Hop til indhold
  • 0

Kun een fb pr. udgang


Szafranski
 Share

Spørgsmål

Klaus fra LK sagde en gang til mig, at der kun bør forbindes een fb pr udgang. Sjovt nok så jeg lige at Henning havde skrevet det samme til Peter Holm.

Men, ved en PIR med skuringsrelæ, må disse forbindes til flere fb´er, eller er det bedre at bruge 1.1.04.c. Følg / Invertering , og så fordele ud til de forskellige fb´er?

Link til kommentar
Del på andre sites

25 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
4 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Mig bekendt er der frit valg.

Jeg plejer at forbinde direkte fra produktet til den eller de FBer som skal have signalet, hvilket ikke har givet anledning til problemer. :)

Hvad mener du med fra produktet til den eller de FBer som skal have signalet, kunne du evt læse det indlæg jeg har lige har lavet i den anden tråd.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Indgange må forbindes til alle de FB'er du har lyst til. Det er kun udgange, som kun bør forbindes til 1 FB, og det skyldes at LK IHC er event styret. I praktis betyder det at hvis du har 2 FB's tilsluttet en udgang, vil den sidste handling bestemme status på udgangen. Eller med andre ord. Hvis den ene FB sætter udgangen ON og den anden OFF, vil udgangen have den status som sidst blev sat.

Dette gælder også indgange på FB's. Du bør ikke forbinde 2 forskellige produkter eller FB'er til samme indgang på en FB. Tryk er dog undtaget, da de normalt kun sender en puls.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
47 minutter siden, Lars1 skrev:

Indgange må forbindes til alle de FB'er du har lyst til. Det er kun udgange, som kun bør forbindes til 1 FB, og det skyldes at LK IHC er event styret. I praktis betyder det at hvis du har 2 FB's tilsluttet en udgang, vil den sidste handling bestemme status på udgangen. Eller med andre ord. Hvis den ene FB sætter udgangen ON og den anden OFF, vil udgangen have den status som sidst blev sat.

Dette gælder også indgange på FB's. Du bør ikke forbinde 2 forskellige produkter eller FB'er til samme indgang på en FB. Tryk er dog undtaget, da de normalt kun sender en puls.

Det vil sige, at det ikke anbefales at to forskellige pir, er forbundet til en fb og der ved tænder samme lys. 

Mener du generelt? For der står netop i "or" at den kan bruges til flere pir

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
42 minutter siden, Lars1 skrev:

Dette gælder også indgange på FB's. Du bør ikke forbinde 2 forskellige produkter eller FB'er til samme indgang på en FB. Tryk er dog undtaget, da de normalt kun sender en puls.

+2 PIR i parallel forbindelse er vel i realiteten det samme som flere produkter til den samme FB indgang? 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Det vil sige, at det ikke anbefales at to forskellige pir, er forbundet til en fb og der ved tænder samme lys. 

Mener det generelt? For det står netop i "or" at den kan bruges til flere pir

Korrekt. 2 PIR på den samme indgang til 1 FB kan ikke anbefales. Hvis du vil have 2 PIR på samme FB, bør du køre dem gennem en OR blok.

2 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at koble 2 eller flere PIR på samme indgang. Normalt tændes lyset og timer stoppes når indgang går ON, når indgang igen går OFF startes timeren, om der er én eller flere PIR på indgangen kan være ét fedt.

Det vil virke i 99% af tilfældene, men med LK IHC vil jeg ikke blive forbavset hvis der går kuk i timeren fra tid til anden. Dog næppe mere end at lyset slukker før forventet, men det afhænger af PIR FB'en.

6 minutter siden, Kandersen skrev:

+2 PIR i parallel forbindelse er vel i realiteten det samme som flere produkter til den samme FB indgang?

Ja.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Lars1 skrev:

Det vil virke i 99% af tilfældene, men med LK IHC vil jeg ikke blive forbavset hvis der går kuk i timeren fra tid til anden. Dog næppe mere end at lyset slukker før forventet, men det afhænger af PIR FB'en.

Principielt har du ret, men da jeg udelukkende anvender mine egne funktionsblokke, ved jeg hvordan de er tænkt, lavet og virker. Men det tvivler jeg ikke på at du havde fanget.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Principielt har du ret, men da jeg udelukkende anvender mine egne funktionsblokke, ved jeg hvordan de er tænkt, lavet og virker. Men det tvivler jeg ikke på at du havde fanget.

Misunder sgu din evne til at brygge alle de fb'er sammen. Har forsøgt et par gange og har opgivet hver gang. Kan simpelthen ikke finde logikken i det

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg melder mig også i koret, man kan uden problemer koble flere fysiske inputs på den samme FB's input.  Det svarer bare til at aktivere indgangen gentagne gange med flere parallelle tryk. 

Der må også kobles flere fysiske udgange på en FB's udgang.

Men der må kun være én FB's udgang om at styre den enkelte fysiske udgang, ellers går der ged i logikken. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg melder mig også i koret, man kan uden problemer koble flere fysiske inputs på den samme FB's input.  Det svarer bare til at aktivere indgangen gentagne gange med flere parallelle tryk. 

Der må også kobles flere fysiske udgange på en FB's udgang.

Men der må kun være én FB's udgang om at styre den enkelte fysiske udgang, ellers går der ged i logikken. 

Gætter på at du ikke bruger Alarm delen. Her kan der nemt gå ged i logikken hvis du har flere røgsensor eller sabotage kredse på samme FB indgang.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er nybegynder i IHC programering, så kan jeg få jer til at skære det ud i pap for mig? :D
Hvad er problemet? At vi har svært ved at overskue programeringen eller er det Controlleren som kan fejl pga. mere end en FB til lampestedet?

Jeg har f.eks. et lampested i køkkenet, som bliver tændt af 2 forskellige tryk til hver deres "simpel Kip" FB. Derudover har jeg en "simpel kip" til sluk rum og "sluk alt" i garagen. Så der er 4 der er 4 forskellige FB som kan styre samme lampested. Dette er forkert kan jeg se....

Hvordan skal dette så laves? Skal det laves med OR FB på udgangen af de forskellige "simple Kip" FB eller skal der væres 1 FB med alle input som kan løse opgaven?

Hvad med Scenarier, må der være flere af dem til et lampested?

Beklager de "dumme" spørgsmål... :P

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Lars1 skrev:

Gætter på at du ikke bruger Alarm delen. Her kan der nemt gå ged i logikken hvis du har flere røgsensor eller sabotage kredse på samme FB indgang.

Ja sorry jeg tænkte naturligvis kun på NO signalgivere. Dem du taler om sætter man på hver sin indgang eller på en OR FB

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 12/4/2017 at 08:25 , BSP skrev:

Jeg er nybegynder i IHC programering, så kan jeg få jer til at skære det ud i pap for mig? :D
Hvad er problemet? At vi har svært ved at overskue programeringen eller er det Controlleren som kan fejl pga. mere end en FB til lampestedet?

Jeg har f.eks. et lampested i køkkenet, som bliver tændt af 2 forskellige tryk til hver deres "simpel Kip" FB. Derudover har jeg en "simpel kip" til sluk rum og "sluk alt" i garagen. Så der er 4 der er 4 forskellige FB som kan styre samme lampested. Dette er forkert kan jeg se....

Hvordan skal dette så laves? Skal det laves med OR FB på udgangen af de forskellige "simple Kip" FB eller skal der væres 1 FB med alle input som kan løse opgaven?

Hvad med Scenarier, må der være flere af dem til et lampested?

Beklager de "dumme" spørgsmål... :P

Hej BSP.

Har lavet en lille foto serie som håber kan vejlede dig lidt

Ihc1.png

Ihc2.png

Ihc3.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for den pædagogiske gennemgang! Lige hvad jeg havde brug for! :D

Må et lampeudtag forbundet til 1 udgang + flere Scenarier?

Er det controlleren som kan have svært ved at finde ud af programmet, eller er det for at gøre det lettere at overskue programmet? 

Jeg kan se at jeg må hjem og lave mit program om! :blink:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
59 minutter siden, BSP skrev:

Tak for den pædagogiske gennemgang! Lige hvad jeg havde brug for! :D

Må et lampeudtag forbundet til 1 udgang + flere Scenarier?

Er det controlleren som kan have svært ved at finde ud af programmet, eller er det for at gøre det lettere at overskue programmet? 

Jeg kan se at jeg må hjem og lave mit program om! :blink:

1. Ja, det må det gerne.

2. Det er fordi der kan gå kuk i controlleren. Det kan medvirke til at den ikke med sikkerhed ved om dit produkt er tændt eller slukket, da samme input fungerer som både on/off signal. Hvis der kun er en udgang, så får den også kun input fra en fb. Med scenarierne er det anderledes, for de sender kun et signal (Enten on eller off) som er forud bestem af dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, BSP skrev:

Er det controlleren som kan have svært ved at finde ud af programmet, eller er det for at gøre det lettere at overskue programmet? 

Controlleren gør sådan set kun hvad den får besked på. Problemet er at den er hændelses styret. Det betyder at hvis du har en FB med udgang on, og en anden FB med udgang off, og disse 2 er linket til den samme fysiske udgang. Den fysiske udgang vil nu have den status som sidst er sat, og hvis du checker på udgangs status'en i FB'en vil den være hvad FB'en sidst satte den til, som ikke nødvendigvis er det samme som den fysiske udgang. Kort sagt noget rod, som man ikke rigtigt kan beskylde controlleren for.

Det er samme problem som gør at du efter en genstart kan risiker at udgangen i din FB og den linkede udgang har forskellig status. Det kan opstå hvis ikke flaget husk værdi ved genstart er sat ens på de 2, og der ikke er noget som tricker et gennemløb af FB'en under genstart.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 3/12/2017 at 20:47 , K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Misunder sgu din evne til at brygge alle de fb'er sammen. Har forsøgt et par gange og har opgivet hver gang. Kan simpelthen ikke finde logikken i det

He ja IT er normalt nemt for mig ;-), Men LK IT er noget for sig.
Er der et online kurus i FB'er :-)

hilsen Lars

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Henning Pedersen skrev:

Ikke mig bekendt - men vi kan godt finde ud af noget over teamviewer, hvis du er interesseret.

Hej Henning

Det var da ellers et flot tilbud :-)
Jeg skal nok øve lidt mere i grund elementerne først.
Koder kun mit eget hus og det er jo ikke hver dag der er brug for ændringer, så man bliver rimelig rusten.
God jul.

hilsen Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er ikke specielt svært at lære at opbygge funktionsblokke selv. Der er en fin hjælp i manualen til Visual. 

Det tog mig en dag at lære de grundlæggende principper. Man lærer mere jo mere man bruger det. Jeg mangler også stadig nogle ting men venter til jeg har en hel dag igen jeg kan sidde med det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har efterhånden en del ”undervisning” via teamviewer på samvittigheden, min erfaring siger mig at udfordringen normalt ikke ligger i selve arbejdet, men i forståelsen af hvordan man arbejder.

Og uden denne forståelse er der mange der kæmper med den ellers udmærkede velledning.

Når først forståelsen er på plads, så afhænger sværhedsgraden kun af hvor komplekst funktionsblokken skal være – og her kan jeg også få går hår.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok