Jump to content

IHC-controlleren udgår

Lars1
 Share

Recommended Posts

13 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Tak for links, der er dog enkelte der ikke virker.

Men jeg synes at det ser lidt hardcore ud det med programmeringen, det med at kode matrix tryk og lave quickapps og skrive kode i Lua for at få det til at virke bekymrer mig lidt. Der er LK dog nemmere og meget intuitivt at sætte op med funktionsblokke.

jeg er heller ikke vild med at det koster flere hundrede kroner hvis man skal bruge det der svarer til en funktionsblok for at lave en funktion til ens bil, opsamling af pulser fra elmåler eller hvad det nu kan være.

Men jeg er spændt på at se et tilbud fra dig, om det er til at betale.

Hej Bjarne

Jeg er ked af jeg har fået givet dig indtryk af, at det er svært. Det er min fejl
Jeg vil skynde mig at sige, at 99% af de installationer vi står for, der skal slutbrugeren ikke kende til Lua.
Alle ændringer kan laves i simple scener (blokscener), hvor du trækker blokke over i en funktionsark og vælger værdier fra dropdown.
I eksemplet med Keypad, tilkobler vi alarmen fra et tastatur på væggen og sender en pushbesked til mig.

Vi har pakket det komplicerede i Lua ind i de QuickApp vi laver, som du så kan bruge dem i blokscener eller meget simple Lua scener.
Her er et eksempel, hvor et trippeltryk på en tast på 2 forskellige Matrixer, får en Sonos højtaler (angivet i parameter på Doorstate) til at sige hvilke døre og vinduer, som stå åbne.

Så du bruger til langt det meste funktionsblokke til, at 'kode' din løsning.
Skal du lave noget helt vildt, så er der et kodesproog til det.

Det abonnement der er til det API vi bruger til elbiler og solceller, koster noget per år, men det er bestemt ikke normalt i Home Center 3. Faktisk er det det eneste sted vi har prøvet at tage noget eksternt ind. Du er i øvrigt ikke den eneste der har en holdning til ekstra omkostninger i ens Smart Home.
Det er heldigvis et tilvalg og ikke nødvendigt at bruge dette API. Kan man finde nogen, som har lavet en QuickApp, der taler med Tesla direkte og som vil dele, så kan man bruge den helt gratis.

Alt andet i din løsning koster ikke noget.

Jeg har været hængt lidt op de sidste par dage, men er lige ved at være klar med dit tilbud

image.png

image.png

3 timer siden, Palleholgerjensen skrev:

Jeg kan forstå i har nogle kunder der udskifter IHC ud med Logic Group.
Hvis du skal sætte korte ord på hvorfor skal man lige skifte til Logic Group, og ikke til shelly eller ABB home automation - hvad skulle det så være?

Både Shelly og ABB er gode bud på en erstatning af IHC.
Det vil i høj grad være et spørgsmål om hvad man kan lide.

Det kommer nok ikke som en overraskelse, at jeg mener vores løsning er den bedste, men jeg vil da sige begge firmaer har nogle fine produkter.
Jeg vil stadig mene design betyder noget og ingen af dem har enheder, som kan det samme som vores MATRIX.
Vores system er lavet så det passer i FUGA underlaget, hvor ABB kræver Eurodåse indmuringsdåser. Jeg er også tilhænger af åbne systemer, hvor ABB bygger på deres egen protokol.
Shelly har både WiFi enheder og Z-Wave enheder. De kan bruges sammen med vores tryk, så det kan sagtens kombineres.
WiFi enhederne har jeg netop set noget har lavet QuickApps til, så de kan også komme ind.

Det er netop det fine ved den løsning, vi tilbyder.
Du er ikke bundet til en leverandør. Du kan sagtens bruge noget af vores og der hvor det giver mening, kan du bruge Shelly Z-Wave. Er der noget fra Aeotec, som er bedre end vores og Shellys, så kan du også bruge det.

Der hvor vi skiller os meget ud er ved den komplette løsning vi kan levere.
Vi laver hele din integration med alt programmeringen og så kan du selv stå for videreudviklingen / vedligeholdelse, men med et udgangspunkt, som virker.

Hej @Klaus Larsen
Er der mulighed for at anvende dine IHC temperaturfølere f.eks. 
LINK til Logic Group eller Shelly?

Jeg har gulvfølere der ikke er til at skifte (den gamle model med 3 ledere og de nye med 2 ledere), men vi bliver nok nødt til at skifte væk fra IHC på sigt.

Andre der ved hvad der er af muligheder? Ud over en PLC da det vil fylde ret meget i en tavle med 20 I/O.

10 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hej @Klaus Larsen
Er der mulighed for at anvende dine IHC temperaturfølere f.eks. 
LINK til Logic Group eller Shelly?

Jeg har gulvfølere der ikke er til at skifte (den gamle model med 3 ledere og de nye med 2 ledere), men vi bliver nok nødt til at skifte væk fra IHC på sigt.

Andre der ved hvad der er af muligheder? Ud over en PLC da det vil fylde ret meget i en tavle med 20 I/O.

Hvorfor vil du egentligt skifte når du har V2 controller der er den mest stabile?

11 timer siden, Palleholgerjensen skrev:

Hvorfor vil du egentligt skifte når du har V2 controller der er den mest stabile?

Den er stabil ja. Men hvad bringer fremtiden? Hvis der kommer et lyn i morgen og slår ned i controlleren eller der sker noget uventet i den. Den er over 10 år gammel så man ved jo aldrig.

Jeg er også mest stemt for at opgradere/udskifte i tide og have kontrol over hvor hurtigt det kan gå, i stedet for at hele huset lukker ned en uge hvor jeg er på arbejde i udlandet og familien sidder tilbage i et hus uden lys, varme, TV, internet osv.

Så lige nu er jeg ved at forberede fremtiden og sondere markedet.

Sikke stor aktivitet i denne tråd. 

Men ja, det er dårlige nyheder ang. IHC controlleren. Men mon ikke det er en godt for dem der har V2 controlleren at beholde den så længe man kan, og evt. købe en på DBA. Eller evt. en V3. 

Så er man sikret nogle år ude i fremtiden, det kan jo være der kommer en erstatning om 2-3 år fra LK.

On 9/22/2023 at 1:58 PM, Lofterpalle said:

Sikke stor aktivitet i denne tråd. 

Men ja, det er dårlige nyheder ang. IHC controlleren. Men mon ikke det er en godt for dem der har V2 controlleren at beholde den så længe man kan, og evt. købe en på DBA. Eller evt. en V3. 

Så er man sikret nogle år ude i fremtiden, det kan jo være der kommer en erstatning om 2-3 år fra LK.

Såfremt Schneider havde planer om en erstatning der der bare kunne genbruge nogen af IHC komponenterne så var de kommet med den samtidigt med at de aflivede IHC. For i de 2-3 år vil flere være rendt væk fra IHC og markedet vil således være mindre. Det gør business cases for en "erstatning" dårligere med tiden.

Faktum er at vinden ikke blæser i retning af IHC wired konceptet hvor alt ender i tavlen. Faktum er også at den underliggende Wavenis protocol til IHC wireless er død til alt andet end niche ting.

Det er muligt at Schneider kommer med en erstatning som udfylder rollen som intelligent hus styrings teknologi. Men for alle vil det handle om at skulle starte stort set forfra.

Når vi nu skal kigge os omkring så er det værd at tænke lidt over fremtiden. I mine øjne vil det være ret dumt at vælge en løsning der ikke er åben eller ikke baseret på standarder. For ellers risikerer man at stå med håret i postkassen snart igen. Stå med en løsning hvor leverandøren fra den ene dag til den anden er væk.

Den slags ses normalt kun når virksomheder går konkurs. Det er meget specielt at Schneider fra den ene dag til den anden vælger at lukke for produktion af "reservedele" til IHC (reservedele betyder her den sårbare controller). Det er også meget specielt at de intet kommunikerer til alle de slutkunder som nu står med håret i postkassen. I praksis er der en del boligejere der ikke engang ved at de har IHC og som vil opdage at når en dims går i stykker så skal de skifte alt ud. Det er ikke anstændig opførsel.

Det ønsker jeg ikke blive udsat for igen. I den forbindelse er der et par wired standarder (fx. KNX) og et par wireless standarder (Z-wave, Zigbee). Vælger man en løsning baseret på noget som helst andet end standarder så beder man selv om problemer.

Logic Groups Z-wave løsning synes mest interessant fordi den både (delvist) løser problemer omkring tavlekomponenter og giver en wireless løsning der er standard. Samtidigt har de en "controller" som ikke er deres egen. I praksis kan man vælge mellem et antal forskellige controllere.

Skulle Logic Group stoppe produktionen vil man få et problem omkring tavlekomponenter hvis de går i stykker men ellers kan man blot vælge en anden leverandør. På samme måde med controlleren. Eneste bekymring er at Zigbee synes at have bedre fremdrift end Z-wave. Der er dog så mange Z-wave leverandører at min bekymring kun er lille.

On 8/31/2023 at 12:26 PM, Lars1 said:

Kom venligst med jeres bud på et alternativ til LK IHC

Et bud på en erstatning hvor man ikke på samme måde bliver bundet i forældet software kunne være revolution pi. Det er en form for PLC - baseret på en pi der kan programmernes via node-red eller python.

Der findes en række moduler med digitale inputs og outputs samt analog, modbud, canbus osv. Jeg tør ikke sige at man kan interface til de eksisterende IHC moduler, men det lyder ikke som en umulig opgave. Jeg overvejer at smide penge efter et test setup (controller: 4500 kr digital input modul: 1200).

Hvorvidt den er stabil nok ved jeg ikke, men der er noget indbygget watchdog.

https://revolutionpi.com

Jeg har ikke selv erfaring med den, men jeg synes den lyder interessant.

29 minutter siden, MartinSJensen skrev:

Et bud på en erstatning hvor man ikke på samme måde bliver bundet i forældet software kunne være revolution pi. Det er en form for PLC - baseret på en pi der kan programmernes via node-red eller python.

Der findes en række moduler med digitale inputs og outputs samt analog, modbud, canbus osv. Jeg tør ikke sige at man kan interface til de eksisterende IHC moduler, men det lyder ikke som en umulig opgave. Jeg overvejer at smide penge efter et test setup (controller: 4500 kr digital input modul: 1200).

Hvorvidt den er stabil nok ved jeg ikke, men der er noget indbygget watchdog.

https://revolutionpi.com

Jeg har ikke selv erfaring med den, men jeg synes den lyder interessant.

Den løsning ville jeg ikke anbefale. Du skal tænke på en dag du skal sælger hus/lejlighed, hvordan skal ny bruger der overtager huset kunne vedligeholde systemet? Nej, jeg tror man skal gå tilbage til standard fuga afbryder og lampeudtaf. Så har man ingen problemer i fremtiden og det passer sig selv, så længe du husker at slukker lyset efter dig..