Hop til indhold
  • 0

LED Driver - Pærer blinker


Thomas Pedersen
 Share

Spørgsmål

Har en LED Driver sat på en LK 400/8 Output Data udgang.

Nu er pærerne begyndt at blinke én gang hver 10. sek. når lyset er "slukket"

Når lyset er tændt, er alt som det skal være.

Har forsøgt med en ny LED Driver, men det er samme resultat.

Har prøvet en anden udgang på samme Output modul og en anden udgang på et andet Output modul. Igen samme resultat.

Har I nogen bud på, hvad der kan være galt?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
3 timer siden, Szafranski skrev:

Evt fejl strøm. Jeg havde samme problem, hvor selvom sikringen var slået fra, så blinkede den stadig. Så viste det sig, at der var en fejl i montering i tavlen og der blev stadig sendt svag strøm gennem output modulet. 

Prøv evt at måle på dine output moduler når de skulle være slukket.

Behøver ikke være fejl i output modulet - men blot det forhold der lidt forenklet skuldes at du sandsynligvis har brugt et 5 leder kabel og vekselstrømmes fra de andre ledninger i kabler skaber en svag "spænding" . Det er et generelt problem efter at led pærer bruger mindre og mindre strøm og mange er således opbygget at d først tænder når spændingen når et vist niveau, som i dit tilfælde bygges op over ca 10 sek. 

Prøv evt at sæt en 8 w led pærer i lampen og se om det hjælper :-)

Det er desværre et næsten umuligt problem at løse - men der er mange kendte work-arounds. Den nemmeste og fuldt lovlige er at slutte lampen til via en stikdåse med 2-3 udtag, og så sætte en fx mobiloplader i den anden - så blinker den aldrig mere :-)

 

Det er meget forenklet beskrevet - til brug for læmand :-) - kunne også havde beskrevet det fagligt men ville så næsten kun kunne forstå af installatører.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Thomas Pedersen skrev:

Har en LED Driver sat på en LK 400/8 Output Data udgang.

Nu er pærerne begyndt at blinke én gang hver 10. sek. når lyset er "slukket"

Når lyset er tændt, er alt som det skal være.

Har forsøgt med en ny LED Driver, men det er samme resultat.

Har prøvet en anden udgang på samme Output modul og en anden udgang på et andet Output modul. Igen samme resultat.

Har I nogen bud på, hvad der kan være galt?

Det er noget af elektronikken i driveren der ikke er topdolla, men kan afhjælpes ved at montere en støjkondensator ( https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-diverse/p/stojkondensator ) , eller en dimbob ( https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-diverse/p/nordtronic-dim-bob-0-2w )parallelt 

 

Mvh Bjqrn

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er mange muligheder :-) Skrev også eventuelt. 

Men jeg kunne måle 230v direkte på modulet når sikringen var til og alt fra 30v til 150v når jeg slog den fra. 

Tidligere elektriker havde ikke helt styr på den han havde mixet sammen. Opretter en tråd under "Min tavle", tjek før og efter billeder ud :-D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Bjqrn skrev:

Det er noget af elektronikken i driveren der ikke er topdolla, men kan afhjælpes ved at montere en støjkondensator ( https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-diverse/p/stojkondensator ) , eller en dimbob ( https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-diverse/p/nordtronic-dim-bob-0-2w )parallelt 

 

Mvh Bjqrn

At montere en støjkondensator svarer reelt til at sætte en fx mobiloplader ind sammen med lampen. Prøv det først - det er super enkelt at se om det hjælper, derefter kan du få sat en kondensator ind.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Der er mange muligheder :-) Skrev også eventuelt. 

Men jeg kunne måle 230v direkte på modulet når sikringen var til og alt fra 30v til 150v når jeg slog den fra. 

Tidligere elektriker havde ikke helt styr på den han havde mixet sammen. Opretter en tråd under "Min tavle", tjek før og efter billeder ud :-D

Du kan nemt komme op på en spænding i ledningerne selv om der er slukket på fasen. Det samme lidt forenklet med statisk elektricitet. Men er er ingen strømstyrke, kun spænding. 

Du kan ikke altid forvente en elektriker har viden herom, vil klart altid anbefale når du skal have lavet elarbejde at få en elinstallatør til at udføre arbejdet, er din bedste garanti for korrekt arbejde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Behøver ikke være fejl i output modulet - men blot det forhold der lidt forenklet skuldes at du sandsynligvis har brugt et 5 leder kabel og vekselstrømmes fra de andre ledninger i kabler skaber en svag "spænding" . Det er et generelt problem efter at led pærer bruger mindre og mindre strøm og mange er således opbygget at d først tænder når spændingen når et vist niveau, som i dit tilfælde bygges op over ca 10 sek. 

Prøv evt at sæt en 8 w led pærer i lampen og se om det hjælper :-)

Det er desværre et næsten umuligt problem at løse - men der er mange kendte work-arounds. Den nemmeste og fuldt lovlige er at slutte lampen til via en stikdåse med 2-3 udtag, og så sætte en fx mobiloplader i den anden - så blinker den aldrig mere :-)

 

Det er meget forenklet beskrevet - til brug for læmand :-) - kunne også havde beskrevet det fagligt men ville så næsten kun kunne forstå af installatører.

Selv med LED pære er den inducerede læk strøm/spændingen i en 5 leder ikke være stor nok til at kunne tænde pæren.

2 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Du kan nemt komme op på en spænding i ledningerne selv om der er slukket på fasen. Det samme lidt forenklet med statisk elektricitet. Men er er ingen strømstyrke, kun spænding. 

Du kan ikke altid forvente en elektriker har viden herom, vil klart altid anbefale når du skal have lavet elarbejde at få en elinstallatør til at udføre arbejdet, er din bedste garanti for korrekt arbejde.

For mig lyder det mere som at Szafranski's tidligere elektriker havde fået blandet 0 og evt. fase mellem et par grupper. Hvis man gør det kan man komme i situationer, hvor der er halv spænding på en leder, selvom der er slukket for det der burde være den tilhørende gruppe. Det er desværre meget nemt at komme til at lave den fejl på den måde som IHC 230V output modulerne er bygget op.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
26 minutter siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Det var en el-installatør som havde udført arbejdet. Men skal lige forstå det du skriver. Du mener altså at det er korrekt når nul og faser er sat på op til flere sikringsgrupper, på kryds og på tværs

Glem hvad Peter Holm Larsen skriver. Han er ude af en tangent, som ikke har nogen relevans i den virkelige verden.

Det er bestemt ikke ok at nul og fase er forbundet til flere grupper. Gør man det kan man netop står i den situation at der er spænding på et lampeudtag, selvom der er slukket for det som burde være den tilhørende gruppe. Alt efter hvordan kryds forbindelserne er lavet kan man stå i den situation at når alle grupper er tændt, så er der 230V de stedder hvor der skal være det, men hvis man slukker en af grupperne, så kan man ende med alt fra 150-400V i et lampe udtag.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎19‎-‎11‎-‎2017 at 10:08 , Peter Holm Larsen skrev:

Du kan ikke altid forvente en elektriker har viden herom, vil klart altid anbefale når du skal have lavet elarbejde at få en elinstallatør til at udføre arbejdet, er din bedste garanti for korrekt arbejde.

Der er jeg lige nød til at bryde ind.

En elektriker har en høj faglig uddannelse på 4 år med skiftende praktik og skoleophold. Der sættes store krav til teknisk viden og kunne for at gennemføre en elektrikeruddannelse.

Og en anden ting er at det er normalt sådan at den (autoriserede) el-installatør sidder for det meste på pinden i firmaet med det overordnede ansvar og leder og fordeler arbejdet til svendene-elektrikerne. Beregner tilbud osv. Det er således elektrikerne der kører ud og udfører arbejdet.

Jeg kender ikke til nogle installationsvirksomheder der udelukkende har el-installatører til at køre rundt og udføre arm- og benarbejde. Jo i en enkeltmandsvirksomhed hvor det er mester selv der kommer ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎18‎-‎11‎-‎2017 at 21:45 , Peter Holm Larsen skrev:

Den nemmeste og fuldt lovlige er at slutte lampen til via en stikdåse med 2-3 udtag, og så sætte en fx mobiloplader i den anden - så blinker den aldrig mere :-)

Jeg kan forstå at trådstarter har fået løst problemet (midlertidigt).

Hvis det er en fast installation med indbygningsspots duer det altså ikke at skulle tilslutte stikdåser (oppe i loftet). Stikdåser er beregnet til at blive tilsluttet en stikprop og er ikke lovlige at tilslutte direkte til den faste installation. Så jeg er noget forbavset over dit forslag??

Og "Fuldt lovligt"??

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg kan forstå at trådstarter har fået løst problemet (midlertidigt).

Hvis det er en fast installation med indbygningsspots duer det altså ikke at skulle tilslutte stikdåser (oppe i loftet). Stikdåser er beregnet til at blive tilsluttet en stikprop og er ikke lovlige at tilslutte direkte til den faste installation. Så jeg er noget forbavset over dit forslag??

Og "Fuldt lovligt"??

Jeg er helt enig i at hvis det er indbygningsspots og en fast installation kan man selvfølgelig ikke slutte en dåse til oppe under loftet. Har blot løse udfordringen hos en del forbrugere, med led lamper og med sports hvor der var en stikkontakt på samme udgang. 

Jeg kan godt se, at man ikke direkte kan se om det er muligt i trådstarters spørgsmål. Er blot så simpel en løsning at mit svar blev lidt for simpelt. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 19. november 2017 at 13:05 , Lars1 skrev:

Selv med LED pære er den inducerede læk strøm/spændingen i en 5 leder ikke være stor nok til at kunne tænde pæren.

For mig lyder det mere som at Szafranski's tidligere elektriker havde fået blandet 0 og evt. fase mellem et par grupper. Hvis man gør det kan man komme i situationer, hvor der er halv spænding på en leder, selvom der er slukket for det der burde være den tilhørende gruppe. Det er desværre meget nemt at komme til at lave den fejl på den måde som IHC 230V output modulerne er bygget op.

 

På 19. november 2017 at 13:19 , Lars1 skrev:

Glem hvad Peter Holm Larsen skriver. Han er ude af en tangent, som ikke har nogen relevans i den virkelige verden.

Det er bestemt ikke ok at nul og fase er forbundet til flere grupper. Gør man det kan man netop står i den situation at der er spænding på et lampeudtag, selvom der er slukket for det som burde være den tilhørende gruppe. Alt efter hvordan kryds forbindelserne er lavet kan man stå i den situation at når alle grupper er tændt, så er der 230V de stedder hvor der skal være det, men hvis man slukker en af grupperne, så kan man ende med alt fra 150-400V i et lampe udtag.

Det er godt du er så klog, at du kan udtale dig om hvad spænding der kan oplagres i et 5 leder kabel påvirket af vekselstrøm.

Men jo så besynderligt at mit løsningsforslag virkede :-) ... Men tror du skulle tage en snak med en installatør eller en faglig teoretisk  dygtig elektriker - så vil han med garanti håbe at han kan se - mit råd var det rigtige - og ikke ude af en tangent og relevant.

Jeg siger jo ikke, at du ikke har en masse viden om Ihc - men dermed bliver man ikke elektriker eller installatør.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Det er godt du er så klog, at du kan udtale dig om hvad spænding der kan oplagres i et 5 leder kabel påvirket af vekselstrøm.

Men jo så besynderligt at mit løsningsforslag virkede :-) ... Men tror du skulle tage en snak med en installatør eller en faglig teoretisk  dygtig elektriker - så vil han med garanti håbe at han kan se - mit råd var det rigtige - og ikke ude af en tangent og relevant.

Jeg siger jo ikke, at du ikke har en masse viden om Ihc - men dermed bliver man ikke elektriker eller installatør.

Jeg tror du skal prøve at studer lidt fysik, for så ville du vide at det er strømmen, og ikke spændingen som inducer strøm i parallel leder, samt at den strøm, som løber den ene vej i fasen skal retur den anden vej i nul lederen, og dermed ophæver de 2 strømme hinandens magnetfelter hvilket betyder at der ikke kan induceres en strøm i parallelle leder. Dertil kommer at du ofte vil kunne måle op til 30V på leder, selvom der er er nogen belastning på nogle af lederne i et kabel. Med andre ord. Den spænding du kan måle i leder uden spænding er ofte en læk strøm, og IHC 230/400V output moduler er bygget op med thyrister i steddet for relæer, hvilket gør at de har læk strømme. At du løser problemet ved at tilslutte en mobil lader, skyldes bare at læk strømmen nu ikke længere er kraftig nok til at tænde pæren.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
33 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg tror du skal prøve at studer lidt fysik, for så ville du vide at det er strømmen, og ikke spændingen som inducer strøm i parallel leder, samt at den strøm, som løber den ene vej i fasen skal retur den anden vej i nul lederen, og dermed ophæver de 2 strømme hinandens magnetfelter hvilket betyder at der ikke kan induceres en strøm i parallelle leder. Dertil kommer at du ofte vil kunne måle op til 30V på leder, selvom der er er nogen belastning på nogle af lederne i et kabel. Med andre ord. Den spænding du kan måle i leder uden spænding er ofte en læk strøm, og IHC 230/400V output moduler er bygget op med thyrister i steddet for relæer, hvilket gør at de har læk strømme. At du løser problemet ved at tilslutte en mobil lader, skyldes bare at læk strømmen nu ikke længere er kraftig nok til at tænde pæren.

 

Tror hellere du skulle læse til installatør eller elektriker - end at foreslå jeg skal læse fysik. Er faktisk temmelig habil i fysik. 

Jeg taler ikke om at der induceres strøm i lederne. Induceres omhandler magnetismen der opsamles. 

Jeg taler om den kapacitive afledning der afhænger af spændingen og ikke strømmen. Det svarer til en kondensator og opstår fordi fasen skifter spænding fra + til - gange i sekundet. 

Hvorfor tror du ellers man ikke kan lave 400kV vekselstrømskabler på strækninger over ca. 100 km.  - og i stedet må gå over til jævnstrømskabler?  Der er ingen thyrister, relæer der kan forklare at der ikke kan laves lange højspændingskabler til vekselstrøm og ikke strømmen som ofte ikke er på store Ampere. 

Men start med at læse til elektriker - så er du godt på vej til at forstå at der er forskel på magnetfelter og kapasitiv afladning. 

Men igen orker ikke diskutere med dig - men kom tilbage i forumet når du har talt med en elektriker. 

 

 

Lidt læsning kunne være http://www.einsten.net/9/2014/11/grundleggende-ac-elektriske-formler.html

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
36 minutter siden, Lars1 skrev:

.... og IHC 230/400V output moduler er bygget op med thyrister i steddet for relæer, hvilket gør at de har læk strømme.

Dog ikke, der sidder stadig relæer i output 230/400 modulerne. Det kan også høres som klikken når man aktiverer udgangene.

http://www1.lk.dk/servlet/katalog?LKnummer=120B1020

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Dog ikke, der sidder stadig relæer i output 230/400 modulerne. Det kan også høres som klikken når man aktiverer udgangene.

http://www1.lk.dk/servlet/katalog?LKnummer=120B1020

Det er nemlig helt rigtigt, har intet med thyrister at gøre :-) Man kan også bare ringe til LK, så kan de også forklare det. Men dit link er super :-) tænkte ikke selv så langt - at sætte linket ind - men er jo også næsten at sætte et spark ind under beltestædet - at påstår i LK tekniske data ikke er korrekte som argument for ens påstand er korrekt.

Man tak :-)  Tænker dit indlæg fint afslutter debatten :-) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
56 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Men start med at læse til elektriker - så er du godt på vej til at forstå at der er forskel på magnetfelter og kapasitiv afladning. 

Men igen orker ikke diskutere med dig - men kom tilbage i forumet når du har talt med en elektriker.

Tja. Hvis du ellers havde fulgt med her på boardet ville du vide at jeg faktisk er udlært elektriker, omend det efterhånden er 20 år siden jeg forlod branchen.

Men siden du er så klog kan du måske fortælle mig hvorfor man kan måle små 30V på en tre leder (fase, nul og jord) som er tilsluttet en slukket IHC 230V output udgang.

Dertil kommer at din teori om den kapasitive afledning, ikke holder da afledningen jo netop sker mellem fase og nul, mens det kræver en afledning mellem 2 faser for at din teori om årsagen til lampe blinket holder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Skal ikke blande i i jeres mderkastning vedr. uddannelse og faglige niveau, men blot komme med et lille observation herhjemmefra.

Fra tavlen løber et 5 ledet kabel til et lampested. De 3 faser er tilsluttet hver sin udgang på samme IHC 230V outputmodul (med relæer), med fælles nul.

På den ene fase i lampeudtaget er tilsluttet 4 LED pærer, på den anden 6 blandet halogen og LED, og den sidste benyttes normalt til noget julebelysning (med glødepærer), men disse er ikke monteret lige nu. Er alt slukket, ja så er der naturligvis ingen lys i noget. Tænder jeg den sidste udgang (den til julelys), ja så lyser de 4 LED pærer meget svagt (kan lige anes når det er mørk, men ikke ses i dagslys). Så jo der kan ske noget induktion mellem ledere der kan få LED til at lyse.

Eller det sker pga krybestrømme i outputmodulet selvom det virker usandsynligt. Med mindre relæerne er lavspænding udgaver der styrer nogle tyristorer.

 

Jeg kan i øvrigt også få et lysstofrør til at lyse uden der er tilsluttet ledninger med spænding til enderne, igen vha. induktion fra nærtliggende kabler/strøm/spændingskilder.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Skal vi ikke lige prøve at få denne tråd tilbage på sporet. Tråden handler om hvorfor en LED blinker når den burde være slukket, og herunder hvorvidt der kan induceres spænding og strøm nok i parallelle leder, eller om den kapasitive afledning i lange kabler er nok til at få en LED til at blinke.

Det er et faktum at der bliver induceret både spænding og strøm i parallelle leder. Det er også et faktum at der er en kapasitiv afladning i lange kabler. Men dels modvirker de 2 effekter delvist hinanden, og dels er ingen af dem kraftige nok til at få selv en LED pære til at blinke. De 2 effekter kan i nogle tilfælde få en pære, herunder også LED's til at lys ganske svagt, præcis som Lars Jacobsen skriver. Ganske svagt som kan ses i mørke, men ikke dagslys.

Hvis en pære blinker, når den burde være slukket, så er der sandsynligvis en mere alvorlig fejl, som f.eks. beskadiget isolering på nært løbende leder eller blandede grupper som i Szafranski's tilfælde. End of the day. Har man en pære som blinker, bør man få checket sin installation af en professionel elektriker, evt. med megger, hvis der ellers er nogle elektriker, som stadigvæk ved hvordan man bruger sådan en, og ellers tør bruge den i en moderne installation med alt det eletronik man har nu om dage.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Lars1 skrev:

Det er et faktum at der bliver induceret både spænding og strøm i parallelle leder. Det er også et faktum at der er en kapasitiv afladning i lange kabler. Men dels modvirker de 2 effekter delvist hinanden, og dels er ingen af dem kraftige nok til at få selv en LED pære til at blinke.

Lars1 - Modvirker de ikke kun hinanden, hvis de er parsnoet? (hvilket installationskabel mig bekendt ikke er). 

Hvorvidt denne induktive spænding er kraftig nok til at få en LED til at lyse kraftigt/svagt/blinke, det er vel i bund og grund alt afhængig af, hvordan LED pæren/elektronikken i LED pæren er bygget?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok