Hop til indhold
  • 0

Elektriske gardiner


Thomas Fabricius Strømlund
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg leger med idéen om at få elstyret gardiner, men ville lige høre jer andre hvad i har sat op.
Har i selv strikket noget sammen, eller købt færdige lavet i dyre domme? Og hvor har i evt. købt henne?
Gode som dårlige erfaringer..
Det er enten rullegardiner eller plissegardiner jeg er på udkig efter, og gerne 230V.

Pft Thomas

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
8 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Mange indvendige gardiner er 24vDC. 

Problemet er oftest at finde gardiner og motorer som passer sammen og i øvrig er 24volt, hvis man samtidig vil holde prisen nede på et forholdsvis lavt niveau. 
Dernæst er der hele strikkeriet med de 24volt motor, som ikke kan sættes direkte til et IHC output, men skal ind over et relæ, som er det der skal styres fra IHC. 

Lige præcis med dette, så får ordet "bare" en hel hel anden betydning. Hvis det bare var "bare" så var det nogenlunde nemt :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hej

 

Dribel lige ind og se,  her jeg har købt motor og de passer fint i gardin fra debel men har ikke fået det sat op endnu, og det kan gøres for en overskuelig økonomi, jeg har trukket ledning til formålet da jeg byggede om så det er ret nærliggende for mig den her vej, 

 

https://myimport.dk/produkt/roermotor-rullegardin-20mm-24v/

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 hours ago, Lars Jacobsen said:

Har du set IKEA nu har fjernbetjente rullegardiner. De er ikke helt så dyre, og med genopladelige batterier så man ikke skal trække ledninger.
Er sikker på de kan integreres med et af 3. part part produkterne som Openhab, HomeKit, eller måske Mikkel’s IHC Captain.

Jeg har IKEAs rullegardiner. Det virker fint ... dog ikke med IHC Captain (endnu).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 23.5.2020 at 13:00 , Henning Pedersen skrev:

Hvis du har mulighed for at trække kabler ud til gardinerne, så anbefaler jeg at du “bare” køber gardinerne med motor, og lader dem styre 100% af IHC anlægget, så kan du betjene dem de samme tryk og aaps som resten af huset. 

Mange indvendige gardiner er 24vDC. 

Det er egentlig også lidt den tanke jeg har haft, for jeg har mulighed for at trække kabel til dem.
Jeg synes bare at alle de gardiner jeg finder med motor, koster spidsen af en jetjager.
Jeg har selv nogle somfy 230V motorer jeg kunne bruge, også via ihc.. Men jeg kan umiddelbart ikke købe et rullegardin der er forberedt til motor, men uden motoren følger med. De gardiner jeg skal bruge er 3 stk 220 cm brede og mellem 150 og 200 meter høje, det koster åbenbart en halv arm.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 23.5.2020 at 12:06 , Lars Jacobsen skrev:

Har du set IKEA nu har fjernbetjente rullegardiner. De er ikke helt så dyre, og med genopladelige batterier så man ikke skal trække ledninger.
Er sikker på de kan integreres med et af 3. part part produkterne som Openhab, HomeKit, eller måske Mikkel’s IHC Captain.

Nej, har faktisk ikke set dem.. Lyder ret smart, men jeg er nok mest til en kablet løsning. Men jeg vil da lige prøve at kigge på dem og se hvad det er for noget :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 23.5.2020 at 13:12 , Kandersen skrev:

Problemet er oftest at finde gardiner og motorer som passer sammen og i øvrig er 24volt, hvis man samtidig vil holde prisen nede på et forholdsvis lavt niveau. 
Dernæst er der hele strikkeriet med de 24volt motor, som ikke kan sættes direkte til et IHC output, men skal ind over et relæ, som er det der skal styres fra IHC. 

Lige præcis med dette, så får ordet "bare" en hel hel anden betydning. Hvis det bare var "bare" så var det nogenlunde nemt :) 

Ja, jeg kunne ikke være mere enig.. Men ang. spændingen, så kan det vel sagtens lade sig gøre med 230V, eller hvad?
Men det er godt nok mange komponenter for en ret simpel handling ;/

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 23.5.2020 at 17:55 , Jens Jakob skrev:

hej

 

Dribel lige ind og se,  her jeg har købt motor og de passer fint i gardin fra debel men har ikke fået det sat op endnu, og det kan gøres for en overskuelig økonomi, jeg har trukket ledning til formålet da jeg byggede om så det er ret nærliggende for mig den her vej, 

 

https://myimport.dk/produkt/roermotor-rullegardin-20mm-24v/

 

Så det er et ganske alm. rullegardin du har købt fra debel, hvor den motor så passede ind i? For det lyder da lovende så..
Hvad med adapter osv, alt følger med motoren?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hej igen 

undkyld sene svar, ja det er bare et alm Debel rulle gardin, købt hos tømmergården, og ellers en adaprter som passer der til, hele poiten er man tage alt indmad ud og propper rør motoren ind og bruger de metal beslag som er med, og hænger den op, men hvor end alting end er så skal der jo 24 volt til, så er et jo spørgsmålet om man vi trække ledninger osv osv, 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 6.6.2020 at 08:51 , Jens Jakob skrev:

hej igen 

undkyld sene svar, ja det er bare et alm Debel rulle gardin, købt hos tømmergården, og ellers en adaprter som passer der til, hele poiten er man tage alt indmad ud og propper rør motoren ind og bruger de metal beslag som er med, og hænger den op, men hvor end alting end er så skal der jo 24 volt til, så er et jo spørgsmålet om man vi trække ledninger osv osv, 

Jeg har fået fat i nogle 230V somfy 40 mm motorer.. Så jeg prøver at finde en løsning hvor jeg kan bruge dem.
Kører dine 24V gardinmotorer direkte på ihc output?
Det er det eneste der er lidt uvist for mig, om jeg ville kunne køre mine 230V motorer direkte på et ihc output..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jeg har ikke fået dem sat til endnu har bare prøvet at give, dem strøm og lige se hvordan og hvorledes, det ser fint ud, tænker lidt 40 mm kan de gå ind i en existerende rør med gardin, skal du til at lave nye rør osv så kan det da godt gribe lidt om sig, har faktisk købt mig en wera controller, og sådan en her

https://myimport.dk/produkt/qubino-flush-shutter-dc/

men tror jeg går væk fra den vera controller og direkte på en IHC output da jeg ikke skal ha andet en 2 gardiner på samme kabel ,og vil gerne undgå alt for mange bokse osv. osv, men regner med at købe en strømforsyning kun til formålet, så output til div varme telestator køre på sin egen strøm forsygning, planen er at få det kørt over stemme styring via ihc google assintant

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Jens Jakob skrev:

jeg har ikke fået dem sat til endnu har bare prøvet at give, dem strøm og lige se hvordan og hvorledes, det ser fint ud, tænker lidt 40 mm kan de gå ind i en existerende rør med gardin, skal du til at lave nye rør osv så kan det da godt gribe lidt om sig, har faktisk købt mig en wera controller, og sådan en her

https://myimport.dk/produkt/qubino-flush-shutter-dc/

men tror jeg går væk fra den vera controller og direkte på en IHC output da jeg ikke skal ha andet en 2 gardiner på samme kabel ,og vil gerne undgå alt for mange bokse osv. osv, men regner med at købe en strømforsyning kun til formålet, så output til div varme telestator køre på sin egen strøm forsygning, planen er at få det kørt over stemme styring via ihc google assintant

Jeg har været inde på uniqgardin, og der kan man i nogle rullegardiner selv vælge rørstørrelse, der er et 38 mm som passer med den motor jeg har.
Så tror jeg må bestille et enkelt gardin på et tidspunkt og montere min egen motor, og så se om det "bare" er at tilslutte motoren direkte til et ihc 230V output, selvom det lyder alt for nemt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok