Hop til indhold
  • 0

Controller HW 6.1


Jes Juncher
 Share

Spørgsmål

Hej alle

Jeg har en ældre controller Visual 2 HW 6.1 med viewer

Den står og genstarter periodisk, har forsøgt at loade std programmet i og så loade mit eget i igen.

Den har kørt siden 2006 uden problemer men det sidste år har den været meget ustabil.

Kan men se ressourcerne på controllerens hw et std. altså cpu & ram forbrug?

 

andre idèer?

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvad er der ændret ?

Hvis den har kørt 13 år uden problemer så er det nok ikke et performance problem. Måske din psu er blevet træt, eller har du noget andet der kan stresse den ?

I bund og grund er det vel egentlig også OK at hw ikke performer mere efter så mange år. Du benytter nok heller ikke samme TV, PC eller mobil fra 2006 ? Men vi forventer jo at el isenkram det skal holde i mindst 25 år og gerne 50 ;)

 

Og nej man kan ikke se CPU load eller andet noget sted.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 hours ago, Lars Jacobsen said:

I bund og grund er det vel egentlig også OK at hw ikke performer mere efter så mange år. Du benytter nok heller ikke samme TV, PC eller mobil fra 2006 ? Men vi forventer jo at el isenkram det skal holde i mindst 25 år og gerne 50 ;)

 

Selvfølgeligt skal man forvente at faste installationer i en bygning holder meget længere end en mobiltelefon. Det er en dyr operation at udskifte en IHC controller. Når den dør så står man nemt uden lys i dagevis. Der er mange huse med 100 år gamle elinstallationer der fungerer fint. Det er det IHC skal sammenlignes med.

Men i øvrigt tror jeg du vil bliver overrasket over hvor mange gamle TV apparater der står derude. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan som rådgiver i gemmen mange år for enfamiliehuse tilføje, at hvis jeg oplyste mine kunder, at de skulle påregne at skulle investere et beløb svarende til DKK 20-30K med samme frekvens, som de skifter TV eller smartphone, så ville IHC være lagt i graven pr omgående.
Almindelige husejere har som Astronaut ganske rigtigt siger en forventning om, at deres installationer holder i en årrække, - måske ikke ligefrem i 100 år -men ihvertfald ikke i en begrænset periode som et TV.
I forvejen kæmper IHC og Schneider med et (selvforskyldt) dårligt brand hvad angår IHC - så det behøver vi ikke at skubbe mere til end nødvendigt.
I øvrigt kan jeg oplyse at den sidste opgave, jeg har haft omkring IHC, var ikke en installation, men tværtimod en af-installation. Kunden kom fra en IHC installation og forlangte i købet, at alle IHC installationer, blev skovet for sælgers regning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
24 minutter siden, nkhv skrev:

at de skulle påregne at skulle investere et beløb svarende til DKK 20-30K med samme frekvens, som de skifter TV eller smartphone,

De tal vil jeg meget gerne se noget dokumentation for. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om nogen der skulle skifte udstyr hvert 2.-3. år ( Som vel er frekvensen for mange smartphones ) og moderene fjernsyn bliver ikke lavet til at holde meget mere end ca. 8 ( fortalt af en TV sælger i torsdags ). Her er IHC klart bedre. Hvor længe de nye smart home systemer holder, er der af gode grunde ingen der ved, men jeg tvivler på at de vil køre smertefrit med forbindelse til en PC fra 2030. Jeg vil med et forsigtigt skøn antage at ca. 1000 - 2000 gamle DOS IHC controller stadig køre i de huse, som de blive monteret i fra 1992 og frem, hvilket for de ældste vil sige > 25 år.

34 minutter siden, nkhv skrev:

Almindelige husejere har som Astronaut ganske rigtigt siger en forventning om, at deres installationer holder i en årrække, - måske ikke ligefrem i 100 år -men ihvertfald ikke i en begrænset periode som et TV.

Problemet er 2 siddet, akkurat som smartphones og TV - på den ene side skal udstyret holde næsten evigt - men samtidigt vil vi selv have adgang til de sidste nye muligheder, så ja, hvis du har en 6.1 eller 6.2 controller og vil have adgang til de nye lysdæmpere - så må du opgradere selve controlleren, men alle in- og output helt tilbage fra 1992 kan genbruges direkte.

45 minutter siden, nkhv skrev:

I forvejen kæmper IHC og Schneider med et (selvforskyldt) dårligt brand hvad angår IHC

Hvorfor tænker du det er selvforskyldt.? De har løbende forbedret systemet med nye produkter. Som jeg ser det så er problemet ikke så meget IHC, men den måde, eller skulle jeg skrive manglende måde, IHC bliver programmeret på - systemet kan meget mere end det 90% får.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tallet kommer her:
Ny controller: DKK 8K
2-4 dages installation og tilpasning til nye features: DKK 10-20K

Har lige tjekket. Den sidste opgradering jeg kan finde i et byggeregnskab (fra 2017) beløber sig til 22.886 inkl moms.

Ja, installationsmateriellet -dvs in og out modulerne kan bruges, - ikke programmeringen -den er forfra.

Du siger det jo selv. Kunderne bruger kun 10% af de features, der er til rådighed. Altså har LK skabt et produkt, som kunderne tilsyneladende ikke har fundet værdien i.

Med selvforskyldt mener jeg, at LK mere eller mindre ignorerer de problemer der er, og der har været siden releasen i 92. Forummet her er den fineste eksempelsamling.

Når jeg møder installatører i den virkelige verden, er der kun ganske få, som taler varmt for IHC, og sidste gang jeg skulle finde en installatør, som ville rode med IHC, måtte jeg ringe til 8 forskellige. Og modstanden er mangfoldig. Lige fra den manglende dokumentation, til Kina-kvaliteten på installationsmateriellet (jeg sidder netop nu selv og kigger på en afbryder hvor ramme, tangent og dækplade har 3 forskellige gule nuancer) , den absurd høje pris på noget så simpelt som en app (som tilsyneladende slet ikke virker) til den mangelfulde support fra LK.


Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
34 minutter siden, nkhv skrev:

Ny controller: DKK 8K
2-4 dages installation og tilpasning til nye features: DKK 10-20K

Kan godt se at det bliver så dyrt når fortjenesten skal være høj og indsatsen lav. Jeg mener 2 til 4 DAGE for at skifte en controller og lave en omgang simpel kip tænding på de 10 - 12 loft tændinger - jøsses. For vi kan vel blive enige om at vi snakker LK relaterede udskiftninger, altså defekte produkter - det kan jo aldrig blive LKs problem/skyld at kunden vil noget mere/andet.

44 minutter siden, nkhv skrev:

Ja, installationsmateriellet -dvs in og out modulerne kan bruges, - ikke programmeringen -den er forfra.

Korrekt - så længe vi ikke snakker 6.1 og 6.2 for det er stort set lige over.

45 minutter siden, nkhv skrev:

 Altså har LK skabt et produkt, som kunderne tilsyneladende ikke har fundet værdien i.

Problemet er ikke kunderne, men at LK har valgt at elektrikeren skal sælge deres produkt - og den opgave har de svært ved at løfte. Men at produktet kan langt mere, skal vel ikke lægges producenten til last.

1 time siden, nkhv skrev:

Når jeg møder installatører i den virkelige verden, er der kun ganske få, som taler varmt for IHC

Det er også min oplevelse, mange bliver dog, som de selv siger, forelsket i IHC igen når jeg viser dem hvad det rent faktisk kan.

1 time siden, nkhv skrev:

den absurd høje pris på noget så simpelt som en app

Det tror jeg ikke du finder nogen der er uenige i. APPen bør selvfølgelig være gratis.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:
3 timer siden, nkhv skrev:

 Altså har LK skabt et produkt, som kunderne tilsyneladende ikke har fundet værdien i.

Problemet er ikke kunderne, men at LK har valgt at elektrikeren skal sælge deres produkt - og den opgave har de svært ved at løfte. Men at produktet kan langt mere, skal vel ikke lægges producenten til last.

Det er vel netop LK´s aller fornemmeste opgave at få vist, hvad produktet kan? Hvis ikke via el-installatørene, som LK har vedtaget skal distribuere deres produkt, så må de jo selv. (Eller få nogen til at, der kan det). Kunderne kan/bør aldrig blandes ind i et ansvar hvad det her angår. Hvis ikke kunderne bliver præsenteret for produktet, så vælger de det heller ikke. Og de vælger det heller ikke efter præsentation, hvis ikke produktet kan det som kunderne vil have. Det nytter simpelthen ikke at lave et produkt som ingen vil have. (Der tror jeg desværre at LK stadigvæk lever i "de gamle dage", hvor de nærmest havde monopol på alle installationer her i landet).

Jeg mener et af LK´s helt store problemer er, at de ikke hvad de allerede har, og de ser ikke udviklingen inden for smarthome systemer. De lytter slet ikke til forbrugerne. Der findes ikke en synlig strategi (ej heller udvikling) for LK/Schneider i forbindelse med SmartHome, som der oprindelig gjorde med IHC konceptet. Det er det der (med rette) får folk til at fravælge IHC, efter min mening. Hvorfor betale et massivt stort beløb for et system som ikke udvikler sig, og producenten bag ikke rigtig formår at vise har en fremtid i? Vi skriver år 2019 (snart 2020), mere end to år efter den seneste controller blev lanceret, og der er fx stadigvæk ikke engang en ordentlig LED tavle dæmper. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 27.10.2019 at 14:25 , Henning Pedersen skrev:

 

Korrekt - så længe vi ikke snakker 6.1 og 6.2 for det er stort set lige over.

 

Henning - det var godt at se ovenstående statement. Dvs. programmer der kører på en HW 6.1 eller 6.2 kan overføres uden ændringer til den nye Visual 3. Er det korrekt og hensigten fra LK's side?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Schneider og LK er typiske eksempler på gamle hæderkronede virksomheder med hele deres arv og udvikling fokuseret på produkter, og disse virksomheder har oftest sværest ved at agere med digitale services - og det bliver bestemt ikke bedre af at man kommer fra Frankrig, hvor digitaliseringen vel er ca 10 år efter Norden, US og visse lande i Asien.

IHC er et klassisk eksempel på hvor galt det kan gå, når en virksomhed forsøger sig med "servicetization" uden at have det fornødne setup og kommer med en gennemsyret inside-out tilgang. De mangler forståelse, kompetencer og fokus, og ender altid med at blive disrupted af nye spillere som har det som Jeff Bezos kalder "customer obsession"

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 timer siden, ClausAM skrev:

Henning - det var godt at se ovenstående statement. Dvs. programmer der kører på en HW 6.1 eller 6.2 kan overføres uden ændringer til den nye Visual 3. Er det korrekt og hensigten fra LK's side?

Ja det er korrekt de kan overføres.
Om det er hensigten fra LK’s side skal være usagt. Det kan være det bare er en bieffekt og helt uplanlagt feature ;-) [irony off]

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok