Hop til indhold
  • 0

Gulvvarme styring, IHC eller en "rigtig" gulvvarmestyring


Michael Hansen1354922217
 Share

Spørgsmål

Jeg har IHC styring i huset, som jeg satte op for ca. 10 år siden. Nu ska jeg til at have renoveret flere rum, hvor jeg skal have lavet gulvvarme.

Det bliver noget med slangerne kommer til at lægge i aluplader (let gulvvarme, tror jeg nogen kalder det).

I første omgang bliver det 3 rum og så bliver det nok et rum af gangen senere hen.

Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal lave det ind over IHC eller kom jeg f.eks skal købe en Danfoss, Wavin eller noget helt 3. i stedet for.

Ville gerne have både med temperatur føler i gulv og i rum. 

Har i nogel inputs eller erfaringer for og imod eller noget jeg skal overveje. Kan nævnes jeg har brændeovn i stuen.

Link til kommentar
Del på andre sites

23 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Med brændeovn i huset er det meget fornuftigt at lave et let gulvvarme anlæg (som det hedder). Det lette anlæg har den klare fordel at varmetilførslen til rummet rimeligt hurtigt kan ændres, som hvis der f.eks. bliver tændt op i brændeovnen eller solen afgiver meget varme.

Hvis du i forvejen har IHC i boligen, og på sigt planlægger at skifte varmeforsyningen i øvrige rum, så ville jeg klart vælge at styre varme over IHC anlægget.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lavet det på den måde du beskriver i mit hus. I stueetagen og på 1. sal med lette gulve.

Det virker bare perfekt. Jeg har en blandeshunt til hver etage, det kan bare køre på én det hele hvis det er nemmest for dig. Jeg har brugt Zigza rumfølere til 1. salen som jeg lavede for 10 år siden. Der havde jeg ikke gulvfølere i tankerne, men i stueetagen kører jeg med både rumfølere og gulvfølere.

Jeg sænker temperaturen når vi ikke er hjemme og om natten. Pumpen kører også ind over IHC, LK har nogle rigtig gode funktionsblokke til det.

Jeg bruger LK's app til at slå over på normal opvarmning hvis vi en dag er hjemme og ønsker opvarmning.

Min tanke er at lave en lækker iPadstyring hvor jeg kan "bestille varme" en uge, eller flere uger frem, så ikke man skal stille det for hver dag når man har ferie, men det har jeg bare ikke fået taget mig sammen til at lave endnu.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
42 minutter siden, Michael Hansen1354922217 skrev:

Har i kørt jeres telestater direkte på jeg 24V output modul? For de telestater jeg har kig på (Uponor) og de fleste andre er på 2w, men som jeg læser specifikationerne på LKs side på 24V outputmodul. Så må de kun belastes med 1w (500mA) eller har i et relæ/solidstate relæ indover?

I følge LK´s egen varmestyring beskrivelse, så skal telestaterne sættes direkte på et 24/24 modul. Så de burde kunne trække det. Men 2w er da også unormalt, er det ikke? Jeg synes dem jeg har set, de bruger 1watt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har én telestat på 24V output modul, og 11 telestater på 230V output modul. De lette gulvvarmeanlæg fx med aluplader er fine, fordi de reagerer hurtigt. Imidlertid giver det mange flere gange tænd og sluk for telestaterne, og visse af disse kan ikke holde til det. Jeg har måtte skifte nogen stykker efter 1,5 år på lette gulve, men aldrig på nederste plan, hvor de er lavet traditionelt indstøbt i beton. Virkemåden i en telestat er ret simpel med en varmeudvikling, som åbner for ventilen. Wavin oplyste, at der reelt kun er én fabrik i verden, som fremstiller alle, og de bliver blot branded forskelligt. Første gang udskiftede de mine på garantien, men har nægtet efterfølgende.

I øvrigt iflg. min logik: 0,5A x 24 volt = 12 watt :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Michael Hansen1354922217 skrev:

Har i kørt jeres telestater direkte på jeg 24V output modul? For de telestater jeg har kig på (Uponor) og de fleste andre er på 2w, men som jeg læser specifikationerne på LKs side på 24V outputmodul. Så må de kun belastes med 1w (500mA) eller har i et relæ/solidstate relæ indover?

Jeg har 9 stk 24V telestater på hver sin output 24 udgang, eller rettere, der er to på én udgang. Som Ejvind siger er det 12W hver udgang kan klare. Disse er lette gulve for de 5 af dem er 9 år, der har aldrig været noget. Det er Pettinaroli.

Jeg har 2 stk på en 230V udgange i min garage for det var lige hvad jeg havde af ledige udgange i min undertavle derude.

Jeg er på udkig efter en 72W PSU mere for at strømforsyne mine output 24 moduler netop pga dette, da jeg er ved at renovere kælderen 6-7 stk mere på.

Denne konstruktion er en lille klump voks der bliver varmet op af en varmetråd inden i, derfor kan de både køre på AC og DC og er ret holdbare.

Man kan også få telestaterne som 1W modeller her jeg set.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Michael Hansen1354922217 skrev:

Jeg har tiltænkt seperat PSU (Siemens Logo PSU 1,3A) til de 24V output moduler, som skal trække telestaterne.

Inden du bestiller strømforsyning bør du indregne telestaternes startstrøm.

Selv om telestaterne benævnes som 2W, så bruger de op til 3.5 gange så meget i starten, og der er ikke kun tale om ganske få sekunder. Der går faktisk op til 60 sek. inden strømmen begynder at falde. De 2W nås først efter ca. 12 minutters drift.

Jeg opdagede det sidste år pga. problemer i en bolig med let gulvvarme. Kunden oplevede ofte at controlleren genstartede når de slog alarmen fra. Vi troede faktisk at problemet var løst, men da det igen blev efterår og vinter kom problemet igen, hvilket ledte tankerne hen på telestaterne.

Hvis du er i tvivl, bør du indbygge overvågning at strømforsyningen i dit program.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎03‎-‎05‎-‎2017 at 17:11 , Henning Pedersen skrev:

Inden du bestiller strømforsyning bør du indregne telestaternes startstrøm.

Selv om telestaterne benævnes som 2W, så bruger de op til 3.5 gange så meget i starten, og der er ikke kun tale om ganske få sekunder. Der går faktisk op til 60 sek. inden strømmen begynder at falde. De 2W nås først efter ca. 12 minutters drift.

Jeg opdagede det sidste år pga. problemer i en bolig med let gulvvarme. Kunden oplevede ofte at controlleren genstartede når de slog alarmen fra. Vi troede faktisk at problemet var løst, men da det igen blev efterår og vinter kom problemet igen, hvilket ledte tankerne hen på telestaterne.

Hvis du er i tvivl, bør du indbygge overvågning at strømforsyningen i dit program.

Hvordan tænker du lige overvågning af strømforsyningen udført?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Michael Hansen1354922217 skrev:

Hvordan tænker du lige overvågning af strømforsyningen udført?

Jeg plejer at lave det som opsummering af forbruget.

Hvis dioder, brandmelder, pir, udgange osv. f.eks. bruger 47 watt, så har du "kun" 72 - 47 = 25 watt tilbage, hvilket kun er nok til at trække 3 - 4 telestater samtidigt. Kaldes der på varme fra flere rum så forsinkes disse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige et sidespring med vamenstyringen..
Jeg har en ventil som vistnok hænger.. I åben tilstand. (gulvvarmen på kontoret. PEX rørene er varme selvom telestaten er lukket).
Har pillet telestaten af og motioneret ventilen (Den er ekstremt stram, men jeg kan godt motionere den). Men synes ikke det hjælper.. Er ventilen død?

Lige et generelt sp? - Hvis man piller tetestaten af, så vil ventilen være åben, ikk?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er ikke lykkedes mig at skaffe dokumentation for telestater på 1 watt, så der kan jeg ikke hjælpe. Det forekommer faktisk ret ofte at mange telestater skal åbnes samtidigt. Uanset anlægstype så sker det når det bliver koldt om efteråret, eller hvis du lægger nyt program op i fyringssæsonen. Har du et let gulvvarmeanlæg så sker det stort set hver dag - hvis du altså bruger det optimalt.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 7/5/2017 at 21:18 , Henning Pedersen skrev:

Det er ikke lykkedes mig at skaffe dokumentation for telestater på 1 watt, så der kan jeg ikke hjælpe. Det forekommer faktisk ret ofte at mange telestater skal åbnes samtidigt. Uanset anlægstype så sker det når det bliver koldt om efteråret, eller hvis du lægger nyt program op i fyringssæsonen. Har du et let gulvvarmeanlæg så sker det stort set hver dag - hvis du altså bruger det optimalt.

 

Hej henning. 
Jeg faldt lige tilfældigvis over denne side (MegaTherm). Og kom til at tænke på det du skriver herover med 1 watt.
Ifølge Megatherm, så skulle deres telestater bruge 1 watt:
http://www.miltonmegatherm.dk/traadfoert-gulvvarme

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jer der har let gulvvarme (altså slanger lagt i spånplader med spor).

Jeg har købt Zigza temp. føler, men er i tvivl om jeg kan nøjes med at lægge den i et 16mm rør eller jeg skal op i et 20mm, hvis der skal være 90 bøjning fra væg ud i gulv.

Hvad har i brugt?

Har i bare fræst et 16mm spor i gulvspånpladen og lagt røret med føleren der?

Jeg skal have en 15mm fibergips ovenpå, overvejer at fræse røret ned der og så ikke fræse den særlig langt ind (ca. 15 cm fra kanten), vil det gå an?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Føleren bør ligge lige mellem 2 varme slanger, og så højt oppe som muligt. Det er der du får det mest præcise målepunkt for temperaturen i din gulvvarme. Bare værd opmærksom på at jo højre føleren ligger, jo laver skal du sætte max temperaturen, da der er en vis forsinkelse fra varmen fra varme slangerne når føleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis jeg ikke husker meget forkert så foreskriver LK at føleren lægges 1 meter ind i gulvet. Om Zigza har samme "krav" ved jeg ikke, hvad står der i dokumentationen.

Uanset om du lægger et 16 eller 20 mm rør, så vil jeg anbefale at du lægger føleren i med det samme, og ja, der skal "bare" fræses et spor i pladerne som røret lægges i. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har denne gulv konstruktion i to plan. 

Jeg har kørt følerrøret (16mm) ned i væggen og ud under gulv spånpladen og så ført den op igennem pladen nedefra i en blød bue. Så den ligger i kontakt med overgulvet. For ikke at få et skarpt knæk på. I min kælder har jeg lige støbt gulve og brugt 15 mm pex rør da det er glat og bedre tåler nogle buk. 

Jeg har også bare ført røret en smule op i førfalsen, for det er ikke til at skubbe en lang føler i. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok