Hop til indhold
  • 0

IHC - How to connect?


Asam Rashid
 Share

Spørgsmål

Hej 

Vi har IHC-systemet tilknyttet vores hjem. Jeg har til tider haft store udfordringer med at bruge en computer der kunne tilgå dette system.
Sidste gang krævede det en computer med Windows XP + Et kabel der kunne connecte fra IHC controleren, dérefter en omformer der blev konverteret til USB.

Jeg har fået smidt kablet og omformeren væk.. :(

Jeg har brug for information hvordan jeg bedst muligt kommer i forbindelse med min IHC-tavle igen.

Hvilket hardware herunder kabler og computer kan jeg bruge?
Hvilket software vil det kræve? Er det nødvendigt med æld gammelt software? 

Jeg bruger selv MAC-OS til dagligt men har intet imod at få fat i en computer m. Windows til at løse min udfordringer.

@Kandersen: Har du nogle tips? :-)

IHC_1.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
20 minutes ago, Nicholai85 said:

Sidst jeg loggede på den type skulle det være xp ja... Og visual 1 mindes jeg... Og ja så skal du selvfølgelig bruge kablet... Som er et rs 232 hvor der så helst sidder USB i den anden ende.  

Er det dette kabel? https://www.elvvs.dk/p/ihc-kabel-usb-rs232-1-6-mtr-converter-l-13938/

Øv det var da ærgerligt, det kun er kompatibelt med så gammelt et system.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 minutter siden, Kandersen skrev:

RS232 hedder også serielkabel. Det kan nogle gange svare sig at søge efter det, da RS232 er "teknisk" betegnelse. 

Hvis den computer man bruger har seriel port, så er der ingen grund til at benytte en seriel->USB adaptor. 

Et RS485 kabel er også et serielkabel, ligesom et modbus kabel er, så pas på med at gå efter et seriel kable da de forskellige standarder har forskellige ben forbindelser. PC porten på en TermIHC controller er et RS232 port.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Thomas: Mange tak - Det ligner også den løsning jeg havde tidligere, hvor jeg samlede disse to kabler.

Kan du linke direkte til kablerne?
Jeg er tvivl om det er dette eller dette:

https://www.av-cables.dk/null-modem-kabel/null-modem-kabel-2-m-5.html
https://www.av-cables.dk/null-modem-kabel/null-modem-kabel-2-m-3.html

https://www.av-cables.dk/usb-til-seriel-adapter/usb-2-0-til-seriel-rs232-adapter-0-8-m.html - Vil dette virke? Det mener jeg at jeg havde tidligere. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg vil helt klart gå efter https://www.av-cables.dk/usb-til-seriel-adapter/usb-2-0-til-seriel-rs232-adapter-0-8-m.html  Det kan du bruge samme med alle PC'er med XP og op, og som jeg skrev tidligere, mener jeg ikke du behøver Visual 1 installeret, men kan nøjes med et standard terminal program som Putty, HyperTerm etc.

Er det ikke "han-stik" i controlleren, Lars1? (jeg kender ikke controlleren og kan ikke rigtig se det ud af billedet).  I så fald får han et problem med det kabel. Ellers bør det fremgå af LK´s dokumentation.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
  • 0

Såvidt jeg kan se er forskellen på de 2 kabler at ben 1 ikke er brugt i det ene kable, mens ben 7 og 8 i det andet kable er luset sammen, og ben 1 er brugt som erstatning for ben 7 eller 8. Jeg kan ikke huske hvilken standard der skal bruges til RS232, men det kan google sikkert fortælle. Jeg har desværre ikke tid til at undersøge det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Holdt STOP. Du må ikke købe er Null-modem kabel.

El Null-modem kabel far forbindelse fra ben 2-3 og 3-2. Det skal gå lige igennem, fra ben1 til ben1. Ben 2 til ben 2 og Ben 3 til Ben 3.

Kandersen har linket til det rigtige kabel https://www.wattoo.dk/lk-ihc-control-kabel-forbindelseskabel-til-ihc-control-controller-og-buslink-master-1086013065

Eller dette med adapteren indbygget: https://www.wattoo.dk/lk-ihc-control-kabel-usb-rs232-converter-1-6-meter-1088004247

Du har en Visual 1 controller som skal tilgås fra Visual 1 programmet som du kan hente på lk.dk, og ikke et termilalprogram da det er til Therm IHC (1. gen. IHC).

Man kan udmærket kommunikere med controlleren men en Windows 10, MEN MEN du skal være opmærksom på at der findes to chips i verden til USB-seriel adapter. Den ene (som den LK har) virker kun til og med Win XP, det er den nemmeste at få fat i. Den anden kan køre på nyere maskiner, men skal typisk købes via Ebay.

Jeg har kabler og adaptorer i Sorø hvis det er. Jeg har bare et RS232 forlængerkabel med en hun-hun adaptor på, da det netop skal være lige igennem. 

Når du skal have kontakt til controlleren er det nødvendigt at genstarte pc og controller evt. flere gange for at få kontakt.

Du kan overveje at opsætte en Visual 3 controller i stedet for. Programmet skal dog laves fra bunden af, men det er absolut til at gå til, tager bare lidt tid. Men læg begge programmer på din PC og du kan copy / paste fra den gamle projektfil til den nye.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 10/26/2017 at 11:27 AM, Bjarne Sørensen said:

Holdt STOP. Du må ikke købe er Null-modem kabel.

El Null-modem kabel far forbindelse fra ben 2-3 og 3-2. Det skal gå lige igennem, fra ben1 til ben1. Ben 2 til ben 2 og Ben 3 til Ben 3.

Kandersen har linket til det rigtige kabel https://www.wattoo.dk/lk-ihc-control-kabel-forbindelseskabel-til-ihc-control-controller-og-buslink-master-1086013065

Eller dette med adapteren indbygget: https://www.wattoo.dk/lk-ihc-control-kabel-usb-rs232-converter-1-6-meter-1088004247

Du har en Visual 1 controller som skal tilgås fra Visual 1 programmet som du kan hente på lk.dk, og ikke et termilalprogram da det er til Therm IHC (1. gen. IHC).

Man kan udmærket kommunikere med controlleren men en Windows 10, MEN MEN du skal være opmærksom på at der findes to chips i verden til USB-seriel adapter. Den ene (som den LK har) virker kun til og med Win XP, det er den nemmeste at få fat i. Den anden kan køre på nyere maskiner, men skal typisk købes via Ebay.

Jeg har kabler og adaptorer i Sorø hvis det er. Jeg har bare et RS232 forlængerkabel med en hun-hun adaptor på, da det netop skal være lige igennem. 

Når du skal have kontakt til controlleren er det nødvendigt at genstarte pc og controller evt. flere gange for at få kontakt.

Du kan overveje at opsætte en Visual 3 controller i stedet for. Programmet skal dog laves fra bunden af, men det er absolut til at gå til, tager bare lidt tid. Men læg begge programmer på din PC og du kan copy / paste fra den gamle projektfil til den nye.

 

Hej Bjarne,

Jeg står hermed i en lignende situation som denne tråd fra 2017 behandler. Du skriver lidt om de forskellige kabler, hvormed du nævner to forskellige chips. Hvad er en chip? Gælder dette stadigvæk her 5 år senere eller er der kommet mere teknologi på banen hvor man kan bruge en hvilken som helst 9pin rs232 til usb kabel adapter?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Chip er det elektronik der sidder i USB-RS232 konverteren og der findes flere forskellige producenter og de (kan) kræve hver sin driver (program) for at virke til Windows. Her er der så nogen der bare virker, og nogen der nærmet ikke gør. 
Forvent derfor ikke at en indkøbt dongle bare virker out of the box når du tilkoblet den og benytter den med IHC Visual. Det kan være der skal installeres en anden driver før det virker. 
Det har LK også en lille “how-to-do” om på deres hjemmeside, de hvor man henter IHC programmerne. 
mht driver så mener jeg også at jeg tidligere har smidt en i downloadsektionen der bør virke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til Lars Jacobsen: Jeg har nu kigget i download sektionen og fundet frem til driverne. Forstår jeg det korrekt at den seneste driver er til windows Vista?

Til Lars1: Det er faktisk meget nyttig information du kommer med. Jeg troede at IHC havde et problem med driverne, men det er godt at vide at det er et driver vs. windows problem.  Forstår jeg det korrekt at hvis man kan finde en driver som er kompatibel med et bestemt windows OS så vil den også være kompatibel med LK IHC?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Yep. Selvom den er gammel så er den værd at prøve med hvis donglen ikke virker out of the box. Man kan som sagt sagt skifte driver og se om det kan få Windows til at benytte donglen som en virtuel port. Her er det oplagt først at benytte producentens seneste/nyeste der jo burde virke. Hvis ikke så prøv den gamle.Den plejede som sagt at virke. Har dog ikke haft behov for at prøve under win10 så ingen garanti.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok