Hop til indhold
  • 0

Overvejer IHC i nyt 'dumt' hus


SigNoget
 Share

Spørgsmål

Hej. Ny på forummet og helt ny og grøn ift. IHC og strøm generelt.
Så beklager 'dumme' spørgsmål på forhånd..

Jeg er lige flyttet i et helt nybygget hus - dog uden IHC.
Huset er 'dumt' og der er altså intet smart over det .. endnu.

Min overordnede plan er, at få gjort sådan at når man f.eks. slukker for lyset på afbryderen, så vil jeg gerne kunne tænde for lyset via min smartphone.
Jeg har erfaring med Home Assistant og har 'rimelig' mange Hue pærere og lamper. 

Mine spørgsmål går sig på, om det kan lade sig gøre med IHC Wireless og en Controller V3?

Jeg har selv tænkt så langt, at få sat alle afbrydere til fast strøm og skifte ud med IHC Wireless kombi tryk og udskifte udtag med IHC Wireless ligeså. Alle pærere bliver smartpærere - primært Hue.
På en eller anden måde, jeg ved så ikke hvordan, kommer alt IHC Wireless ind i Controlleren som jeg så kan få sat ind i mit Home Assistant system? Er det korrekt?

Så er mit andet spørgsmål, med alle de spots jeg har - hvordan kan jeg få dem til at være en del af IHC systemet? Der har jo ikke et udtag jeg kan skifte ud med IHC Wireless.

I øvrigt, så har jeg tænkt mig at bruge en elektriker til at udføre arbejdet, så en autoriseret står for det.

Håber det giver mening. God dag.

Mvh. Sean.

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
Just now, Kandersen said:

Hvad vil du så med IHC?

Som jeg skrev: Min overordnede plan er, at få gjort sådan at når man f.eks. slukker for lyset på afbryderen, så vil jeg gerne kunne tænde for lyset via min smartphone.

Spørgsmålet er, kan jeg det? Eller slukker wireless udtaget stadigvæk for strømmen til pæren?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det giver næsten altid udfordringer når man forsøger at blande et fuldblodsanlæg (IHC) med noget wannabe (HUE), - også her.

2 timer siden, SigNoget skrev:

Spørgsmålet er, kan jeg det? Eller slukker wireless udtaget stadigvæk for strømmen til pæren?

Ja - den slukker for strømmen, andet giver heller ikke mening, og dermed er du i princippet tilbage til den afbryder du har i dag. Men - når det er sagt, eller skrevet, så har du via IHC Captain mulighed for at tænde og slukke dine HUE lamper, dog uden farveskriftet.

Dermed er vi inde ved sagens kerne - bruger du farveskiftet, så kan du idag ikke bruge IHC. Hvis ikke, så har du ikke noget at bruge dine HUE pære til og kan få et fuldblodsanlæg, hvor du har adgang til det hele på telefon og iPad.

Det er måske sat lidt frikantet op, men dækker meget godt. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Det giver næsten altid udfordringer når man forsøger at blande et fuldblodsanlæg (IHC) med noget wannabe (HUE), - også her.

Ja - den slukker for strømmen, andet giver heller ikke mening, og dermed er du i princippet tilbage til den afbryder du har i dag. Men - når det er sagt, eller skrevet, så har du via IHC Captain mulighed for at tænde og slukke dine HUE lamper, dog uden farveskriftet.

Dermed er vi inde ved sagens kerne - bruger du farveskiftet, så kan du idag ikke bruge IHC. Hvis ikke, så har du ikke noget at bruge dine HUE pære til og kan få et fuldblodsanlæg, hvor du har adgang til det hele på telefon og iPad.

Det er måske sat lidt frikantet op, men dækker meget godt. 

 

IHC Captain kan nu fint skifte farver også :) Det kan OpenHab med mere også - hvis man vil have et fullblown smarthouse er man stadig nok nødt til at stykke det sammen  - hverken google, apple eller samsung har fået lavet en 100% løsning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej,

 

Vi har lige bygget nyt hus uden IHC, da det vil koste 100.000 kr. ekstra for en grundpakke hos elektrikeren. Har efterfølgende udskiftet samtlige afbrydere ud med IHC wireless og en controller.

 

Det fungere SUPER godt og bare SLUK ALT funktionen alene er guld værd. Har ikke HUE eller andet, men hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så kan du sagtens tænde fra et IHC tryk og så slukke via din telefon gennem Google Home eller Homekit. Det skal dog lige sættes op f.eks. med en Raspberry PI til din controller. 

 

 

 

God fornøjelse

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
33 minutes ago, mido1812 said:

Hej,

Vi har lige bygget nyt hus uden IHC, da det vil koste 100.000 kr. ekstra for en grundpakke hos elektrikeren. Har efterfølgende udskiftet samtlige afbrydere ud med IHC wireless og en controller.

Det fungere SUPER godt og bare SLUK ALT funktionen alene er guld værd. Har ikke HUE eller andet, men hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så kan du sagtens tænde fra et IHC tryk og så slukke via din telefon gennem Google Home eller Homekit. Det skal dog lige sættes op f.eks. med en Raspberry PI til din controller. 

God fornøjelse

Hej Mido,

Tak for det svar, det var nogenlunde ca. samme pris som vi fik tilbudt - og det var trods alt for dyrt.

Mit spørgsmål er nok mere i den omvendte rækkefølge altså - kan jeg slukke fra et IHC tryk og derefter tænde via telefon gennem GH eller HomeKit?

 

Måske er det IHC Captain jeg skal ud i (kan den del i øvrigt køre i Docker @Mikkel Skovgaard?) EDIT: Efter at have set lidt på IHC Captain siden, så kan dette godt lade sig gøre. Jeg undersøger lige IHC Captain lidt mere igennem.

Er min løsning så, at programmere trykkene til at slukke for hue pærerne (altså lysstyrke på 0%) gennem IHC Captain istedet for at slukke for selve udtaget?

 

I øvrigt, tak for svar til alle! Rigtig god weekend.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 minutter siden, mido1812 skrev:

det vil koste 100.000 kr. ekstra for en grundpakke hos elektrikeren

Gad at vide hvad en "grundpakke" helt præcist er, når man snakker smarthome. Det lyder ikke specielt definerbart.

 

22 minutter siden, mido1812 skrev:

Det fungere SUPER godt og bare SLUK ALT funktionen alene er guld værd. Har ikke HUE eller andet, men hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så kan du sagtens tænde fra et IHC tryk og så slukke via din telefon gennem Google Home eller Homekit. Det skal dog lige sættes op f.eks. med en Raspberry PI til din controller.

Det er præcis den sidste sætning der gør det. Han kan ikke kombinere IHC og Hue på den måde han vil, da det vil betyde han slukke for strømmen til Hue produkterne. Og så virker de ikke længere specielt godt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Kandersen skrev:

Gad at vide hvad en "grundpakke" helt præcist er, når man snakker smarthome. Det lyder ikke specielt definerbart.

 

Det er præcis den sidste sætning der gør det. Han kan ikke kombinere IHC og Hue på den måde han vil, da det vil betyde han slukke for strømmen til Hue produkterne. Og så virker de ikke længere specielt godt :)

En grundpakke består af stort set ingenting:-) Det er hammerdyrt når man har 200kvm, så er 100.000 slet ikke nok. Tror pakken er beregnet til et standard hus på 140 kvm med x antal afbrydere og kontakter. 

 

Han skriver at han gerne vil slukke fra et IHC tryk og tænde via GH eller Homekit. Det kan han jo godt, men HUE pæren vil bare tænde på fuld power.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, mido1812 skrev:

En grundpakke består af stort set ingenting:-) Det er hammerdyrt når man har 200kvm, så er 100.000 slet ikke nok. Tror pakken er beregnet til et standard hus på 140 kvm med x antal afbrydere og kontakter. 

Vanvittigt!

 

Lige nu, mido1812 skrev:

Han skriver at han gerne vil slukke fra et IHC tryk og tænde via GH eller Homekit. Det kan han jo godt, men HUE pæren vil bare tænde på fuld power.

Det kommer ikke til at virke. 
Når først han har slukket via et IHC tryk (uanset om det er wireless eller fortrådet), så er spændingen væk til Hue produktet. Og så får du ikke live i det igen fra en app. Man er nødt til at tænde på IHC trykket igen. Derefter kan det styres via app. 
I det tilfælde har han reelt intet at bruge IHC trykket til. Han kan lige så godt fjerne det og sætte blænddæksel på. Og så udelukkende bruge app.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutes ago, Kandersen said:

Det kommer ikke til at virke. 

Når først han har slukket via et IHC tryk (uanset om det er wireless eller fortrådet), så er spændingen væk til Hue produktet. Og så får du ikke live i det igen fra en app. Man er nødt til at tænde på IHC trykket igen. Derefter kan det styres via app. 
I det tilfælde har han reelt intet at bruge IHC trykket til. Han kan lige så godt fjerne det og sætte blænddæksel på. Og så udelukkende bruge app.

Det leder mig til mit spørgsmål stillet lidt over.. 

Det gør sig vel ikke gældende, hvis IHC trykket programmeres til at sætte pærens lysstyrke til 0%? Så slukker pæren vel bare.

Men så kan det være, at jeg ikke behøver IHC lampeudtag måske..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 minutter siden, Kandersen skrev:

Man kan ikke dæmpe Hue pære fra en IHC dæmper.

Korrekt - men kan man dæmpe og slukke HUE pærer via IHC, altså ikke via den IHC dimmer, men direkte.

Det spørgeren er ude efter, er et setup med IHC tryk og contoller som styrer hans HUE pærer.

Jeg har ingen viden om HUE, men kan man ikke få tryk til det system, for så er der vel ingen grund til også at lave IHC - eller er jeg bare helt væk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Korrekt - men kan man dæmpe og slukke HUE pærer via IHC, altså ikke via den IHC dimmer, men direkte.

Nej, IHC og Hue kan ikke snakke direkte sammen. Det eneste man kan, det er at tænde/slukke et lampeudtag fra IHC, hvor der sidder en Hue pære i. Men slukker man for strømme til en Hue pære, så er det lige så død som hvis du skruede pære ud af fatningen.
Der skal een eller anden form for "mellem-led" ind imellem ala Rpi med IHC captain, openHAB2 eller Home Assistant. 

 

12 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg har ingen viden om HUE, men kan man ikke få tryk til det system, for så er der vel ingen grund til også at lave IHC - eller er jeg bare helt væk.

Der findes tryk, sågar nogle der ligner fuga. Fælles for dem er, at de bare er Zigbee tryk med indbygget dæmper. Så der er som sådan ingen grund til at rode sig ind i IHC, hvis man bare vil styre Hue. 
Philips har også deres egne tryk - Men de er simpelthen så eventyrlig grimme, så dem kan jeg bestemt ikke anbefale :wacko:
https://www.lavprisel.dk/philips-hue-lysdaemperkontakt-46262?gclid=CjwKCAiA7939BRBMEiwA-hX5J-bmoTE1JHgYWBRQ4OZz43T7dalTZCPWFRpo6ALVWcdYPAqGViZS0BoCXzoQAvD_BwE

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Kandersen skrev:

Der findes tryk, sågar nogle der ligner fuga. Fælles for dem er, at de bare er Zigbee tryk med indbygget dæmper. Så der er som sådan ingen grund til at rode sig ind i IHC, hvis man bare vil styre Hue. 
Philips har også deres egne tryk - Men de er simpelthen så eventyrlig grimme, så dem kan jeg bestemt ikke anbefale :wacko:
https://www.lavprisel.dk/philips-hue-lysdaemperkontakt-46262?gclid=CjwKCAiA7939BRBMEiwA-hX5J-bmoTE1JHgYWBRQ4OZz43T7dalTZCPWFRpo6ALVWcdYPAqGViZS0BoCXzoQAvD_BwE

Tjaa alt er relativt.
Syntes ikke de er grimmere end meget af det Shuko materiel folk er helt vilde med at vælge idag. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Tjaa alt er relativt.
Syntes ikke de er grimmere end meget af det Shuko materiel folk er helt vilde med at vælge idag. 

Haft du haft dem i hånden og trykket på dem? Hvis ikke, så kan jeg anbefale man lige prøver det :D

Jeg har haft Hue siden det kom på markedet, inkl disse tryk. Trykkene kom aldrig op og sidde nogen steder. Til gengæld satte jeg fjedre i mine gamle fuga (det gamle hus med alm installation), så når ungerne slukkede for lyset, så tændte det bare igen. Dengang var det dog kun disse tryk og app man ellers kunne bruge. Ungerne brugte app til farver. Jeg opgav helt Hue med tiden. Det er først efter jeg flyttede i det nye hus med IHC og integration med openHAB, at jeg bruger Hue igen (i stuen) hvor jeg har 4 lamper. Og jeg bruger det primært med stemmestyring. Og så har jeg et par IHC tryk som kan tænde/slukke for lyset, (dæmp bruger jeg ikke via fysiske knapper. Orker det ikke, da det er betydelig nemmere med stemmestyring). 

Noget Schuko materiale er noget bras og grimt. Men til gengæld åbner bagdåserne op for et langt langt større marked, hvilket jeg ser som den absolut største fordel specielt i smarthome regi. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
46 minutes ago, Kandersen said:

Nej, IHC og Hue kan ikke snakke direkte sammen. Det eneste man kan, det er at tænde/slukke et lampeudtag fra IHC, hvor der sidder en Hue pære i. Men slukker man for strømme til en Hue pære, så er det lige så død som hvis du skruede pære ud af fatningen.
Der skal een eller anden form for "mellem-led" ind imellem ala Rpi med IHC captain, openHAB2 eller Home Assistant. 

Okay. Jeg håber jeg forstår det rigtigt ved at jeg godt kan gøre som jeg har prøvet at beskrive via IHC Captain.

 

Tak endnu engang for alle svar mm. God weekend.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok