Hop til indhold
  • 0

Udtag standard til forskellige brug


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Sidder lige og kigger i den ellers fremragende (ironisk) manual som jævnligt linkes til her. http://bestil.lk.dk/media/catalog/category/ihc-net-minihaandbog-2011.pdf

Og så slår det mig pludselig... Er alle udtag og kablerne fra tavle til udtag/rum standard, uanset om de er til TV, Data eller Tele? (udtagene ved apparaterne).

Årsagen til at jeg spørger, det er fordi vi her d. 1 december har købt et hus fra 2007 med IHC i. Men det lader til, at der kun er lavet data (netværk) udtag i et rum. Min plan er, at der skal laves kablet net (data net) udtag i alle rum.. Og så slår det mig.. Kan jeg fx bare lave et Tele udtag om (i tavlen) til Data? 
Det ville jo simplificere processen helt ekstremt, hvis jeg ikke skal til at trække nye kabler til de rum som mangler data (net).

Det skal lige siges, jeg har endnu ikke haft adgang til tavlen/huset på en dybdegående måde. Men i og med der er TV i alle rum og mindst eet data (net) udtag i huset (og jeg formoder der også er tele udtag, selvom jeg ikke har bemærkede det). Så går jeg ud fra, at switch, modem moduler osv.. sidder i tavlen..
Er kabler fra tavle til udtag/rummene standard, og man blot ved at flytte patchkabler kan skifte "funktion".. Så er helt perfekt.. Hvem gider bruge Tele udtag (analog telefon) i dag?  :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hvis det er lavet som IHC-Net er det samme kabeltype til alle udtag uanset anvendelse. Det er ikke "standard" men af den bedre kategori svarende til 6A eller 7, så det kan overfører TV.

Så det burde være ligetil og patche om i tavlen alt efter om du ønsker TV, data eller tlf, ud af stikket.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med standard mener jeg, om jeg bare kan rykke patch kabel i tavlen, så er telefon udtag i et rum lavet om til data. Pointen er jo netop, at tele ikke er aktuelt, hvorimod data er meget aktuelt i alle værelser. 

Jeg aner ikke om det er lavet som IHC net. Det eneste jeg ved er, at huset er lavet i 2007, og der er IHC over alt.
Jeg er foreløbig forberedt på, at jeg skal have skiftet controller. Den tvivler jeg på er visual viewer 2 (eller hvad den nu hedder). Og det vil jeg simpelthen ikke undværer. I min verden skal jeg kunne alt, inl konfigurere via nettet (lokalt) uden at jeg skal rode rundt efter rs232 kabler eller andet old nordisk :-)
Hvad der derimod bekymre mig lidt, det er hastigheden på switchen.. Er den kun 100mbit, som jeg fornemmer er mere eller mindre standard, så skal den også skiftes. Intet mindre end gigabit kan gøre det, når det er lokal net. Og så skal jeg nok også en tur rundt om de dimmere, specielt når vi har planer om flere LED lamper.. 

Så muligvis en større ombygning, når jeg altså lige får fingre i tavlerne.. (det kribler :-) ).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja hvis det er lavet som forventet så kan du blot patche om så udtaget i vægen/rummet får ny fuktion alt efter hvilket IHC det er koblet til i tavlen.

Og ja der findes kun 100mb IHC switch, men du kan jo blot montere en anden almindelig. Enten ved siden af eller indbygget. Det har jeg selv gjort for 6 år siden. Skal dog have udvidet med endnu en swithc da jeg efterhånden har temmelig mange gadgets der skal på nettet - og trådløs WIFI ikke kan benyttes da det er alt for stabilt.

Se evt: 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Lars1 skrev:

I en alm. hjemme installation er en 100Mbit switch somregl rigeligt. TV streaming etc. bruger sjældent mere end et par mbit. En standard netgear NAS boks kan ikke levere meget mere end 50Mbit. o.s.v. CPU'erne i udstyret er ganske simpelt for langsomme.

Det er jeg klar over. Har 2 stks standard NAS, som er dræbende langsomme. Men jeg har også andet end standard NAS her :-) 
Prisen for gigabit (ethernet) ikke væsentlig dyrere end mbit, hvorfor det ganske enkelt i selv taler for, at man selvfølgelig laver kablet gigabit net, når det er fysisk muligt. 
Med flere 4K streamings apparater, spil og alskens andet trafik på nettet, så begynder en 100mbit at være så tilpas belastet, specielt når/hvis jeg samtidig flytter filer til/min WHS2011 server, som snildt æder 100mbit alene. Min internetforbindelse er 300mbit. Selvom man kan argumentere for, at der på den er tale om flere brugere samtidig, så bør/skal lokalnettet ikke være flaskehalsen.. 

 

Mvh
Kim


 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
33 minutter siden, Kandersen skrev:

Det er jeg klar over. Har 2 stks standard NAS, som er dræbende langsomme. Men jeg har også andet end standard NAS her :-) 
Prisen for gigabit (ethernet) ikke væsentlig dyrere end mbit, hvorfor det ganske enkelt i selv taler for, at man selvfølgelig laver kablet gigabit net, når det er fysisk muligt. 
Med flere 4K streamings apparater, spil og alskens andet trafik på nettet, så begynder en 100mbit at være så tilpas belastet, specielt når/hvis jeg samtidig flytter filer til/min WHS2011 server, som snildt æder 100mbit alene. Min internetforbindelse er 300mbit. Selvom man kan argumentere for, at der på den er tale om flere brugere samtidig, så bør/skal lokalnettet ikke være flaskehalsen.. 

 

Mvh
Kim


 

Den kablede IHC net installation understøtter gigabit, medmindre der er tale om IHC net basis. Er der tale om IHC net basis, vil jeg erstattet basis boksen med alm. PDS udtag. Kablerne og konnektorne uderstøtter såvidt jeg husker gigabit. Det er kun fordi at basis boksen bruger 2 par pr. udtag til tlf. og antenne at basis kun understøtter 100Mbit.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Bjarne, det er jo fordi det er LK´s egen. Prisen for Gigabit net er ikke dyrere end 100mbit net. Men det er klart, at man skal lige have LK til at også regne den ud. Alternativ som Lars1 skriver, så skifter man basis boksen til alm PDS udtag.. Så bør man kunne sætte en gigabit swtich på i stedet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 minutter siden, Kandersen skrev:

Bjarne, det er jo fordi det er LK´s egen. Prisen for Gigabit net er ikke dyrere end 100mbit net. Men det er klart, at man skal lige have LK til at også regne den ud. Alternativ som Lars1 skriver, så skifter man basis boksen til alm PDS udtag.. Så bør man kunne sætte en gigabit swtich på i stedet.

LK's IHC Net findes i 2 udgaver IHC NET Basis og den fulde IHC net. Forskellen ligger primært i tavlen.

I IHC NET basis terminers alle kabler i en IHC NET basis boks, hvor man også tilslutter telefon og antenne. Her vil man normalt have telefoni, data og antenne i alle stik. IHC NET basis understøtter kun 100Mbit, grundet der kun er 2 par tilrådighed til data.

Den fulde IHC net installation termineres i en patch tavle og her patcher man selv om der skal være data, telefon antenne en kombination (via splitter kabler) eller noget helt femte i sit data udtag. Her har man alle 4 par tilrådighed og dermed kan man køre Gigabit.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
37 minutter siden, Kandersen skrev:

Bjarne, det er jo fordi det er LK´s egen. Prisen for Gigabit net er ikke dyrere end 100mbit net. Men det er klart, at man skal lige have LK til at også regne den ud. Alternativ som Lars1 skriver, så skifter man basis boksen til alm PDS udtag.. Så bør man kunne sætte en gigabit swtich på i stedet.

I know :-) 

Det var måske mere svar på Lars J.

Men køb da en generic konsumswitch med 24 porte til 500-1000 kr i stedet for. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Timeout :-)

Den som Bjarne linkede til, det er vel blot en ganske almindelig, dog verdens dyreste, 4 ports gigabit switch?

Den anden, IHC Net basic er denne: https://www.yousave.dk/shop/lk-ihc-net-337p.html

Er det ikke korrekt opfattet? I såfald kan den første da bare skiftes ud med en anden fler-port switch som fåes nærmest fra et par hundrede og opefter. med mindst 5-8 porte.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu er der ikke noget der hedder en normal switch. Jeg kan uden problem sælge en switch, der koster 1k Per port, nok ikke til dig, men til privat brug, kan en lille simpel switch være ok. Hvis du så også begynder at have dimser der kan køre på POE, så render prisen hurtigt afsted. Hvis du også vil have en der kan fortælle dig om du bruger dine fulde 1G Performance, så forsætter prisen opad. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Kandersen skrev:

Timeout :-)

Den som Bjarne linkede til, det er vel blot en ganske almindelig, dog verdens dyreste, 4 ports gigabit switch?

Den anden, IHC Net basic er denne: https://www.yousave.dk/shop/lk-ihc-net-337p.html

Er det ikke korrekt opfattet? I såfald kan den første da bare skiftes ud med en anden fler-port switch som fåes nærmest fra et par hundrede og opefter. med mindst 5-8 porte.

Den IHC net basis boks som du linker til er en boks, som sidder på væggen, og hvor data kablerne er termineret direkte i boksen. Boksen har også antenne og telefoni indgang. Hvis det er sådan en boks du har vil jeg pille den ned og erstatte den med alm. PDS udtag, da den kun understøtter 100Mbit, men tilgengæld altid lever tlf. og antenne i samtlige væg stik. IHC net basis boksen funger ikke sammen med den fulde IHC net installation.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Martin Abildgaard skrev:

Nu er der ikke noget der hedder en normal switch. Jeg kan uden problem sælge en switch, der koster 1k Per port, nok ikke til dig, men til privat brug, kan en lille simpel switch være ok. Hvis du så også begynder at have dimser der kan køre på POE, så render prisen hurtigt afsted. Hvis du også vil have en der kan fortælle dig om du bruger dine fulde 1G Performance, så forsætter prisen opad. 

Kan du også sælge mig en managed gigabit switch som passer i en LK tavle? Sådan en vil jeg være meget interesseret i, også selvom den skulle koste det samme som LK's unmanaged switche. POE+ vil helt klart være et pluds.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Martin Abildgaard skrev:

Nu er der ikke noget der hedder en normal switch. Jeg kan uden problem sælge en switch, der koster 1k Per port, nok ikke til dig, men til privat brug, kan en lille simpel switch være ok. Hvis du så også begynder at have dimser der kan køre på POE, så render prisen hurtigt afsted. Hvis du også vil have en der kan fortælle dig om du bruger dine fulde 1G Performance, så forsætter prisen opad. 

Er bestemt ikke uenig. 
Men hvis valget står mellem den angivet 4(5)port Giabit LK switch til små 1700,- som jeg ikke umiddelbart tolker som ret meget andet end en ganske simpel switch, da der ingen POE er, der er ingen management i den. 8K mac og 1MB hukommelse, så kan jeg nævne nærmest en hvilken som helst anden, som matcher eller overgår denne til billigere pris.
(og så skal man i øvrigt købe strømforsyningen ved siden af LK´s, hvilket blot forværre det hele yderligere).

Jeg er bestemt vidende om, hvad der kendetegner en god switch. Har selv HP Procurve 24 port gigabit non blocking switch med management til en pris på ca. 1800,-. Sæt den i forhold til LK´s switch, så tror jeg nok enhver kan regne ud, hvor pengene er givet bedst ud, alene ud for antallet af porte! Kigger man så på hukommelse og management, så falder LK´s helt igennem. Det kræver selvfølgelig at man også har behovet for det. Med lidt surfe rundt og lidt streaming i ny og næ, så kan man snildt argumentere for, at det ikke lige behøver være en kæmpe stor (og i øvrigt strømslugende) mange port switch som min procurve.
Men med et tilpas antal teenage børn, der sidder og streamer film (op til og med 4K), spiller online spil, og hvad de ellers kan finde på, så begynder en 100mbit altså hurtigt at blive belastet. Er man så som mig, at man samtidig går op kvalitet i forbindelse med streaming. Men egen lokal server, hvorpå BD film rippes i fuld kvalitet, streaming af 4K HDR fra lokal og net, og yderligere har egen server (dog pt kun mail som ikke kræver det store behov, men har haft web/ftp hosting). Så er jeg slet ikke i tvivl om, at 100mbit net skal nok gå hen og blive en gevaldig udfordring. Og det er prisen for gigabit net ikke værd!

Det skal også ses i relation til, at hvis alternativet er LK´s basic net 100mbit switch, så kan selv en "dårligere/billigere" gigabit switch sagtens matche denne 100mbit, og i flere tilfælde overgår den, specielt hvis den ikke belastes fuldt ud på alle porte, (en overbelastet switch er til gengæld en komplet dræber på nettet). 
LK´s er dyr, fordi det:
1. Er LK.
2. Designet specifikt til formålet. (IHC er jo nærmest et brand i denne henseende)
3. Ingen alternativer der passer ind i designet/formålet.

I øvrigt - Har man brug for POE, så opsætter man en switch ud fra det behov. Ingen grund til at købe en kæmpe switch med POE, hvis man kun har behov for enkelte porte. Oftest er POE også til apparater/enheder, som slet ikke har brug for mere end 100mbit. Ergo kan det svare sig at købe en "billig" 100mbit POE switch med få porte.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Lars1 skrev:

Den IHC net basis boks som du linker til er en boks, som sidder på væggen, og hvor data kablerne er termineret direkte i boksen. Boksen har også antenne og telefoni indgang. Hvis det er sådan en boks du har vil jeg pille den ned og erstatte den med alm. PDS udtag, da den kun understøtter 100Mbit, men tilgengæld altid lever tlf. og antenne i samtlige væg stik. IHC net basis boksen funger ikke sammen med den fulde IHC net installation.

Hvis det er sådan en boks der sidder i vores hus vi overtager her pr 1 december, så ryger den ned hurtigere end man kan nå at stave til Gigabit :-)

Det var et spørgsmål, om det var korrekt forstået, at det er forskellen på IHC net og IHC net basic. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Lars1 skrev:

Kan du også sælge mig en managed gigabit switch som passer i en LK tavle? Sådan en vil jeg være meget interesseret i, også selvom den skulle koste det samme som LK's unmanaged switche. POE+ vil helt klart være et pluds.

Hvad skal du bruge POE til? (ren nysgerrighed)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Kandersen skrev:

Er bestemt ikke uenig. 
Men hvis valget står mellem den angivet 4(5)port Giabit LK switch til små 1700,- som jeg ikke umiddelbart tolker som ret meget andet end en ganske simpel switch, da der ingen POE er, der er ingen management i den. 8K mac og 1MB hukommelse, så kan jeg nævne nærmest en hvilken som helst anden, som matcher eller overgår denne til billigere pris.
(og så skal man i øvrigt købe strømforsyningen ved siden af LK´s, hvilket blot forværre det hele yderligere).

Men kan du også finde en billigere switch, som kan sidde i en LK tavle? :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Kandersen skrev:

Hvad skal du bruge POE til? (ren nysgerrighed)

F.eks. den switch jeg har sidende under mit skrivebord på min hjemme arbejdsplads. I fremtiden vil vi se flere og flere enheder, som kan strømfødes over ethernet. Strømforbruget i en Raspberry er f.eks. ikke større end det sagtens kunne leveres via POE+. Det samme gælder en NAS boks med SSD diske. o.s.v.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har endnu til gode at se en NAS som strømfødes via POE. Hvis den findes, så må den være mere end dræbende langsom. 

Nu kender jeg ikke så meget til Ras Pi, men hvis den også skal være til at arbejde med, så må den altså skulle tage noget strøm.

Problemet er jo også, at det er jo ikke bare POE som det får indflydelse på. Switches med POE skal ligeledes kunne føde nok strøm til mange enheder. Og så bliver de hurtigt dyrt.  
For kamera kan jeg forstå det, fordi de oftest placeres steder, hvor strøm ikke lige er tilgængelig. Men andre enheder har jeg lidt svært ved at forstå meningen med, medmindre man bare vil spare et 230v stik/ledning. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu plejer der at stå Cisco på ryggen af det udstyr jeg leger med til dagligt, men i foråret legede vi med nogen microsens som har en masse rackswitche..

POE er fedt til kamera, Accesspoints, telefoner o.l. men det er nok mest erhvervsmæssigt.. ;-) Men har du en Raspberry et mærkeligt sted, hvor du kun har et patchkabel kan man bruge https://www.pi-supply.com/product/pi-poe-switch-hat-power-over-ethernet-for-raspberry-pi/

Martin Abildgaard

#51116

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
29 minutter siden, Martin Abildgaard skrev:

Nu plejer der at stå Cisco på ryggen af det udstyr jeg leger med til dagligt, men i foråret legede vi med nogen microsens som har en masse rackswitche..

POE er fedt til kamera, Accesspoints, telefoner o.l. men det er nok mest erhvervsmæssigt.. ;-) Men har du en Raspberry et mærkeligt sted, hvor du kun har et patchkabel kan man bruge https://www.pi-supply.com/product/pi-poe-switch-hat-power-over-ethernet-for-raspberry-pi/

Martin Abildgaard

#51116

Fed POE hat :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Martin Abildgaard skrev:

Nu plejer der at stå Cisco på ryggen af det udstyr jeg leger med til dagligt, men i foråret legede vi med nogen microsens som har en masse rackswitche..

POE er fedt til kamera, Accesspoints, telefoner o.l. men det er nok mest erhvervsmæssigt.. ;-) Men har du en Raspberry et mærkeligt sted, hvor du kun har et patchkabel kan man bruge https://www.pi-supply.com/product/pi-poe-switch-hat-power-over-ethernet-for-raspberry-pi/

Martin Abildgaard

#51116

Jamen jeg er som udgangspunkt ikke uenig. Jeg måske mere realistisk :-)
De fleste af dem der tilslutter en eller anden form for micro computer, de vil oftest også tilslutte en skærm, (Ras Pi har hdmi). Medmindre du nu fortæller mig, at du kan drive en skærm via POE, så er mit bud, at i noget der ligner 99% af alle tilfælde, så er der strøm (230volt) i nærheden eller tilsluttet micro computeren. Selv mine HP mediasmartcenter (Storage/Servere) har som udgangspunkt ikke skærm tilslutning, alligevel laves der 3. part kabler/adaptorer til dette, fordi der er et behov for dette. (de kan dog under ingen omstændigheder drives via POE, heller ikke med SSDére). 
 
Og så er vi ovre i, at det primært er for at spare et kabel (strømkabel). Og i de sjælden tilfælde, fordi den er opsat et sted der er uhensigtsmæssig i forhold til 230volt.
En meget lille gruppe vælger nok at gøre det, fordi de kan. 

IP telefoner giver det også en vis mening med. Der er jo ethernet i forvejen. 
Accesspointe, tildels. Men igen primært pga placeringen, specielt i erhverv. 

Men det er alt sammen kun gæt fra min side.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok