Hop til indhold
  • 0

Test af varmestyring


lh03
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har gulvvarme i alle rum som er styret med IHC varmestyring og Altech telestater. Systemet er sat op ultimo 2011, og systemet har aldrig fungeret godt. I nogle rum kører det fint, mens jeg i andre rum har en fornemmelse af, at enten har VVS'eren skrevet forkerte numre på gulvslangerne, eller også har elektrikeren lavet fejl ved montering af telestater på forkerte "gulvslanger". Det hjælper dog heller ikke, at flere IHC rumtemperaturfølere (med gulvføler) er monteret på bagmure, hvor der siver kulde ind til føleren og derfor registrerer disse ikke præcist selv efter jeg har forsøgt at efterisolere lidt bag føler (virkelig øv).

Jeg har manuelt været nødt til at regulere varmen i perioder (ved at afmontere Altech telestater og på montere manuelle regulatorer), og har på den baggrund en fornemmelse af, at jeg nu nogenlunde ved hvilke slanger kører til hvilke rum. 

Nu kunne jeg godt tænke mig, at teste rum for rum om telestaterne sidder rigtigt ved at kalde på fuld varme og se om telestaterne åbner. Hvad er den mest simple måde at gøre dette på? Jeg har forsøgt flere ting selv, men synes ikke der sker så meget. Og hvor lang tid går der, før jeg kan forvente fuld udslag på telestaten?

Endvidere vil jeg prøve at opgrade alle varmestyringsfunktionsblokke, f.eks. 5.2.05.a til 5.2.05.c.

Endelig vil jeg høre om nogen kender en dygtig IHC-elektriker i Aarhus-området, som har styr på varmestyring og gerne også forbindelse til NILAN ventilation.

På forhånd mange tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

23 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Den nemmeste måde at teste IHC på er oftest at anvende Serviceview programmet hvor du online fra en PC kan se alle ind/udgange og aflæse temperatur værdier mm.

Hvis du har din controller på Internettet er vi sikkert flere der kan guide og hjælpe dig.

mht Nilan, så kræver LK's implementering endnu en lille PLC controller til 3-5.000kr. hvis det skal spille sammen. Og det eneste du får mulighed for ar at IHC kan tænde/slukke for ventilationen på de 3 trin. 

 

Noget helt andet mht gulvarmen så kan det skyldes forkert/manglende indregulering, hvis du ikke har varme nok i et eller flere rum. Hvilken varmekilde har du,  Gas, fjernvarme, varmepumpe ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars. Tak for din tid. 

Jeg bruger allerede både serviceview og IHCTablet til at tjekke værdier. Jeg sætter f.eks. "Varmeproduktion=On", men synes ikke at det resulterer i, at en telestat kalder på varme. Hvordan kan det være?

Jeg har fjernvarme. Jeg er en smule i tvivl om, hvad du mener med indregulering - men jeg tror dog umiddelbart at det er ok. Det virker om ikke andet fint i nogle rum.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

OK hvis du sætter udgang kald på varme ON, bør telestater åbne. Det kan ses på toppen af den om den er aktiveret eller ej.

kan du "tænde" alle telestater en efter en (eller slukke dem) virker styringen og kablingen. Næste issue er naturligvis ar få identificeret om de er koblet til de rigtige kredse/rum. Her må du igen benytte dig at knold og tot metoden hvis ikke du har noget anvendelig dokumentation på installationen af gulvarmeslangerne.

indregulering er på selve fordeler manifolden Her er der nogle små skrue der bestemmer flow -altså hvor meget vand der skal/kan ledes igennem hver kreds. Dette skal indstilles individuelt efter slangelængde og rummenes størrelse/varmebehov. 

Hvis du har gulvføler tilkoblet kan det være disse er placeret forkert under nedstøbningen således at de sidder for tæt på fremløb og dermed ikke er repræsentativ for max overflade temperatur. Dette kan du muligvis løse ved at kalibrere offset på temp. sensoren, ved at vælge højere temperatur, eller kun at anvende rum føler i en periode.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er interessant. Jeg havde ikke tænkt på, at gulvfølerne kunne være placeret forkert - det vil jeg undersøge nærmere og har allerede været ved at måle gulvtemperatur i forskellige rum.

I forhold til (manglende) indregulering kan dette vel i nogen grad kompenseres af IHC Varmestyringen? Jeg mener blot, at det skal vel være udført helt forkert, hvis det skal have betydning?

I midlertid var der pote i form af test af alle telestater. Jeg forsøgte at tænde alle (gennem testprogrammet) og kan konstatere at flere ikke tændes (se billeder). Mon ikke den mest sandsynlige forklaring er, at de trænger til udskiftning? I så fald kunne jeg godt bruge et bud på hvad jeg bør købe (prisen er stort set underordnet - det skal bare virke).

Hvad bør cirkulationspumpen i øvrigt stå på? Den har altid stået på trin 2/4 - men har f.eks. også en "auto"-funktion.

2015-12-27 16.07.36.jpg

2015-12-27 16.07.46.jpg

2015-12-27 16.08.18.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mål lige spænding over dine telestatter, så kan du se om det er din kodning eller dit output modul den er gal med.

Telestatterne skal helst motioneres en gang imellem, de kan sidde fast. Ventilen kan også sidde fast, prøv evt. at skrue telestatten af og på (når du skruer den løs skal der gerne flyde varmt vand ud i den kreds telestatten sidder på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Clemen skrev:

Mål lige spænding over dine telestatter, så kan du se om det er din kodning eller dit output modul den er gal med.

Telestatterne skal helst motioneres en gang imellem, de kan sidde fast. Ventilen kan også sidde fast, prøv evt. at skrue telestatten af og på (når du skruer den løs skal der gerne flyde varmt vand ud i den kreds telestatten sidder på.

Fint forslag. Jeg har nu målt spænding - og alt ser korrekt ud - der er 220 V på alle udgange når varmen er "tændt" og 0V når varmen er slukket.

Jeg har også prøvet at tage dem af og på - og kan fint påvirke "stiften".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I forhold til (manglende) indregulering kan dette vel i nogen grad kompenseres af IHC Varmestyringen? Jeg mener blot, at det skal vel være udført helt forkert, hvis det skal have betydning?

Nej - IHC kan ikke kompenserer for en forkert indregulering af gulvvarmen.

Jeg faldt for noget tid siden over et firma som har specialiceret sig i korrekt indregulering gulvvarme, de måler direkte på flowet i hver enkelt kreds og skal derfor ikke kende slangelængden for kredsen. 

Jeg har ikke erfaringer med firmaet, så evt. feedback vil være interesant. Firmaet kan kontaktes via hjemmesiden www.perfektgulvvarme.dk 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 27/12/2015 at 12:00 , Lars Jacobsen skrev:

Hvis du har din controller på Internettet er vi sikkert flere der kan guide og hjælpe dig.

Jeg har fået problemer efter, at jeg opdaterede mine varmestyringsfunktionsblokke, da gulvtemperaturen på mine trægulve nu bliver for høj i nogle rum. F.eks. er der knap 30 grader, selvom jeg har sat max til 27. Tidligere ramte gulvvarmen meget præcist "max". Er der en venlig sjæl, som har tid til evt. at hjælpe ved at få adgang til min controller - ellers skal jeg lave et uddrag af Visual-filen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, lh03 skrev:

Jeg har fået problemer efter, at jeg opdaterede mine varmestyringsfunktionsblokke, da gulvtemperaturen på mine trægulve nu bliver for høj i nogle rum. F.eks. er der knap 30 grader, selvom jeg har sat max til 27. Tidligere ramte gulvvarmen meget præcist "max". Er der en venlig sjæl, som har tid til evt. at hjælpe ved at få adgang til min controller - ellers skal jeg lave et uddrag af Visual-filen?

Gulvene burde ikke blive varmere ved at funktionsblokkene er udskiftet fra 5.2.05.a. til c-versionen.. Hvis du sætter setpunkter samt hysteresen i funktionsblokken til det samme som tidligere, og også vælger samme tider på timer for pulsvarme ON og OFF, burde det køre som før.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
26 minutter siden, Torben S. skrev:

Gulvene burde ikke blive varmere ved at funktionsblokkene er udskiftet fra 5.2.05.a. til c-versionen.. Hvis du sætter setpunkter samt hysteresen i funktionsblokken til det samme som tidligere, og også vælger samme tider på timer for pulsvarme ON og OFF, burde det køre som før.

Jeg forstår heller ikke, hvad der er galt - men jeg kan konstatere, at den stadig kalder på varme, selvom gulvene er 30-31 grader og indstillet på max 27 grader. Nu forsøger jeg at vedhæfte .vis-filen med varmestyringen, som foreslået af Lars. Så må vi se, om der er venlige sjæle på linjen ;-).

2015.12.29 Varmestyring - IHC-user.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 minutter siden, lh03 skrev:

Jeg forstår heller ikke, hvad der er galt - men jeg kan konstatere, at den stadig kalder på varme, selvom gulvene er 30-31 grader og indstillet på max 27 grader. Nu forsøger jeg at vedhæfte .vis-filen med varmestyringen, som foreslået af Lars. Så må vi se, om der er venlige sjæle på linjen ;-).

2015.12.29 Varmestyring - IHC-user.vis

Nu er det bare et uddrag af dit program, så kan godt være at det ikke gør sig gældende i hele dit program, men her har du ikke valgt Rum og Gulv under reguleringsform. Så lukker den ikke for varmen når gulvtemperaturen er opnået, men først når rumtemperatur er opnået, og gulvet kan jo så godt blive for varmt inden. Kunne det være det?

Det ser i hvert fald umiddelbart ud til at være forbundet rigtigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

7 timer siden, Torben S. skrev:

Nu er det bare et uddrag af dit program, så kan godt være at det ikke gør sig gældende i hele dit program, men her har du ikke valgt Rum og Gulv under reguleringsform. Så lukker den ikke for varmen når gulvtemperaturen er opnået, men først når rumtemperatur er opnået, og gulvet kan jo så godt blive for varmt inden. Kunne det være det?

OK - det vil jeg prøve at ændre. Jeg synes dog ikke, at det er logisk. I hjælpemeddelelsen til "Reguleringsform" står der "Ved valg af rum og gulv skal begge referencer være opfyldt før varmen slukkes." - det læser jeg klart som om, at den skal fortsætte med at kalde på varme indtil temperatur for både rum og gulv er opnået.

 

Udklip.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, lh03 skrev:

 

OK - det vil jeg prøve at ændre. Jeg synes dog ikke, at det er logisk. I hjælpemeddelelsen til "Reguleringsform" står der "Ved valg af rum og gulv skal begge referencer være opfyldt før varmen slukkes." - det læser jeg klart som om, at den skal fortsætte med at kalde på varme indtil temperatur for både rum og gulv er opnået.

Ja det er også rigtigt, at begge temperaturer skal være opfyldt, men ved at du så har sat en Max temperatur på gulvet på 27 grader, vil varmen så lukke, når den overskrides.

Hvis du kun vælger "Rum" som reguleringsform, lukker den ikke for varmeproduktionen når Max temperatur på gulvet overskrides.. I princippet kan gulvet så blive 100 grader og stadig kalde på varme, så længe rumtemperaturen ikke er overskredet setpunktet..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Torben S. skrev:

Ja det er også rigtigt, at begge temperaturer skal være opfyldt, men ved at du så har sat en Max temperatur på gulvet på 27 grader, vil varmen så lukke, når den overskrides.

Hvis du kun vælger "Rum" som reguleringsform, lukker den ikke for varmeproduktionen når Max temperatur på gulvet overskrides.. I princippet kan gulvet så blive 100 grader og stadig kalde på varme, så længe rumtemperaturen ikke er overskredet setpunktet..

Hvordan får jeg den så til at lukke for varmen, når rumtemperaturen rammer 21 og gulvet er under 27?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kan du ikke i "Rum" for der er det kun rumføleren der benyttes. Gulvfølerne benyttes ikke og som Torben siger kan temperaturen stige til 100 gr.

Du skal benytte "Rum og Gulv" hvis du vil benytte max. gulv temperatur. Varmen vil først blive lukket når både rum og gulv setpunkt betingelser er opfyldt. Eller hvis gulv temperatur rammer max. før rum setpunkt er nået.  

eks. din rum ønsket 22, din gulv ønsket 27 din gulv max. 35.

Så vil dit gulv blive ved med at gå op til 35 indtil rum er nået - selvom gulv ønsket overskrides. Men gulv vil aldrig komme over 35.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg tror, jeg forstår, Lars og Torben. Jeg indstiller blot Setpunkt gulv "normal" til f.eks. 21 grader, så vil den lettere blive opfyldt.

I så fald ville det have været smart, hvis man kunne ændre på Setpunkt gulv "normal" direkte på iPad'en, som man kan for Setpunkt rum "normal".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I de tidligere udgaver af 5.2.05, har der godt nok været mulighed for at vælge, om bare 1 eller begge temperaturer skulle være opfyldt, før varmeproduktionen skulle lukke.

Om det fungerer bedre i praksis, ved jeg ikke (har desværre ikke selv gulvfølere), men det kan da sikkert tilføjes i funktionsblokken.

Både 5.2.05.a og 5.2.05.b, havde i hvert fald uheldige fejl. Jeg har ikke selv lige fået taget mig sammen til at udskifte til 5.2.05.c endnu, så hvordan de kører har jeg ikke erfaring med.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har gennem længere tid ikke kunnet få varme nok i stuen og for meget varme i alrum. Nu er jeg ved at finde ud af VVS indreguleringen af slangerne på shunten. Jeg har brugt et gratis program (EXCEL) fra Altech (Brd. Dahl) til at beregne indstillingerne af flowmængden i gulvvarmekredsene. Det er lige til at gå til. bd.dk/gulvvarme. Så må jeg se om det løser problemet. Indreguleringen stod i hvert fald meget anderledes end det programmet kom frem til. Hvis man kan se en del af Pex rørene og se det tryk/print der er på slangerne så står der en meter angivelse på slangerne. Dvs hvis man kan læse meterangivelsen på fremløb på en kreds og læse returløbets meterangivelse så trækker man tallene fra hinanden og  dermed har man det præcise antal slangemeter. Men programmet anvender m2 til beregning af slangelængder. Læs den tilhørende manual.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Indreguleringen kan have MEGET stor betydning. Da jeg for nogle år siden fik lavet gulvvarme, havde jeg en prof. VVS'er til at dimensioner, monter og sætte anlægget i drift. De efterfølgende 2 vintre havde jeg ham på besøg jævnligt når det blev koldt, da halvdelen af stue gulvet stortset ikke vil blive varmt, selvom det var den eneste kreds som var åben. Det undrede mig meget, da jeg havde valgt en rør dimension et nr. større end hvad hans beregning sagde den skulle være, netop for at være sikker på at jeg kunne få varme i hele gulvet.

Desværre var der ikke flowmeter på min manifold, så jeg kunne ikke selv se flowet, og var nød til at stole på ham, når han sagde at alt var som det skulle være og at problemet skyldes at min varme kilde ikke var stor nok. Den var på det tidspunkt bare 2 stk. 1000W el-patroner, da jeg var midt i en større renovering mens jeg boede i huset.

En dag diskuterede jeg tilfældigvis problemet med en anden VVS'er. Han boede tilfældigvis ikke langt fra mig, han tilbød at komme forbi en dag efter arbejde, da han synes det lød underligt. at jeg kunne varme resten af huset med de 2 el-patroner, men ikke stuen. Alt hvad han gjorde var at skrue op for flowet til stuen, og ned for de andre rum. Nu var de 2 el-patroner pludselig store nok til hele huset på sammetid. :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis der er stor forskel på forindstillingen/indreguleringen kan det skyldes den slet ikke har været foretaget, eller at der er anvendt andre parametre/forudsætninger i beregningen. f.eks. anden afstand mellem slangerne, anden varmetab fra rummet, anden fremløbstemperatur osv osv. Den rigtige måde at beregne/designe gulvvarme på er at finde rummets varmebehov, bestemme driftsbetingelserne (max fremløb og overflade temperatur), og så beregne nødvendig slange mængde (længde/afstand). Oftest gøres det omvendt, men smider x meter slange i, og så beregner man hvor varmt (og hvor meget) vand der skal igennem for at holde temperaturen. Ikke så smart hvis man har Varmepumpe der helst bør øre med 30-35 gr i fremløb. 

Altech programmet er i øvrigt rimelig simpelt og passer til deres manifold, ikke en Wavin, eller Danfoss. De har så også deres egne gulvvarme beregningsprogrammer.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok