Hop til indhold

IHC-controlleren udgår


Lars1
 Share

Recommended Posts

13 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Tak for links, der er dog enkelte der ikke virker.

Men jeg synes at det ser lidt hardcore ud det med programmeringen, det med at kode matrix tryk og lave quickapps og skrive kode i Lua for at få det til at virke bekymrer mig lidt. Der er LK dog nemmere og meget intuitivt at sætte op med funktionsblokke.

jeg er heller ikke vild med at det koster flere hundrede kroner hvis man skal bruge det der svarer til en funktionsblok for at lave en funktion til ens bil, opsamling af pulser fra elmåler eller hvad det nu kan være.

Men jeg er spændt på at se et tilbud fra dig, om det er til at betale.

Hej Bjarne

Jeg er ked af jeg har fået givet dig indtryk af, at det er svært. Det er min fejl
Jeg vil skynde mig at sige, at 99% af de installationer vi står for, der skal slutbrugeren ikke kende til Lua.
Alle ændringer kan laves i simple scener (blokscener), hvor du trækker blokke over i en funktionsark og vælger værdier fra dropdown.
I eksemplet med Keypad, tilkobler vi alarmen fra et tastatur på væggen og sender en pushbesked til mig.

Vi har pakket det komplicerede i Lua ind i de QuickApp vi laver, som du så kan bruge dem i blokscener eller meget simple Lua scener.
Her er et eksempel, hvor et trippeltryk på en tast på 2 forskellige Matrixer, får en Sonos højtaler (angivet i parameter på Doorstate) til at sige hvilke døre og vinduer, som stå åbne.

Så du bruger til langt det meste funktionsblokke til, at 'kode' din løsning.
Skal du lave noget helt vildt, så er der et kodesproog til det.

Det abonnement der er til det API vi bruger til elbiler og solceller, koster noget per år, men det er bestemt ikke normalt i Home Center 3. Faktisk er det det eneste sted vi har prøvet at tage noget eksternt ind. Du er i øvrigt ikke den eneste der har en holdning til ekstra omkostninger i ens Smart Home.
Det er heldigvis et tilvalg og ikke nødvendigt at bruge dette API. Kan man finde nogen, som har lavet en QuickApp, der taler med Tesla direkte og som vil dele, så kan man bruge den helt gratis.

Alt andet i din løsning koster ikke noget.

Jeg har været hængt lidt op de sidste par dage, men er lige ved at være klar med dit tilbud
 

image.png

image.png

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Palleholgerjensen skrev:

Jeg kan forstå i har nogle kunder der udskifter IHC ud med Logic Group.
Hvis du skal sætte korte ord på hvorfor skal man lige skifte til Logic Group, og ikke til shelly eller ABB home automation - hvad skulle det så være?

 

Både Shelly og ABB er gode bud på en erstatning af IHC.
Det vil i høj grad være et spørgsmål om hvad man kan lide.

Det kommer nok ikke som en overraskelse, at jeg mener vores løsning er den bedste, men jeg vil da sige begge firmaer har nogle fine produkter.
Jeg vil stadig mene design betyder noget og ingen af dem har enheder, som kan det samme som vores MATRIX.
Vores system er lavet så det passer i FUGA underlaget, hvor ABB kræver Eurodåse indmuringsdåser. Jeg er også tilhænger af åbne systemer, hvor ABB bygger på deres egen protokol.
Shelly har både WiFi enheder og Z-Wave enheder. De kan bruges sammen med vores tryk, så det kan sagtens kombineres.
WiFi enhederne har jeg netop set noget har lavet QuickApps til, så de kan også komme ind.

Det er netop det fine ved den løsning, vi tilbyder.
Du er ikke bundet til en leverandør. Du kan sagtens bruge noget af vores og der hvor det giver mening, kan du bruge Shelly Z-Wave. Er der noget fra Aeotec, som er bedre end vores og Shellys, så kan du også bruge det.

Der hvor vi skiller os meget ud er ved den komplette løsning vi kan levere.
Vi laver hele din integration med alt programmeringen og så kan du selv stå for videreudviklingen / vedligeholdelse, men med et udgangspunkt, som virker.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej @Klaus Larsen
Er der mulighed for at anvende dine IHC temperaturfølere f.eks. 
LINK til Logic Group eller Shelly?

Jeg har gulvfølere der ikke er til at skifte (den gamle model med 3 ledere og de nye med 2 ledere), men vi bliver nok nødt til at skifte væk fra IHC på sigt.

Andre der ved hvad der er af muligheder? Ud over en PLC da det vil fylde ret meget i en tavle med 20 I/O.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hej @Klaus Larsen
Er der mulighed for at anvende dine IHC temperaturfølere f.eks. 
LINK til Logic Group eller Shelly?

Jeg har gulvfølere der ikke er til at skifte (den gamle model med 3 ledere og de nye med 2 ledere), men vi bliver nok nødt til at skifte væk fra IHC på sigt.

Andre der ved hvad der er af muligheder? Ud over en PLC da det vil fylde ret meget i en tavle med 20 I/O.

Hvorfor vil du egentligt skifte når du har V2 controller der er den mest stabile?

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, Palleholgerjensen skrev:

Hvorfor vil du egentligt skifte når du har V2 controller der er den mest stabile?

Den er stabil ja. Men hvad bringer fremtiden? Hvis der kommer et lyn i morgen og slår ned i controlleren eller der sker noget uventet i den. Den er over 10 år gammel så man ved jo aldrig.

Jeg er også mest stemt for at opgradere/udskifte i tide og have kontrol over hvor hurtigt det kan gå, i stedet for at hele huset lukker ned en uge hvor jeg er på arbejde i udlandet og familien sidder tilbage i et hus uden lys, varme, TV, internet osv.

Så lige nu er jeg ved at forberede fremtiden og sondere markedet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Sikke stor aktivitet i denne tråd. 

Men ja, det er dårlige nyheder ang. IHC controlleren. Men mon ikke det er en godt for dem der har V2 controlleren at beholde den så længe man kan, og evt. købe en på DBA. Eller evt. en V3. 

Så er man sikret nogle år ude i fremtiden, det kan jo være der kommer en erstatning om 2-3 år fra LK.

Link til kommentar
Del på andre sites

On 9/22/2023 at 1:58 PM, Lofterpalle said:

Sikke stor aktivitet i denne tråd. 

Men ja, det er dårlige nyheder ang. IHC controlleren. Men mon ikke det er en godt for dem der har V2 controlleren at beholde den så længe man kan, og evt. købe en på DBA. Eller evt. en V3. 

Så er man sikret nogle år ude i fremtiden, det kan jo være der kommer en erstatning om 2-3 år fra LK.

Såfremt Schneider havde planer om en erstatning der der bare kunne genbruge nogen af IHC komponenterne så var de kommet med den samtidigt med at de aflivede IHC. For i de 2-3 år vil flere være rendt væk fra IHC og markedet vil således være mindre. Det gør business cases for en "erstatning" dårligere med tiden.

Faktum er at vinden ikke blæser i retning af IHC wired konceptet hvor alt ender i tavlen. Faktum er også at den underliggende Wavenis protocol til IHC wireless er død til alt andet end niche ting.

Det er muligt at Schneider kommer med en erstatning som udfylder rollen som intelligent hus styrings teknologi. Men for alle vil det handle om at skulle starte stort set forfra.

Når vi nu skal kigge os omkring så er det værd at tænke lidt over fremtiden. I mine øjne vil det være ret dumt at vælge en løsning der ikke er åben eller ikke baseret på standarder. For ellers risikerer man at stå med håret i postkassen snart igen. Stå med en løsning hvor leverandøren fra den ene dag til den anden er væk.

Den slags ses normalt kun når virksomheder går konkurs. Det er meget specielt at Schneider fra den ene dag til den anden vælger at lukke for produktion af "reservedele" til IHC (reservedele betyder her den sårbare controller). Det er også meget specielt at de intet kommunikerer til alle de slutkunder som nu står med håret i postkassen. I praksis er der en del boligejere der ikke engang ved at de har IHC og som vil opdage at når en dims går i stykker så skal de skifte alt ud. Det er ikke anstændig opførsel.

Det ønsker jeg ikke blive udsat for igen. I den forbindelse er der et par wired standarder (fx. KNX) og et par wireless standarder (Z-wave, Zigbee). Vælger man en løsning baseret på noget som helst andet end standarder så beder man selv om problemer.

Logic Groups Z-wave løsning synes mest interessant fordi den både (delvist) løser problemer omkring tavlekomponenter og giver en wireless løsning der er standard. Samtidigt har de en "controller" som ikke er deres egen. I praksis kan man vælge mellem et antal forskellige controllere.

Skulle Logic Group stoppe produktionen vil man få et problem omkring tavlekomponenter hvis de går i stykker men ellers kan man blot vælge en anden leverandør. På samme måde med controlleren. Eneste bekymring er at Zigbee synes at have bedre fremdrift end Z-wave. Der er dog så mange Z-wave leverandører at min bekymring kun er lille.

Link til kommentar
Del på andre sites

On 8/31/2023 at 12:26 PM, Lars1 said:

 

Kom venligst med jeres bud på et alternativ til LK IHC

Et bud på en erstatning hvor man ikke på samme måde bliver bundet i forældet software kunne være revolution pi. Det er en form for PLC - baseret på en pi der kan programmernes via node-red eller python.

Der findes en række moduler med digitale inputs og outputs samt analog, modbud, canbus osv. Jeg tør ikke sige at man kan interface til de eksisterende IHC moduler, men det lyder ikke som en umulig opgave. Jeg overvejer at smide penge efter et test setup (controller: 4500 kr digital input modul: 1200).

Hvorvidt den er stabil nok ved jeg ikke, men der er noget indbygget watchdog.

https://revolutionpi.com

 

Jeg har ikke selv erfaring med den, men jeg synes den lyder interessant.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

29 minutter siden, MartinSJensen skrev:

Et bud på en erstatning hvor man ikke på samme måde bliver bundet i forældet software kunne være revolution pi. Det er en form for PLC - baseret på en pi der kan programmernes via node-red eller python.

Der findes en række moduler med digitale inputs og outputs samt analog, modbud, canbus osv. Jeg tør ikke sige at man kan interface til de eksisterende IHC moduler, men det lyder ikke som en umulig opgave. Jeg overvejer at smide penge efter et test setup (controller: 4500 kr digital input modul: 1200).

Hvorvidt den er stabil nok ved jeg ikke, men der er noget indbygget watchdog.

https://revolutionpi.com

 

Jeg har ikke selv erfaring med den, men jeg synes den lyder interessant.

 

Den løsning ville jeg ikke anbefale. Du skal tænke på en dag du skal sælger hus/lejlighed, hvordan skal ny bruger der overtager huset kunne vedligeholde systemet? Nej, jeg tror man skal gå tilbage til standard fuga afbryder og lampeudtaf. Så har man ingen problemer i fremtiden og det passer sig selv, så længe du husker at slukker lyset efter dig..

Link til kommentar
Del på andre sites

18 timer siden, Palleholgerjensen skrev:

Den løsning ville jeg ikke anbefale. Du skal tænke på en dag du skal sælger hus/lejlighed, hvordan skal ny bruger der overtager huset kunne vedligeholde systemet? Nej, jeg tror man skal gå tilbage til standard fuga afbryder og lampeudtaf. Så har man ingen problemer i fremtiden og det passer sig selv, så længe du husker at slukker lyset efter dig..

og sluk alt med en gammel knivafbryder ved hoveddøren som i en frankenstein film :-)

Jeg har et hus med blot en ihc controller der til gengæld er fuldt udnyttet - så meget at at der er fået på kompromis med output der tager alle stikkontakter i et rum og flere input der er forbundet parallelt. Forrige ejer af huset havde så valgt opus vægudtag til stikkontakter/telefon/antenne og minimoduler til alle input.  Ved ændringer i min ejertid er det bibeholdt så der ikke er forskel fra et rum til et andet.

Heldigvis er jeg stadig på en version 2 kontroller (efter en tung opgradering fra en udokumenteret version 1 og fejlfinding i installationen med både afbrudte og kortsluttede inputs....)

Men det er umuligt at lave huset "dumt" igen som før de forrige ejere revt alt ud i 1998-2000 (dvs der vil skulle fræses nye kabler i alle vægge)

Umiddelbart virker det mest attraktivt at skrotte alle output moduler så der bare er strøm i alle stikkontakter og lampeudtag. Så må logikken klares lokalt med enten et relæ i dåsen bag, en plug foran eller en forbruger der kan styres direkte.

Input kunne være så enten være med genbrug af de kablede minimoduler eller blot genbrug af kablerne.

Har i forvejen en masse Shelly plugs for forbrugsmåling spredt rundt omkring.

Men den helt store udfording bliver at lave noget som kan supporteres af andre end mig selv. Det vil være nemt at lave noget der vil gøre huset usælgeligt hvis køber opdager at det er en hjemmestrikket løsning baseret på lidt af hvert ....)

Jeg har idag Home Assitsant kørende til meget overvågning/registering og nogle konkrete styringer. F.eks af vandvarmer afhængigt af tempertur i solvarmen. Men det grundliggende i huset fungerer blot der er strøm og den gamle v2 controller består. Jeg vil være nervøs ved stabiliteten ved et skifte til en ny controller og HA med opdateringer hele tiden skal det ihveertfald ikke værre. Hvis styringen af elbilen fejler via automatikken kan det også gøres manuelt. Det samme med vandvarmeren der har en fysisk "override" afbryder til bare at lave varmnt vand nu. Varmepumpen kører også med sin egen styring der blot "justeres" fra HA (i.e giv akku tanken et et boost når strømmen er gratis). Dvs uden HA og hjemmegjorte styringer virker alt som et normalt IHC hus

Ideelt set skal et smart home imho bestå  af en masse små smarte systemer der hver varetager en specifik opgave uden at være afhængig af en "master" controller (som HA) 

https://shelly.guide/ihc-til-shelly-konvertering/

Jeg kender ikke nok til Shelly programmering til at at ser attraktivt ud at lave en IHC erstatning der - for mig ser det svært ud at bevare overblikket over aktioner som er ok i IHC visual (uden dog at være super brugervenligt)

Link til kommentar
Del på andre sites

Er virksomheder som for eksempel Logic Group potentielt ikke mere risikable at investere i, end IHC fra store Schneider var? Min forståelse er, at Logic Group har en proprietær controller og bruger Z-wave-teknologi i stedet for Matter, som måske er fremtidens standard. Er der noget, jeg overser i denne sammenligning? Hvordan er man fx stillet hvis Logic Group lukker om fem år? (ps jeg er vil med dansk producerede projekter, og ønsker Logic Group alt godt. Men jeg har ikke lyst til at stå med håret i postkassen endnu engang).

Link til kommentar
Del på andre sites

13 hours ago, Palleholgerjensen said:

Den løsning ville jeg ikke anbefale. Du skal tænke på en dag du skal sælger hus/lejlighed, hvordan skal ny bruger der overtager huset kunne vedligeholde systemet? Nej, jeg tror man skal gå tilbage til standard fuga afbryder og lampeudtaf. Så har man ingen problemer i fremtiden og det passer sig selv, så længe du husker at slukker lyset efter dig..

Jeg kommer ikke til at skifte til gammeldags el, men du har selvfølgelig en pointe med hensyn til fremtidige ejere. Men som det er nu vil det jo være samme problemstilling med IHC om nogle få år.

23 hours ago, majland said:

og sluk alt med en gammel knivafbryder ved hoveddøren som i en frankenstein film :-)

Jeg har et hus med blot en ihc controller der til gengæld er fuldt udnyttet - så meget at at der er fået på kompromis med output der tager alle stikkontakter i et rum og flere input der er forbundet parallelt. Forrige ejer af huset havde så valgt opus vægudtag til stikkontakter/telefon/antenne og minimoduler til alle input.  Ved ændringer i min ejertid er det bibeholdt så der ikke er forskel fra et rum til et andet.

Heldigvis er jeg stadig på en version 2 kontroller (efter en tung opgradering fra en udokumenteret version 1 og fejlfinding i installationen med både afbrudte og kortsluttede inputs....)

Men det er umuligt at lave huset "dumt" igen som før de forrige ejere revt alt ud i 1998-2000 (dvs der vil skulle fræses nye kabler i alle vægge)

Umiddelbart virker det mest attraktivt at skrotte alle output moduler så der bare er strøm i alle stikkontakter og lampeudtag. Så må logikken klares lokalt med enten et relæ i dåsen bag, en plug foran eller en forbruger der kan styres direkte.

Input kunne være så enten være med genbrug af de kablede minimoduler eller blot genbrug af kablerne.

Har i forvejen en masse Shelly plugs for forbrugsmåling spredt rundt omkring.

Men den helt store udfording bliver at lave noget som kan supporteres af andre end mig selv. Det vil være nemt at lave noget der vil gøre huset usælgeligt hvis køber opdager at det er en hjemmestrikket løsning baseret på lidt af hvert ....)

Jeg har idag Home Assitsant kørende til meget overvågning/registering og nogle konkrete styringer. F.eks af vandvarmer afhængigt af tempertur i solvarmen. Men det grundliggende i huset fungerer blot der er strøm og den gamle v2 controller består. Jeg vil være nervøs ved stabiliteten ved et skifte til en ny controller og HA med opdateringer hele tiden skal det ihveertfald ikke værre. Hvis styringen af elbilen fejler via automatikken kan det også gøres manuelt. Det samme med vandvarmeren der har en fysisk "override" afbryder til bare at lave varmnt vand nu. Varmepumpen kører også med sin egen styring der blot "justeres" fra HA (i.e giv akku tanken et et boost når strømmen er gratis). Dvs uden HA og hjemmegjorte styringer virker alt som et normalt IHC hus

Ideelt set skal et smart home imho bestå  af en masse små smarte systemer der hver varetager en specifik opgave uden at være afhængig af en "master" controller (som HA) 

https://shelly.guide/ihc-til-shelly-konvertering/

Jeg kender ikke nok til Shelly programmering til at at ser attraktivt ud at lave en IHC erstatning der - for mig ser det svært ud at bevare overblikket over aktioner som er ok i IHC visual (uden dog at være super brugervenligt)

Helt enig!

12 hours ago, Nils B said:

Er virksomheder som for eksempel Logic Group potentielt ikke mere risikable at investere i, end IHC fra store Schneider var? Min forståelse er, at Logic Group har en proprietær controller og bruger Z-wave-teknologi i stedet for Matter, som måske er fremtidens standard. Er der noget, jeg overser i denne sammenligning? Hvordan er man fx stillet hvis Logic Group lukker om fem år? (ps jeg er vil med dansk producerede projekter, og ønsker Logic Group alt godt. Men jeg har ikke lyst til at stå med håret i postkassen endnu engang).

Jeg tror de fleste der netop er blevet "forulempet" af LK vil være meget på passelige med at vælge en proprietær løsning. Jeg er også selv lidt lunken over at skulle skifte til z-wave når Matter er udråbt til at være fremtidens standard. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 minutter siden, MartinSJensen skrev:

Jeg kommer ikke til at skifte til gammeldags el, men du har selvfølgelig en pointe med hensyn til fremtidige ejere. Men som det er nu vil det jo være samme problemstilling med IHC om nogle få år.

Helt enig!

Jeg tror de fleste der netop er blevet "forulempet" af LK vil være meget på passelige med at vælge en proprietær løsning. Jeg er også selv lidt lunken over at skulle skifte til z-wave når Matter er udråbt til at være fremtidens standard. 

 

Jeg er enig i mange af dine overvejelser.
Der er dog en væsentlig forskel mellem et lukket system som IHC, hvor der kun er en producent og en begrænset mængde installationer (ca 60.000 i DK) og så en åben protokol som Z-Wave med 4000+ certificerede produkter, 750+ producenter og 100+ millioner enheder fordelt over hele verden. (https://z-wavealliance.org/z-wave-markets-and-cases/)

Vi i Logic Group er ikke store og slet ikke i samme liga som Schneider. Det er jeg helt med på, men et system som IHC er afhængig af én virksomhed og se hvordan det er gået.
Hvis du vælger Z-Wave, så kan der ske udskiftning en producenterne men systemet er stadig understøttet af alle de andre producenter. Det vil alt andet lige give dig flere muligheder.

Er Z-Wave, ZigBee eller de andre nuværende protokoller fremtiden eller fortiden. Matter er det nye sort og ingen tvivl om de mange store firmaer bag, vil sikre en stor udbredelse. Jeg glæder mig personligt til Matter/Thread bliver ligeså udbredt som de andre protokoller. Matter er en overbygning, som vil få mange forskellige enheder til at tale sammen og Thread og WiFi er de nuværende protokoller, men jeg har svært ved at se de skulle kunne skubbe alle andre protokoller ud af marked.
Jeg tror tvært imod de mange milliarder ZigBee enheder og de omtalte Z-Wave enheder vil indgå i det samlede univers af IoT enheder.
Det bygger jeg på, at Silicon Labs, som er producent af chips til alle de her nævnte protokoller (inkl Threads) arbejder på at lave en standardiseret Unify Matter Bridge, som vil give Matter adgang til Z-Wave og ZigBee. (https://docs.silabs.com/matter/1.0.3/matter-bridge/readme-overview)
Når den bliver udbredt til controllerne, tror jeg på det sker.

At alle skulle være interesseret i kun at gå Matter vejen passer ikke helt.
En af de hurtigst voksende IoT virksomheder der findes i dag, Shelly, han netop valgt at tilbyde Z-Wave produkter parallelt med deres WiFi produkter. Det bliver interessant at se, hvad det betyder.

Personligt er jeg interesseret i et system, som fungerer helt lokalt i mit hus og som ikke er afhængig af cloud løsninger.
En løsning hvor mine data ikke sendes til en server et eller andet sted og potentielt bliver en vare andre kan handle med

Link til kommentar
Del på andre sites

14 minutes ago, Allan Lytken said:

Jeg er enig i mange af dine overvejelser.
Der er dog en væsentlig forskel mellem et lukket system som IHC, hvor der kun er en producent og en begrænset mængde installationer (ca 60.000 i DK) og så en åben protokol som Z-Wave med 4000+ certificerede produkter, 750+ producenter og 100+ millioner enheder fordelt over hele verden. (https://z-wavealliance.org/z-wave-markets-and-cases/)

Vi i Logic Group er ikke store og slet ikke i samme liga som Schneider. Det er jeg helt med på, men et system som IHC er afhængig af én virksomhed og se hvordan det er gået.
Hvis du vælger Z-Wave, så kan der ske udskiftning en producenterne men systemet er stadig understøttet af alle de andre producenter. Det vil alt andet lige give dig flere muligheder.

Er Z-Wave, ZigBee eller de andre nuværende protokoller fremtiden eller fortiden. Matter er det nye sort og ingen tvivl om de mange store firmaer bag, vil sikre en stor udbredelse. Jeg glæder mig personligt til Matter/Thread bliver ligeså udbredt som de andre protokoller. Matter er en overbygning, som vil få mange forskellige enheder til at tale sammen og Thread og WiFi er de nuværende protokoller, men jeg har svært ved at se de skulle kunne skubbe alle andre protokoller ud af marked.
Jeg tror tvært imod de mange milliarder ZigBee enheder og de omtalte Z-Wave enheder vil indgå i det samlede univers af IoT enheder.
Det bygger jeg på, at Silicon Labs, som er producent af chips til alle de her nævnte protokoller (inkl Threads) arbejder på at lave en standardiseret Unify Matter Bridge, som vil give Matter adgang til Z-Wave og ZigBee. (https://docs.silabs.com/matter/1.0.3/matter-bridge/readme-overview)
Når den bliver udbredt til controllerne, tror jeg på det sker.

At alle skulle være interesseret i kun at gå Matter vejen passer ikke helt.
En af de hurtigst voksende IoT virksomheder der findes i dag, Shelly, han netop valgt at tilbyde Z-Wave produkter parallelt med deres WiFi produkter. Det bliver interessant at se, hvad det betyder.

Personligt er jeg interesseret i et system, som fungerer helt lokalt i mit hus og som ikke er afhængig af cloud løsninger.
En løsning hvor mine data ikke sendes til en server et eller andet sted og potentielt bliver en vare andre kan handle med

Der er ingen tvivl om at jeres "sats" på Z-wave er langt mere tiltrækkende end Schneider's wireless. De fleste, af os hvis controller lige er blevt udfaset, har jo heldigvis den luksus at vi kan iagttage hvordan markedet udvikler sig - indtil IHC controlleren bryder sammen. Jeg er også i den heldige situation at jeg har meget lidt wireless IHC tilbage og dåser med rør bag alle tryk.

Jeg har 18 4-tryk hvor jeg i princippet blot kunne montere en esp32 med noget MQTT direkte bag dåsen og blot bruge kablet til at levere strøm.

Skulle det ske at min controller bryder sammen er det trods alt relativt let, at sætte fast strøm på nogle smarte pærer og pir og styre dem med HA scenarier og HomeKit indtil man har fundet en mere permanent løsning - så ingen grund til panik. Men sådan er det nok med de fleste brugere herinde - det er straks værre med de ca 59.800 der ikke har indsigt i deres system. 

Jeg har ikke noget ondt at sige om jeres løsning, men jeg har som sagt tid til at afsøge mulighederne. Jeg kan rigtigt godt lide jeres kontakt design og jeg udelukker ikke jeres på forhånd.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

52 minutter siden, Allan Nissen skrev:

@Allan Lytken har i været ude for kunder ønskede en anden farve en hvid, på kontakterne?

F.eks. er et par af mine wireless stikkontakter koksgrå, grundet farven på væggen hvor de sidder, og det vil være en enorm øjebæ, at sætte en hvid kontakt op i stedet.

Ja, vi har haft nogle stykker, som gerne ville have tangenten i en farve.
Vi laver den kun i hvid, da der er krystaller i, så farven fra LED'erne kan komme igennem.
Det vil desværre ikke kunne lade sig gøre i en farvet tangent.

Vi har haft kunder, hvor farven var vigtigere end funktionen, at den har baggrundsfarve.
Vi lavede som en test, 10 stk som var autolakeret i sorte.
De blev rigtig pæne, men også en meget kostbar løsning.

En anden som ønskede sig dem i sorte, prøvede med autolakerede sine slim rammer (og håndtag) og vores tangent i hvid. Det blev han ret glad for, så han beholdte de hvide tangenter.

Screenshot_20230927_174649_Gallery.thumb.jpg.05552373545d644af2609516afa7af72.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

On 9/26/2023 at 10:15 PM, Nils B said:

Er virksomheder som for eksempel Logic Group potentielt ikke mere risikable at investere i, end IHC fra store Schneider var? Min forståelse er, at Logic Group har en proprietær controller og bruger Z-wave-teknologi i stedet for Matter, som måske er fremtidens standard. Er der noget, jeg overser i denne sammenligning? Hvordan er man fx stillet hvis Logic Group lukker om fem år? (ps jeg er vil med dansk producerede projekter, og ønsker Logic Group alt godt. Men jeg har ikke lyst til at stå med håret i postkassen endnu engang).

Logic Group kan forsvinde hver dag det skal være. Det er en relativt lille virksomhed.

Men køber du deres løsning så har du valgt Z-wave standarden - ikke en Logic Group løsning. Dit eneste problem hvis Logic Group går ned er hvis du i fremtiden ønsker at købe mere fra dem og de er væk.

De har ikke deres egen controller. De køber Fibaro's controller og sælger den videre til dig. Hvis du hellere vil have en anden controller så kan du bare købe en anden. Går Fibaro firmaet ned og du får problemer med din controller så kan du købe en anden Z-wave controller og køre videre.

Hvad der bliver fremtidens standard er et godt spørgsmål. Personligt er jeg ret bekymret for hvorvidt Matter/Thread bare er endnu måde for Apple, Google, Amazon, Microsoft at stikke næsen i mit liv. For når enheder bruger IP til at kommunikere så er det ikke langt til at alle enheder kræver en internet forbindelse og en cloud konto.

Men hvilken standard der vinder er lidt ligegyldigt fordi de i de fleste situationer kan co-eksistere. Undtagelsen er de situationer hvor du trykker på en tangent og så ønsker at lyset tænder uden nogen forsinkelse. Der er det pt. vigtigt at de er på samme standard. Men ellers kan Z-wave, Zigbee, etc. godt co-eksistere hvis blot man laver integration i controlleren. Din største bekymring bør således være om du kan købe Z-wave I/O moduler, stikkontakter, dimmere og betjeningstryk til dit fremtidige forbrug. For det er netop der hvor det er vigtigt at de er på samme standard. Resten mixer du bare sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

9 timer siden, Astronaut skrev:

Logic Group kan forsvinde hver dag det skal være. Det er en relativt lille virksomhed.

Men køber du deres løsning så har du valgt Z-wave standarden - ikke en Logic Group løsning. Dit eneste problem hvis Logic Group går ned er hvis du i fremtiden ønsker at købe mere fra dem og de er væk.

De har ikke deres egen controller. De køber Fibaro's controller og sælger den videre til dig. Hvis du hellere vil have en anden controller så kan du bare købe en anden. Går Fibaro firmaet ned og du får problemer med din controller så kan du købe en anden Z-wave controller og køre videre.

Hvad der bliver fremtidens standard er et godt spørgsmål. Personligt er jeg ret bekymret for hvorvidt Matter/Thread bare er endnu måde for Apple, Google, Amazon, Microsoft at stikke næsen i mit liv. For når enheder bruger IP til at kommunikere så er det ikke langt til at alle enheder kræver en internet forbindelse og en cloud konto.

Men hvilken standard der vinder er lidt ligegyldigt fordi de i de fleste situationer kan co-eksistere. Undtagelsen er de situationer hvor du trykker på en tangent og så ønsker at lyset tænder uden nogen forsinkelse. Der er det pt. vigtigt at de er på samme standard. Men ellers kan Z-wave, Zigbee, etc. godt co-eksistere hvis blot man laver integration i controlleren. Din største bekymring bør således være om du kan købe Z-wave I/O moduler, stikkontakter, dimmere og betjeningstryk til dit fremtidige forbrug. For det er netop der hvor det er vigtigt at de er på samme standard. Resten mixer du bare sammen.

Du kunne arbejde som konsulent for Logic Group :)

Når det så er sagt, har du ret i man købe z-wave standarden, og ja jeg er ikke begejstret for alt hvad der har internetforbindelse for at kunne kommunikere, herunder shelly. Det var det gode ved Ihc controlleren at den passer sit eget liv uden at være afhængig af en internetforbindelse. 

mht. Logic Group så jeg en YouTube video om en der havde lavet melding på lyskontakterne i tre farver afhængig af el-prisen. Det var ret smart, og lavet sådan at var el-pris dyr var den rød. På den måde kunne bruger tænke over om at spare ekstra på lyset og strømmen.

Link til kommentar
Del på andre sites

On 9/29/2023 at 6:28 PM, Palleholgerjensen said:

Du kunne arbejde som konsulent for Logic Group :)

He he he. Jeg har ikke brug for et nyt job. Når det er sagt så er min eneste interesse at gøre det klart hvad det er vi snakker om. Jeg har ikke selv truffet et valg om hvad jeg gør. Specielt er jeg i den situation at min installation primært er wireless. Det gør situationen lidt anderledes end mange andres. Min tavle har blot to input moduler (til PIR, magnet sensorer, temperatur/fugt sensorer) samt 3 stk. IHC DIN 2 kanal dimmere. Til gengæld har jeg 30 wireless stikkontakter og en del mere der skal skiftes på et tidspunkt. At ligge på gulvet og rode med for korte ledninger til stikkontaker er ikke lige noget jeg har lyst til.

Men en ting er sikkert er at jeg ikke vælger en løsning hvor en enkelt producents beslutning efterlader mig i samme situation som nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 26.9.2023 at 10:49 , majland skrev:

Men det er umuligt at lave huset "dumt" igen som før de forrige ejere revt alt ud i 1998-2000 (dvs der vil skulle fræses nye kabler i alle vægge)

Det er jeg ikke enig i. Der er 2 metoder beskrevet i min FAQ om LK IHC EOL. Den ene er at erstatte hele IHC installationen med kip relæer. Den anden er at koble LK IHC I/O modulerne sammen direkte par vis. Så vil de såvidt jeg ved funger som kiprelæer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er mange som nævner faren ved at binde sig til et proprietært produkt som kun ejes og produceres af 1 producent. I den forbindelse skal man lige huske på at LK IHC har været på marked i mere end 30 år og at de I/O moduler m.m. man købte da produktet blev lanceret for +30 år siden kunne bruges sammen med samtlige controller som er kommet på marked i de +30 år.

I den anden grøft er systemer baseret på åbne protokoller som KNX, Z-Wave, Zigbee m.fl. Her er problemet ikke så stort hvis en producent trækker sig fra marked, men tilgengæld har man udfordringer med at man sommetider løber ind i at produkter fra forskellige producenter ikke kan tale sammen, eller at produkter som er +10 år gamle ikke altid kan tale med nye produkter. Specielt Z-Wave har for år tilbage været hårdt ramt af dette.

Link til kommentar
Del på andre sites

Link til kommentar
Del på andre sites

10 hours ago, Lars1 said:

I den anden grøft er systemer baseret på åbne protokoller som KNX, Z-Wave, Zigbee m.fl. Her er problemet ikke så stort hvis en producent trækker sig fra marked, men tilgengæld har man udfordringer med at man sommetider løber ind i at produkter fra forskellige producenter ikke kan tale sammen, eller at produkter som er +10 år gamle ikke altid kan tale med nye produkter. Specielt Z-Wave har for år tilbage været hårdt ramt af dette.

Den slags kompatibilitetsproblemer forsvinder typisk over tid. Under alle omstændigheder er der normalt veje omkring det. Under alle omstændigheder er problemet med IHC ikke at Schneider valgte at slå det ihjel. Det var forventet. Problemet var måden det skete på. Det er ganske enkelt uanstændigt at vi lige nu - 4 uger efter meldingen - står i en situation hvor vi ikke kan være sikre på at kunne finde "reservedele" til systemet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok