Hop til indhold
  • 0

El-radiator og IHC ...


Astronaut
 Share

Spørgsmål

Vi har et rum (15m2) hvor der sidder en el-radiator som eneste opvarmning. Jeg er træt af at den altid står tændt selvom ingen er i rummet. Jeg tænker derfor at udskifte den med en der kan automatiseres ... helst med IHC. Det mest simple er selvfølgeligt at koble en dum radiator til en styrbar stikkontakt, men der må være bedre muligheder. Der er også radiatorer med Wifi men det ser ud til at det primært er til styring vha. en app på telefonen. Det er jeg ikke specielt interesseret i.

Er der nogen der har erfaring på dette område?

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvis den kun ønskes tændt når der er nogen i rummet, så har du kun 2 muligheder, auto eller manuelt. Og her rummer manuelt stor sandsynlighed for at der ikke bliver slukket når rummet forlades, så i realiteten har du kun én mulighed - automatisk detektering af personer i rummet via en PIR sensor. PIRen kan sagtens styre en "dum" radiator med egen temperatur sensor direkte, eller via IHC. For du den via IHC vil du også kunne lave automatisk tænd/sluk af lyset i rummet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den inteligente løsning der detektere om der er personer i rummet er naturligvis den ideelle. Mindre kunne måske gøre det, altså den halvautomatiske hvor du bare kobler radiatoren på en udgang styret af IHC (evt. via et hjælperelæ).

Så benytter du bare en simpel “Trappeautomat” FB der via et almindelig input tryk så tænder et stykke tid og altid vil time ud efter x minutter/timer. På den måde har du altid en “autosluk” funktion. Det kunne endog også kobles sammen med lyset i rummet.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Min umiddelbare tanke var at lave en funktion der holder varmen tændt i 8 timer når man tænder manuelt ... dog slukker kl. 23 under alle omstændigheder. Men jeg har ikke helt bestemt mig. Jeg allerede en PIR og magnet sensor i døren så det kan godt blive mere smart. Jeg tænkte at det kunne være at der var nogen der havde lavet noget klogere og at der fandtes radiatorer der integrerede mere intelligent.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Astronaut skrev:

Min umiddelbare tanke var at lave en funktion der holder varmen tændt i 8 timer når man tænder manuelt ... dog slukker kl. 23 under alle omstændigheder. Men jeg har ikke helt bestemt mig. Jeg allerede en PIR og magnet sensor i døren så det kan godt blive mere smart. Jeg tænkte at det kunne være at der var nogen der havde lavet noget klogere og at der fandtes radiatorer der integrerede mere intelligent.

Var det en mulighed at sætte en IHC-temperaturføler op og så køre med en minimumstemperatur i perioderne uden opvarmning, så er det hurtigere at varme op når det skal bruges, feks via PIR. Og så slukke på PIR igen eller ur som du nævner. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Var det en mulighed at sætte en IHC-temperaturføler op og så køre med en minimumstemperatur i perioderne uden opvarmning, så er det hurtigere at varme op når det skal bruges, feks via PIR. Og så slukke på PIR igen eller ur som du nævner. 

Det kræver jo han kan ændre setpunktet på radiatoren :-)
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg tror jeg vil forsøge mig med at tænde radiatoren (som har termostat) med en "sløv" PIR med manuel override. Så må vi se hvor godt det virker. Rummet bruges bl.a. til at spille i og også nogen gange til at sove i. Så når nogen spiller så skal radiatoren køre men når de sover så skal den være slukket. Det er ikke nemt. Stillesidende situationer er ikke gode til PIR er min erfaring.

Er der nogen der har erfaring med at lade IHC relæer tænde og slukke for sådan noget som varmeapparater (det er en IHC Wireless Stikkontakt 505D6501). Jeg tænker at strømstyrken er relativt høj og der er (?) tale om mekaniske relæer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Astronaut skrev:

Jeg tror jeg vil forsøge mig med at tænde radiatoren (som har termostat) med en "sløv" PIR med manuel override. Så må vi se hvor godt det virker. Rummet bruges bl.a. til at spille i og også nogen gange til at sove i. Så når nogen spiller så skal radiatoren køre men når de sover så skal den være slukket. Det er ikke nemt. Stillesidende situationer er ikke gode til PIR er min erfaring.

Er der nogen der har erfaring med at lade IHC relæer tænde og slukke for sådan noget som varmeapparater (det er en IHC Wireless Stikkontakt 505D6501). Jeg tænker at strømstyrken er relativt høj og der er (?) tale om mekaniske relæer.

Den holder til 2300W/10A så det vil fungere fint.

Din elradiator er nok på max 1500W, så det er der ingen problemer i, det er også en ren omsk belastning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutes ago, Bjarne Sørensen said:

Den holder til 2300W/10A så det vil fungere fint.

Din elradiator er nok på max 1500W, så det er der ingen problemer i, det er også en ren omsk belastning.

Jeg tænker på holdbarhed. Det er nogle pæne gnister der kan springe hver gang relæet skifter hvis der løber 1200W igennem. Men ok. Hvis den holder 10 år så er det fint.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok