Hop til indhold
  • 0

Wireless Styring af garageporte


mido1812
 Share

Spørgsmål

Hej,

 

Vores nye hus er under opførelse og i den forbindelse skal jeg etablere IHC wireless i hele hytten. Får ca. 30 enheder styret af en controller. Lysstyringsdelen har jeg meget godt styr på og programmeringen. Der kommer en garage med 2 porte.

Portene er ikke indkøbt endnu så gode råd motages også her mht. integration med IHC. Er det nok med 2 PUCK relæer til styringen af automatikken eller skal man have fat i noget mere? 

 

Min ide var at sætte sådan 2 relæer op i nærheden af automatikken til portene og forbinde dem til styringen og styre dem med impulser. Læser dog nogle steder man skal have et ekstra relæ indover? Nogen der har noget lignede eller kan hjælpe så vil jeg være meget taknemlig:-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg vil anbefale trådført installation isf. wireless bl.a. pga. bedre stabilitet, men det har du formentlig overvejet og taget stilling til. 

Integrationen til dine garageporte afhænger af specifikationen på disse porte. Hvis du kan aktivere dem med 230 volt puls, så er det nævnte Puck relæ nok. Hvis de skal have andre pulser - typisk svagstrøm - skal du have et relæ ind over til at skille disse ad. Såkaldt potentialfri overgang. Specifikationen af dette relæ afhænger af de valgte garageporte. 

Jeg har valgt to helt simple 24 volt IHC ledningsførte udgange forbundet til to Eltako kontaktorer i en eltavle. Disse kontaktorer er forbundet til min port, og det virker fint. I øvrigt skal du også tænke over, om du vil have tilbagemelding fra porten. Fx. hvis man benytter den medfølgende originale fjernbetjening, eller hvis porten støder på en forhindring. Se mere i denne tråd 

 hvor der også er link til en video med garage port. Sidst i denne video er der et skitsediagram inkl. tilbagemelding.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mht til garageportåbneren, så få en der ikke bare skal trigges på et output for at åbne og lukke. Men derimod en der tager imod to output. En for at åbne, og en for at lukke. Det gør integrationen og styringen betydelig nemmere, hvis du fx tænker at bruge stemme styring. 
Og som Ejvind siger, så husk tilbagemelding.. Så har man også styr på status på porten.

Jeg har selv en ældre Marantec portåbner, som kan åbne/lukke/stoppe via en impuls. Den er tilslutte til et simpelt hjælpe relæ, som er styret af et IHC tryk, samt dens egen fjernbetjening. Dvs den åbner/stopper/lukker på samme tryk. Porten har ingen tilbagemelding, så jeg har i stedet monteret 2 stk Xiaomi trådløse dør/vindue sensorer på port skinnen, så jeg ved om den er fuldt åben eller fuldt lukket. Ved hjælp af lidt simpel logik, så ved jeg også, om porten ikke er fuldt åben/ikke fuldt lukket. På den måde har jeg reelt 3 status meldinger fra porten, som ikke er født med tilbagemelding.
Det forudsætter selvfølgelig, at man har Xiaomi eller lign. gateway og sensorene. Men praktisk talt alle dør/vindue sensorer kan bruges på denne måde. Også kablet sensorer. Så skal de fx bare gå direkte til et IHC input modul. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kravene til portstyringen afhænger i høj grad af dine ønsker og krav til hele din IHC installation. Hvis du laver programmet uden statusfunktioner, dvs huset ikke ved om I er hjemme, sover eller er ude, så kan du fint "nøjes" med en simpel portstyring med ét tryk til op, ned og stop.

Hvis du ønsker at udnytte mange af IHCéns fordele, og dermed laver programmet med nat-, dag- og udefunktioner som bla. giver hele familien dæmpet lys om natten og mulighed for hjemmesimulering, bør du gå efter en mere avanceret portstyring som kan "fortælle" IHC anlægget den aktuelle portstatus. Hvis "huset" ved at én eller begge porte ikke er lukket, når du aktiverer "Godnat" eller "Ude", kan programmet laves så den/de automatisk bliver lukket.

Med en avanceret portstyring får du, via IHC programmet, også mulighed for at fjernbetjene porten fra f.eks. en iPad eller via SMS. Det kan du i princippet også med en simpel, der ved du bare ikke om porten er åben eller lukket.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er fuldstændig enig med Henning i ovenstående. 
Men det er præcis her det er vigtigt at få en portåbner med to funktioner (en puls for at åbne og en puls for at lukke), da man ved et enkelt puls (som fx min), ikke ved om porten næste gang vil åbne eller lukker, uden at man har en eller anden form for styr på, hvad retning den kørte i sidst den kørte. Det er betydelig nemmere at styre, hvis man har en tilbagemelding fra porten (status), og/eller har to selvstændige puls indgange til at styre åben og lukke.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for jeres svar.

 

Styringen føler jeg mig heldigvis godt hjemme i og tror ikke jeg får de store problemer der. Det er mere den fysiske opsætning med IHC wireless output relæ og tilhørende hardware.

 

Nogle der kan linke til de potentialefri relæer der er tale om.? Evt. også nogle magnetkontakter til status på portene.

 

Og Kandersen kan godt se hvad du mener med to funktioner mht. åbne og lukke så det vil jeg gå efter. Nogen specielle portautomatiker der kan anbefales?

 

Tak for jeres hjælp.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Alle relæer vil i princippet fungere som potentialfri overgang. Hvis du benytter en wireless Puck, så vil den give 230 volt ud, og dit relæ skal dermed trække via denne spænding. Her vil man normalt foretrække en kontaktor til DIN skinne montering som fx denne https://www.wattoo.dk/eltako-kontaktor-relae-1-skifter-16a-8-230v-ac-dc-5422506747 Du kan også benytte 230 volt relæer, men det er nemmere at overholde lovgivningskrav med en kontaktor. Det er dem, som jeg benytter, og de virker fint. Faktisk har jeg et ekstra sæt, som du kan købe, hvis du er interesseret. Jeg vil anbefale, at du involverer en elektriker til at sikre overholdelse af lovkrav, fordi det bliver til en fast installation baseret på 230 volt. 

Mht. tilbagemelding kan du enten montere magneter, som @Kandersen har benyttet, eller du kan afkode et status lyssignal fra porten, som jeg har gjordt, og som blev vist i videoen. Her skal man forbinde output lyssignal til IHC input og så lave en fb, der dekoder disse. Det overstiger mit talent af bygge en sådan fb, men @Henning Pedersen kan gøre det.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, mido1812 skrev:

Nogen specielle portautomatiker der kan anbefales?

Desværre ikke. Jeg var på et tidspunkt på udkig efter en anden, men opgav, fordi jeg netop ikke kunne se om de havde en puls styring for åbning og en for lukning.
Til gengæld er der mange der efterhånden annocere med, at de kan styres med app.. Hvem faen der så end gider sådan noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, EjvindHald skrev:

Er det en port åbner (typisk til smedejernsport som skydeport eller med 2 låger) eller en garage port åbner (typisk til alm. eller leddelt garageport), som du skal bruge?

Det er 2 portåbnere til en almindelige garageport. 

 

Kan man egentlig ikke bare bruge 2 almindelige wireless lampeudtag(relæudgave) istedet for de 2 puckrelæer? Det er nemmere at bygge på i et underlag

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du gerne vil bruge wireless, så er det underordnet, om du bruger lampeudtag i relæudgave eller et puck relæ til indbygning. Men med valget af wireless følger også, at det bliver en fast 230 volt installation, og du skal derfor overholde reglerne gældende for dette i egen interesse. Alternativet er 2 stk. 24 volt IHC kabelførte udgange til hhv. åben og lukke, og den viste kontaktor fra Eltako kan også bruges til 24 volt. Jeg vil anbefale, at du involverer en elektriker til fremfinding og montering af komponenter og korrekt kabeltype.

Jeg har ingen erfaring med åbner til almindelig garageporte. Det vigtigste er at læse specifikationen igennem og sikre, at der er mulighed for at styre den eksternt. Det er nemmest med separate indgange for hhv. åben og lukke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok