Hop til indhold

Kelvin i forskellige rum


Recommended Posts

Hej Torben.

Generelt bruger man varm hvid indendørs i boliger. Svarende til 2700 Kelvin.

Det bruger jeg også selv i hele huset, på nær i stuen hvor jeg har "Dim to Warm" over spisebordet. De er så smarte at de skifter farvetemperatur til en varmere glød 2000K når de dæmpes (her med min Ø80 Wireless hv 2.xx).

Udendørs i mine udhæng har jeg 4000K, da de lyset ned af en hvid væg og er for fesne i varm hvid.

I min garage har jeg 12 stk indbygningsspots med 2XE27 12W 4000 K (eller vist nok 6000K, kan jeg ikke lige huske).. Den farve kalder man dagslys, og den er ret hvid, men rigtig lækker at gå og arbejde i da det er et skarpt og klart lys. 

Redigeret af Bjarne Sørensen
Glemsomhed omkring hvad mine E27 dæmper til (2000K)
Link til kommentar
Del på andre sites

4 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hej Torben.

Generelt bruger man varm hvid indendørs i boliger. Svarende til 2700 Kelvin.

Det bruger jeg også selv i hele huset, på nær i stuen hvor jeg har "Dim to Warm" over spisebordet. De er så smarte at de skifter farvetemperatur til en varmere glød 3000K når de dæmpes (her med min Ø80 Wireless hv 2.xx).

Udendørs i mine udhæng har jeg 4000K, da de lyset ned af en hvid væg og er for fesne i varm hvid.

I min garage har jeg 12 stk indbygningsspots med 2XE27 12W 4000 K. Den farve kalder man dagslys, og den er ret hvid, men rigtig lækker at gå og arbejde i da det er et skarpt og klart lys. 

Du skriver "hele huset"...det må jo så også være badeværelset :P 

i et nyt køkken har jeg opsat pendler over køkkenbord og led under skabe med 3000k - jeg mangler dog belysning over Ø samt gangareal rundt om ø - der sætter jeg nogle spot op: http://Master LED Spot ExpertColor 3,9W 930, 280lm, GU10, 36° dæmp (A+)

Men jeg vil også udskifte et hav af halogenspot så derfor lige spørgsmålet om kelvin her i gruppen :).

Men hvorfor har du ikke eks. kelvin 3000 i dit køkken(område)?

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lige rettet dim to warm til 2000K.

Mjøøø, på begge badeværelset har jeg halogen, så der tør jeg ikke udtale mig, men du er inde på noget af det rigtige, det skal nok være koldere lys der.

I mit køkken har jeg halogen under overskabe og i emfang og sparepærer i pendlerne over bordet.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg har lige rettet dim to warm til 2000K.

Mjøøø, på begge badeværelset har jeg halogen, så der tør jeg ikke udtale mig, men du er inde på noget af det rigtige, det skal nok være koldere lys der.

I mit køkken har jeg halogen under overskabe og i emfang og sparepærer i pendlerne over bordet.

Lidt blandet også hos dig kan jeg forstå:D - jeg går (nok) efter at skifte mine halogen på badeværelse og gæstetoilet ud til 3000k og så lade de to rum plus køkkenområde være på de 3000K.

Kommer så lige til at tænke på hvilke spredning du/I har på led´erne - jeg tænker kun på 36 grader og så ca 1m mellem hver spot i køkkenområde. da jeg kun tænker at sætte 1 sport over min Ø (er ca. 120*120cm) kunne denne ene måske være på 60 grader. 

Hvad er Jeres generelle erfaringer (behov) på spredning?

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Lys er jo rigtig mange ting - styrke og varmheden i lyset. 

Jeg synes du skal lade være med at tænke på hvad andre synes og mener, når det er dit private hjem.

Vælg de lysstyrke og varmhed du synes bedst om. Nogle kan bedst lide lyset mere dunkelt andre mere lyst - og øjet absorptionsevne ændres også med alderen, så man alt andet lige har behov for mere lys.

Det er så individuelt som at spørge andre om hvad de synes din livret skal være. 

Jeg er selv til kraftigt lys og kelvin omkring 2700 i opholdsrum. Men det jeg synes du langt hellere skal fokusere på er lyskvaliteten i RA. Hvis jeg stod over for valget mellem en pære med kelvin 2700 og en ra-værdi på 80, ville jeg altid vælge en pære med kelvin 3000 og en ra-værdi på 97, selv hvor jeg havde behov for en kelvin på 2.700. 

Er langt værre at gå på kompromis på ra-værdien end om lyset har en kelvin på 2700 eller 3000.

Endelig er det jo også et spørgsmål om hvad du gerne vil opnår med lyset. Da det jo ændre måden og hvad man kan se. Ved mange med teenage børn vælger lys hvor visse farvenuancer er fjernet, hvilket gør det næsten umuligt at se ens åre i huden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du vil holde dig på god fod med fruen skal du gå efter 2700 i hele huset. Jeg kunne godt forestille mig at fruen aldrig blev færdig med pudderdåsen i en belysning fra 3000 kelvin lamper.

I køkkenet bør du også fokusere på RA værdien, som skal være så tæt på 100 som muligt. Kokken (konen) vil blive yderst utilfreds med at at lave mad i RA 82 lys. Maden kommer simpelthen til at se fesen ud. Selv den dyre røde bøf du lige har købt, kommer til at ligne noget ikke engang hunden gider spise.

Link til kommentar
Del på andre sites

J

1 minut siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis du vil holde dig på god fod med fruen skal du gå efter 2700 i hele huset. Jeg kunne godt forestille mig at fruen aldrig blev færdig med pudderdåsen i en belysning fra 3000 kelvin lamper.

I køkkenet bør du også fokusere på RA værdien, som skal være så tæt på 100 som muligt. Kokken (konen) vil blive yderst utilfreds med at at lave mad i RA 82 lys. Maden kommer simpelthen til at se fesen ud. Selv den dyre røde bøf du lige har købt, kommer til at ligne noget ikke engang hunden gider spise.

Helt enig med Henning - kommer dog lidt an på alderen på konen :-)

Men bemærk man kan aldrig få en RA værdi på over 100. 

Link til kommentar
Del på andre sites

54 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

J

Helt enig med Henning - kommer dog lidt an på alderen på konen :-)

Men bemærk man kan aldrig få en RA værdi på over 100. 

Nogle er efterhånden oppe på 97, så det er meget tæt på. Halogen/glødelamper er 100. De sidste 3% bliver svære at nå, men til gengæld er det nok ikke dem der baldre samlivet i hjemmet, uanset hvor gammel/ung konen er :D

Link til kommentar
Del på andre sites

55 minutter siden, Kandersen skrev:

Nogle er efterhånden oppe på 97, så det er meget tæt på. Halogen/glødelamper er 100. De sidste 3% bliver svære at nå, men til gengæld er det nok ikke dem der baldre samlivet i hjemmet, uanset hvor gammel/ung konen er :D

Det er så godt som umuligt for mennesket at se forskel på lys med en ra værdi på 95 og 100 - hvorimod man nemt kan se forskel på en ra 20 og ra 75 - og konen på 75 kommer ikke til at se ud som en på 20 ved et andet lys.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Det er så godt som umuligt for mennesket at se forskel på lys med en ra værdi på 95 og 100 - hvorimod man nemt kan se forskel på en ra 20 og ra 75 - og konen på 75 kommer ikke til at se ud som en på 20 ved et andet lys.

Men vi snakker ikke om Ra 20 eller 75 kontra 100. De fleste lyskilder ligger typisk på 80 (83, det skulle komme sig af 830 som er standard Ra for rigtig mange lysrør) og op til 97. Jeg har nogle spots på Ra 80, og jeg har nogle på Ra 90. Begge er 2700 kelvin. Der er en verden til forskel på dem. 
MEN.. Alt det med Ra er ufattelig svært at vurdere, når det er de lavere Ra værdier. For Ra værdien melder ikke noget om, hvilke farver en Ra 80 fx har problemer med. Man kan kun udlede at ca 20% af farverne er ikke gengivet korrekt. Med en Ra97 er det kun ca 3% af farverne som ikke er gengivet korrekt. 

Det betyder, at du fx godt kan føle at en Ra 80 lyser helt fantastisk på lige det sted hvor du har valgt den skal sidde, fordi de 20% farvegengivelsen som den mangler, de farver er ikke tilstede på det sted du har opsat lyset. Derved vil du aldrig opdage det.

Derfor kan man ikke sige, at en Ra 80 ikke er god. Men omvendt kan man sige, at en Ra 97 altid vil være 17% bedre, og sandsynligvis langt bedre i flere tilfælde end en Ra 80. Den er ihvertfald mere fleksibel, og gør ingen skade, uanset hvor man opsætter den.

Man kan så udnytte den information til, at fx opsætte de oftest billigere Ra 80 kilder på steder som er mindre "sårbar" over for en større farvepalette.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Uden at vide mig 100% sikker, så har jeg ladet mig fortælle, at der ikke er en fast standard for at fx angive dine pærer til 2700k og det samme med Ra værdien. Men at det er producenten faktisk selv bestemmer hvornår deres pære er 2700k og hvornår de er 3000k. Så en 2700k pære med Ra 95 af et mærke, holdt op mod en andet med samme specifikationer, ikke vil være ens.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg skal ikke kunne sige om det forholder sig sådan. Jeg må dog erkende, at når det kommer til kelvin grader, så forstår jeg ikke, hvis man kan manipulere med det. Det er en helt klar og entydig målefaktor. 
Ra er lidt anderledes, da det er en form for kalibrering som enheden vurderes ud fra. Og her kan man helt klart fifle med metoden og dermed resultatet. Jeg er dog så tilpas naiv, så jeg tvivler på at der er decideret producenter som bevidst operere på denne måde. Det kan kun være et spørgsmål om tid, før det kommer frem i medierne. Og så er den producent færdig. 

Link til kommentar
Del på andre sites

16 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Helt enig med Henning.

Det med de 60 graders spredning , har jeg ikke set, de findes nok. Men jeg ville sætte to spots over kogeøen, for dækker du den ene med hovedet kommer der stadig lys fra den anden.

Jeg har leget med vedhæftede skitse ang. opsætning af spots men er umiddelbart gået fra rækken langs køkkenbordet på vinduessiden - dvs. opsætte 6 stk. men så nævner du at det kunne være hensigtsmæssigt at sætte 2 stk. over  Ø´en - det tror jeg også. Men så hælder jeg (måske) til at sløje de to på hver siden af Ø´en og så to stk over Ø´en!? For du vel ikke 4 stk på linie med Ø´en vel? Jeg monterer med wireless dæmp.

Jeg opsætter disse: https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-spots/p/led-spot-philips-master-expertcolor-3-9w 3000K som de øvrige pærer i køkkenområdet.

Hvad tænker I om ovennævnte? :) Sig også gerne til om jeg alligevel skal opsætte langs bordet på vinduessiden ;-)

Hilsen Torben

Skitse køkken.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

Hold fokus :) - Køkkenet er et produktionsområde, ikke et hyggeområde. Øvelsen går altså ud på at lave noget godt produktionslys i køkkenet, ikke at lave et noget der ser godt ud, selv om det selvfølgelig gerne må det. Skal køkkenlyset også bruges til hygge bør det monteres på flere udgange, gerne med dæmp og evt. scenariestyring.

Hvis du er tvivl om der skal flere lamper hen over Øen, så lav en prøve opstilling og få det afklaret. Det skal kun laves rigtigt én gang, men det er et helvede at leve med forkert lys i 20 år. Under afprøvningen skal du især være opmærksom på skygger, der er ikke noget værre end at arbejde i sin egen skygge. Det kan virkelig pisse selv den mest elskelige kok af.

Link til kommentar
Del på andre sites

Igen, Henning kommer med gode råd.

Jeg vil supplere og nævne at jeg vil sætte mindst 4 spots op i hver række, så får du to stk over ø'en.

Også set i lyset af (beklager :D) at dine spots kun afgiver 280 lumen, det er et lidt nærigt lysudbytte. Jeg ville satse på omkring de 500.

Det må simpelthen ikke mangle lys i et køkken, det skal fuld hammer på.

Har du lys under overskabe og over køkkenbordet ved vinduerne? Ellers skal du trække dine spots helt ud. Og hvad med skænken, skal den også belyses?

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Igen, Henning kommer med gode råd.

Jeg vil supplere og nævne at jeg vil sætte mindst 4 spots op i hver række, så får du to stk over ø'en.

Også set i lyset af (beklager :D) at dine spots kun afgiver 280 lumen, det er et lidt nærigt lysudbytte. Jeg ville satse på omkring de 500.

Det må simpelthen ikke mangle lys i et køkken, det skal fuld hammer på.

Har du lys under overskabe og over køkkenbordet ved vinduerne? Ellers skal du trække dine spots helt ud. Og hvad med skænken, skal den også belyses?

Jeg har egentlig aldrig testet lyskilder - har halogen 20w i huset nu der hvor jeg har spots. Køkkenområdet skal der , som nævnt, spots op. For lidt tid siden målte jeg ca 800lux på mit køkkenbord under skabsbelysningen - jeg vi tro det ligger på det samme på det lange køkkenbord med mine to pendler. Dog ikke i midten på det lange bord, da vi har et par hylder = ikke muligt at hænge pendel.

Du nævner ca 500 lumen - pyhh....jeg kan kun komme op på 375 lumen (med en 5,5W led)  og med 3000K.

Så umiddelbart bør jeg anskaffe disse 5,5w, men er i tvivl om jeg skal sætte 12 stk. op på det området omkring Ø´en.

Skænken belyses af den første række led og af konens stearinlys:D

Vil I (måske) anbefale at jeg skal have 12 stk. op eller 10 med 2 pænt placeret over Ø´en?

Hilsen Torben

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Heller montere rigeligt, og så kable dem seperat eller i grupper, så de kan kobles på en eller flere tændinger/dimmere. Så er det nemt at regulere ned hvis der ikke er behov. For det er sku' svært at skrue op hvis der kun sider 2-4 stykker monteret i hjørner hvor det ikke giver gavn, eller laver skygger.

Link til kommentar
Del på andre sites

9 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Heller montere rigeligt, og så kable dem seperat eller i grupper, så de kan kobles på en eller flere tændinger/dimmere. Så er det nemt at regulere ned hvis der ikke er behov. For det er sku' svært at skrue op hvis der kun sider 2-4 stykker monteret i hjørner hvor det ikke giver gavn, eller laver skygger.

Jeg er helt enig i dine/Jeres synspunkter og betragtninger - jeg kan sagtens opdele/opsætte flere dimmere, hvis jeg ønsker det.

Jeg tænker: Mit område er ca. 3,0*3,0m (kantområde for spots) det er vel rundt regnet 9 spots. Jeg kører op i en 5,5w 3000K med ca 375 lumen i dem alle + opbygger eventuelle scenarier.

Vil det efter Jeres smag blive fint nok med 2 spots over Ø´en så jeg opsætter 10 i alt. Hvordan placerer jeg en række med 4 spots gennem Ø´en for det vil der jo så komme der?

Mvh. Torben

PS: det ville godt nok været rart om jeg tidligere havde prøve at skifte ud til led fra halogen :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites

Til inspiration. 

Vores køkken er ca 2,7 x 2.3 meter, med skabe og spiseplads modsat køkkenbordet. I rummet er der 3 spot midt i loft, 3 spot over arbejdsområde og 3 spots i emhætten samt unden for billedet to glas hylder med indbygget lys samt lys under overskabe. Desuden er der 2 spot som lyser opad i emhætten. 

over.spiseplads. image.thumb.jpeg.6183eba35a981b118d957db9b515f0f3.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

37 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Til inspiration. 

Vores køkken er ca 2,7 x 2.3 meter, med skabe og spiseplads modsat køkkenbordet. I rummet er der 3 spot midt i loft, 3 spot over arbejdsområde og 3 spots i emhætten samt unden for billedet to glas hylder med indbygget lys samt lys under overskabe. Desuden er der 2 spot som lyser opad i emhætten. 

over.spiseplads. image.thumb.jpeg.6183eba35a981b118d957db9b515f0f3.jpeg

Billeder giver en meget bedre forståelse :P Vedgæfter to fra mit køkkenområde. Jeg har fint lys hele vejen rundt langs køkkenborde men mangler over og omkring Ø. Man kommer ind fra bryggers i øverste venstre hjørne.

Mvh. Torben5a0b56edeeb94_IMG_20171114_2141091.thumb.jpg.3eeb0d68933874c597fa010a95b10831.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

39 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Til inspiration. 

Vores køkken er ca 2,7 x 2.3 meter, med skabe og spiseplads modsat køkkenbordet. I rummet er der 3 spot midt i loft, 3 spot over arbejdsområde og 3 spots i emhætten samt unden for billedet to glas hylder med indbygget lys samt lys under overskabe. Desuden er der 2 spot som lyser opad i emhætten. 

over.spiseplads. image.thumb.jpeg.6183eba35a981b118d957db9b515f0f3.jpeg

Har du nogen fornemmelse af lux? - lavet en luxmåling? 

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok