på at det er fordi det er en anden løsning end de er vant til......

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Henning Pedersen

Jeg ved at det er muligt at få trukket tomrør til loftet. De bliver proppet så der kan laves blow-door test. Jeg kan godt se problemet hvis der er mange store rør som ender på loftet.... jeg må høre elektrikkeren om prisforskellen.

Er det dette "skumringsrelæ" LK nr: 507D6533 du tænker på? I vejledningen står der anvendelsesområde: -5 - 35gr.?? Så den skal tages ind, hvis der kommer frost i Danmark?? :-D

Smart PIR sensor, den vil jeg huske! 

Jeg må hellere få trukket et rør ned til døren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg bruger lysdioder i tryk til at indikere at stikkontakterne er tænkte. Praktisk i feks et værelse hvor der også er afbryder på lampen, ellers kan man styrte frem og tilbage for at tænde og slukke på lampen. 

Ellers bruger jeg lysdioderne til at vise når der kaldes på varme, men det er mest som fejlfinding og opsætning / nørderi ;)

Jeg er enig med Henning med din klimaskærm, det er no go at gennembryde den. Alt skal laves på den varme side, intet føres til uisoleret loftrum! Det var i gamle dage man kunne fuske en masse igennem loftet efterfølgende, men det er slut nu. 

Min anbefaling er at gå lavet så meget som muligt nu, ellers bliver man aldrig færdig. Du så have hyggeprojekter de næste 10 år med at lave Sonos, IHC-CAPTAIN, omprogrammering/optimering af dit program osv osv, men alt kabling osv skal du få lavet nu. 

Enig med Brian, med netværksstik, det har jeg også i alle rum. Lækkert at der er fast ethernet til tv, ps3/4, sonos gamer pc, netværks printer, dørtlf, AP osv osv. 

Ellers lyder det godt det du har i tankerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
38 minutter siden, BSP skrev:

Er det dette "skumringsrelæ" LK nr: 507D6533 du tænker på? I vejledningen står der anvendelsesområde: -5 - 35gr.?? Så den skal tages ind, hvis der kommer frost i Danmark?? :-D

Ja - og med de klimaændringer vi ser, og højst sandsynlig kommer til at se, har jeg ingen bekymringer med temperaturer under minus 5.

 

53 minutter siden, BSP skrev:

Det er desværre en tung gulvvarme vi får. Jeg har spurgt om det er muligt at få en let gulvvarme installation, det ville blive alt for dyrt. Jeg gætter på at det er fordi det er en anden løsning end de er vant til......

Det har du sandsynligvis ret i.

Med de nye krav til varmeforbrug er vi faktisk ved at være derhenne hvor gulvvarme fortrinsvis er for komfortens skyld. Skulle jeg bygge nyt i dag, ville jeg meget seriøst overveje el varme under klinkegulve, og lade ventilationsanlægget stå for opvarmningen af resten, evt. kombineret med solceller på taget.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Husk altid rigeligt af rør :D

Spøg til side. Jeg er selv ved at afslutte mit hus med IHC, Jeg har lavet rørinstallation til det hele, Dog ikke nødvendigt, det er kun blevet lavet grundet jeg selv er elektriker. 

Med hensyn til forberedelse fremadrettet så har jeg valgt alarm og varmestyring via IHC, det kan jo kombineres i et utal af muligheder.... 

20160123_162414.jpg

20160319_145556.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Michael H. Jensen skrev:

Husk altid rigeligt af rør :D

Spøg til side. Jeg er selv ved at afslutte mit hus med IHC, Jeg har lavet rørinstallation til det hele, Dog ikke nødvendigt, det er kun blevet lavet grundet jeg selv er elektriker. 

Med hensyn til forberedelse fremadrettet så har jeg valgt alarm og varmestyring via IHC, det kan jo kombineres i et utal af muligheder.... 

20160123_162414.jpg

20160319_145556.jpg

Det er bare lækkert det der. Specielt nedføringen til tavlerne ser skide godt ud :)

Der er så lidt med om du kan få det lukket omkring rørene, så det er IP 20, men stadig høj standard. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Hold da op.. Godt nok mange rør. Håber ikke du skal skrue noget fast i loftet. Chancen for at ramme forbi et rør er vist mindre end at vinde 7 rigtige i lotto :D
Til gengæld er det praktisk og smart, hvis altså du så også kan finde en søgefjeder der er lang nok, (medmindre du har træk-snor i).

Tænke på det samme. Det er noget af en "highway" at have løbende gennem huset. Har godt nok selv en lign. i gulvet til alle gulvarmerørene. Men nedføringe i tavlerne er flot.

Men det hjælper ligefedt at have forberedt en masse rør hvis ikke der kan trækkes noget igennem dem, så man skal passe på med for mange skrarpe knæk. Men han er jo epileptiker så han må vide det og have erfaring. 

Et lille fif fra en gammel rotte i faget er en støvsuger på røret og så føder man først en tynd bomuld/sytråd gennem røreret, efterfulgt af en kraftigere polytræktråd. Husk luften har en "smørende" effekt. Benyttes bla også til fiberforbindelser hvor man kan blæse flere km. i ad gangen. Men det kan være "sejt" at få trukket et "plastkabel" som IHC-link10 igennem, det "klæber" i hvert eneste hjørne/buk på rørene.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu har jeg haft første snak med elektrikkeren og er ved at kigge på PIR.

@Henning Pedersen foreslog denne PIR: Niko/servodan 41-440 sensor. http://www.niko.dk/produkt/41-440
Men hvordan skal den forbindes?
24V til +/- terminalerne og så føre NPN til 3mA input modul?

Jeg skal også have PIR (til IHC selvfølgelig) udendørs som skal dække indkørslen og fliser foran huset. Dette flise område er ca. 8 x 20 meter.
Jeg havde tænkt mig at PIR'en skal sidde oppe i 8 meter enden og dække området, selve indkørslen er i den anden ende.

Jeg har dog ikke fundet en PIR som kan række så langt. Eller skal jeg have 2 stk for at dække området?
Jeg har fundet denne: OPUS 66 PIR men det er kun til indendørs og skal monteres midt på 20 meter siden.

Har I nogle gode forslag?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, BSP skrev:

@Henning Pedersen foreslog denne PIR: Niko/servodan 41-440 sensor. http://www.niko.dk/produkt/41-440
Men hvordan skal den forbindes?
24V til +/- terminalerne og så føre NPN til 3mA input modul?

Ja.

3 minutter siden, BSP skrev:

Jeg skal også have PIR (til IHC selvfølgelig) udendørs som skal dække indkørslen og fliser foran huset. Dette flise område er ca. 8 x 20 meter.
Jeg havde tænkt mig at PIR'en skal sidde oppe i 8 meter enden og dække området, selve indkørslen er i den anden ende.

Jeg har dog ikke fundet en PIR som kan række så langt. Eller skal jeg have 2 stk for at dække området?
Jeg har fundet denne: OPUS 66 PIR men det er kun til indendørs og skal monteres midt på 20 meter siden.

Du har også mulighed for at anvende 230 PIR, det kræver bare et 230 input modul, eller er overdragelsesrelæ til 230v/24v

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Overvej hvor du vil/skal have din controller placeret. Med tiden får du brug for wireless og så er det dejligt, at der er et godt trådløst signal i hele huset.

( Min sidder i garagen og selv med antenne er det no go i modsatte ende af huset).

Sæt dåser af til PIR i alle rum med blind dæksel - så er det nemt at lave senere. Overvej tomrør til styring af gardiner/solafskærmning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok