Hop til indhold
  • 0

Ny lejlighed - IHC køb - Nybegynder - opfølgnings spørgsmål.


thp44
 Share

Spørgsmål

Hej igen,

Jeg tror, at jeg er lidt nærmere mit kommende IHC eventyr. Jeg har dog nogle generelle opfølgningsspørgsmål til mit første indlæg.

Endnu engang mange tak for de mange svar :-) 

Jeg forestiller mig systemet som vist på skitsen i den vedhæftede fil. 

Til ovenstående har jeg et par spørgsmål.

  • Ser/virker det generelt fornuftigt?
  • Hvilken dæmper anbefaler forumet generelt til LED spots og lamper? (gerne link)
    • Forstår ikke hvorfor skal jeg "nok ikke anvende 1-10v styringer/dæmpere". @Lars Jacobsen
  • Jeg har et gardin som jeg gerne vil styre tidsbaseret med IHC, men jeg har kun en 3-leder ud til den desværre - hvordan gør jeg her.
    • Har i nogen anbefalinger til motoriseret gardiner? (gerne link) 
  • PIR 230V vs. PIR 24V hvad siger i? Er det et ligegyldigt spørgsmål?
    • Har i en anbefaling til en 360 PIR sensor? (gerne link)
    • I anden omgang vil jeg gerne tilføje IHC alarm, giver det så overhoved mening at prøve at gå uden om 24V?

Jeg er desuden gået væk fra dørkontakten + lys igen, da jeg senere vil styre det med en kombi af IHC alarm og lys-overstyring med telefonen på wifi (hjemme/ikke hjemme).

Første indlæg:

Vh. Thomas :-) 

 

EDIT: Nedenstående billede er forkert! 

Scannable Document on 10 Jan 2018 at 20.39.49.png

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Prøv at læse lidt af informationerne på LK's hjemme side om IHC. Og hent og læs også gerne manualen/vejledningen til IHC, så bliver du meget mere bevidst om de forskellige komponenter og hvad der er behov for. Hvis du finder vejledningen til selve controlleren er der også diagrammer/tegninger der viser hvorda alle de forskellige enheder (kan) forbindes - også alarm.

mht dæmpning af lys kan det ske på forskellig vis alt efter lyskilde/type. Den første er en traditionel dommer som forsynes direkte med 230v (ikke nødvendigvis fra et outputmodul) og reguleres vha styresignalerne som typisk kommer fra et 24v outputmodul. Men disse dimmere er ikke særlig flexible mht scenarier og her er det de nyere wireless dimmere kommer ind i billedet. De kan reguleres i % via software og får styresignalerne trådløst fra controlleren. Altså ingen behov for 24v outputmodulet. ø80 dimmeren er lavet så smart at du bare bytter/udskifter dit loftudtag og "linker" det til controlleren og vupti så har du (mulighed for) dæmpbart lys.  Hvad det skal styre og regulere kan være et forrådet taste)tryk koblet til controlleren via et 24v inputmodul, eller et wireless tryk, eller et softwaretryk i en app på telefonen.

så derfor normalt skal man ikke anvende 1-10v styringen. Det er specielt beregnet til f.eks. Lysstof armaturer der er forbedret for denne type regulerings/styre signal.

pir bør være 24v som sender signaler til controlleren. 230v PIR er beregnet til styring af lamper direkte. De kan dog også koblet på et 230v inputmodul men ....... Det er en nødløsning og ikke en man anbefaler som start.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Prøv at læse lidt af informationerne på LK's hjemme side om IHC. Og hent og læs også gerne manualen/vejledningen til IHC, så bliver du meget mere bevidst om de forskellige komponenter og hvad der er behov for. Hvis du finder vejledningen til selve controlleren er der også diagrammer/tegninger der viser hvorda alle de forskellige enheder (kan) forbindes - også alarm.

mht dæmpning af lys kan det ske på forskellig vis alt efter lyskilde/type. Den første er en traditionel dommer som forsynes direkte med 230v (ikke nødvendigvis fra et outputmodul) og reguleres vha styresignalerne som typisk kommer fra et 24v outputmodul. Men disse dimmere er ikke særlig flexible mht scenarier og her er det de nyere wireless dimmere kommer ind i billedet. De kan reguleres i % via software og får styresignalerne trådløst fra controlleren. Altså ingen behov for 24v outputmodulet. ø80 dimmeren er lavet så smart at du bare bytter/udskifter dit loftudtag og "linker" det til controlleren og vupti så har du (mulighed for) dæmpbart lys.  Hvad det skal styre og regulere kan være et forrådet taste)tryk koblet til controlleren via et 24v inputmodul, eller et wireless tryk, eller et softwaretryk i en app på telefonen.

så derfor normalt skal man ikke anvende 1-10v styringen. Det er specielt beregnet til f.eks. Lysstof armaturer der er forbedret for denne type regulerings/styre signal.

pir bør være 24v som sender signaler til controlleren. 230v PIR er beregnet til styring af lamper direkte. De kan dog også koblet på et 230v inputmodul men ....... Det er en nødløsning og ikke en man anbefaler som start.

Hvad gør men mest praktisk hvis man har lampeudtag i væg eller stikkontakt i væg som tidligere har været dæmpet med uni400 lyddæmpere i tavlen. 

Hvad er det bedste alternativ eller work around.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lampe udtag i væg går jeg ud fra så er et af de små firkantede hvor man ikke kan eftermontere ø80 dimmeren.

Hvis det er en gammel 230v installation uden IHC og lavvolts tryk, så kan man istedet udskifte sin almindelige 1 modul afbryder med en  kombidimmer, med både tryk(afbryder) og dimmer. Den kan så enten benyttes stand alone, eller linkes og styres via controller.

Hvis man har et forbrugssted der pt er styret af fortrådet dimmer i en tavle, kan man montere en 1 modul dimmer eller bedre ø80 dimmere i et underlag ved siden af tavlen og så bare udskifte/opgradere dimmeren til en wireless udgave. 

Grunden til vi anbefaler ø80 dimmeren er at den er kommet i en hw2 udgave der er bedre til 230V LED lyskilder. 

Har man 12V lyskilder via trafo er det også lidt af en jungle. Se kandersen oplevelser i anden tråd. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar @Lars Jacobsen

Jeg har kigget mere på LKs hjemmeside, diagrammer og datablade. 

  • 1-10V - er nu fjernet
  • 230V ud -  er bibeholdt til stikkontakter der ikke skal have dæmp.
  • Ved ikke om jeg forstår rigtigt, siger du det er bedre at installere et Ø80 lampeudtag ved siden af tavlen og så forsyne LED spots/lamper herfra?
    • Hvis ikke, hvilken dimmer kan tilsluttes direkte mellem VC3 m. bus og led spots (nordtronic 3651)?  
  • Gardinet er jeg stadig i tvivl om, jeg opretter nok en seperat tråd til dette. :-)  

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 minutter siden, thp44 skrev:

Tak for svar @Lars Jacobsen

Jeg har kigget mere på LKs hjemmeside, diagrammer og datablade. 

  • 1-10V - er nu fjernet
  • 230V ud -  er bibeholdt til stikkontakter der ikke skal have dæmp.
  • Ved ikke om jeg forstår rigtigt, siger du det er bedre at installere et Ø80 lampeudtag ved siden af tavlen og så forsyne LED spots/lamper herfra?
    • Hvis ikke, hvilken dimmer kan tilsluttes direkte mellem VC3 m. bus og led spots (nordtronic 3651)?  
  • Gardinet er jeg stadig i tvivl om, jeg opretter nok en seperat tråd til dette. :-)  

 

Ved ikke hvad du mener med VC3 m bus, men den spot du henviser til kan benyttes som en "almindelig glødepærer". Tilsluttet 230V vil den tænde/slukke. Tilsluttet en dimmer kan den reguleres idet LED lyskilden er angivet som dæmpbart. Så hvis den kobles på udgangen fra en hvilken som helt dimmer burde det virke. 

Mht placering af ø80 dimmeren så hvis dine spots er trukket til et lampeudtag så skifter du bare til dimmeren. Er de ikke trukket til et lampeudtag, men feks. til en samleboks på loftet kan du placere dimmeren her. Det er bare upraktisk når det skal linkes. Derfor forslaget om at placere den ved siden af tavlen, for kablet til loftet går garanteret ud herfra, og tilsluttes det bare dimmeren. Den kan så ikke monteres i tavlen, men ved siden af, i et passende underlag. 

 

Mht gardin, så se anden tråd jeg lige har opdateret/postet i. Det er ikke så nemt at styre retning når ser kun er 3-ledet (fase, nul, jord) frem til gardinet så kræver det "et eller andet" ude ved gardinet der kan skifte.

Er det treledet kabel uden jord, (fase,fase, nul), så er der mulighed for at klare det i den anden ende ude ved tavlen, 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Citat

Den første er en traditionel dommer som forsynes direkte med 230v (ikke nødvendigvis fra et outputmodul) og reguleres vha styresignalerne som typisk kommer fra et 24v outputmodul. Men disse dimmere er ikke særlig flexible mht scenarier og her er det de nyere wireless dimmere kommer ind i billedet. De kan reguleres i % via software og får styresignalerne trådløst fra controlleren.

 

Skal lige forstå rigtigt

LKs UNI400 skal monteres 24V som det bl.a. kan ses på LKs diagrammer (den traditionelle dimmer). Findes der ikke nogen tavlemonterede dimmere som også kan tilsluttes et procentvis styresignal direkte fra controlleren eller endda "trådløst" fra controlleren?

Eller anbefales det at jeg KUN bruger det trådløse Ø80 lampeudtaget med dimmer? 

Jeg har kigget på indlæget med gardinet. Jeg tror, at jeg går en tredje vej med at trådløs styre det som jeg på et lidt senere på året vil "hacke" fjernbetjeningen/signalet og overstyre med et signal fra IHC anlægt. :-) 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, thp44 skrev:

Skal lige forstå rigtigt

LKs UNI400 skal monteres 24V som det bl.a. kan ses på LKs diagrammer (den traditionelle dimmer). Findes der ikke nogen tavlemonterede dimmere som også kan tilsluttes et procentvis styresignal direkte fra controlleren eller endda "trådløst" fra controlleren?

Nej det findes ikke.

Jeg har hørt rygter, at LK er "i gang med" at udvikle en tavlemonteret dæmper med samme funktionalitet som Wireless dimmere, men hvornår den kommer er der ingen der ved. Historisk set kan der godt gå et par år.

14 timer siden, thp44 skrev:

Eller anbefales det at jeg KUN bruger det trådløse Ø80 lampeudtaget med dimmer? 

Ja brug kun dem. Køber du dem brugt skal du sikre dig at det er hardware version 2.xx (ses under dækslet).

14 timer siden, thp44 skrev:

Jeg har kigget på indlæget med gardinet. Jeg tror, at jeg går en tredje vej med at trådløs styre det som jeg på et lidt senere på året vil "hacke" fjernbetjeningen/signalet og overstyre med et signal fra IHC anlægt. :-) 

LK har lavet et Wireless produkt til styring af gardiner, Se her om du kan bruge den.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

LK har lavet et Wireless produkt til styring af gardiner, Se her om du kan bruge den.

Nej da. Et wireles skifterelæ til kun kr. 800,-. Det har jeg da helt misset/overset :ph34r: B)

Gad nok vide hvordan de får senderen og de nederste tangenter til at virker når nu der ikke kræves nul tilslutning. Den kan leve af "krybestrømmen" på det tilsluttede (gardinmotoren) når de øverste tryk aktiveres, men ligesåsnart gardinet når endestop så afbrydes kredsløbet jo. Så hvor mon den så får energien fra ??? En lille indbygget kondensator måske ? Men den kan jo ikke vare evigt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Nej da. Et wireles skifterelæ til kun kr. 800,-. Det har jeg da helt misset/overset :ph34r: B)

Gad nok vide hvordan de får senderen og de nederste tangenter til at virker når nu der ikke kræves nul tilslutning. Den kan leve af "krybestrømmen" på det tilsluttede (gardinmotoren) når de øverste tryk aktiveres, men ligesåsnart gardinet når endestop så afbrydes kredsløbet jo. Så hvor mon den så får energien fra ??? En lille indbygget kondensator måske ? Men den kan jo ikke vare evigt. 

Jeg har ikke selv haft det i hænderne, men det med endestoppet har du ret i. 

Mon ikke Torben kender den?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg har hørt rygter, at LK er "i gang med" at udvikle en tavlemonteret dæmper med samme funktionalitet som Wireless dimmere, men hvornår den kommer er der ingen der ved. Historisk set kan der godt gå et par år.

Da der var dialog møde i CPH for nogle år siden fortalte en af LK repræsentaterne mig at de faktisk havde en bus baseret tavle dimmer med samme funktionalitet som de wireless klar da de frigav wireless komponenterne. De fik bare aldrig lov til at frigive dem. Så udviklingen bør ikke tage særligt lang tid, men det er LK, så jeg vil se det på marked før jeg tror på det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Lars1 skrev:

Da der var dialog møde i CPH for nogle år siden fortalte en af LK repræsentaterne mig at de faktisk havde en bus baseret tavle dimmer med samme funktionalitet som de wireless klar da de frigav wireless komponenterne. De fik bare aldrig lov til at frigive dem. Så udviklingen bør ikke tage særligt lang tid, men det er LK, så jeg vil se det på marked før jeg tror på det.

Enig. Jeg var også selv med på det Dialogmøde. Jeg husker også de andre nyheder de nævnte, uha uha det gik noget tid før de kom -_-
Så ja, vi slår lige koldt vand i blodet og drikker en bajer før de er klar.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok