Hop til indhold
  • 0

IHC Net Basic patchkabler


oSon
 Share

Spørgsmål

Fra midt i februar bliver jeg - den forhåbentlig glade - ejer af et nyt hus bygget af Lind & Risør. Der er lagt et YouSee coax kabel ind, og huset leveres med Net Basic unit og distribution ud til 8 stk. RJ45 udtag. Indtil nu ret grøn mht. til IHC har dette forum været en stor hjælp til at få lidt indsigt i, hvad det hele går ud på. Jeg er rimelig skuffet mht. LK's evne til anskueliggøre for os almindelige slutbrugere på simpel vis, hvordan kabelmodem/switch - som jeg vil tro, de fleste private kunder får - med 4 porte og fastnet kables op til Net Basic'en. Og spørgsmålet:

- Det eller de (op til 4) patchkabler, der skal lægges mellem swicthportene og Net Basic'en skal iflg. LK være specifikke "IHC Net Basic patchkabler", der koster en middelsvær formue. I indtil flere tråde i dette forum har der været skrevet (i hvert fald af Claus Frederiksen, der i øvrigt skriver dejligt klart og forståeligt), at man skal bruge "almindelige RJ45 patchkabler". Er det hip som hap?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 1

Når det er IHC Net Basis, så kan du mellem din switch og IHC Net Basis boksen brug alle RJ45 patch kabler som er godkendt til CAT5 eller højre. Det er kun mellem væg udtaget og dit TV at du SKAL bruge de specielle IHC net antenne kabler, som iøvrigt fåes i alt. fabrikater til under det halve.

IHC Net basis boksen burde iøvrigt indeholde 8 porte.

Personligt vil jeg dog erstatte IHC Net basis boksen med en pæn PDS patch box. Det vil give dig mere flexibilitet og Gigabit speed isteddet for de 100Mbit som IHC Net Basis boksen kan give. Hvis du har behov for at distribuer antenne signal i net installationen kan du monter patch kabler i IHC Net basis boksen, som du så kan patch til den nye væg patch box.

8 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Det er nok heller ikke LK du skal kontakte med evt Lind & Risør. Du spørger jo heller ikke Danish Crown om hvordan du skal tilberede din flæskesteg du vil servere juleaften og sket ikke landmanden. Tænk hvis alle 20.000 forbrugere kontaktede svineproducenter op til jul :-)

Nu har både Danish Crown, Tulip, Arla m.m. i flere år udgivet kogebøger, så hvis du vil bruge den analogi, er det vel meget fair at sige at LK ikke ikke evner at forklare hvordan man forbinde IHC Net basis boksen til sin internet forbindelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Prøv at se her

https://www.wattoo.dk/lk-ihc-net-basic-tilslutningskabel-for-data-rj45-til-rj45

Her kan du få super billige Ihc kabler :-)

Det er nok heller ikke LK du skal kontakte med evt Lind & Risør. Du spørger jo heller ikke Danish Crown om hvordan du skal tilberede din flæskesteg du vil servere juleaften og sket ikke landmanden. Tænk hvis alle 20.000 forbrugere kontaktede svineproducenter op til jul :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

LK har også udgivet een kogebog vedr. deres IHC net. Den er lidt svær at finde, men indeholder dog så vidt jeg husker nogle tegninger der viser hvad og hvordan man kan forbinde tingene. 

Men helt enig i at den (basic løsningen) efterhånden er lidt outdated og utroligt de bliver ved med at markedsfører og benytte den i nye huse. Der er ikke ret mange der anvender coax internt i huse nu om stunder, da man jo alligevel skal have en eller anden for for settop box for at kunne få signaler ud, med mindre man anvender et moderne tv og har boxer. Så idag gælder det om at have pds kabler alle steder, og gerne 1Gb/s selvom 100Mb/s egentlig er nok til  at streame TV i 4K med de krypteringsalgoritmer der anvendes Idag.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak allesammen for jeres respons. Essensen må være, at kabler mellem switchportene og Net Basic'en ikke behøver at være specifikke "IHC Net Basic patchkabler", men kan være standard "no-name".

@Peter H.L.: Ja, Wattoo's originale IHC kabler kan jeg heller ikke finde billigere andre steder - men super billige ...?? ^_^ Hvis ikke det er LK, der fremstiller og markedsfører IHC produkterne, man skal spørge, hvem pokker er det så? De har med deres Net Basic noget, der ligner en platform, som slutbrugeren kan bygge videre på på forskellige måder. 

@Lars1: Tak for klart svar. Jeg kan ikke støve noget alternativt kabel op. Du har vel ikke et link eller navn?  Net Basic'en har 8 porte, og YouSee switchmodemet har 4 porte. "Personligt vil jeg dog erstatte IHC Net basis boksen med en pæn PDS patch box." ......Her er jeg vist stået af!  Men skal det forstås sådan, at du vil flå de 8 netværkskabler, der nu er distribueret ud til 8 stk. RJ45 udtag, ud af Net Basic'en, sætte RJ45 stik på og lægge dem ind på en ny pæn PDS patch box? Det er nok ikke det, der står højst på to-do listen lige nu ;).

@Lars J.: Ja, jeg så også, at Net Basic er på vej ud. Men det var en "take it - or take it" situation. Du siger: "Der er ikke ret mange der anvender coax internt i huse nu om stunder". Nej, det er vel det, Net Basic kablingen er en erstatning for. Man kan vel sige, at rent fysisk ligger der nu PDS kabler fra ét centralt punkt - Net Basic'en i bryggers - til 8 stk. RJ45 udtag? ....eller hvad?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja du har helt ret.

IHC basic er i princippet ikke andet end en kabel forlænger og splitter, så der kan kobles flere signaler ind på samtidig. (Med de begrænsninger der nu engang er i systemet).

Så pt får du distribueret dit Yousee coax signal ud til alle 8 udtag. For at du kan koble dem til TV skal du dog anvende et specielt "dropkabel" med balun/impedansomsætter. Eller den specielle ihc basic splitterboks/klods.

Der er så mulighed for samtidig at sende data ud på samme kabel (max 100mb). 

Men til dit oprindelige spørgsmål så kan du benytte alle almindelige data patchkabler i de 4 porte mellem Yousee boksen og IHC net basic boksen.

http://bestil.lk.dk/media/catalog/category/ihc-net-minihaandbog-2011.pdf

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Der er ikke ret mange der anvender coax internt i huse nu om stunder,

Det er efter min bedste overbevisning ikke korrekt. Tværtimod er det i store træk den eneste reelle mulighed der findes, medmindre man er ovre i nogle særlige PDS kabler (cat 7 op til 800mhz såvidt jeg husker), som man så alligevel skal splitte ud i andre stik, for at få Tv signalet igennem, da de færrste TV (såsom ingen) tager et TV signal via ethernet porten. 
I  den anden ende skal man bruge en eller anden form for "converter" ligesom IHC har i dag.. 

Så jeg kan ikke helt se, hvad fordel man har i at droppe coax. Ikke endnu ihvertfald. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, oSon skrev:

Tak allesammen for jeres respons. Essensen må være, at kabler mellem switchportene og Net Basic'en ikke behøver at være specifikke "IHC Net Basic patchkabler", men kan være standard "no-name".

@Lars1: Tak for klart svar. Jeg kan ikke støve noget alternativt kabel op. Du har vel ikke et link eller navn?  Net Basic'en har 8 porte, og YouSee switchmodemet har 4 porte.

Du kan bruge alm. RJ45 patch kabler til alle data forbindelser. Det vil sige både mellem switch og IHC Net basis boks og mellem vægudtag og computer. Det eneste sted du skal bruge specielle kabler er mellem væg udtag og TV'et/radioen. Derudover kan du sætte en switch mellem din router/modem og IHC net basis boksen, og dermed udnytte alle 8 vægudtag.

3 timer siden, oSon skrev:

@Lars1: "Personligt vil jeg dog erstatte IHC Net basis boksen med en pæn PDS patch box." ......Her er jeg vist stået af!  Men skal det forstås sådan, at du vil flå de 8 netværkskabler, der nu er distribueret ud til 8 stk. RJ45 udtag, ud af Net Basic'en, sætte RJ45 stik på og lægge dem ind på en ny pæn PDS patch box?

Ja det er rigtigt forstået. IHC Net basis boksen er håbløs forældet, og jeg fatter ikke at LK har taget den fulde IHC net installation af marked og fortsætter med den fremtidsløse udgave.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Kandersen skrev:

Det er efter min bedste overbevisning ikke korrekt. Tværtimod er det i store træk den eneste reelle mulighed der findes, medmindre man er ovre i nogle særlige PDS kabler (cat 7 op til 800mhz såvidt jeg husker), som man så alligevel skal splitte ud i andre stik, for at få Tv signalet igennem, da de færrste TV (såsom ingen) tager et TV signal via ethernet porten. 
I  den anden ende skal man bruge en eller anden form for "converter" ligesom IHC har i dag.. 

Så jeg kan ikke helt se, hvad fordel man har i at droppe coax. Ikke endnu ihvertfald. 

Undskyld mente "nye" huse idag.

Mit snart 10 år gamle hus har ikke coax, men kun pds - ialt 48 stk.  Og ja det er IHC net kabel svarende til kat.7. Men så kan jeg 100% selv bestemme hvor jeg vil have TV eller Gb data. Og helt korrekt, det kræver så specielle tilslutningskabler med pds i den ene ende og coax i den anden (med indbygget balun/impedans omformer).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Lars Jacobsen skrev:

Mit snart 10 år gamle hus har ikke coax, men kun pds - ialt 48 stk.  Og ja det er IHC net kabel svarende til kat.7. Men så kan jeg 100% selv bestemme hvor jeg vil have TV eller Gb data. Og helt korrekt, det kræver så specielle tilslutningskabler med pds i den ene ende og coax i den anden (med indbygget balun/impedans omformer).

Det er netop de specielle kabler, som jeg mener er lidt hovedløst indtil der engang kommer en ordentlig teknik, hvor også de forskellige enheder (TV, Tv bokse osv) også understøtter det. Men jeg tvivler på vi ser det de næste 5-10 år. Indtil da, så er coax at foretrække, fordi man netop ikke skal ud i specielle løsninger, som i sig selv også er fordyrende. Derfor bør nye huse heller ikke kun benytte PDS kabling. Derimod bør nye huse som udgangspunkt komme med mindst 2 gange PDS og 1 gang coax til alle rum (badeværelser, walk-in osv kan nok gå fri). Og hele bundtet bør trækkes til ét centralt sted afsluttet i patch paneler, som er velegnet til at lave og have udstyret siddende på en ordentlig måde. For rigtig mange typehuse kunne dette snildt laves til en standard.  
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 14/1/2018 at 01:17 , Peter Holm Larsen skrev:

Prøv at se her

https://www.wattoo.dk/lk-ihc-net-basic-tilslutningskabel-for-data-rj45-til-rj45

Her kan du få super billige Ihc kabler :-)

Det er nok heller ikke LK du skal kontakte med evt Lind & Risør. Du spørger jo heller ikke Danish Crown om hvordan du skal tilberede din flæskesteg du vil servere juleaften og sket ikke landmanden. Tænk hvis alle 20.000 forbrugere kontaktede svineproducenter op til jul :-)

Virkelig dårligt eksempel. Så det vil sige, at hvis  køber du en HP printer i Bilka, som du ikke kan få til at virke pga software fejl, så henvender du dig til Bilka og ikke HP's kundesupport.

Lind og Risør aner intet om IHC og har kun haft tilbudt en basic løsning (Mener  de har droppet ihc helt) Har kunder haft specielle ønsker, så har de bedt dem om selv at stå for entreprisen.

Jeg synes helt klart at de skulle tilbyde, den lille kerne af brugere der nu er, at de kunne få support direkte fra LK.

Claus fra LK har flere gange hjulpet mig, men også gjort det klart, at han faktisk ikke måtte. Er det ikke en lille indikation fra hans side, om at der brude være lidt mere hjælp, at hente direkte fra LK.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Undskyld mente "nye" huse idag.

Mit snart 10 år gamle hus har ikke coax, men kun pds - ialt 48 stk.  Og ja det er IHC net kabel svarende til kat.7. Men så kan jeg 100% selv bestemme hvor jeg vil have TV eller Gb data. Og helt korrekt, det kræver så specielle tilslutningskabler med pds i den ene ende og coax i den anden (med indbygget balun/impedans omformer).

Jeg vil næsten give dig ret. Mit hus er meget lig. Dog har jeg også coax drops, men det skyldes alene at jeg har en parabol, og det signal kan man desværre ikke køre over PDS kabler. Jeg er heller ikke helt på 48 PDS drops endnu, men jeg er heller ikke færdig med renoveringen.

4 timer siden, Kandersen skrev:

Det er netop de specielle kabler, som jeg mener er lidt hovedløst indtil der engang kommer en ordentlig teknik, hvor også de forskellige enheder (TV, Tv bokse osv) også understøtter det.

??? De special kabler som Lars J taler om, omformer jo netop impedansen, så alm. TV etc. kan bruges med PDS installationen.

4 timer siden, Kandersen skrev:

Indtil da, så er coax at foretrække, fordi man netop ikke skal ud i specielle løsninger, som i sig selv også er fordyrende. Derfor bør nye huse heller ikke kun benytte PDS kabling. Derimod bør nye huse som udgangspunkt komme med mindst 2 gange PDS og 1 gang coax til alle rum (badeværelser, walk-in osv kan nok gå fri). Og hele bundtet bør trækkes til ét centralt sted afsluttet i patch paneler, som er velegnet til at lave og have udstyret siddende på en ordentlig måde. For rigtig mange typehuse kunne dette snildt laves til en standard. 

Den rigtige løsning er at trække PDS og coax kabler i rør. Så kan de skiftes efterhånden som behovet ændre sig. Bortset fra det, så er jeg ikke i tvivl om at retningen hedder streaming, hvad enten det er wireless eller fortrådet. Personligt vil jeg til enhver tid fortrække fortrådet over wireless.

Dersværre er det bare ikke det som LK IHC Net Basis eller den nye lexcon home lægger op til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
26 minutter siden, Lars1 skrev:

??? De special kabler som Lars J taler om, omformer jo netop impedansen, så alm. TV etc. kan bruges med PDS installationen.

Ja, det er da specielle PDS kabler, da de ligesom skal afsluttes med et andet sted i den anden ende (den som skal ind i TVét/TV boks). 

 

28 minutter siden, Lars1 skrev:

Den rigtige løsning er at trække PDS og coax kabler i rør. Så kan de skiftes efterhånden som behovet ændre sig. Bortset fra det, så er jeg ikke i tvivl om at retningen hedder streaming, hvad enten det er wireless eller fortrådet. Personligt vil jeg til enhver tid fortrække fortrådet over wireless.

Den fremtid med udelukkende streaming, den tager en rum tid. Det er en massivt generationsskifte der skal ske. Jeg tror coax holder mindst 5 år endnu. Men ellers er jeg enig. coax og pds, og så skal de trækkes i rør, så de er til at udskifte.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Kandersen skrev:

Ja, det er da specielle PDS kabler, da de ligesom skal afsluttes med et andet sted i den anden ende (den som skal ind i TVét/TV boks).

Hvorfor er de hovedløst? De gør jo netop at dit oldnordiske analog fjernsyn fortsat kan benyttes selvom du bor i et nyt hus udelukkende med PDS installation, og det uden at du skal ud og købe streaming bokse etc.

6 minutter siden, Kandersen skrev:

Den fremtid med udelukkende streaming, den tager en rum tid. Det er en massivt generationsskifte der skal ske.

Jeg tror det går hurtigere end forventet. 90% af alt mit TV forbrug er streaming, og jeg er tætter på pension end midten af mit arbejdsliv, og ikke specielt hurtig til at tage nye ting til mig. Min første smartphone fik jeg for 3 år siden, og min første streaming udsendelse så jeg for 2 år siden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Lars1 skrev:

Hvorfor er de hovedløst? De gør jo netop at dit oldnordiske analog fjernsyn fortsat kan benyttes selvom du bor i et nyt hus udelukkende med PDS installation, og det uden at du skal ud og købe streaming bokse etc.

Fordi du pt ikke opnår noget specielt ved det, sådan som det ser ud nu.

Det er fair nok at trække PDS kablerne. Men de afsluttes jo i RJ45. Derfra skal du fra dette udtag over i TV/TV boks. Så du skal have dette RJ45/PDS -> Antenne/TV stik på TVet.. 
Ved side af det, så skal du have endnu et RJ45. For dit TV skal jo også på nettet (hvis ikke det er trådsløst, hvilket vi ikke anbefaler :)). Så nu har du 2 stk PDS kabler. 
Ved siden af dette, så skal du lige have endnu et RJ45, for din TV boks skal da også på nettet. 
Ved siden af dette endnu et RJ45.. For din streaming boks/receiver/computer/playstation/xboks skal også lige på nettet. 

Så indtil nu en 4-6 stk RJ45 stik, hvoraf det ene er et specielt kabel til TV.. Smart nok..
Eller, jeg havde nu fortrukket et par PDS kabler til en switch, som jeg så kunne kable alle enheder til. Men det kan jeg ikke med TV signalet, da det ikke lige er til at støve sådan en switch op, eller så skal jeg have en LK switch i begge ender. Oven i det er det cat 7 kabling til 800mhz, hvilket i den grad fordyrere hele processen ret kraftigt. 

Det er ihvertfald sådan jeg forstår det. Jeg tror jeg ville foretrække at trække 2 stk pds, og 1 stk coax. Det virker lige så godt, og er langt mere simpelt og må være betydelig billigere. Ihvertfald indtil enheder skifter interface. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Kandersen skrev:

Fordi du pt ikke opnår noget specielt ved det, sådan som det ser ud nu.

Du opnår da så sandeligt noget specielt ved at bruge de specielle konverter kabler. Man får en installation, hvor konen kan flytte rundt på møblerne ligeså tosset hun vil, uden at du skal til at trække nye antenne og PDS kabler hvergang.

PDS kablerne kan bruges til langt flere formål end coax kablerne, og det kræver kun at man vælger det rigtige patch kabel fra væg udtaget og til forbrugs enheden. Ikke noget med konverter bokse etc. i bolig rummet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Kandersen skrev:

Det er netop det der er problemet. Vi ender med at blive kvalt i "såkaldt" patch kabler..

Hvad er bedst. Patch kabler, som gør en standard installation flexibel og brugbar til flere formål, som normalt kræver forskellige kabel typer, eller konverter boxe spredt over hele huset.

20 timer siden, Kandersen skrev:

Vi ender sådan her, for en enkelt producent:

Jeg synes det er lidt absurt at sammenligne en enkelt producents mange varianter af patch kabler med samme funktionalitet med patch kabler som gør en standard løsning brugbar til forskellige formål. Det er ligesom 2 forskellig retninger.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Hvad er bedst. Patch kabler, som gør en standard installation flexibel og brugbar til flere formål, som normalt kræver forskellige kabel typer, eller konverter boxe spredt over hele huset.

Helt enig i patch kabler er at foretrække, hvis man kunne være sikker på producenterne så også brugte det. Men....

 

2 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg synes det er lidt absurt at sammenligne en enkelt producents mange varianter af patch kabler med samme funktionalitet med patch kabler som gør en standard løsning brugbar til forskellige formål. Det er ligesom 2 forskellig retninger.

.. Det er jo desværre bare ikke det der sker. 
Lige så snart du har en standard "kommunikations" vej, så laver laver producenterne deres eget, for at sætte deres præg på produkterne. Det er jo ikke helt uden grund at fx Apple har valgt den vej, stik imod nærmest alle andre. Og der behøver ikke være nogen oplagte eller logiske årsager. De gør det hvis de vil, uanfægtet af hvad gener det bringer for forbrugerne. På lige præcis dette punkt, så er LK sgu nok en af de pæne drenge i klassen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 14/1/2018 at 22:51 , Lars1 skrev:

Du kan bruge alm. RJ45 patch kabler til alle data forbindelser. Det vil sige både mellem switch og IHC Net basis boks og mellem vægudtag og computer. Det eneste sted du skal bruge specielle kabler er mellem væg udtag og TV'et/radioen.

Jeg ved ikke, om tråden her er "visnet", men jeg prøver alligevel: Det nye hus er taget i brug, og jeg brugte generelt alm. RJ45 patch kabler. Vi er så gammeldags, at vi stadig har fastnet tlf., og det viste sig, at når patchkablet mellem vægudtag og computer var et alm. patchkabel, så blev fastnettelefonen blokeret/død, og tlf. lampen i (YouSee)-routeren blinkede, som når telefonrøret bliver løftet. Den konflikt stoppede, da jeg brugte de specifikke IHC/Schneider patchkabler. Men mellem IHC Basic Unit og router var det hip som hap, som du/I skriver. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

For mig lyder det mere som et kortsluttet patch kabel. Jeg har aldrig oplevet at uskærmede patch kabler mellem vægudtag og computer skulle give problemer, og slet ikke at det skulle give symptomer som at røret bliver løftet. Er installationen lavet korrekt, sker jordingen af skærmen i krydsfeltet.

Jeg forstår dog ikke helt den med at telefonen bliver blokeret/død. Har du brugt en splitter så du har telefon og computer på samme vægudtag?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Lars1 skrev:

Har du brugt en splitter så du har telefon og computer på samme vægudtag?

Det har jeg så ikke haft, men har prøvet nu med telefon og pc via splitter. Begge virker, og det uanset om patchkabel fra splitter til pc er no-name eller IHC/LK! (Jeg har i øvrigt en anden tråd, hvor jeg spørger om input omkring mystik i kombinationen IHC Triple Play Splitter og YouSee tv-box)

Men det bliver vildere endnu: Alle patchkabler mellem IHC BasicUnit og YouSee router afbrudt, og intet tilsluttet noget RJ45 udtag. Tlf. ledning mellem IHC BU og router også afbrudt. Hvis derefter pc forbindes med et no-name patchkabel (jeg har prøvet tre forskellige) til vægudtag og  tlf. ledning forbindes mellem IHC BU og router får jeg den blinkende lampe i routeren. Med et IHC/LK patchkabel mellem pc og vægudtag er der ikke blink i tlf. lampe - og stadig uden patchkabler mellem IHC BasicUnit og YouSee router!

Hvad siger du/I så?

Jeg har ikke splittet den faste installation ad for at checke termineringer og skærmforbindelser.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok