Hop til indhold
  • 1

S0 og puls opsamling


ernest
 Share

Spørgsmål

Hej,

Har lige fået monteret den nye controller.

Jeg har tidligere haft min bimåler koblet til IHC input modul. Bimåler har S0 udgang. Hertil har jeg benyttet 4.2.03.b.

Jeg tænkte jeg ligeså godt kunne benytte S0 indgangen på controlleren, i stedet for at bruge en indgang på et input.

Men i Visual 3, kan jeg kun tilføje et S0 device. Men kan dette "produkt" smide "pulser" til 4.2.03.b blokken? Kan godt lide opdeling af forbrug i måneder etc., så ville ikke helt droppe denne blok. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
40 minutes ago, Lars Jacobsen said:

Hvis produktet du kan tilføje i venstre side har en "udgang" som kan trækkes over på FB indgangen så burde det virke.

Sidder ikke lige med Visual 3 men mener der er en ny "energi" FB med i pakken. Prøv at kikke på hjælpeteksten til den og se om ikke det er beskrevet der.

Hej Lars,

Man kan ikke trække dem over, desværre. Se vedhæftet billede - S0

Kan ikke lige se nogen nye "energi" blokke. Er det noget selvstændig man skal downloade fra LK?

Alternativ skal man tilpasse blokken med en af de nye variabler. Kan bare ikke lige se, hvilken en der blot giver en puls per kw.

Kan jeg egentlig splitte kablet fra S0, ned til både Controller S0 og et input modul? Overvejer dette i stedet for at bygge en ny blok... :-)

S0.png

Variabler.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, ernest skrev:

Hej,

Har lige fået monteret den nye controller.

Jeg har tidligere haft min bimåler koblet til IHC input modul. Bimåler har S0 udgang. Hertil har jeg benyttet 4.2.03.b.

Jeg tænkte jeg ligeså godt kunne benytte S0 indgangen på controlleren, i stedet for at bruge en indgang på et input.

Men i Visual 3, kan jeg kun tilføje et S0 device. Men kan dette "produkt" smide "pulser" til 4.2.03.b blokken? Kan godt lide opdeling af forbrug i måneder etc., så ville ikke helt droppe denne blok. 

Hvad er årsagen til du har skiftet til Visual 3, når du havde en 2 er før?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, ernest skrev:

Kan jeg egentlig splitte kablet fra S0, ned til både Controller S0 og et input modul? Overvejer dette i stedet for at bygge en ny blok... :-)

Såvidt jeg husker er S0 interfacet ikke andet end et galvanisk adskilt relæ, så du kan ikke splitte kablet til både S0 indgangen på din controller og en input indgang, men der burde ikke være noget i vej for at føre det direkte på en indgang isteddet for S0 indgangen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 27/10/2017 at 3:45 PM, Lars1 said:

Såvidt jeg husker er S0 interfacet ikke andet end et galvanisk adskilt relæ, så du kan ikke splitte kablet til både S0 indgangen på din controller og en input indgang, men der burde ikke være noget i vej for at føre det direkte på en indgang isteddet for S0 indgangen.

OK - tænkte bare om den kunne give signal til begge.

Men jeg burde kunne til S0 i controlleren, så den giver en puls per 1/1000 kW.

 

On 27/10/2017 at 7:52 AM, Peter Holm Larsen said:

Hvad er årsagen til du har skiftet til Visual 3, når du havde en 2 er før?

Vi skulle have noget IHC styring i en selvstændig bygning. Den er noget mindre og derfor tænkte jeg, at jeg ligeså godt kunne udskifte dem.

Kan mærkelig forskel med Openhab - hvor den ikke har låst endnu. Det kunne v2 godt gøre. Samtidig behøves IHC captain ikke lukkes, før man tilgå controller i VIsual.

Tilgengæld har jeg 2 gange oplevet, at IHC Visual 3 ikke ville starte og har geninstalleret det. Garanteret fordi den konflikter med 2.8... Det er flot af LK, da mange sandsynligvis vil have begge versioner.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
39 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Du kan sandsynligvis logge på elselskabets hjemmeside og se forbrugsdata så du ikke behøver en bimåler og programmere og logge det i visual.

Det tvivler jeg på. Hvis du tager et kig på radiuselnet.dk vil du se at det er langt under 10% af deres kunder, som bor i de områder, hvor de enten har udskiftet målerne, eller er igang med at udskifte målerne. Jeg tvivler på at andre el selskaber er meget længere fremme. Det er jo først i 2020 at det er et lovkrav at der er fjernaflæste måler.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Rigtig mange elforsyningsselskaber har være 100% fjernaflæst i flere år. Men Danmarks største har være "modvillig" og ikke gjort mere end højst nødvendig og først i sidste øjeblik så de opfylder loven.

Men at man kan se historiske fjernaflæse data på nettet (med en forsinkelse på 1-3 dage) er ikke det samme som at have adgang til forbruget i real life, for så kan man benytte det som en parameter til styring i sin IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har kun kendskab til 3 el selskaber og ingen af dem er 100% fjernaflæste endnu. Faktisk er de først lige begyndt at udskifte måler til fjernaflæste.

Bortset fra det er jeg enig i at argumentet om at du kan følge dit forbrug når din måler er fjenaflæsning, mere er et argument for at sælge fjernaflæsningen end det har reelt indhold. Det er reelt kun el selskaberne som har noget ud af fjernaflæsningen, og det var da også Nesa som var længst fremme i flere år, lige indtil de blev lagt sammen med DONG, så stoppede det projekt.

Men alt det er et sidespor i denne diskution.

Personligt vil jeg ikke spille krudt på S0 indgangen. Den ser umiddelbart ikke ud til at give andet end de du vil kunne få med en fjernaflæst måler. Der er langt mere idee i at anskaffe en fotodiode fra Zigza, og klister den på måleren, oven på måler dioden. Herefter kan man lave alle de statistiker man har lyst til med sine måler data, samt reager på pludselig uventet forbrugs peaks.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Nu jeg har fået Visual 3 og en ny elmåler der så ikke havde S0 udgang overvejer jeg fotodioden. Men hvad mening giver det at se elforbruget lige i øjeblikket frem for at se det på elselskabets hjemmeside evt forsinket 1 døgn?

Fordi man kan, og fordi det er lidt fedt.
F.eks. fortalte jeg min 13-årige datter i går at hun lige havde brugt 120L vand på at være i bad, det satte lidt tanker i gang :)

I det hele  taget er det en god ting at følge sit energiforbrug, da det så også giver lidt blod på tanden til at kunne spare lidt på det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Nu jeg har fået Visual 3 og en ny elmåler der så ikke havde S0 udgang overvejer jeg fotodioden. Men hvad mening giver det at se elforbruget lige i øjeblikket frem for at se det på elselskabets hjemmeside evt forsinket 1 døgn?

Ved selv at opsamle data kan du lave statistikker som passer til dit behov, frem for at nøjes med de statistikker, som el-selskaberne er forpligtiget til at lave gennem lovgivningen. Min måler er fortsat ikke fjernaflæst, så jeg ved ikke præcist hvad man får adgang til. Men det vil undre mig om man fik adgang til at downloade rå data.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars1 skrev:

Ved selv at opsamle data kan du lave statistikker som passer til dit behov, frem for at nøjes med de statistikker, som el-selskaberne er forpligtiget til at lave gennem lovgivningen. Min måler er fortsat ikke fjernaflæst, så jeg ved ikke præcist hvad man får adgang til. Men det vil undre mig om man fik adgang til at downloade rå data.

Du får ikke adgang til målerens rå data. Det er forsyningsselskabets opgave at "høste" dem. Herefter sendes "bearbejdede" data til EnerginetDK' datahub hvor elhandelsselskabet som du køber din strøm hos, kan hente dem så de kan sende dig regningen.

Du kan også selv få adgang til disse bearbejde data ved at logge ind på eloverblik.dk. Men uanset om du har en timeaflæste måler så har forsyningsselskabet 3 dage til at hjemtage disse og få dem sendt til datahuben. Så det er ikke "live data" til behosstyring, men mere til analyseformål. (Adfærd mm).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 4/11/2017 at 2:45 PM, Henning Pedersen said:

S0 indgangen er forøvrigt intet værd endnu, den kan hverken bruges/ses i funktionsblokke, SceneDesign eller på Apps. Det eneste sted resultaterne kan ses er i ServiceView.

Så vil man have signaler fra hoved- eller bimåler ind i IHC, skal det ske via en almindelig indgang.

Hej Henning,

Det kan jeg godt se - håbløst design.

Kan man koble 2 kabler på ens måler udgang? Således et kabel løber ned til S0 og et andet til et input modul?

S0 har nogle sjove features med nuværende forbrug etc., som jeg kan udlæse til min Openhab og derfor ville jeg egentlig gerne beholde den - men mangler lidt månedsoversigterne fra "puls opsamlings blokken".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvor mange elmålere har du og gasmålere og vandmålere. Jeg har selv en af hver - men tænker du har flere?

7 el-målere, en vand-måler og en gasmåler.

Kig her hvordan jeg har lavet det (der er dog udvidet noget siden dag).

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, ernest skrev:

Hej Henning,

Det kan jeg godt se - håbløst design.

Kan man koble 2 kabler på ens måler udgang? Således et kabel løber ned til S0 og et andet til et input modul?

S0 har nogle sjove features med nuværende forbrug etc., som jeg kan udlæse til min Openhab og derfor ville jeg egentlig gerne beholde den - men mangler lidt månedsoversigterne fra "puls opsamlings blokken".

Kan du ikke bruge en følg blok eller noget i den stil, aner ikke om det er muligt på den nye indgang.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Men hvad er det for behov styring man gerne vil. Talte med elselskabet og de oplyser at hvis man har en maste sikring på 35A vil den som minimum kunne klart en times jævn belastning på x1,3 i en time uden at smelte. Det svarer jo til ca 45 a - og forklarer jo lidt hvorfor maste sikringen ikke går.

Jeg får en besked på min mobil hvis der bliver brugt mere end 100l vand når vi ikke er hjemme. Så må der jo være en utæthed et sted. (Vaskemaskine og opvaskemaskine skal kunne køre).

Det samme med elforbrug, når man følger det er det meget nemmere at spare på strømmen, da man er opmærksom på udsving.

Det med om din mastesikring ikke går, forstår jeg ikke?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

 

Et par punkter forblev at være afklaret for mig før du bruger IHC som energi Manager:-Jeg forstår ikke forskellen mellem så og et modul IHC indgang

 

-IHC gør det muligt for at gemme data på ubestemt tid? Jeg bruger i øjeblikket en iPhone med manuel erklæring ansøgning og jeg kan sammenligne mit forbrug i måneden, i år sammenlignet med sidste år - vi ser de data, der vises på en iPad. Med hvilket program? IHC remote? internet-browser? 

 

-Er det muligt at oversætte alle oplysningerne (jeg er fransk)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Man har altid kunne bruge en indgang på et input modul til at forbinde til en so udgang på en måler. På Visual 3 har de dog lavet en dedikeret indgang til kun en enkelt måler. Schneider / LK har dog ikke lavet nogle funktionsblokke til det endnu. Måske laver de noget nyt smart monitorering, måske til iPhone? Jeg ved det ikke. 

Ja du kan (i princippet) gemme dine måler data for altid. Der kan dog gå noget galt i controlleren hvis den bliver stresset for eksempel ved upload af nyt program hvis den pc du gør det fra har dårlig WiFi forbindelse. Så du må skrive dine data ned på papir engang i mellem eller tage tage et screenshot på din ipad. 

Du kan ikke se dine måler data på en iPhone. Ihc remote er kun til at styre med og aflæse i/o status. 

Du skal bruge ihc tablet til ipad og lave det som du har det jeg har gjort. 

Jeg forstår det meste, kun det med din iPhone er svært. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Ja du kan (i princippet) gemme dine måler data for altid. Der kan dog gå noget galt i controlleren hvis den bliver stresset for eksempel ved upload af nyt program hvis den pc du gør det fra har dårlig WiFi forbindelse. Så du må skrive dine data ned på papir engang i mellem eller tage tage et screenshot på din ipad.

Med Visual 3 kan du vist nok logge data til et indbygget SD kort.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok