Hop til indhold
  • 0

IHC Controller version 3


NFR
 Share

Spørgsmål

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
2 minutter siden, NFR skrev:

Hej

 

har nogen hørt specs på den nye IHC Controller som er på trapperne?

har hørt den skulle have WIFI men ellers ikke så meget. 

trapper og trapper.... der er hvis ikke noget tydeligt svar på hvornår den kommer.... så den er nok klar til salg om et par år eller 3, hvis det går som det plejer med LK..... desværre... det ville være meget bedre for deres salg, hvis de klart og tydeligt sagde hvornår tingene kom....  men igen, der er hvis hellerikke nogle der ved præcis hvad den kan eller indeholder

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Enig med silverline. Hvis du ved den er lige på trapperne, så er du nok den med mest info, (som har givet udtryk for det). 
At den indeholder WiFi er efter min mening det absolut mest uinteressante. Men det skyldes mest af alt, at jeg har en holdning, at en netværksenhed har det bedst på kabel. Og det har de gamle kunnet i mange år.
Min mening er helt klar. Bygger man nyt i dag, så bør man fokusere langt mere på ethernet kabling end man tidligere har fokuseret på tele/antenne.

Jeg tror dog det er et enormt økonomisk svært produkt at udvikle, fordi potentialet (kunderne) er rimelig begrænset. De som allerede har en fungerende installation, skal virkelig kunne se en nem fordel, ved at skulle investere en mindre bondegård, i noget der reelt ikke tilføjer noget nyt, uden at det griber om sig, og bondegården derfor ender med at blive en større en af slagsen. Jeg har dog svært ved at vurdere nybyggeri potentialet, ikke mindst i form af alternativer. Ingen tvivl om at intelligente styringer i hjemme, det er et 'must have' og ikke bare en 'nice to have' feature. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 minutter siden, Kandersen skrev:

Enig med silverline. Hvis du ved den er lige på trapperne, så er du nok den med mest info, (som har givet udtryk for det). 
At den indeholder WiFi er efter min mening det absolut mest uinteressante. Men det skyldes mest af alt, at jeg har en holdning, at en netværksenhed har det bedst på kabel. Og det har de gamle kunnet i mange år.
Min mening er helt klar. Bygger man nyt i dag, så bør man fokusere langt mere på ethernet kabling end man tidligere har fokuseret på tele/antenne.

Jeg tror dog det er et enormt økonomisk svært produkt at udvikle, fordi potentialet (kunderne) er rimelig begrænset. De som allerede har en fungerende installation, skal virkelig kunne se en nem fordel, ved at skulle investere en mindre bondegård, i noget der reelt ikke tilføjer noget nyt, uden at det griber om sig, og bondegården derfor ender med at blive en større en af slagsen. Jeg har dog svært ved at vurdere nybyggeri potentialet, ikke mindst i form af alternativer. Ingen tvivl om at intelligente styringer i hjemme, det er et 'must have' og ikke bare en 'nice to have' feature. 

Wifi er jeg dog også totalt lieglad med... men mine ønsker til den, ville være programmering, som ikke altid er afhæning af den rigtige java version.. eventuelt noget web baseret programmering, som også kunne bruges fra mac.. derudover noget åbenhed overfor 3.parts produkter, så der er andre der kan udvikle plugins, så man evt kunne styre sonos direkte fra den, jeg tror også det er sådanne ting som er nødvendige for at sælge den, for hvis den ikke kan meget mere end min gamle version 2, så kan de beholde den på hylderne.. og så tror jeg dagene er ved at være talte for IHC, KNX´en falder mere og mere i pris, og der kommer hele tiden nye produkter, og den bliver mere og mere aktuel for private også, og her er der ingen begrænsninger, så håber de har taget sig sammen og lavet noget i siger waoooo til, og anbefaler rundt omkring, IHC er jo et udemærket produkt, men det har bare ikke fulgt med tiden..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja wifi er også mig totalt ligegyldigt.... Så håber de beholder LAN porten.

Og så håber jeg de går totalt væk fra det Java skrammel, og med en IHC GUI der kan benyttes på både mac og pc, samt bedre og hurtigere hardware. Men "lige på trapperne" plejer på Lk Ihc sprog at være om ca. 2 år... Men man har da lov til at håbe :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mine ønsker for en v3 controller vil være med fokus på integration. LK/Schneider skal om ikke opgive der egen, så se lyset i de home automation protokoler Amazon, Google og Apple har godt gang i. Hvis IHC snakker sammen med f.eks. Apple Homekit vil det være nemmere for "almindelig" folk at adoptere IHC og bruge den sammen med alle de andre smart enheder.

IHC kan være basen for styring af lys, stikkontakter, varme etc etc. så har man noget der er stabilt(forhåbenligt). Integratioen med alle de andre produkter gør det lækkert.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Problemet med "folkets" ønsker er, at de ting de nævner som de gerne vil have IHC controlleren til at køre sammen med, de kører ikke engang sammen indbyrdes. Det kommer næppe til at ske, at LK/scheneider fixer det for os. Og det mener jeg heller ikke de skal, medmindre DE (altså LK) får branchen med på een standard kommunikation, som i virkeligheden er det vi efterspørger.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 26/12/2016 at 22:06 , NFR skrev:

Nu ved jeg der bliver kørt test af den, så jo den er på trapperne. 

Siden du ved der bliver kørt test på den, burde du også kunne skaffe spec samt andre info om hvad den kan, og om den fortsat er bagud kompatibel med deres I/O moduler som bygger på en +40 år gammel kommunikations protokol.

Kald mig bare negativ. men jeg har flere gange de sidste 10 år hørt rygter om en ny controller, men indtil videre har de alle været falske. Indtil jeg ser den nye controller eller noget dokumentaiton på at der rent faktisk er en ny controller på vej, betragter jeg også dette rygte som falsk.

Skulle der virkelig være en ny controller på vej, så husk lige at tidsplaner normalt skal ganges med 2. LK tidsplaner skal normalt ganges med mindst 10, og det er ikke fordi deres test er særligt grundinge. Se bare på den seneste firmware og Visual version til HW6.2 FW2.8.1 blev released i september. Ikke engang 3 mdr. senere bliver der released en fejlrettet version.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 27/12/2016 at 21:02 , Kandersen skrev:

Problemet med "folkets" ønsker er, at de ting de nævner som de gerne vil have IHC controlleren til at køre sammen med, de kører ikke engang sammen indbyrdes. Det kommer næppe til at ske, at LK/scheneider fixer det for os. Og det mener jeg heller ikke de skal, medmindre DE (altså LK) får branchen med på een standard kommunikation, som i virkeligheden er det vi efterspørger.
 

Glem fælles standarder. De høre 80'erne til og er forældet når de endeligt er vedtaget. I dag integrer man mod API'er og her er fælles standarder ikke nødvendige, sålænge at API'et er veldokumenteret. LK bruger selv denne metode til at integrer med B&O. Open Hab, Domoticz og Visility boardet benytter denne metode til at integrer mellem forskellige produkter, som på papiret ikke kan arbejde sammen, og det med stor success. Der er ingen grund til at en ny IHC controller (tror stadig ikke på den kommer) ikke skulle kunne det samme.

Jo flere trejdeparts produkter dit produkt er integreret med, jo større er dit marked. Men det kræver selvfølgelig at arkitekturen i din controller er designet til at supporter 3 parts integration, hvilket LK's IHC controller egentlig er. Den er bare blevet overhalet af manglende dokumentation af API'et, manglende udnyttelse af arkitekturen, for lidt processor kraft, og satsning på en teknologi (Java), som desværre ikke viste sig at være langtids holdbar.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 27/12/2016 at 20:44 , Razzor skrev:

Mine ønsker for en v3 controller vil være med fokus på integration. LK/Schneider skal om ikke opgive der egen, så se lyset i de home automation protokoler Amazon, Google og Apple har godt gang i. Hvis IHC snakker sammen med f.eks. Apple Homekit vil det være nemmere for "almindelig" folk at adoptere IHC og bruge den sammen med alle de andre smart enheder.

IHC kan være basen for styring af lys, stikkontakter, varme etc etc. så har man noget der er stabilt(forhåbenligt). Integratioen med alle de andre produkter gør det lækkert.

For at få "almindelige" folk til at adopter IHC/Home automation, så skal det være simpelt at bruge. For at det bliver simpelt at bruge, kræver det at funktionaliteten er reducert til få standard funktioner, som man så kan "mappe" mellem de forskellige enheder. Funktioner, som f.eks. sluk alt er nemme at lave og vil dække 90% af hvad "alm." folk gerne vil have når de køber produktet. Men når man begynder at tilføje betingelser, bliver det pludseligt komplext, og det tror jeg ikke nogensiden "almindelige" folk vil kunne overskue. Med betingelser, tænker jeg på f.eks. at lyset ikke må kunne tændes hvis indbruds alarmen er aktiveret, eller slukkes hvis brand alarmen er aktiveret.

Men bortset fra det, så er jeg 100% enig. En ny controller skal have mulighed for at integrer med andre produkter, og dette bør ske via funktions API'er, så hr og fru danmark kan selv kan lave simple integrationer og os nørder får adgang til mere komplexe integrationer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er intet til hindre for at gøre det simpelt at bruge. Problemet er, at alle der udvikler, de formår ikke at gøre det specielt simpelt. De formår at udvikle, men starter til et marked der er langt mere avanceret. 
Blot for at give et lille aktuelt eksempel - Jeg har nu brugt det meste af aftenen på at prøve IHC captain på en RasPi 3. Jeg endte hver gang i en rainbow screen. Dvs den booter ikke. Efter praktisk talt alle krumspring, inkl 4 forskellige SD kort og godt og vel 4 timers forsøg, så gav jeg op, hentede Rasperian OSét. Og det virkede i første hug. Ergo, der er noget galt med IHC captain image´t Det fungere bare ikke. Når man læser mere på IHC captain, så er det ekstremt begrænset hvad der er af hjælp at hente. Og det er det jeg mener med udviklerne, der har fokus på udvikling, men ikke formår at tænke sig ned på et plan, hvor almindelige mennesker forstår. Ikke dermed sagt at jeg betragter mig selv som almindelig, tværtimod er jeg meget inde i den her slags. Men RasPi er ny for mig, så jeg var igennem noget nær et rent helvede, før jeg for et øjeblik siden fandt ud af, at der er noget galt med den image fil der ligger til download og så min RasPi, kortet eller(?). (og det er ikke samme downloaded fil jeg har forsøgt med, hentede den faktisk 3 gange, inkl fra en anden computer, hvor jeg iøvrigt også prøvede at flashe image filen fra, indtil flere gange med forskellige SD kort).

Forleden testede jeg Openhab på min windows maskine. Også her røg jeg ind i problemer med en admin/pw promt jeg bare ikke kunne komme ud af.. Min fejl, fordi jeg satte security on, (af ren vane). Men udviklerne bag Openhab nævner kun security on/off.. Ikke en lyd om, hvordan man så konfigurere brugernavn/pw.. Næ det skal man derimod læse dybt i dokumentationen for, eller så skal man sandsynligvis kende linux langt grundigere end jeg gør.
Oven i det må man sige, at Openhab meget langt fra er brugervenligt. Man skal selv sidde og "kode" det hele. Med en tilpas stor installation, så vil jeg tro vi snakker uger, førend man har en bare nogenlunde basal opsætning. Det hverken gider eller kan hr og fru almindelig. Jeg gad slet ikke!! Men jeg ville afprøve det for at se, hvad det egentlig var. 

Med den slags udvikling, så vil alle tiltag være for en yderst begrænset antal brugere. Og det er der ingen der gider betale for eller investere i.

Redigeret af Kandersen
Der gik for meget redhat i openhab
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kom i øvrigt lige til at tænke på. IHC konceptet er jo i sig selv ret firnurlig.
Egentlig er den jo tiltænkt som en færdig installation, hvor hr og fru danmark køber en "pakke" løsning til deres nye hus, der så som udgangspunkt kan kodes efter, hvad de mener de har behov for, når de skal bygge nyt. Problemet er, at IHC jo er ekstremt fleksibelt. Men det er slet ikke det man har tankerne, når man fx sidder og modtager rådgivning fra en elektriker mens man bygger nyt. 

Det fleksible i IHC gør så, at selv samme hr og fru danmark skal ud og have fat i en elektriker, når deres forbrugsmønstre/behov ændre sig. En elektriker der vel at mærke kan finde ud af det. IHC lægger jo ikke op til, at hr og fru danmark selv skal kunne. LK´s intentioner har sandsynligvis været, at lave et produkt, som elektrikeren løbende skulle kunne tjene nogle penge på. Men hvis hr og fru danmark skal ringe efter en elektriker, hver gang de ændre behov, så tror jeg lyn hurtigt det bliver økonomisk trættende for dem. 
Jeg kan se det lidt her i forbindelse med vores nye hus. De forrige ejere har haft et behov, som IHCén så mere eller mindre har været kodet til. Det behov har vi ikke. Men dælme om jeg vil ud i at tilkalde en elektriker for at lave disse ændringer. Vedkommende kunne jo ikke bestille andet end at komme rende her, specielt i starten, da det er i den tid man finder frem til sine behov og vaner det nye sted. Derfor har jeg som forbruger et behov for, at selv kunne ændre det, (ihvertfald så længe det er basal lysstyring). Samtidig har jeg som forbruger det behov, at se udvikling og udvidelser som en del af min installation. Den del har LK slet ikke taget højde for i deres koncept. 
Et banalt eksempel. Vores Nilan ventilationsanlæg vil jeg gerne have sat på IHC controlleren.. Jeg ved det kan lade sig gøre. Men at finde opskriften, det er en kunst i sig selv. Ikke engang en færdigpakkeløsning er til at finde på en nem måde. Man får at vide det kan lade sig gøre, og bliver vist funktionen. Men hvad der skal til, det melder historien intet om. Det er simpelthen for åndsvagt, at der ikke enten findes en mere grundig beskrivelse, inkl hvad der skal til, eller en decideret pakkeløsning. Det samme gælder for vores Velux vinduer. De kan også køre på IHCén.. Og igen, det er en by i rusland at finde ud af, hvad der skal til. Hverken LK eller velux gider beskrive det ordentligt. Og så er forbrugeren henslængt til forum som dette, hvor man er pinedød nødt til at vide noget i forvejen, og ellers skal kritisk sortere skidt fra kanel (ingen kritik, men det er sådan stort set alle forums er) eller til at søge en fagmand, der måske kan finde ud af det. 

Så hele konceptet fejler allerede fra start, efter min mening. Man har ganske enkelt glemt, netop den fleksible del i IHCén og netop den del, at behov og vaner kan ændre sig. IHC fejler jo absolut ingenting i sig selv. IHC controlleren behøver ikke være en stor monster computer med mange ghz processor og adskille GB RAM. Det er jo simple operationer der er tale om. Selv Java kan jeg til dels leve med, (de skal bare huske at opdatere certifikaterne) selvom det ville være bedre med noget andet. Faktisk vil jeg næsten vove at påstå, at det er det mest fleksible system der findes. LK har bare ikke formået at se konceptet på den rigtige fleksible måde. Det er møg ærgerligt! Men de kan nå det endnu, hvis de er lidt smarte. På den led er det kun deres egen interesse i at holde liv i konceptet, som er afgørende. Det er så den del der også halter en hel del, tilsyneladende. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Generelt kan fleksibiliteten af IHC inddeles i to kategorier

  1. De produkter der bliver indbygget i rummet/boligen
  2. Det program der styrer hele herligheden.

Udfordringen i punkt 1 er typisk økonomi - det koster at få f.eks. PIR i alle rum, men uden en PIR kan lyset ikke tænde/slukke automatisk når der går personer ind/ud af rummet.

"Problemet" med punkt 2 er næsten altid manglende viden hos elektrikeren, som igen griber ind i punkt 1, "Hvis jeg ikke kan programmere det, skal jeg ikke sælge for meget"

For at hjælpe elektrikeren lavede LK pakke løsningerne, hvilket f.eks. typehusene er glade for.

I mit hoved giver det dog ikke mening at begrænse sig til nogle færdige "pakker" som måske, måske ikke tilfredsstiller familiens aktuelle behov, for slet ikke at tale om fremtidige behov.

Skal det gøre ordenligt skal der udvikles et unikt program som både tilgodeser aktuelle og fremtidige ønsker og krav - Vel at mærke uden kendskab til IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Skal det gøre ordenligt skal der udvikles et unikt program som både tilgodeser aktuelle og fremtidige ønsker og krav - Vel at mærke uden kendskab til IHC.

Helt enig. Visual og måden den bruges på, det kan egentlig godt bruges. Men man må forvente at den slags programmer, det er for mere inkarnerede teknikere (private som faglærte). Der mangler den del der hiver hr og fru almindelig danmark med på vognen. Altså et langt mere brugervenligt interface. 

Selve controlleren synes jeg ikke der behøver at blive pillet så meget ved, (måske fordi jeg ikke er rendt ind i begrænsningerne endnu). Og jeg er meget i tvivl om, hvorvidt controlleren behøver at være kompatible med en milliard andre systemer, selvom det da ville være rart, når man som jeg, har en større philips Hue samling, som jeg pt kan se ligge ubrugt i flyttekassen. Men for mig at se, så kræver det at nogen går ud og laver en egentlig standard. Om den hedder Z-wave eller andet, det er ligegyldigt. Hovedsagen er, at det er den man laver og så følger man den til dørs. Og alle spiller med på den. Alternativ skal systemer som OpenHab oppe sig på en helt anden måde. Det kommer næppe til at ske.

Produkterne til rum/boligen, dem synes jeg primært har problemer med prisen. Jeg kvier mig helt vildt ved tanken om, at jeg skal udskifte alle dæmpere, bare fordi jeg vil bruge LED fremfor de dyre halogen, (primært udendørs belysning i første omgang). Men pt er der ikke andre muligheder end at tage det løbende. 

Nye huse skal primært fokusere på at benytte noget der er standard. (det udelukker ikke muligheden for at være inkompatibelt ved ændrede standarder, men det minimere risikoen).  
Eksempelvis vores nye hus her. Der er Alarm PIR i alle rum. Fjolserne har dog ikke fuldendt installationen. Alle pir, inkl sirene ender i en samlet flok oppe på loftet ved IHC tavlerne, og så har man sat et andet (ikke IHC) tastatur/display op ved døren. Men jeg kan ikke se, hvad det er for en type/model PIR. Alarm anlægget har jeg fundet på nettet, men det fortæller intet om PIRéne. Det betyder at jeg måske risikere, at når jeg vil koble det sammen med IHC alarm, så virker PIR sensorer ikke. Det er den slags ting der skal undgås. Det samme med andre enheder. Lortet skal kunne snakke sammen, om det er via tråd eller trådløst det er ragende ligegyldigt. Det skal ikke være sådan, at man skal søge i uendeligheder, for at finde ud af det her. Det kan umuligt være svært. Alternativ skal der være en nem tilgang til "konvertere", der får tingene til at spille. (Da alle PIR principielt er ens, så formoder jeg at den største udfordring er at finde ud af, om det er 12volt eller 24volts PIR jeg har). 

Selvfølgelig kan LK ikke gabe over alt. Så derfor skal/bør fokus være på det mest anvendelige i boligerne. Dvs. lys, alarm, varme/ventilation (klima styring) og netværk. Pudsigt nok meget af det som LK faktisk har/havde intentioner om. Men det er ikke rigtig gennemført, efter min mening. Eller det er for ubeskrevet/for svært at finde ud af, (eksemplerne fra tidligere med Nilan anlægget og Velux vinduerne).

Og så skal der edder sateme strammes op på dokumentationen. (Dette er ikke en kritik af LK).. Har sagt det en million gange for den bedre halvdel siden vi flyttede ind.. hvis jeg nogensinde møder den elektriker der har lavet det her hus, så spreder jeg ham ud over adskillige afdelinger på Rigshospitalet :D Spøg til side.. Det er katastrofalt så elendig og manglende dokumentation der findes her. Og det der er, det er forkert! Jeg tror/håber at det her er et af få tilfælde. Men jeg kan også fornemme, at mange herinde på forumet, de selv har lavet deres installationer, eller rettet op på den. Det gør jo nok, at jeg har et lidt skævt samligningsgrundlag her. Jeg er nok også lidt miljøskadet i forbindelse med mit arbejde, hvor dokumentation nærmest er det vigtigste der findes. Men det er dælme ikke nemt, når den er mangelfuld og nærmest ikke eksisterende. Ikke engang den almindelige installation findes der tegninger over. Da jeg for herrens mange år siden var elektriker og byggede huse, (1980érne), der havde vi altid en tegning, som vi leverede til ejeren/byggeherren af huset. Hvad f*** skete der lige siden dengang? Mere kom til, og mindre dokumentation?? Det er jo helt galt! En elektriker har ikke en jordisk chance i sådanne huse. Det bliver rent gætværk, og så kommer til det at koste kassen.. Men hey, det holder gang i samfundet :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, NFR skrev:

Nå så kom IHC Controlleren Version 3.

Nja. De kalder den version 3, men det er ikke meget mere end en HW upgrade. Der er en længere tråd om den her.

På side 3 har Lars Jacobsen og jeg lavet en gennemgang af de få nyheder, som vi kan se i manualen, men uden at have controlleren i hånden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok