Jump to content
IHC-User.dk

Kandersen

Members
  • Content Count

    3,151
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    33

Kandersen last won the day on October 7

Kandersen had the most liked content!

3 Followers

About Kandersen

  • Rank
    Over Tekniknørd :-D

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    4623
  • Interests
    Alt der kan sættes strøm til.

Recent Profile Visitors

3,947 profile views
  1. Så er der helt klart noget galt. Det kommer an på, hvad det er for en funktion du helt reelt ønsker at bruge. Det kræver man forstår pulseWidth. Kort forklaring af pulseWidth: Det "simulere" i bund og grund det samme som et tryk. Dvs du trykker på trykket med din finger, og x-antal ms efter slipper du trykket igen. I openhab vil pulsewidth sørge for, at først sende en ON, og x-antal ms efter, så sendes en OFF. Det er fx brugbart til KIP funktioner, hvor man netop bare lige trykker på trykket, for derefter at slippe det igen. Men hvis det er en funktion som skal holdes ON, så skal man dermed ikke bruge pulseWidth. Når du nu skriver herover, at pulsWidth kun virker med 1ms. Så er mit bedste bud at noget andet er forkert, eller du bruger en forkert resourceID (hvorfor det så virker, det ved jeg ikke). 1ms er alt for hurtigt til, at openHAB (bindingen) reelt kan nå at reagere stabilt. Det er muligt det virker een gang, men ud af fx 10 gange, der vil jeg påstå 8-9 gange ikke virker. De gange jag har testet det, der kan jeg ikke komme meget under 100ms, før det begynder at blive ustabilt. Lige en detalje: Nu er det vel ikke sådan, så du køre trådløst til din Rpi/openHAB? Mht til at få Google til at vise status, så skal du have status fra funktionsblokken med over. Fx resorceID fra output eller fra lampeudtaget på venstre side i Visual. Den sætter du ind i channels i din items linje, og derved vil den bruges som status. Det vil se ud som om, at trykket "hænger". Men i virkeligheden er det bare status på udgangen som den viser som aktiv. Og deraf kan du konkludere, at lyset er tændt.
  2. Kandersen

    Op / Ned

    Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener. Men som udgangspunkt så er der ingen forskel på, om det tager resourceID fra trykket, eller om du tager det fra input på funktionsblokken. Personligt foretrækker jeg funktionsblokken. Men det er nok en smagssag. At du ikke får andet end ikoner i google home, det er ikke unormalt. Men det burde være type switch, hvis du har sat din items til switch.
  3. Kandersen

    Op / Ned

    Det kommer ikke til at virke med rollershutter, så vidt jeg husker. Da den operere med en procentvis værdi. Så du skal lave dem som switch items, hvor du i label adskiller dem, og så bruge ga=switch på dem begge. Så kan du sige det som der står i label, for at få Google til at udføre det. Laver du dine things manuelt? (det er mere hvis jeg skal give dig et eksempel).
  4. Kandersen

    OpenHAB m. CometVisu

    Via widget i habpanel: Habmin er noget gammelt bras der ikke udvikles på mere, og meget af det virker ikke. Det anbefales kun at bruge det i forbindelse med Z-wave.
  5. Kandersen

    OpenHAB m. CometVisu

    592kb. Så ja den er rimelig stor. Men det er ikke fordi der er meget "logik" i den. Tog en jpg af plantegningen (fra huskøbet) og smed ind i Inkscape, hvorefter jeg "transformerede" den til en vektor, så jeg kunne skalere den op til opløsningen jeg vil have. Jeg har en mistanke om, at transformeringen er endt ud med, at jeg nu har både vektor og det oprindelige billede i SVGén. Den ser ihvertfald lidt mystisk ud, når jeg loader SVG filen ind i fx notepad. Men min forstand er også begrænset mht Inkscape. Måtte følge en youtube video for at lave det Btw.. Hvad bruger du HABmin til?
  6. Kandersen

    OpenHAB m. CometVisu

    Det ville ikke være dårligt Jeg er blevet for gammel til at trykke på knapper, og min sølvpapirhat er slidt i stykker (jeg har været i gamet for længe til jeg orker at bekymre mig om, hvad Google evt lytter med på. Jeg ser mig selv som en nål i en høstak. Hvis de finder mig og finder mig interessant, så skal de satme også ha lov til det ) Er prøvet med tablet. Det gør det hele meget værre, sandsynligvis fordi tabletten er voldsom ringere end Rpi4. Jeg har installeret en "ren" rasbian (buster) med desktop på en Rpi4, og bruger browseren derfra til Habpanel. Men det tager monster lang tid, og jeg kan se den virkelig knokler. Det har noget at gøre med den måde Habpanel er lavet på. På min workstation (en Intel i7 cpu med grafikkort), der går det lidt mere glidende. Det kan evt også have noget at gøre med min SVG, den er af een eller anden årsag temmelig stor, selvom den kun er 1920x1080 i opløsning. Og nåja, så er mine kreative grafiske evner i øvrig heller ikke noget at råbe hurra for. Det her var oprindeligt bare et forsøg. Men det har taget sin tid at nå her til, (plus det er gået i stå det sidste ½ år). Jeg har for mange ideer og for lidt tid, tror jeg
  7. Kandersen

    OpenHAB m. CometVisu

    Yep, det er det jeg mener med API (hedder REST API, og er openHAB´s direkte vinkel/API. Men jeg synes ikke det er tydeligt hvordan man angiver en item. Det er muligvis bare så simpelt som item navnet, (som jo er unikt). Mja kan man godt sige, (har dog nada forstand på CSS eller JS, så jeg kæmper mig frem). Her er min plantegning i Habpanel: Planen er ikke at man skal kunne klikke på det, udover at nede i venstre hjørne er de 4 grønne knapper aktive. De bruges til at slå lag fra, hvis jeg fx ikke gider se på ventilationsdelen. Men jeg har lavet det med stemmestyring, så jeg beder bare Google om at slå det fra. På den måde er jeg ikke afhængig af at kunne klikke/trykke på dem Desværre er projektet gået lidt i stå, fordi jeg netop ikke kan CSS og Angulascript ordentligt. Så det er lodret op ad bakke, når jeg skal lave noget. Det er i øvrig en SVG fil lavet i Inkscape. Det er rimelig nemt at få status og ikke mindst, hvis man vil, lave aktive knapper. Værste problem er dog, at habpanel er vanvittig resourcekrævende. Jeg havde håbet at kunne bruge en Rpi4 som klient til dette, og så have en skærm hængende som monitor. Men Rpién er simpelthen for langsom
  8. Kandersen

    OpenHAB m. CometVisu

    Jeg kender det desværre ikke. Så jeg er ikke til meget hjælp her. Kiggede kort på det, og det ser da meget smart ud, men også noget mere besværligt end jeg havde forventet. Det næste er så, at jeg kan slet ikke se, hvordan man vælger openHAB2 items, eller definere dem, hvis cometVisu bruger API. Jeg bruger BasicUI og Habpanel (sidstnævnt som noget mere avanceret med SVG. Men det er voldsomt resourcekrævende af klienten, desværre).
  9. Det står den så vidt jeg husker allerede til, og har stået sådan hele tiden EDIT - Tjekkede det igen, og ganske rigtig, den står til Dansk som den altid har gjort. (I øvrig er LK´s vejledning ikke korrekt på opdaterede win10. Microsoft har været så flinke at rykke rundt på bla dette).
  10. Jeg mener det står i manualen til IHC.
  11. Jeg har fuldstændig samme (modrettet) problem på min win10. Visual har fucket mit program op, så alle steder hvor æ,ø, å er brugt, der har den indsat "underlige tegn", altså i selv vis programmet.. Jeg har måtte installere en ny Visual på en anden maskine. Og så er der ingen problemet. Så problemet er altså opstået på een eller anden måde i win10 og dets tegnsæt, som åbenbart går direkte over i Visual programmet. Hvis nogen kender en xml editor der kan rette sådan noget automatisk, så er jeg yderst lydhør. Pt har jeg fået rettet alle fbérne, manuelt. Men alle produkter med øæå i, dem kan jeg kun rette ved at fjerne dem, og så tilføje dem igen, hvilket er noget frygteligt bras, da alle henvisningerne så også ryger
  12. Hvorfor bruger du pulswidth=1?? Det er 1ms, og vanvittigt hurtigt, og jeg tvivler på openhab<>controlleren kan snakke sammen med den hastighed, plus det er unødigt. Normal vil man bruge op til 300ms, da 400ms oftest er der hvor dimmere begynder at reagere. Så prøv med pulsewidth=200. Det fungere fint hos mig, selv på en UNI400 dæmper.
  13. Kunne det ikke nemt klares med IHC wireless tryk?
  14. Bruger du både on og off til en kip fb?
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.