Hop til indhold
  • 0

E-mail til sms


Kejser
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har en udfordring da jeg er for nærig, til at give de ca 2000kr for et gsm modul. 

Problemet er at når alarmen går, så sender IHCen en mail, men mine naboer som er noget ældre og ikke så skarpe i it, vil gerne have en sms i stedet for.

Mit spørgsmål er derfor om nogen af jer, kender til en god udbyder af email til sms service?

eller om i har andre forslag?   

Hilsen Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg forstår, at GSM modulet har en pris. Omvendt så har det også indbygget backup strøm, som sørger for at sende en SMS i tilfælde af strømsvigt. Selvom du har backup modul på dit IHC system, så har de færreste instant backup strøm - fx via ups - på router eller andet udstyr fra internetudbyderen, som er nødvendig for at kunne sende mails. Hvilket igen betyder, at hvis en skummel person kortslutter en udendørs stikkontakt med han-stik bundet sammen, så er der ingen alarm besked overhovedet. I dette tilfælde vil gsm modulet sende en SMS om elalarm, hvis du har sat konfigureret dette i alarm FB.

Så måske er ca. kr. 2.000 godt givet ud - alternativt søg efter en brugt model.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, EjvindHald skrev:

Hvilket igen betyder, at hvis en skummel person kortslutter en udendørs stikkontakt med han-stik bundet sammen, så er der ingen alarm besked overhovedet.

Det kommer så lidt an på hvor snedig installationen er lavet ... Alle mine udendørs kontakter kører på deres egen sikringsgruppe. Rent faktisk kører min IHC også på sin egen sikringsgruppe, så uanset hvor mange kontakter der kortsluttes, så slukker IHC'en ikke, med mindre det er HPFI'en der går.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mikkel har ret i, at du kan bruge pushover som både IHC Captain og Openhab understøtter. Men der er fortsat samme grundlæggende problem med et totalt strømsvigt via HPFI off, som også vil stoppe dette, da internet forbindelsen svigter. Et IHC gsm modul er en måde altid at få alarm besked pga backup strøm i modulet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, EjvindHald skrev:

Mikkel har ret i, at du kan bruge pushover som både IHC Captain og Openhab understøtter. Men der er fortsat samme grundlæggende problem med et totalt strømsvigt via HPFI off, som også vil stoppe dette, da internet forbindelsen svigter. Et IHC gsm modul er en måde altid at få alarm besked pga backup strøm i modulet.

Min IHC-controller har jeg sat på sin egen kombiafbryder (aut. sikring og HPFI).

Mit næste projekt bliver at sætte en UPS ved tavlen og forsyne router, modem, RPi og IHC-PSU fra denne. En UPS koster kun 500 kr.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har også ligesom Bjarne IHC delen på eget kombirelæ, og bruger så denne fætter https://www.proshop.dk/UPS/Bluewalker-PowerWalker-VI-650-SE/2426910?utm_source=edbpriser&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite til backupstrøm af modem, switche, RPi's, kameraer m.m. Det fungerer godt. Så kan man også få besked ved strømafbrydelser el. Har endvidere en gammel Nokia koblet på min RPi, så i fald internettet er nede, får jeg alm. SMS via denne i stedet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Min IHC-controller har jeg sat på sin egen kombiafbryder (aut. sikring og HPFI).

Husk når i kommer med disse ellers udmærket foreslag, at det indbefatter oftest prisen for installationen også, som de almindelige brugere i rigtig mange tilfælde ikke er i stand til at kunne lave selv.
Alene det at få IHC over på sin egen gruppe og sit eget HPFI relæ, det tror jeg vil koste mindst 2000,- inkl materialer og arbejdsløn. Og så har vedkommende ikke engang fået løst det ønske som de startede ud med endnu. 

 

18 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Man kan få meget UPS, RasPi osv for den pris.

Prisen her betales primært med tid.
 

På 21/2/2017 at 07:58 , Kristian Poulsen skrev:

Det kommer så lidt an på hvor snedig installationen er lavet ... Alle mine udendørs kontakter kører på deres egen sikringsgruppe. Rent faktisk kører min IHC også på sin egen sikringsgruppe, så uanset hvor mange kontakter der kortsluttes, så slukker IHC'en ikke, med mindre det er HPFI'en der går.

Og det tager vel godt 40 milli-sekunder at få HPFIén til at slå fra, via netop udendørs stikkontakter, (eller andet som har jord forbindelse) ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 22/2/2017 at 09:46 , Claus Skovgaard skrev:

Jeg har også ligesom Bjarne IHC delen på eget kombirelæ, og bruger så denne fætter https://www.proshop.dk/UPS/Bluewalker-PowerWalker-VI-650-SE/2426910?utm_source=edbpriser&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite til backupstrøm af modem, switche, RPi's, kameraer m.m. Det fungerer godt. Så kan man også få besked ved strømafbrydelser el. Har endvidere en gammel Nokia koblet på min RPi, så i fald internettet er nede, får jeg alm. SMS via denne i stedet.

Shit er er billige efterhånden de ups. 

Snedigt at sende SMS 'er fra en gammel mobillos, selvfølgelig, smart tænkt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Shit er er billige efterhånden de ups. 

Snedigt at sende SMS 'er fra en gammel mobillos, selvfølgelig, smart tænkt. 

Jeg havde gået med tanker om et backup 3G/4G modem eller lign., men faldt en dag ved oprydning over et gammelt datakabel og tænkte det måtte kunne bruges på Pi'en. Med https://www.gnokii.org/ er det faktisk ret nemt at både sende og modtage/læse SMS. Man kan også lave og besvare opkald.

Har man en gammel mobil, men ikke datakabel, kan de stadig fås for en slik fx her: http://www.mytrendyphone.dk/shop/datakabel-kompatibel-2681p.html

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
32 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Shit er er billige efterhånden de ups. 

Husk en UPS koster også strøm i drift. Det er faktisk forholdsmæssig dyrt at drive en UPS, når man tænker på, hvor ofte den forhåbentlig aldrig skal bruges. Det er ligesom en forsikring. Man betaler kassen for noget man håber man aldrig får brug for.

Omvendt kan effekten af manglende UPS koste dyrt. Eksempelvis et indbrud, hvor meldingen aldrig når igennem, fordi strømmen er gået. Til gengæld kan man sige, at meldigen i sig selv sjældent er ens betydende med, at man kan forhindre indbruddet. (iøvrigt derfor synes jeg ikke et abb. til et vagtselskab giver mening, medmindre man er langt væk i perioden der sker indbrud).

Der hvor UPSén virkelig kan give mening i forbindelse med indbrud, det er i med sirene og ikke mindst, hvis man har lyst der tænder/slukker (blinker), når alarmen er gået. Altså det der skal stresse indbrudstyven, der så forhåbentlig vælger at forlade boligen. Her overvejer jeg helt klart selv at opsætte en form for UPS. Jeg er bare ikke helt sikker på, hvordan man lige integrere den i den eksisterende 230volt installation.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Husk en UPS koster også strøm i drift. Det er faktisk forholdsmæssig dyrt at drive en UPS, når man tænker på, hvor ofte den forhåbentlig aldrig skal bruges. Det er ligesom en forsikring. Man betaler kassen for noget man håber man aldrig får brug for.

Ja, den koster lidt strøm, mere præcist ca 5% af forbruget på den. i mit tilfælde sidder den i teknikskabet og trækker nok max 50W. For eksemplets skyld kan vi sige 100W. Det svarer til omkostning på ca 100kr om året. Det synes jeg ikke er galt. I modsætning til en forsikring, koster det ikke forholdsvis mere at sikre værdifulde dele af installationen (med mindre det er strømslugende dele).

1 time siden, Kandersen skrev:

Der hvor UPSén virkelig kan give mening i forbindelse med indbrud, det er i med sirene og ikke mindst, hvis man har lyst der tænder/slukker (blinker), når alarmen er gået. Altså det der skal stresse indbrudstyven, der så forhåbentlig vælger at forlade boligen. Her overvejer jeg helt klart selv at opsætte en form for UPS. Jeg er bare ikke helt sikker på, hvordan man lige integrere den i den eksisterende 230volt installation.

For at opnå den mest økonomiske installation, må du starte med at flytte de pågældende lys/udtag over på samme lysgruppe så du kan nøjes med én ups som indsættes umiddelbart efter gruppesikringen. IHC strømforsyningen må også sidde på denne gruppe for at 230V output modulerne er tændte (ellers skal de med på 12V IHC backup'en)

For at spare på UPS strømtabet, ville jeg indsætte et relæ som kan bypasse UPS'en når man fx er hjemme og kun koble den til når man er ude (og forbruget så også samtidigt er minimalt, undtaget hvis man har hjemmesimulering selvfølgelig)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Det er faktisk forholdsmæssig dyrt at drive en UPS, når man tænker på, hvor ofte den forhåbentlig aldrig skal bruges. Det er ligesom en forsikring.

Faktisk har jeg ofte glæde af min. Fx når noget i tavlen eller andensteds skal serviceres eller tilpasses. Eller hvis sikringen går, når nogen kommer til at trække lidt mere end 10A. Eller at ens nye kompressor trækker relæet (den er nu ombyttet).

Det er ikke livsvigtigt, men rart at modem, teknik og servere kører videre i disse situationer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Claus Skovgaard skrev:

Ja, den koster lidt strøm, mere præcist ca 5% af forbruget på den. i mit tilfælde sidder den i teknikskabet og trækker nok max 50W. For eksemplets skyld kan vi sige 100W. Det svarer til omkostning på ca 100kr om året. Det synes jeg ikke er galt. I modsætning til en forsikring, koster det ikke forholdsvis mere at sikre værdifulde dele af installationen (med mindre det er strømslugende dele).

Det var derfor jeg skrev, forholdsmæssig. Det kan jo rask væk så være 100,- spildte kroner hvert år. Eller rettere, det er det du håber det bliver :) I øvrigt taber en UPS batteri i løbet af en årrække. Så i worse case, så har du købt en UPS, haft den kørende unødigt i flere år, og det har kun været en ren udgift. Omvendt har du kunnet sove roligt om natten, og ikke haft bekymringerne når du har været ude af huset. 
 

3 minutter siden, Claus Skovgaard skrev:

For at opnå den mest økonomiske installation, må du starte med at flytte de pågældende lys/udtag over på samme lysgruppe så du kan nøjes med én ups som indsættes umiddelbart efter gruppesikringen. IHC strømforsyningen må også sidde på denne gruppe for at 230V output modulerne er tændte (ellers skal de med på 12V IHC ba

Ja, og det er det som er lidt et problem, for pt er hele installationen spredt ud på 5 IHC grupper. Og lur mig om ikke jeg skal bytte rundt på indtil flere af dem, for at få de lys som skal virke via UPS over på samme gruppe ;)

 

8 minutter siden, Claus Skovgaard skrev:

For at spare på UPS strømtabet, ville jeg indsætte et relæ som kan bypasse UPS'en når man fx er hjemme og kun koble den til når man er ude (og forbruget så også samtidigt er minimalt, undtaget hvis man har hjemmesimulering selvfølgelig)

Hmm.. Hvis jeg forstår det du skriver korrekt, risikere du så ikke, at dette skift (ude/hjemme) river din controller/server/RasPi og andet ned, som er koblet på UPSén??  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Kandersen skrev:

Hmm.. Hvis jeg forstår det du skriver korrekt, risikere du så ikke, at dette skift (ude/hjemme) river din controller/server/RasPi og andet ned, som er koblet på UPSén?? 

Det tror jeg kommer an på hvor hurtigt relæet kobler over. Et solid state relæ kan koble over på mikrosekunder. Dog bliver et sådant varmt i forhold til strømmen der løber, så det koster i sig selv noget strøm!

Redigeret af Claus Skovgaard
Tilføjet info
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Claus Skovgaard skrev:

Faktisk har jeg ofte glæde af min. Fx når noget i tavlen eller andensteds skal serviceres eller tilpasses. Eller hvis sikringen går, når nogen kommer til at trække lidt mere end 10A. Eller at ens nye kompressor trækker relæet (den er nu ombyttet).

Det er ikke livsvigtigt, men rart at modem, teknik og servere kører videre i disse situationer.

Jeg har selv tidligere kørt med UPS på mine servere og inet forbindelse. Og ja, det er da rart at man bare kan slukke, og i øvrigt få UPSén til automatisk at lukke serverne ned. UPSén havde også overstrømsbeskyttelse, så mine servere på den måde var beskyttet. Men i dag går der heldigvis enormt lang tid imellem, at der sker noget. Og når der endelig sker noget, så er det planlagt, og så lukker jeg  serverne ned manuelt inden. Det er faktisk kun RPIén som får lov at "dø" med strømmen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok