Hop til indhold
  • 0

Wireless delen og WEB delen død


Bjarne Sørensen
 Share

Spørgsmål

Nå så kom de wireless problemer nok også til mig :angry::angry::angry:

Visual 2 HW 6.2 FW 2.8.4

Hvad jeg oplever:

  • Min controller var underlig til morgen. Jeg tændte lyset i gangen (wireless Ø80 ver 2 dimmer) på tryk, da det ikke lige passer med tænd-tiderne om morgen på det virtuelle skumringsrelæ for tiden.
  • Nå men lyset tændte i gangen.
  • Da jeg ville tænde det i stuen (wireless Ø80 ver 2 dimmer) og køkkenet (relæudgang) reagerede tryk ikke, så jeg bandede over at controlleren var ved at genstarte.

Da vi skulle ud af døren var lyset tændt:

  • I et værelse (wireless Ø80 ver 2 dimmer)
  • I stuen (wireless Ø80 ver 2 dimmer)
  • I gangen(wireless Ø80 ver 2 dimmer) og
  • I badeværelset (wireless Ø80 ver 2 dimmer)

Hvad sker der:

  • Intet kunne slukkes.
  • Da vi slog alarmen til slukkede det heller ikke (via sluk-alt)
  • Da jeg så ville slukke det via IHC-Remote, connecter den men står bare og snurrer oppe ved 4G (iPhone) og opdaterer ikke I/O.
  • IHC-Captain vil heller ikke sende push-beskeder ved til-/frakobling af alarmen og heller ikke da vaskemaskinen var færdig.

Hvad nu?

  • Jeg er kommet hjem til et hus med lyset tændt de nævnte steder.
  • Wireless udtag kan stadig ikke tilgås.

Fejlfinding:

  • Jeg kan heller ikke komme på Administrator eller serviceview, heller ikke fra USB. Men alt fortrådet virker.
  • Jeg har taget netværksstikket ud og prøver via USB,. Controllerens forside kommer frem, jeg kan donwloade lava-filen til administartor osv, køre den men den får ikke fat i controlleren. Den skriver bare "Forbindelse til controlleren forsøges via USB, men den står bare og tænker og tænker.
  • Controllerens grønne LED blinker hurtigt selvom jeg ikke har forbundet noget til den.
  • Den blå wireless-LED på controlleren blinker når jeg aktiverer et wireless tryk, men controlleren afvikler ikke den tilhørende FB, (relæ til porten trækker ikke).
  • Jeg kan heller ikke få IHC-Captain til at forbinde. 
  • Firmwareloader kan forbinde og vise firmware version.
  • Information om controlleren, serie nr, HW version, ur etc kan ses fra Visual.
  • Ø80 dimmerne kan betjenes på knapperne 1&2.
  • Det hjælper ikke at tage strømmen til dimmerne. 

Hjælp

  • Jeg vil jo gerne fejlfinde på det, jeg er klar over hvis jeg genstarter controlleren virker alt igen, men så er det også umuligt at fejlsøge på det.
  • Hvad vil i foreslå jeg gør for at undersøge det nærmere?
  • Jeg har oplevet dette en enkelt gang i uge 5 da vi var på vej til Østrig og IHC-Tablet stoppede med at svare, der måtte jeg have min far forbi og genstarte controlleren (ikke så nemt igen når den kører på UPS). Der var huset ubeboet men jeg sad og rettede i noget layout med el-måler FB'er.
Redigeret af Bjarne Sørensen
Tilføjet lidt fakta. Redigeret overskriften til en mere sigende.
Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
5 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Min lille testpære.

Bemærk ombukket på lederne. Jeg har løsnet skruerne helt i klemmerne så kan ledningerne holde sig fast ved hjælp af vægten på pæren. 

Det er en super nem løsning når man koder sine dimmere og i øvrigt roder med dem. 

ø80 dimmere behøver ikke belastning på, når du linker dem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 minutter siden, Kandersen skrev:

Der er ikke rigtig nogen løsninger Bjarne, fordi du ikke kan komme i kontakt med controlleren via serviceview. 
Dine problemer lader til at være startet fornyligt. Måske hvis du husker hvad du har ændret i visual.. Kan det være een af dine målere som opfører sig underligt?. 
Har du evt prøvet at uploade et tomt program og så dit eget bagefter? Jeg er ret sikker på, det er noget inde i visual programmet som te´r sig underligt. 

Jeg har ikke ændret i projektet siden problemerne opstod. 

Hvis jeg uploader et tomt projekt ryger data for et helt år på 10 målere. Så er der meget der skal tastes ind igen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Kandersen skrev:

Ahh okay, jeg troede du havde fundet en metode at gemme det på.

Nej desværre, der er ikke en løsning der er lige til. 

Men det ender nok en en controller kun til målere, jeg er lidt træt af at de data er så sårbare. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Nej desværre, der er ikke en løsning der er lige til. 

Men det ender nok en en controller kun til målere, jeg er lidt træt af at de data er så sårbare. 

Eftersom du har IHC Captain, kan du sætte den til at logge data. Jeg kan ikke huske hvor jeg har min måler FB fra, men engang i døgnet gemmer den måler standen. Jeg har sat IHC Captain op til at logge data hvergang dette sker. Hvis du vil have data logget ofter, kan du f.eks lave en time tæller som bliver opdateret hver time, og sætte IHC Captain til at logge denne.

Men bortset fra det, så lyder dit problem for mig mest som at din controller er kommet i et loop, hvor den ikke får genstartet rigtigt hvergang. En program ændring kan måske være nok til at bringe den ud af dette loop. Alternativt er den store tur med reset software, tomt program etc. men så bør du have sat IHC Captain op til at logge data først.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 minutter siden, Kandersen skrev:

Ahh okay var jeg ikke klar over. Troede kun det var min. belastningen som var anderledes for ø80 udtagene.

Nope. Alle wireless enheder som har et minimums belastnings krav, kræver også belastning når du skal linke dem etc.

Belastnings kravet er faktisk lidt problematisk når der går en pære. Hvis den går mens dimmeren er på 100% så kan du ikke slukke dimmeren for at skifte pæren.

Grunden til belastnings kravet er at det wireless kommunikations modul sidder i serie med belastningen på de gamle wireless enheder. På HW ver. 2 sidder det parallelt. Hvorfor det sidder i serie på de gamle modeller må du spørge LK om. Men tilbage i 00'erne hvor systemet blev designet var det normal praktis at gøre det sådan.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Lars1 skrev:

Eftersom du har IHC Captain, kan du sætte den til at logge data. Jeg kan ikke huske hvor jeg har min måler FB fra, men engang i døgnet gemmer den måler standen. Jeg har sat IHC Captain op til at logge data hvergang dette sker.

Jeg laver lige et nyt opslag til det en af dagene, så må du meget gerne hjælpe med en "How to guide", for jeg er lidt blank på at få oprettet den fil i IHC-Captain og få skrevet til den løbende.

4 timer siden, Lars1 skrev:

Hvorfor det sidder i serie på de gamle modeller må du spørge LK om. Men tilbage i 00'erne hvor systemet blev designet var det normal praktis at gøre det sådan.

De regnede med at de var geniale da de udviklede dimmerne, for så kunne de spare en nulklemme i dem, specielt ved en Wireless kombi enhed kunne man erstatte en eksisterende afbryder med enheden. Det betyder netop som du beskriver at alt elektronikken sidder i serie med lyskilden og lever af den lækstrøm der er når udgangen på den er slukket. Det er umiddelbart smart nok tænkt, men i dag med LED der skal bruge ganske få mA for at være tændt vil den strøm elektronikken skal leve af være lig med den strøm lyskilden skal bruge for at lyse/blinke som man ser.
Derfor har de nye dimmere nulklemme, men kun Ø80, de endre 50X50 har LK nok afskrevet...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lige talt med LK, og supporteren mener at fejlen skyldes at min projektfil er for stor da den er på 9,6Mb. Normalen er på 3-4Mb siger han..

Jeg har fuld varmestyring og nok 10 el-målerblokke der står og tæller op fra målere.Men når jeg oplever fejlen har huset været i dvale, de eneste målere der har talt lidt er stand by forbrug på min hoved-måler, 1000p/kwh, og gasmåleren der kun tæller 10 pulser/m3 så det er ikke meget.

Fejlen er hver gang opstået når en wireless dimmer er blevet tændt. Lyset tænder og controlleren genstarter og havner i den tilstand hvor wireless og web-adgangen blokeres.

Så jeg skal slette 2/3 af projektet så vil det virke igen efter en nulstil_factory og gen-link af de 11 dimmere, 1 stk wireless tryk og en WL remote.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg har lige talt med LK, og supporteren mener at fejlen skyldes at min projektfil er for stor da den er på 9,6Mb. Normalen er på 3-4Mb siger han..

Jeg har fuld varmestyring og nok 10 el-målerblokke der står og tæller op fra målere.Men når jeg oplever fejlen har huset været i dvale, de eneste målere der har talt lidt er stand by forbrug på min hoved-måler, 1000p/kwh, og gasmåleren der kun tæller 10 pulser/m3 så det er ikke meget.

Fejlen er hver gang opstået når en wireless dimmer er blevet tændt. Lyset tænder og controlleren genstarter og havner i den tilstand hvor wireless og web-adgangen blokeres.

Så jeg skal slette 2/3 af projektet så vil det virke igen efter en nulstil_factory og gen-link af de 11 dimmere, 1 stk wireless tryk og en WL remote.

 

Hvor meget fylder tællerdelen af programmet?
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg har lige talt med LK, og supporteren mener at fejlen skyldes at min projektfil er for stor da den er på 9,6Mb. Normalen er på 3-4Mb siger han..

Og forøvrigt kunne man godt forbinde med firmwareloaderen også.

Han pingede controlleren fra en kommandopromt på dens IP via USB 10.18.93.2 og der var intet tab.

Han hoppede på min PC via TeamViewer og der var ikke andet at gøre end at genstarte controlleren. Han mente som sagt at min projektfil trak controlleren helt ned og den kørte på overtid.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

På 3-4 Mb er der jo kun "plads" til en simpelt IHC program med kip, evt med sluk alt, og så kan man sk. da lige så godt lade være.

 

Ja jeg synes også at det var en dårlig hjælp at give folk. 
Jeg sagde også til ham at LK's standard hus fylder lige så meget, det havde han ikke noget at sige til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Det lyder som en lidt for vag forklaring fra LK, men synes det er set før, specielt med de her wireless problemer :wacko:

Helt enig.

Det begynder at irritere mig at jeg har de problemer nu. Det er jo ikke sikkert at det hjælper at bruge 5-6000 kr på en V3

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Bjarne Sørensen skrev:

Helt enig.

Det begynder at irritere mig at jeg har de problemer nu. Det er jo ikke sikkert at det hjælper at bruge 5-6000 kr på en V3

Skal du da heller ikke.. Men du skal finde en løsning for dine tæller data. Det er uholdbart at du ikke kan "resette" din controller uden de går tabt. Hvis du kan få IHC Captain til at logge dem, så er det nok bedst. Ellers kan openhab sikkert, selvom det måske er at skyde lidt over målet bare for det. 
Alternativ så sæt en gammel controller op til dine tællere. 

Personligt tror jeg dog problemet ligger et helt andet sted, selvom dine wireless problemer har været lidt atypiske, så synes jeg stadigvæk det stinker af, at det er det samme som "trigger" balladen. (wireless). 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok