Hop til indhold
  • 0

Intet signal overhovedet


ZanZan
 Share

Spørgsmål

Så sidder vi her dagen før juleaften, og vores IHC controller lader til at være gået på juleferie. Alt spillede max igår, men idag er der intet der kan tænde. Kigger jeg i IHC visual, så kan jeg se at der er absolut INGEN signal styrke til nogle enheder overhovedet. 

 

Jeg har prøvet at lave en firmware update (havde allerede 2.7.220 men smed den ind igen for at se om det gjorde en forskel) og har sendt det gemte projekt afsted til controlleren uden held. Jeg har kigget på antennen (som er 2 måneder gammel da den gamle knækkede) og der er umiddelbart intet galt med den, dens ledning, eller dens forbindelse.

 

Er der nogle geniale folk herinde der kan komme med et forslag til hvad der kan være galt, eller er det bare controlleren der er røget sig en tur og skal skiftes?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Bonus info.

 

Visual 2.7

Controller 6.1

Firmware 2.7.220

IO 0.0.20

RF 1.01.a

Controlleren blinker fint med 1 hz i grøn, så alt er tilsyneladende ok. Igår (og mange dage før) blinkede den også rødt i diode #2, da der er et par tryk der skal have skiftet batteri - dette gør den heller ikke længere, da controlleren jo ikke kan få fat på dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har haft strømmen taget til controlleren i et par minutter, uden at det gjorde noget. Det skete da jeg flyttede den fra sin normale placering i bryggerset og ind på kontoret for at lave noget fejlfinding. Som nævnt har jeg også opgraderet firmware som burde nulstille stort set alt.

 

Mine enheder er en blanding af batteritryk og normale tryk. Det er dog alle der melder en signal styrke på ingenting. Det der undrer mig er at selv batteritrykkene der melder om intet signal, godt kan fortælle om batteritilstand. Jeg ved dog ikke om det er en "live" monitorering der foregår, eller om Visual blot rapporterer den seneste information den har.

 

 

ihc fejl 2.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Et kig i Visual afslører af mine enheder er en blanding af batteritryk, stikkontakter, en enkelt universal dimmer og nogle kombi dimmers, med et par lampeudtag i et enkelt rum. De siger alle at der ikke er signal, og det eneste jeg kan tænde er stikkontakterne og lyset i stuet via universal dimmeren. 

ihc fejl 3.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Umiddelbart lyder det som et antenne problem. - Du har selvfølgelig taget antennen med ind på kontoret!

Kan se at radiomodulet ikke er opdateret til sidste nye som er 1.03.q, er dog i tvivl om en 6.1 kontrollerer kan opdateres til denne. Radiomodulet opdateres med FW .199 , som mange også oplever som værende mere stabil end .220.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har netop prøvet at downgrade til 199, og se om det gjorde en forskel (det gjorde det ikke) og så upgradede jeg til 220 bagefter bare for god ordens skyld. Umiddelbart så gjorde denne 220->199->220 ikke nogen forskel for RF versionen. Den står i hvert fald stadigt til 1.01.a i IHC Admin.

Et udtræk fra Visual giver følgende:

 

 

Linkede LK IHC Wireless produkter (sorteret)

Navn Note Lokalitet Placering Identifikationskode Signalstyrke Batteri niveau
Kombi dimmer 4 tast   Køkken tryk køkken øst   Kritisk (0 RSSI) -
Stikkontakt Trykkene styrer stikkontakten direkte Køkken stikk.lys under overskab   Kritisk (0 RSSI) -
Tryk 4 tast   Køkken tryk køkken vest   Kritisk (0 RSSI) Ok
Kombi dimmer 4 tast   Kontor tryk ved seng vest   Kritisk (0 RSSI) -
Tryk 6 tast   Kontor tryk ved seng øst   Kritisk (0 RSSI) Ok
Kombi dimmer 4 tast   spisestue øverste tryk ved skydedør gang   Kritisk (0 RSSI) -
Kombi dimmer 4 tast 2tast spisebord-4 tast stue spisestue nederste tryk ved skydedør gang   Kritisk (0 RSSI) -
Tryk 4 tast   spisestue tryk spisestue væg syd   Kritisk (0 RSSI) Ok
Stikkontakt Trykkene styrer stikkontakten direkte spisestue stikkontakt ved gulv   Kritisk (0 RSSI) -
Tryk 4 tast   spisestue I halvvæg   Kritisk (0 RSSI) Ok
Tryk 6 tast   spisestue Spisestue ved terrasse   Kritisk (0 RSSI) Ok
Tryk 4 tast   Bryggers øvertste tryk bryggers   Kritisk (0 RSSI) Ok
Kombi dimmer 4 tast   Bryggers nederste tryk bryggers   Kritisk (0 RSSI) -
Puck relæ   udendørs lamper på væg (relæ skjult i udhæng)   Kritisk (0 RSSI) -
Lampeudtag   Værelse mod vej I loft   Kritisk (0 RSSI) -
Tryk 6 tast   Værelse mod vej Ved vindue   Kritisk (0 RSSI) Ok
Kombi relæ 4 tast   Værelse mod vej Ved dør   Kritisk (0 RSSI) -
Dimmer Universal   stue tryk stue syd   Kritisk (0 RSSI) -
Stikkontakt Trykkene styrer stikkontakten direkte stue stikkontakt ved gulv stue   Kritisk (0 RSSI) -
Tryk 6 tast   stue Ved terassedør mod kontor   Kritisk (0 RSSI) Ok

 

Antennen er skam taget med ind på kontoret - den er skruet fast til IHC boksen via et beslag.

Det er naturligvis en mulighed at antennen er død, men da den gamle antenne knækkede, og vi skruede ledningen af, så var controlleren stadigt i stand til at få kontakt med nogle få enheder (meget svagt signal) som var helt tæt på controlleren. Nu er der ingen forbindelse overhovedet, og antennen er som sagt kun 2 måneder gammel (ny antenne + ny ledning). Det kan jo naturligvis være at den er gået i stykker, men det lyder bare ikke som om det er antennens problem.

 

Min frygt er lidt at det er controlleren der er gået i stykker, så vi skal ud og smider 5-6k for en ny, hvilket jo ikke lige er det fedeste her i juletiden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Kan se at radiomodulet ikke er opdateret til sidste nye som er 1.03.q, er dog i tvivl om en 6.1 kontrollerer kan opdateres til denne. Radiomodulet opdateres med FW .199 , som mange også oplever som værende mere stabil end .220.

Der var nogle 6.1 controllere hvor radiomodulets firmware ikke kunne opdateres, jeg havde selv sådan en. Lk tilbød for flere år siden at bytte disse såvidt jeg husker.

Det er dog ikke dette han slås med.

God ide lige at åbne controlleren og kontrollere printet.

Jeg tænkte lige, af hvis du før har fået knækket antennen må den sidde ret udsat? Kan det samme være sket igen? Jeg ville prøve at montere et lille stykke ledning istedet for antennen og kablet og se om det virker.

Ellers er der måske en der har en ekstra antenne liggende, en der har skiftet til den nye controller, som du kan låne og prøve med.

Hvor i verden bor du?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmmm, skal jeg bare hive og flå lidt i den for at skille den ad? Er det bare de plastikdimser på bagsiden der skal løsnes, og så kan den åbnes op, eller er der andre steder man skal løsne?

 

På billede 2 kan ses antenne tilslutningen, hvor jeg så bare har fjernet den nye antenne mens jeg roder med skidtet.

IMG_3705.jpg

IMG_3706.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, ZanZan skrev:

Hmmm, skal jeg bare hive og flå lidt i den for at skille den ad? Er det bare de plastikdimser på bagsiden der skal løsnes, og så kan den åbnes op, eller er der andre steder man skal løsne?

 

På billede 2 kan ses antenne tilslutningen, hvor jeg så bare har fjernet den nye antenne mens jeg roder med skidtet.

IMG_3705.jpg

IMG_3706.jpg

Du skal have en lille skruetrækker ind under de plastlåse som en er del af kabinettet, og vippe forsigtigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, ZanZan skrev:

Jeg bor i Allerød. Jeg er gået igang med at prøve at skille controlleren ad. PT har jeg fået fjernet plastikdimserne så den er kommet løs.

Måske @Kandersen har en antenne og kabel liggende. Han bor på Midtsjælland.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hvis du går i administrator kan den så aflæse data fra RF-modulet?

Skærmbillede 2017-12-23 kl. 13.42.31.png

 

Altså lige nu er den jo så slukket for at skille den ad. Men ja, tidligere kunne jeg sagtens se IO og RF version derinde (0.0.20 og 1.01.a respektivt). Har haft downgraded til 199 og så tilbage til 220 for at se om det gjorde noget ved RF versionen, hvilket dog ikke skete.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, ZanZan skrev:

Jeg kan sagtens få de små plastik-dimser åbne, men jeg kan ikke helt tvinge den fra hinanden uden at jeg føler jeg skal bruge vold, og så knaser plastikken lidt. Set fra siden ser det ud som om den fint skiller på bagsiden, men at den sidder fast på forsiden.

IMG_3707.jpg

Du skal skubbe de flade hvide stykker op (frem mod fronten).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan ikke se nogle skader, eller steder hvor nogen af de forskellige prints sidder sammen. Det skal dog ikke betyde at der ikke er en skade, og uanset, så stinker det jo langt væk af at der skal en ny controller til før noget kommer til at virke igen. 

 

Det virker i hvert fald mere som et hardware problem end som et software problem, hvilket gør løsningen til en halvdyr affære, og ikke noget jeg lige kan fikse før jul.

IMG_3713.jpg

IMG_3714.jpg

IMG_3712.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok