Hop til indhold
  • 0

Hvilken FB? PIR, wireless dimmer og tryk


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Nu skal jeg have mit udendørslys til at virke ordentlig..

Jeg har i et stykke tid kørt med en wireless uni 250 dimmer, som jeg bare udskiftede istedet for en Uni 400. Jeg skiftede ikke FB. Det skal jeg nu.

Udelyset er styret af PIR (og FB sol op/ned). Men skal også have mulighed for at blive tændt/slukket med tryk..
Jeg skal have mulighed for at sætte lysniveau.

Hvilken FB skal jeg bruge.. Jeg synes jeg har været dem alle igennem, men det er ikke lige til at finde en der bare kastes ind? 1.04d synes at være oplagt, men der er ikke PIR styring i den, så jeg er sgu lidt på herrens mark.

Link til kommentar
Del på andre sites

21 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Nu har jeg kigget i downloads. Synes ikke umiddelbart jeg kan finde noget der passer. I det hele taget fatter jeg slet ikke, at det ikke er i Visual som standard. Lk har da lavet en Youtube video, hvor de netop beskriver præcis den funktion jeg søger, i et badeværelse (såvidt jeg lige husker ud fra videoen), hvor lyset er styret af PIR og konstant.. Eneste forskel er, at jeg ønsker at bruge en wireless dimmer (egentlig lidt spild, da jeg ønsker at sætte lysniveauet fast. Men pt sidder dimmeren der).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmm, jeg er sgu nødt til at lære det her.. Kan dælme ikke lige hitte rede i det. 

Tror nok jeg har rimelig styr på den wireless uni 2500 og Hennings FB. 
Men jeg har også et almindeligt lampeudtag som tænder to udendørslamper (uden dæmpning). Disse skal tænde og slukke på samme tryk og samme pir. Og her røg jeg så ind i problemet. For Hennings FB kører med scenarier, men den FB jeg bruger til de to lamper (simple kip, mener jeg), den kan jeg ikke tænde og slukke via Hennings FB. eller så forstår jeg ikke hvordan jeg skal gøre det :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 minutter siden, Kandersen skrev:

Hmm, jeg er sgu nødt til at lære det her.. Kan dælme ikke lige hitte rede i det. 

Tror nok jeg har rimelig styr på den wireless uni 2500 og Hennings FB. 
Men jeg har også et almindeligt lampeudtag som tænder to udendørslamper (uden dæmpning). Disse skal tænde og slukke på samme tryk og samme pir. Og her røg jeg så ind i problemet. For Hennings FB kører med scenarier, men den FB jeg bruger til de to lamper (simple kip, mener jeg), den kan jeg ikke tænde og slukke via Hennings FB. eller så forstår jeg ikke hvordan jeg skal gøre det :wacko:

Du kan koble de almindelige lamper på lysindikations udgangen, hedder dem vist på dimmeren evt via en følg FB. Så kører de sammen med den. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Kandersen skrev:

Hvilken FB skal de to facadelamper så køre med.. Lige nu bruger jeg en KIP. Jeg kan godt smide lys indikering fra wireless dimmeren over på Tænd i den blok. Men hvordan slukker de så?

Du skal bruge den blok der hedder følg/inverter i steder for og så lade dem følge lysindikeringen så tænder/slukker de med det andet lys. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg synes ikke den er meget anderledes end den anden.

Måske har jeg ikke udtrykt mig ordentligt. Så jeg prøver lige igen:

1. I mit udhæng har jeg 10 spot forbundet til en Wireless Uni 250 dimmer, som skal tænde på PIR samt mulighed for manuelt tænd/sluk via tryk. Og mulighed for at sætte lysniveau (fast i FBén) samt rampetid.

2. På facaden har jeg to lamper som er forbundet til et almindeligt lampeudtag. Disse to lamper skal tænde samtidig og på samme måde som spotséne. Dvs på PIR og på manuelt (samme) tryk.

Den FB du oprindelig havde lavet, den fungere helt fint til wireless dimmeren. Men jeg kan ikke komme derfra og så over på lampeudtaget til de to facade lamper. 
Jeg har ikke prøvet Bjarnes forslag endnu med følg/inverter FBén.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ligger det ikke i ordet ?

Det er jo det der mangler på uniidimmeren.  Her ved du ikke om den er tændt, slukket eller noget midt i mellem. Derfor kan de komme ud af sync. Det kan en wireless dimmer faktisk også næsten, hvis ikke denne tilbagemelding er forbundet. Så kan du nemlig opleve der skal tastes 2 gange for at tænde/slukke alt efter hvordan FB'n er kodet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er ikke for dimmerens skyld, men for funktionsblokkens, med tilbagemeldingen ved blokken om lyset er tændt eller slukket. Du kunne f.eks. have slukket/tændt lyset via telefon eller iPad, hvilket uden tilbagemelding ville resulterer i de 2 tryk som Lars nævner.

Hvis du tænder lyset via tryk så er FB = ON og Lys = On :D
Slukker du lyset via telefonen så er FB stadig = ON men lys = OFF :o
Trykker du igen på trykket så skifter til FB = OFF og Lys forbliver = OFF, men da det var slukket ville du forvente at det tændte. :angry:
Først når du trykker 2. gang skifter både FB og lys til ON, hvilket ikke er tilfredsstillende. :mellow:

 

Jeg kan i øvrigt se at jeg havde lidt travlt da jeg lavede .vis filen til dig. "Udgang" fra lampen i facaden bør også føres til "Tilbagemelding" på funktionsblokken.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok