Hop til indhold
  • 1

Niko Dæmper Servodan


Klaus Borge
 Share

Spørgsmål

Den fine blok som Henrik S. har lavet er rigtig god men er nu stødt ind i et problem. Man SKAL indstille den til at starte på 100% for at den virker med niveauer. Men hvad så med et manuelt tryk med dæmpe mulighed OG niveau 1+2 uden at den starter på 100% ved tryk?? Er der nogen der kan se en løsning? Jeg ønsker at tænde manuelt på fx 50% og herefter have mulighed for at dæmpe op/ned samt slukke SAMTIDIG med at man skal kunne bruge niveau indgangene til andre funktioner. Jeg tænker kort-tryk = kip = niveau 1/ sluk og langt tryk = følg/dæmp? Vil det virke? Eller har i en bedre ide??

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Er ikke helt med på dit problem. Ja da fb'en ikke kan vide hvor lysdæmperen er præcis i niveau virker niveau 1 og 2 ved at den tager tid på at gå fra 100% og ned på niveauet.

Men der er indgang for dæmp op og dæmp ned, som man ved korte pulser kan få dæmperen til at dæmpe og eller ned.

Lysdæmperen dæmper altid modsat hvad den gjorde sidst, så man kan i teorien ikke dæmpe ned 2 gange i streg, men der holder blokken styr på det og laver et så krt som muligt dæmp op inden 2. dæmp ned. Det er den indstilling "Sidste dæmp var: op/ned" som bliver brugt her, det er ikke som sådan en indstilling, men blot for at det i service view er synligt hvad blokken "tænker".

 

 

Hvis du tager indgangen for di tryk og kører igennem en status blok så trykket skifter funktion afhængigt af en status.

I den blok bruger du Status udgangen for min dæmper blok

 

Så når lyset er slukket har dit tryk en funktion og når lyset er tændt har den en anden funktion.

 

I skifteblokken sætter du:

Udgang for år lyset er slukket sætter du på indgangen for niveau 1 på lysdæmperen

Udgang for når lyset er tændt sætter du til en kort lang blok

 

Udgang for kort lang blok kører du på indgangene for dæmp op og sæmp ned

 

Så burde du kunne dæmpe op og ned samt tænde på samme tryk.

 

Hvordan du så vil slukke det igen?

 

Tænker det bedste ville være at bruge 2 tryk, evt. udvide din nuværende inst. med trådløse tryk.

Når lyset er slukket:

Tryk 1: tænd på niveau 1

Tryk 2: tænd på niveau 2

 

Når lyset er tændt (tjekkes via status udagng)

Tryk 1: kort tryk dæmp ned, lang tryk sluk

Tryk 2: kort tryk dæmp op, lang tryk sluk

 

Skal vi blive helt fanzy kan du krydre det med at når lyset er tændt kan man ved dobbelt tryk gå tilbage til niveau 1 og 2

Tryk 1 tilbage til niveau 1

Tryk 2 tilbage til niveau 2

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja det er korrekt, der findes en servodan (og andre) der kører 0-10v. Og jeg har faktisk prøvet et setup med sådan en, men blev så skuffet over 0-10v modulet. Enten kan jeg ikke få det til at virke, eller også kan det ikke køre 100% gnidningsfrit fra 0 til 40%. Så det endte med at 0-10v lysdæmperen blev pillet ud igen og erstattet af den type, som denne blok er til. Der hvor jeg programmerede det fandt de det meget mere forstyrende at den ikke altid ramte korrekt %/niveau med 0-10v, end at denne type starter på 100% og så glat dæmper sig til ønsket niveau.

I version 2 af denne blok er der desuden indgang for 2 niveauer, så det er muligt at køre scenarier.

Er lyset tændt og man pulser på en niveau indgang slukker den kort lyset først for at kunne time det korrekt, så det er jo ikke 100% smooth at se på men det virker. Alternativt kunne man omprogrammere blokken så den dæmper helt i bund (f.eks. dæmp ned i 3 sekunder) og så dæmper op til niveau, det vil virke mere glat, men det blev det ikke lige til :-)

Hvis du er igang med at lege med IHC kan jeg ikke lade være med at "reklamere" lidt for min sluk alt blok. Den har jeg lavet fordi jeg ikke kunne finde en som opfyldte alle krav ved brugeren den er installeret hos, og så også fordi det var sjovt at bygge det til 1 blok fremfor at sætte mange efter hinanden.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Der er intet til hindre for at placere Wireless dæmpere ved tavlen, det er nærmest standard i dag. LK har endda lavet et underlag til Ø80 lampeudtaget.

Med en placering ved tavlen, og antennen, slipper ud også for signalerproblemer og får let ved at linke produkterne til programmet.

 

Det er korrekt, men hvis der skal benyttes 6-8 dimmer, så kommer det til at se voldsomt ud ved siden af tavlen. Udover udseendet så er prisen også noget anderledes. Hvis nu servodan dimmeren, kan benyttes til de praktiske funktioner. Men korrekt, at det trådløse lampeudtag er noget mere brugervenlig og funktionelt. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis tavlen ikke placeres i teknikrum eller bag låger, kan vi hurtigt blive enige om at helhedsindtrykket af en IHC tavle kan blive voldsomt. Kunden får dog så mange flere muligheder med en Wireless, min erfaring er da også at mange er villige til at betale for disse fordele. Med en Wireless kan du f.eks. tilbyde kunden forskellige lysniveauer, alt efter om det er "Dag" eller "Nat", du kan også tilbyde forskellige stemnings niveauer i køkkenet, stuen eller andre rum, samt en lækker betjening via Apps til telefon og iPad - men det ved du sikkert allerede. :)

Jeg har efterhånden hjulpet mange installatører med planlægning og programmering af IHC installationer. I rigtig mange af disse installationer har installatøren vundet tilbudsrunden med et simpelt IHC setup, som efter en grundig afklaring af kunden er resulteret i et langt mere tilfredsstillende projekt, som selvsagt også blev dyrere.

På min hjemmeside www.i-bi.dk kan du finde inspiration til mange af de funktioner en IHC installation kan indeholde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis man ser bort fra Henriks forsøg på at styre en dimmer uden at benytte mem. indgange, så vil en standard LK tavlemonteret dimmer kræve 4 outputsignaler for fuld kontrol. Så ud over de 8 dimmere i tavlen vil det også kræve 4 outputmoduler. Det fylder nok samlet ligeså meget som de 8 wireless dimmere placeret i løse underlag eller i en BR kanal op og ned af tavlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis tavlen ikke placeres i teknikrum eller bag låger, kan vi hurtigt blive enige om at helhedsindtrykket af en IHC tavle kan blive voldsomt. Kunden får dog så mange flere muligheder med en Wireless, min erfaring er da også at mange er villige til at betale for disse fordele. Med en Wireless kan du f.eks. tilbyde kunden forskellige lysniveauer, alt efter om det er "Dag" eller "Nat", du kan også tilbyde forskellige stemnings niveauer i køkkenet, stuen eller andre rum, samt en lækker betjening via Apps til telefon og iPad - men det ved du sikkert allerede. :)

Jeg har efterhånden hjulpet mange installatører med planlægning og programmering af IHC installationer. I rigtig mange af disse installationer har installatøren vundet tilbudsrunden med et simpelt IHC setup, som efter en grundig afklaring af kunden er resulteret i et langt mere tilfredsstillende projekt, som selvsagt også blev dyrere.

På min hjemmeside www.i-bi.dk kan du finde inspiration til mange af de funktioner en IHC installation kan indeholde.

Nu gemmes tavlen heldigvis forholdsvis, så umiddelbart vil det ikke skade udseendes missægt, men der er lidt plads mangel, hvor tavles skal placeres. Skal forbi kunden i dag, så vil jeg vende det hele med ham. Ville også selv vælge at benytte mig af de trådløse, så der ville være fuld udnyttelse, men som sagt så tænker kunden meget på prisen. :)

7 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Hvis man ser bort fra Henriks forsøg på at styre en dimmer uden at benytte mem. indgange, så vil en standard LK tavlemonteret dimmer kræve 4 outputsignaler for fuld kontrol. Så ud over de 8 dimmere i tavlen vil det også kræve 4 outputmoduler. Det fylder nok samlet ligeså meget som de 8 wireless dimmere placeret i løse underlag eller i en BR kanal op og ned af tavlen.

Hvordan vil du benytte en BR kanal til dette? Findes der noget tilbehør der gør det muligt at montere Ø80 lampeudtag som er godkendt? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Niluan skrev:

Skal forbi kunden i dag, så vil jeg vende det hele med ham. Ville også selv vælge at benytte mig af de trådløse, så der ville være fuld udnyttelse, men som sagt så tænker kunden meget på prisen. :)

Held og lykke med mødet, fokuserer på funktioner, muligheder og fordele ved wireless. Syntes virkelig at kunden skyder sig selv i foden ved at være "nærig".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Henning Pedersen skrev:

Held og lykke med mødet, fokuserer på funktioner, muligheder og fordele ved wireless. Syntes virkelig at kunden skyder sig selv i foden ved at være "nærig".

Mange tak Henning.
Vil se om jeg kan overtale kunden. Som Lars forklare, så bliver der benyttet mange outputs til udnyttelse af Servodan dimmer. Så i sidste ende, vil prisen formenligt mødes i nogenlunde samme prisklasse. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Niluan skrev:

men som sagt så tænker kunden meget på prisen. :)

Prisen er også svær at sluge, når det gælder de trådløse dimmere. Men i nogle tilfælde så har man brug for en funktion, som bare er betydelig nemmere med en trådløs dimmer fremfor en fortrådet. I dag tog jeg selv skridte og udskiftede en Uni400 dimmer med en trådløs (Uni250), fordi jeg havde behov for PIR styring. Og det er bare ikke nemt med en fortrådet dimmer, og slet ikke fleksibelt. Enten skal man fortråde mem1 og 2, eller så skal man ud i at selv lave en Fb som måske/måske ikke kan det. Jeg tog den hårde løsning, ud med uni400 og ind med en uni250. Og nu er der fuld pir styring på, samt ordentlig styring af lyset/dimmeren. 

Hvis jeg skulle bygge nyt i dag, så ville jeg ikke være i tvivl. 
1. Alle kabler SKAL ende i tavlen.
2. Alle kabler SKAL afsluttes i klemmerækker. 
3. Alle dimmere skal være trådløs, (og helst ø80) medmindre det er "sekundær" belysning, såsom fx udendørslys. Der kunne man godt argumentere for fortrådet dimmer. 

Pkt.1 og 2 er ekstrem vigtige, efter min mening, da det er dem som bla er med til at gøre, at fremtidige ændringer bliver en ren leg. Ydermere så er der langt mere overblik og nemhed i det, hvis man fx vælger at droppe IHC og finde på noget andet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Kandersen skrev:

Prisen er også svær at sluge, når det gælder de trådløse dimmere. Men i nogle tilfælde så har man brug for en funktion, som bare er betydelig nemmere med en trådløs dimmer fremfor en fortrådet. I dag tog jeg selv skridte og udskiftede en Uni400 dimmer med en trådløs (Uni250), fordi jeg havde behov for PIR styring. Og det er bare ikke nemt med en fortrådet dimmer, og slet ikke fleksibelt. Enten skal man fortråde mem1 og 2, eller så skal man ud i at selv lave en Fb som måske/måske ikke kan det. Jeg tog den hårde løsning, ud med uni400 og ind med en uni250. Og nu er der fuld pir styring på, samt ordentlig styring af lyset/dimmeren. 

Hvis jeg skulle bygge nyt i dag, så ville jeg ikke være i tvivl. 
1. Alle kabler SKAL ende i tavlen.
2. Alle kabler SKAL afsluttes i klemmerækker. 
3. Alle dimmere skal være trådløs, (og helst ø80) medmindre det er "sekundær" belysning, såsom fx udendørslys. Der kunne man godt argumentere for fortrådet dimmer. 

Pkt.1 og 2 er ekstrem vigtige, efter min mening, da det er dem som bla er med til at gøre, at fremtidige ændringer bliver en ren leg. Ydermere så er der langt mere overblik og nemhed i det, hvis man fx vælger at droppe IHC og finde på noget andet. 

Jeg prøvede også så meget som muligt at få skubbet kunden over på at der skulle benyttes trådløs dimmer. Forhåbentligt blev kunden overtalt.

Jeg har bevist også forsøgt at ende alle kabler i tavlen, nogle steder benyttet flere ledere end nødvendigt, så man eventuelt kan ændre på installationen i fremtiden.

Jeg er også stor fan af at afslutte alle kabler i klemmer, så man nemt kan ændre på installationen i fremtiden, hvilket i mine øjne er godt givet ekstra penge. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I min verden var en IHC tavle helt optimal som en industri eltavle me dklemmer osv., dog ikke særlig hr. og fru Jensen venlig.

Hvordan monterer i en ø80 lovligt i tavlen? Har den ikke kun udgang på "forbrugersiden", her kan man jo ikke montere installationskabel. Jeg vil mene at wireless 50x50/1M Fuga moduler vil være både det pæneste og så vil man lovligt kunne køre installationskablet direkte i. Hvis man monterer dem i underlag kan man placere dem så de ser pænt ud og ikke nær så voldsomt som ø80.

Er der noget jeg misser i forbindelse med ø80 udtag, har de også klemme på bagsiden til belastningen/lampen?

Er der på nogen måde behov for tryk i tavlen, kan man vælge 50x50/1M wireless dæmpere med tryk, men ellers er de lidt billigere uden.

Funktionsblokken er lavet til min bror, som havde et kip-relæstyret hus der skulle opgraderes til IHC, og dermed var alle kabler i tavlen. Servodan var dengang markant billigere. Udgangsmæssigt bruger vi ved ham kun 1 udgang pr. dæmper, samt en fælles sluk alt. Ja det er lidt "fusk" med flere ting på en udgang, men alle de lys han dæmper skal være med i sluk alt. Sluk alt bruger vi faktisk mest til hvis vi har lavet om i hans tavle til at nulstille funktionsblokkenen, for reelt kunne vi bare bruge sluk indgangen på funktionsblokken, da den så ved om den skal pulse for at slukke (den husker om lyset er tændt eller slukket). Så reelt kan man nøjes med en udgang pr dæmper her.

End sidste ting der gjorde valget faldt på servodan var at de har 2 indstillinger for LED og kan gå ned på at drive kun en LED pære, dengang oplyste IHC Wireless Datablad at de ikke kunne gå ned under ca. 50W hvis jeg husker korrekt. og 50W LED er en del lys over et spisebord.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Well. Hr og fru Jensen må kun skifte en stikkontakt hvis den er uden jord, alt andet el arbejder kræver en autoriseret installatør, så der er ikke rigtig nogen grund til at gøre en IHC tavle hr og fru Jensen venlig.

Ø80 lampe udtag har klemmer på bagsiden så man kan forbinde flere lampe udtag til den samme Ø80 dimmer. Derudover findes der et underlag så du kan monter Ø80 lampeudtag ved siden af tavlen. Der findes ingen underlag så de kan monters i tavlen. 1M dimmerne kan monters i tavlen med de rigtige underlag, men som med alt andet wireless materiel, skal man holde afstand mellem dem af hensyn til den wireless kommunikation.

Minimums belastningen på LK IHC wireless var i de gamle wireless dimmer 5W. Hvad den er idag ved jeg ikke da jeg ikke har nogen af de nye dimmer. 50W som minimums belastning har jeg aldrig hørt om.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
39 minutter siden, Henrik Stisen skrev:

I min verden var en IHC tavle helt optimal som en industri eltavle me dklemmer osv., dog ikke særlig hr. og fru Jensen venlig.

Hvordan monterer i en ø80 lovligt i tavlen? Har den ikke kun udgang på "forbrugersiden", her kan man jo ikke montere installationskabel. Jeg vil mene at wireless 50x50/1M Fuga moduler vil være både det pæneste og så vil man lovligt kunne køre installationskablet direkte i. Hvis man monterer dem i underlag kan man placere dem så de ser pænt ud og ikke nær så voldsomt som ø80.

Er der noget jeg misser i forbindelse med ø80 udtag, har de også klemme på bagsiden til belastningen/lampen?

Er der på nogen måde behov for tryk i tavlen, kan man vælge 50x50/1M wireless dæmpere med tryk, men ellers er de lidt billigere uden.

Funktionsblokken er lavet til min bror, som havde et kip-relæstyret hus der skulle opgraderes til IHC, og dermed var alle kabler i tavlen. Servodan var dengang markant billigere. Udgangsmæssigt bruger vi ved ham kun 1 udgang pr. dæmper, samt en fælles sluk alt. Ja det er lidt "fusk" med flere ting på en udgang, men alle de lys han dæmper skal være med i sluk alt. Sluk alt bruger vi faktisk mest til hvis vi har lavet om i hans tavle til at nulstille funktionsblokkenen, for reelt kunne vi bare bruge sluk indgangen på funktionsblokken, da den så ved om den skal pulse for at slukke (den husker om lyset er tændt eller slukket). Så reelt kan man nøjes med en udgang pr dæmper her.

End sidste ting der gjorde valget faldt på servodan var at de har 2 indstillinger for LED og kan gå ned på at drive kun en LED pære, dengang oplyste IHC Wireless Datablad at de ikke kunne gå ned under ca. 50W hvis jeg husker korrekt. og 50W LED er en del lys over et spisebord.

Syntes bare at det er rart som elektriker at komme til et tavle, der er til at arbejde videre på. Derfor gør jeg også tavlerne fremtids sikret, også bare fordi at sådan et færdigt resultat er lækkert i mine øjne.

Når der tales om Ø80 lampeudtag ved tavlen, så er det at der bliver sat et underlag op ved siden af, kablet til de enheder der nu engang skal dæmpes, bliver monteret som en lampe. Altså på afgangs siden. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 minutter siden, Lars1 skrev:

Well. Hr og fru Jensen må kun skifte en stikkontakt hvis den er uden jord, alt andet el arbejder kræver en autoriseret installatør, så der er ikke rigtig nogen grund til at gøre en IHC tavle hr og fru Jensen venlig.

Ø80 lampe udtag har klemmer på bagsiden så man kan forbinde flere lampe udtag til den samme Ø80 dimmer. Derudover findes der et underlag så du kan monter Ø80 lampeudtag ved siden af tavlen. Der findes ingen underlag så de kan monters i tavlen. 1M dimmerne kan monters i tavlen med de rigtige underlag, men som med alt andet wireless materiel, skal man holde afstand mellem dem af hensyn til den wireless kommunikation.

Minimums belastningen på LK IHC wireless var i de gamle wireless dimmer 5W. Hvad den er idag ved jeg ikke da jeg ikke har nogen af de nye dimmer. 50W som minimums belastning har jeg aldrig hørt om.

Der ingen der siger at tavlen bliver gjort Hr og fru jensen venlig, men nærmere at man afleveret noget man kan være stolt af, og der er så fremtids sikret som man nu engang kan gøre, så det er sjovt som elektriker at komme og lave ændringer i programmet, og hvis der eventuelt skal laves ændringer i selve installation. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Niluan skrev:

Der ingen der siger at tavlen bliver gjort Hr og fru jensen venlig, men nærmere at man afleveret noget man kan være stolt af, og der er så fremtids sikret som man nu engang kan gøre, så det er sjovt som elektriker at komme og lave ændringer i programmet, og hvis der eventuelt skal laves ændringer i selve installation. :)

Enig. Mit indlæg var en reaktion på nedenstående.

44 minutter siden, Henrik Stisen skrev:

I min verden var en IHC tavle helt optimal som en industri eltavle me dklemmer osv., dog ikke særlig hr. og fru Jensen venlig.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så er jeg med på ø80 delen, har aldrig monteret dem. Det giver meget mere mening når der er klemme bagpå også :-) 

 

Ja det er sgu en fed følelse at aflevere en tavle man inderligt er tilfreds med og stolt af, og det er en drøm at komme ud i en fremmed tavle hvor den som lavede den gik op i det, og ikke bare skjulte sit sjusk bag frontplader.

Og fremtidssikring er et must i min verden.

Anekdote:
I mit allerførste hus var der noget telefoni (den gang brugte man fastnet endnu) som kunden absolut ville have et specifikt sted, tiltrods for at jeg påpegede det ville betyde at alt telefonsamtale foregik foran fjernsynet. Men han ville og han fik. Jeg trak så et ekstra kabel et sted hen jeg mente var optimalt hvis nu han fortrød. 2 måneder efter aflevering ringede han for at vi skulle flytte telefonen, og han vidste også det måske ville blive dyrt da vi nok skulle afmontere hele køkkenet for at trække kablet. Jeg kørte der ud, genfandt min markering, borede et hul trak kablet ud og monterede telefonen :-) En af livets små glæder at efterlade ham den dag.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok