Hop til indhold

Udskiftning Af Ihc - Sådan!


Clemen
 Share

Recommended Posts

Nej, jeg bruger en Synology NAS server. Dels fordi den har en rigtig SSD disk (=forhåbentlig længere levetid end SD kort), dels fordi jeg i forvejen har en sådan tændt 24/7 til backup m.m. Og strømforbruget på den er ganske beskedent på ca. 5 watt. Jeg benytter Openhab2, og de har en installer pakke til Synology NAS server.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige nu, EjvindHald skrev:

Nej, jeg bruger en Synology NAS server. Dels fordi den har en rigtig SSD disk (=forhåbentlig længere levetid end SD kort), dels fordi jeg i forvejen har en sådan tændt 24/7 til backup m.m. Og strømforbruget på den er ganske beskedent på ca. 5 watt. Jeg benytter Openhab2, og de har en installer pakke til Synology NAS server.

Okay det har jeg haft kig på også har også en stående nemlig men kunne oppe finde selve programmet.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 17/1/2017 at 20:26 , Mogens skøtt skrev:

Er der noget nyt i hvordan man for det til at virke har haft gang i det men kan ikke lige finde ud af hvordan jeg for forbindelse mellem Domoticz og IHC.  

Jeg har noget plugin til domoticz du kan prøve, hvis det har interesse, og hvis du er villig til at give feedback.

Mvh Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Hej,

 

Jeg har et IHC anlæg med en controller version 6.1. Alt er p.t. trådet. Jeg går lidt og tænker på at få et Nilan Comfort 300LR ventilationsanlæg monteret da jeg døjer med fugt i huset. Jeg så at der kunne fås en IHC styring til anlægget, som på en eller anden måde kan arbejde sammen med IHC varmestyring. Jeg har selv trådede termostater med tilhørende gulvvarme og 11 telestater.

 

Så tænkte jeg at de måske kunne være smart at styre det hele med IHC og med varmestyringsmodulet og koble telestater op på 24V output, og enten se om jeg kan benytte mine eksisterende termostater eller købe nogle andre og koble dem op på et 24V input (3mAh) modul. Men skuffelsen kom, da det gik op for mig at det skal laves i SceneView/Design, og at hvis man skal kunne tilgå det via web (Fordi man ikke har en iPhone, men en Windows Phone), så skal man jo lave det nok engang i Web delen.

 

Det er også det der har gjort, at jeg aldrig har fået lavet grundplan af mit hus derinde – jeg synes simpelthen det er molboarbejde, at skulle lave al programmeringen nok engang.

 

Vil man kunne lave det i Domoticz og så forbinde til IHC via IHC-Captain eller evt. via dit hjemmeudviklede plugin Jonas? Og er der nogen der ved om man med fordel kan spare Nilans IHC styring væk og i stedet forbinde direkte fra Domoticz via andet HW - fx IPX800 eller lignende? Nilans IHC styring koster immervæk kr. 5-6.000,-

 

På forhånd tak.

 

-Brian

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har IHC hw 6.1 med alt trådført samt et ventilationsanlæg. Jeg ser intet behov for at koble varme og ventilation sammen - det er 2 uafhængige ting. Eneste formål kunne måske være at sætte ventilationen på stand-by, når der ikke er nogen hjemme. Hjemme eller ej er kendt af IHC, men det kan skabe problemer med kondensvand i ventilationsrørene, hvis der ikke er kontinuerlig luftgennemstrømning. Derfor bruger jeg det ikke, og det er ganske problemfrit.

Derimod vil jeg anbefale at bruge al energien (og måske pengene..) på et højkvalitets ventilationsanlæg og ikke mindst en god installation med lavt tryktab. Nilan sælger bl.a. slanger til deres system, som er hurtigt at montere, men der findes andre metoder med lavere tryktab. Fx faste spirorør og kun bløde bøjninger - undgå 90 graders vinkler. Tryktabet har direkte indflydelse på dit strømforbrug. Spar ikke på lyddæmpere og vær opmærksom på korrekt valg af taghætter (pas på med gavl ind/ud) og URH ventiler fra Lindab, hvis du har indblæsning fra væggen. De sidste er ikke så kendt. Få indregulering lavet af en prof. - lad være med at spare dette væk.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, BrianH skrev:

Jeg har et IHC anlæg med en controller version 6.1. Alt er p.t. trådet. Jeg går lidt og tænker på at få et Nilan Comfort 300LR ventilationsanlæg monteret da jeg døjer med fugt i huset. Jeg så at der kunne fås en IHC styring til anlægget, som på en eller anden måde kan arbejde sammen med IHC varmestyring. Jeg har selv trådede termostater med tilhørende gulvvarme og 11 telestater.

Ventilationsanlægget´s formål er at give frisk luft og fjerne fugt. Det giver ikke umiddelbart mening at styre dette sammen med varmen. 
Vi har netop fået skiftet vores ældre Nilan comfort 300 til et nyere comfort 300LR. Og faktisk er jeg ganske godt tilfreds med netop fugtstyringen i dette, (det gamle havde ikke fugtstyring). 
Jeg overvejer også at koble anlægget sammen med IHC. Men det bliver ikke for at styre det sammen med varmen, men derimod som en manuale styringen af ventilationen. Ud/hjemme/nat/dag.. umiddelbart er behovet der ikke, udover at man kan. Men jeg overvejer det alligevel, hvis jeg kan gøre det uden at bruge Nilan/LK´s løsning, for den er gabende vanvid og koster alt alt for meget, i forhold til hvad man får ud af det.. CTS602 styringen kan styres direkte via RS486 bussen. Der skal bare en Rasberry Pi og noget software til.

 

5 timer siden, BrianH skrev:

Vil man kunne lave det i Domoticz og så forbinde til IHC via IHC-Captain eller evt. via dit hjemmeudviklede plugin Jonas? Og er der nogen der ved om man med fordel kan spare Nilans IHC styring væk og i stedet forbinde direkte fra Domoticz via andet HW - fx IPX800 eller lignende? Nilans IHC styring koster immervæk kr. 5-6.000,-

Det skulle kunne lade sig gøre.. Men der skal laves en form for bus til/fra Nilan anlæggets styring. Og så langt er jeg ikke nået med det. (vi fik vores skiftet i forrige uge).

Varme anlægget overvejer jeg også, om jeg skal køre via IHCén, men mest af alt fordi det er en ældre fuldstændig passiv gulvvarmestyring, der i bund og grund bare er en stor strømforsyning, der forsynger rum thermostaterne, der så melder tilbage, hvornår telestaterne skal åbne.
Meeeen, det er vanvittigt dyrt i LK´s thermostater. Alene de 11 rum thermostater vi skal bruge løber langt langt op over, hvad der overhovedet kan svare sig. Det kommer aldrig til at kunne tjene sig hjem. Så vi er igen ovre i noget der skal argumenteres med, "fordi man kan"..  
Udover det har jeg en HW 6.1 controller uden viewer, så det er begrænset hvor "smart" det egentlig er.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,

Tak for svar. Desværre har jeg aldrig fået e-mail om der var svaret :-(

Jeg vil ikke styre ventilationen på baggrund af varmen, men have muligheden for at koble det sammen med IHC så jeg fx kan skrue ned for varme OG ventilation når vi fx er 2-3 uger væk på ferie og automatisk tænde i hvert fald varmen igen 1-2 dage før vi kommer hjem.

Derudover vil jeg gerne have muligheden via IHC manuelt at kunne styre ventilationen i stue og soveværelse via en motorventil (konen har det ikke godt med træk - så muligheden skal være der - og være let tilgængelig)

Min controller er med Viewer, men kun HW 6.1

Mht. ventilationen så er planen faste stålspirorør og bløde slanger/muffer mellem aggregat og rør for at mindske vibrationer. Der skal lyddæmpere på alle udtag. Planen er taghætter, men er blevet i tvivl om indsugningen ikke skal være i udhæng på nordsiden i stedet for på sort tag af cementtegl (varme)

Ja jeg har bemærket at LK's termostater koster kassen. Der findes ikke andre løsninger til at måle til billigere penge? I dag har jeg også en passiv gulvvarmestyring (Wirsbo fra 2001)med telestater tilsluttet og trådede termostater i den anden ende. Termostater har 3 ledere sluttet til der går direkte til gulvvarmestyringsboksen. Termostater er dem her - http://dbastatic.dk/pictures/pictures/75/4f/ca1c-1c89-4bba-ae6a-85dea9db6b2a.jpg?preset=vipgalleryprimary

Jeg har tidligere haft kig på nogen fra Elko til ca. kr. 1.200,-/stk. De kunne nemlig reguleres både fra IHC og fra rummet selv. Der var display på. Jeg ved ikke om de nye fra Elko kan benyttes i IHC. Men den med touch kan købes for kr. 1.400,- norske - http://www.elektroimportoren.no/plus-display-termostat-3200w-ph-elko/5491630/Product.html

Men kan man ikke bare bygge dem om jeg har (genbruge kassen) og sætte en Zigza termostat indeni?

-Brian

Link til kommentar
Del på andre sites

3 minutter siden, Kandersen skrev:

Ja det gik netop op for mig for lidt siden. Det er jo en perfekt løsning du havde lavet, hvis det virker fuldstændig med hvis det var LKs egen.

Det er præcis samme funktion. Man kalibrerer dem når de er installeret, det gøres bare ved at måle rum- og/eller gulvtemperaturen og indtaste forskellen i Serviceview og så passer de med installationsmetoden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes ikke, at det giver praktisk mening at fjernstyre et ventilationsanlæg, men "fordi man kan" motivet tæller selvfølgelig også :-). I prof. ventilationssystemer har du mulighed for at fortælle, at du tager på rejse, og så sørger systemet for at reducere luftgennemstrømning til det mindst mulige, uden at det skaber andre problemer. Træk er ikke noget problem ved et korrekt installation og indregulering. Hvis du begynder dynamisk at ændre luftflowet via motorventiler, vil det sandsynligvis ødelægge balancen, så du får enten over- eller undertryk i huset - begge dele skaber problemer. Nogle benytter en slags røgbombe ifm. indregulering, så man visuelt præcis kan se luftens vandring i rummene.

Visse leverandøren anbefaler indsugning på nordsiden pga. formodning om varmeproblemer. Jeg valgte at sætte indsugning på sydsiden, fordi jeg netop gerne vil have varm luft ind, da det er behovet 95 ud af 100 gange. Og de få gange om sommeren, hvor det ikke er tilfældet, så vil dels automatisk bypass i ventilationsmodulet (hvis man det), dels åbne vinduer være fint. For mig har det været et godt valg, fordi jeg får varmest mulige luft ind. Undervejs lærte jeg også, at det har stor betydning at ventilationsanlægget står i et opvarmet rum og ikke et koldt loft. Det sidste reducerer indblæsningstemperaturen.

Link til kommentar
Del på andre sites

47 minutter siden, Kandersen skrev:

Hvilken sensor er det præcist du har Bjarne?

Jeg bruger denne i stueetagen hvor jeg har lagt rør ned til gulvføleren. Jeg bruger en tidligere udgave hvor den interne temp-prope ikke er så langt fremme som på billedet.
Jeg har en let gulvkonstruktion, hvor varmeslangerne ligger i spånplader med spor og aluvarmefordelingsplader, så jeg sænker temperaturen ca 4 grader om natten og når vi ikke er hjemme. 

På 1. salen som jeg byggede for 10 år siden havde jeg ikke ide om at lægge et rør ned til gulvføler, så der bruger jeg denne Det er samme type jeg bruger i garagen hvor jeg har støbt varmeslanger ned i betonen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Meget interessant. Zigza må være vejen frem. Hvis man samtidig får noget Domoticz op at køre så man nemmere kan lave ændringer i temperaturen så giver det ikke nogen mening manuelt at kunne indstille det i de enkelte rum.

Mht. ventilationen er planen at det skal stå på loftet lige over mit bryggers, hvor jeg har en stoker. Planen er så at den skal forvarme luften via en vandvarmeflade. Jeg vil ikke kunne mærke det i mit pilleforbrug og det sikrer at trækproblemer bliver minimeret. Derfor jeg også tænker luftindtag på nordsiden da jeg vil få fordelen af det om sommeren.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
På ‎21‎-‎01‎-‎2017 at 15:27 , Jonas Bo Jalling skrev:

Jeg har noget plugin til domoticz du kan prøve, hvis det har interesse, og hvis du er villig til at give feedback.

Mvh Jonas

Hej Jonas

Jeg vil meget gerne have mulighed for at teste og generelt støtte om omkring dit projekt alt det jeg kan. Da det kan gøre en stor forskel for mig. .Jeg har en " større" som ikke helt lever op til forventningerne ,så nu står jeg i en situation ,hvor jeg enten skal begnde at arbejde mig væk fra IHC ,eller finde løsninger der kan integrere det hele.

Jeg har så bla. testet med Domoticz ,og konkluderet at det hedder Domoticz ,eller bye bye IHC ,hvilket ikke er helt uden udfordringer .

Så ja tak hvis du er villig til at dele.

Mvh

Bozidar

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har netop bestilt en z-wave.me USB stik (UZB1) og en z-wave AeonLabs Multisensor 6. Meningen er, at jeg vil i gang med at teste, hvor meget jeg kan drive ud af Domoticz og evt OpenHab2 og IHC. Årsagen til multisensoren er, at jeg mener det er den man får flest muligheder ud af, når man engang får hul igennem. Jeg kan ikke helt gennemskue det endnu. Men jeg satser også lidt på, at jeg kan få det til at snakke sammen med Philips Hue.. Har en del pære jeg ikke bruger. 

Så hvis der findes et IHC plugin til Domoticz, så er jeg også med på en "tester". I første omgang bliver det på min windows server. Hvis det spiller nogenlunde som jeg regner med, så bliver der indkøbt en ekstra RasPi eller måske en Rock64, da jeg synes den er ret spændende.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kort, ja jeg har et plugin til Domoticz som jeg har arbejdet på _meget_ on/off. Status er:

  • Ouputs kan styres fra Domoticz (både relæ og dimmer)
  • Inputs kan benyttes i domoticz

Kendte mangler

  • Bedre fejlhåndtering i forbindelsen til domoticz (arbejde igang)
  • SSL forbindelse imellem Domoticz og IHC Controller (løsning findes, men bliver ikke implementeret; kort sagt TLSv1)
  • Pluginet skal pushes til Domoticz's master gren
  • Andet ... ?

Folk må gerne teste, men forvent at aktivitetsniveauet er lavt og til tider ikke eksisterende. Som det er nu, fungerer det glimrende i mit eget hus, hvorfor interessen er dalet en del. Send mig en mail hvis det har interesse. (Der er allerede et par stykker som venter svar fra mig, og jeg kontakter jer snarest med info)

Mvh Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

26 minutter siden, Jonas Bo Jalling skrev:

Kort, ja jeg har et plugin til Domoticz som jeg har arbejdet på _meget_ on/off. Status er:

  • Ouputs kan styres fra Domoticz (både relæ og dimmer)
  • Inputs kan benyttes i domoticz

Kendte mangler

  • Bedre fejlhåndtering i forbindelsen til domoticz (arbejde igang)
  • SSL forbindelse imellem Domoticz og IHC Controller (løsning findes, men bliver ikke implementeret; kort sagt TLSv1)
  • Pluginet skal pushes til Domoticz's master gren
  • Andet ... ?

Folk må gerne teste, men forvent at aktivitetsniveauet er lavt og til tider ikke eksisterende. Som det er nu, fungerer det glimrende i mit eget hus, hvorfor interessen er dalet en del. Send mig en mail hvis det har interesse. (Der er allerede et par stykker som venter svar fra mig, og jeg kontakter jer snarest med info)

Mvh Jonas

TLSv1 problemet er såvidt jeg ved løst med firmware 2.7.220 for både HW 6.1 og 6.2, eller eksister det forsat for HTTPS API'erne?

Hvor finder man dit Domoticz plugin?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok