Hop til indhold
  • 0

IHC: Bedste setup af LED-bånd med dæmpning og PIR?


Dennis K
 Share

Spørgsmål

Hej alle

Jeg er ved at få installeret et setup med en IHC controller visual 3 og diverse input/output moduler, dimmere, ø80 v2 udtag osv. osv. Min elektriker indrømmer dog, at han ikke er helt skarp på led-bånd mv., og jeg har nogle idéer om at integrere LED-bånd rundt omkring i huset (f.eks. i alu-profiler i skabe), som jeg godt kunne tænke mig at vende med jer, inden at vi fik lukket for at kunne trække ledninger mv. 

Jeg kunne godt tænke mig at LED-båndene kan dæmpes (alle andre steder i installationen gøres det via. LK LED Standard Dimmer Comfort eller wireless ø80v2 ), samt styres fra min nye/kommende IHC installation. Herudover, så kunne jeg godt tænke mig at nogle af LED-båndene aktiveres via. PIR, når man kommer ind i et rum og er tilstede i rummet (Via. IHC Control PIR 24V LK Fuga, 180 grader) .

Der vil være op til 15 meter imellem LED-strips og IHC controlleren.  

Kan jeg benytte 24V output --> 'PIR-enhed' --> IHC 24V input --> 24 output modul --> hvilken dimmer? --> 24V LED-bånd. Hvordan ville I evt. sætte det op og hvilke moduler mv. ville I benytte?   

Jeg har selv søgt rundt omkring, men har ikke fundet en løsning, som jeg føler vil kunne fungere og jeg har endnu ikke erfaring hermed (da vi er i byggeproces) Kan I hjælpe mig? 

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har ingen erfaring med ledbånd. Men det er en rigtig god ide at få monteret/kablet til PIR i alle rum når nu du går igang. De kan nemlig benyttes til aktivering af flere ting. Betingelserne kodes i softwaren på controlleren og er uafhængig af selve hardwaren. Så een PIR kan sagtens styre flere ting, også i andre rum.

Det der bare er vigtigt er at dine ledbånd virker og kan dæmpes via den dimmer der tilkobles controlleren. De bedste er 230v ø80 lampeudtagene. Der findes ikke noget 12/24V dimmermodul.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Dennis

LED strips som “bare” skal tændes/slukkes, behandles som al andet on/off udstyr, så ikke noget specielt der.

LED strips som skal dæmpes, afhænger af stripsenes virkemåde, men hvis du vil have de samme program- og komfortmæssige fordele som en WL Ø80 giver, så skal stripsene styres via et 1-10 volt signal, hvilket dog ikke er billigt.

Vedr. PIR så skal den bare monteres som normalt, hvilket din elektriker burde ha styr på. 

Hvis du vil have inspiration til andre funktioner mm. er du velkommen til at besøge min hjemmeside www.i-bi.dk, selv om den efterhånden trænger til en opgradering. De nye komfort muligheder med køkkenlyset og de mange muligheder med stuens avancerede stikkontakter er bla. ikke med. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 25.7.2019 at 08:56 , Lars Jacobsen skrev:

Jeg har ingen erfaring med ledbånd. Men det er en rigtig god ide at få monteret/kablet til PIR i alle rum når nu du går igang. De kan nemlig benyttes til aktivering af flere ting. Betingelserne kodes i softwaren på controlleren og er uafhængig af selve hardwaren. Så een PIR kan sagtens styre flere ting, også i andre rum.

Det der bare er vigtigt er at dine ledbånd virker og kan dæmpes via den dimmer der tilkobles controlleren. De bedste er 230v ø80 lampeudtagene. Der findes ikke noget 12/24V dimmermodul.

Tak for din tilbagemelding. Vil ø80 udtagene godt kunne håndterer 12/24V led-bånd, eller skal der nogle andre til? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 25.7.2019 at 09:04 , Henning Pedersen skrev:

Hej Dennis

LED strips som “bare” skal tændes/slukkes, behandles som al andet on/off udstyr, så ikke noget specielt der.

LED strips som skal dæmpes, afhænger af stripsenes virkemåde, men hvis du vil have de samme program- og komfortmæssige fordele som en WL Ø80 giver, så skal stripsene styres via et 1-10 volt signal, hvilket dog ikke er billigt.

Vedr. PIR så skal den bare monteres som normalt, hvilket din elektriker burde ha styr på. 

Hvis du vil have inspiration til andre funktioner mm. er du velkommen til at besøge min hjemmeside www.i-bi.dk, selv om den efterhånden trænger til en opgradering. De nye komfort muligheder med køkkenlyset og de mange muligheder med stuens avancerede stikkontakter er bla. ikke med. 

Hvor dyrt vil du mene at det er at styre via. et 1-10V signal? Den ombygning har efterhånden kostet mig en formue alligevel, så noget fra eller til gør nok ikke så meget, hvis det bare spiller :) Ja, han har helt styr på PIR delen. Han var dog blot meget lidt interesseret i at se på, hvordan det hele skulle hænge sammen :) Jeg kunne nok sagtens få ham til det, men så kostede det nok også derefter, i stedet for at han blot tjekker, om den valgte løsning er i orden. 

Tak. Jeg får da lige kigget på din hjemmeside. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Dennis K skrev:

Tak for din tilbagemelding. Vil ø80 udtagene godt kunne håndterer 12/24V led-bånd, eller skal der nogle andre til? 

Nej ø80 udtaget er 230V. Så det vil kunne styre/regulere et led bånd ala dette:

https://detled.dk/ropelight-lysslange/2404-glorie-led-strip-230v-3000k-ip67-5713314500603.html

 

Skal dimmeren kunne håndtere et 12/24V led bånd skal det ske gennem en trafo/regulator der er beregnet hertil. Det har jeg ingen erfaring med så hvad der vil virke ved jeg ikke.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Dennis K skrev:

Hvor dyrt vil du mene at det er at styre via. et 1-10V signal?

For at styre lamper eller LED strips med de samme muligheder og komfort, skal der bruges ét stk wl lysdæmper som SKAL tvinges i LR mode, det behøves ikke være Ø80 modellen, dernæst skal der bruges ét stk IHC 1-10v converter til ca. 800.- kr. pr tænding og med et max. forbrug på 1-10v signalet på 50 mA.

3 timer siden, Dennis K skrev:

Han var dog blot meget lidt interesseret i at se på, hvordan det hele skulle hænge sammen

Det vil jeg umiddelbart kategoriserer som en mindre katastrofe - hvordan kan han trække kabler til tryk, pir, temperatursensorer, alarmer mm. uden overblik over det færdige resultat!

   
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
41 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

For at styre lamper eller LED strips med de samme muligheder og komfort, skal der bruges ét stk wl lysdæmper som SKAL tvinges i LR mode, det behøves ikke være Ø80 modellen, dernæst skal der bruges ét stk IHC 1-10v converter til ca. 800.- kr. pr tænding og med et max. forbrug på 1-10v signalet på 50 mA.

Det vil jeg umiddelbart kategoriserer som en mindre katastrofe - hvordan kan han trække kabler til tryk, pir, temperatursensorer, alarmer mm. uden overblik over det færdige resultat!

   

Tak for det vedr. converter mv. Det vil jeg gå videre med. 

Fordi hverken tryk, temperatur, alarm mm. er i scope for projektet :) Udelukkende belysning. Jeg har endda droppet at få gulvvarmestyringen over IHC, da jeg ikke ville kunne justere på mine termostater, ligesom at jeg håndterer alarm anderledes osv. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Nej ø80 udtaget er 230V. Så det vil kunne styre/regulere et led bånd ala dette:

https://detled.dk/ropelight-lysslange/2404-glorie-led-strip-230v-3000k-ip67-5713314500603.html

 

Skal dimmeren kunne håndtere et 12/24V led bånd skal det ske gennem en trafo/regulator der er beregnet hertil. Det har jeg ingen erfaring med så hvad der vil virke ved jeg ikke.

 

 

OK. Tak for svaret. :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 26.7.2019 at 13:45 , Dennis K skrev:

Jeg har endda droppet at få gulvvarmestyringen over IHC, da jeg ikke ville kunne justere på mine termostater

Har du overvejet hvor meget behov du har for at styre det?
Og dernæst, har du overvejet hvorfor det hedder smarthome (eller Intelligent i IHC) :) Det smarte består i, bla at minimiere behovet for hele tiden ændre noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Og dernæst, har du overvejet hvorfor det hedder smarthome (eller Intelligent i IHC) :) Det smarte består i, bla at minimiere behovet for hele tiden ændre noget.

Deri er jeg dybt uenig. Det smarte består i at man har lavet funktioner, så man f.eks. kun behøver at trykke på 1 knap når man tager på ferie, hvorefter alarmen bliver slået til, alt lys slukket, incl. strøm til komfur, kaffemaskiner etc., setpunktet for rum temperaturen bliver sænket, der bliver lukket for vandet o.s.v. o.s.v. o.s.v. Er man på vinter ferie, bliver setpunktet for rum temperaturen automatisk hævet inden man kommer hjem, sålede at man kommer hjem til et dejligt varmt hus.

Jeg tror ikke der er mange som har et smarthome, som ikke konstant forbedre det og tilføjer nye funktioner. Har man været forudsenende og startet med en god grund arkitektur i sit smarthome kræver disse ændringer ikke meget arbejde og slet ikke indmuring af nye kabler i væggene.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Det smarte består i at man har lavet funktioner, så man f.eks. kun behøver at trykke på 1 knap når man tager på ferie

Vi bliver ikke enige. Men forskellen ligger i, hvor "dybt" det smarte defineres. Når jeg skriver som jeg gør herover, så er det et ultimativt eksempel, hvor det smarte består i, at din bolig selv er er klar over dette, og du dermed slet ikke behøver at trykke på noget. Det er så kun hvis du afviger fra "planen", at der er behov for at "gribe ind". 
Netop dit eksempel lægger op til, at man bruger en kalenderfunktion. Så behøver du ikke trykke på noget som helst, andet end måske aktivere alarmen inden du forlader huset. Men selv den del kan også automatiseres, hvis man vil. Skulle du mod al forventing blive forhindret i at forlade huset, når kalenderen siger det, så er det her man griber ind og annullere  "eventen".
 
I relation til netop varmestyring, så mener jeg bestemt ikke at man har så stort et behov for at gribe ind så ofte, (medmindre der er langt alvorligere grunde til det, fx piv utæt bolig osv). Om man har tung eller let varmekilde er i og for sig ligegyldigt. Den lette varmekilde kan i mange tilfælde kræve noget mere automatik, for at gøre det rigtig smart. Mens den tunge, fordi effekten kommer meget senere, en anderledes form for automatisk. Men i bund og grund pille-rode-rager man vel ikke så ofte ved termostaterne. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Et rigtigt gennemført smart house forlader sig ikke på en kalender. Målet for google etc. er at integrer deres smart house devices med adaptive learning, AI (Artificial Intelligence) og big data. Når alt dette spiller sammen får man et hus som kan forudsige din næste handling og dermed tilpasse sig og evt. udføre handlingen for dig før du når at gøre det.

Det lyder måske som fremtidsmusik, men når man som jeg jævnligt er involveret i tilsvarende projekter er det lidt skræmmende at se hvor langt man er kommet allerede.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok