Hop til indhold

Integrer Velux med IHC


Recommended Posts

Der har været en del spørgsmål om Velux vindue men ikke så mange svar. Så i den forbindelse har jeg sendt en mail til Velux i håb om at få et svar på at Integrer Velux med intelligente bygnings installationerMailen: Integrer Velux med intelligente bygnings installationerElektriker J.. J...-J.....I forbindelse med mit arbejde og på diverse internet forumer er jeg stødt på spørgsmål om det er muligt at integrer Velux vinduer med intelligente bygnings installationerSpørgsmålene består af:1. Jeg har fået en velux fjernbetjening med til vinduerne, men jeg vil gerne vide om jeg kunne komme til at styre dem med min BEO4 fjernbetjening2. Jeg har lige bygget hus, og har selvfølgelig fået installeret IHC. Derudvoer har jeg 2 stk. Velux Integra i mit køkken, som jeg gerne vil have til at spille sammen med min LK IHC ir modtager.3. Jeg har lige fået installeret IHC wireless i mit hus. Nu ønsker jeg at slutte mine 6 velux vinduer (alle elektrisk betjent med fjernbetjeninger) til systemet. Er der nogen der ved om det er muligt at gøre "trådløst" ?Som det fremgår af spørgsmålene er det hovedsageligt vinduer med fjernbetjening der ønskes at styres med for eksempel IHC. Så mit spørgsmål er.Findes der en styreboks der kan håndter et digitalt input fra et 24Vdc output modul og som så kan sende et IR / trådløst signal vider til vindue(er) Eller hvilken Velux løsning skal man vælge, når ønsket er at kunne styre Velux vinduerne med en intelligente bygnings installation.På forhånd tak og venlig hilsen.J.. J...-J.....

Link til kommentar
Del på andre sites

Og så er der svar fra Velux.Tak for din mail. 1: Jeg ved ikke hvad en BE04 fjernbetjening er så jeg kan ikke hjælpe der. 2: Du kan koble dit IHC til VELUX via et interface som hedder KLF 100.Jeg har vedhæftet brugsvejledningen til det. Bemærk den skal have et potentialfrit signal for at blive aktiveret. [file name=KLF_100.pdf size=1041602]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/KLF_100.pdf[/file] At han ikke ved hvad en BEO4 fjernbetjening er jo okay.Men det er altså muligt at koble IHC op til Velux vinduet. Og så er jo alt muligt. :) (skriv hvis du ikke forstår hvordan det skal gøres så skal jeg se på det)

KLF_100.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg har i min installation 2 stk. klf100 til styring af ovenlysvinduer. KLF100 virker som en ekstra fjernbetjæning som styres ef en IHC udgang. Ulempen er at der kun er en funktion pr. KLF. dvs skal du åbne/lukke vinduet samt styre gardin skal du bruge 2 stk.Omvent kan du koble flere ens funktioner pr. KLF således har jeg 4 vinduer til at åbne/lukke samtidig. Vinduerne styres af IHC på den måde har jeg daglig ventilation med ur. Desuden har jeg en termostat der sikre at vinduerene åbner når temperaturen stiger i huset.KLF100 er lidt dyr, men vi er rigtig glade for især termostat udluftningen, så huset aldrig er en sauna.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 months later...

Jeg har lavet det herhjemme. Med 6 stk ovenlysvinduer. Jeg valgte dog at smide alt Velux udstyret ud. Simpelthen for dyrt og for svært at få til at samarbejde med IHCèn.Valgte i stedet at sætte strøm direkte fra 24v forsyningen og på Velux motoren. Alt efter hvordan plus og minus vendes køre motoren henholdsvist op og ned. Sætten den til at køre konstant ned, afbryder den selv i lukket stilling. Når "jeg" vil åbne vender jeg bare plus og minus på forsyningen med et lille relæ. Wupti, motoren går op. Når den ønskede stilling er nået afbryder jeg forsyningen med et andet lille relæ.Vinduets position styres af en timer der tæller op og ned sammen med vinduet.Endeligt er der kontrol af lukke på via en almindelig magnetkontakt.Velux fastholder at det ikke kan lade sig gøre og "man" skal købe deres herre dyre system og styre det med overdragerelæer fra IHCèn, men nej. Her virker det fuldstændigt og uden problemer.Hvad der skal åbne og lukke dem er jo kiun et spørgsmål om at programere IHCèn

Link til kommentar
Del på andre sites

Motoren køre fuldstændigt ens, hver gang. Der sidder indbyggede stop i "kassen" fra Velux, så de afbryder selv i yder positioner. Det var en af de ting Velux IKKE ville fortælle mig, men sådan er det.I praksis styre jeg det med 7 relæer. Et pr vindue og et der vender plus og minus. Det står altid så vinduet køre ned. Så trækker jeg det og det vindue der skal åbne. vupti, så køre det op. Afbryder begge i ønsket stilling, når det skal ned igen trækker jeg bare relæet for vinduet, og venter på magnet kontakten bliver aktiv og lader det køre 20 sekunder mere. Så er lukke mekanismen lukket.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

383CI skrev:

Jeg har lavet det herhjemme. Med 6 stk ovenlysvinduer. Jeg valgte dog at smide alt Velux udstyret ud. Simpelthen for dyrt og for svært at få til at samarbejde med IHCèn.Valgte i stedet at sætte strøm direkte fra 24v forsyningen og på Velux motoren. Alt efter hvordan plus og minus vendes køre motoren henholdsvist op og ned.
Spændende. Har du implementeret det på de motorer, der eftermonteres (Velux kalder dem KMX og KUX) eller på de integrerede motorer (Velux kalder dem INTEGRA)?-- Jakob
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hmm, ved ikke med de motore. De er monteret i samme omgang som vinduerne.Der er ingen stop, hverken i open eller lukke position. Der er en magnet kontakt der fortæller hvornår vinduet begynder at åbne, og fortælle om det står åbent, så det kan lukke hvis regnsensoren giver signal. Motoren stopper selv i yderposition. Både ude og inde. Hvor vinduet er hålder jeg styr på med en timer der tæller op og ned når motoren køre den ene og den anden vej

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

HejJeg tillader mig også at hoppe med på denne tråd.Jeg har i forbindelse med IHC installation benyttet Velux interfacet KLF 100, men stor succes. Det kan, som andre herinde har givet udtryk for, godt blive en bekostelig affære hvis man har gardiner i vinduerne, eller mange vinduer man ønsket at hvor for sig. Dog mener jeg at det er en ok løsning hvis det ikke er så mange vinduer man skal styre. Under alle omstændigheder slipper man for at skulle skille de helt nye vinduer ad, men risiko for bortfald af garanti.Til at styre vinduerne benytter jeg 2 stk. 24V. udgange fra IHCen, disse er forbundet til 2 overdragelses relæer, da interfacet skal betjenes fra potentiale-frie kontakter. Vil man spare de ekstra relæer, kan man gøre brug af et udgangsmodul med relæudgange, det samme som man typisk bruger til 230V udgange. Denne metode optager desværre 4 udgange selvom man kun bruger 2, men det er en mulighed.For at opnå optimal betjening mener jeg dog, at det er nødvendigt selv at udvikle programmet. Dette er jeg imidlertid endnu ikke helt færdig med, men regner med at det sker i nærmeste fremtid…Mvh. Kasper Pedersen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...
  • 8 months later...
  • 1 year later...

Jeg springer lige med på tråden her selv om den er ved at være lidt gammel.Jeg står midt i en stor ombygning/tilbygning, og skal ha monteret 4 ovenlysvinduer, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få dem koblet sammen med IHC hvis det kan lade sig gøre inden for rimlighedens grænser.Har både kigget på Fakro's FPU-V U3 Electro og Velux Integra.Fakro har Z-wave vinduer og Velux har io-homecontrol, men ingen umiddelbar integration til IHC, Velux har dog deres interface KLF-100, men det går jo hen og bliver en dyr løsning, hvis der også skal gardiner/skodder op.Skal man bare droppe ideen om styrede vinduer, eller kan man let lave en smart løsning ? Fakro vinduerne er billigere og benytter også en 24v DC motor, men ved ikke mht stop osv, og kan ikke rigtig få et svar fra dem.Jeg er sku noget i tvivl her, om jeg overhovedet gider bøvle med det... Men som gadget "nørd" så kunne det jo være lidt fedt :-) Hvad siger du... hvad havde du valgt ?Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis vinduerne sidder så de kan manuelt betjenes, er der ingen tvivl om, at jeg ville vælge Velux, specielt hvis det er de pivot hængte modeller. Her har Velux gribelisten til at åbne med, hvorimod Fakros skal åbnes i bunden af vinduet så man får toppen af vinduet i nakken. :evil: Betjeningsmæssigt er rækkevidden bedre på io-homecontrol end på Z-wave, men du har ret i, at KLF løsningen også er dyr. Hvis du skal have flere vinduer og desuden påtænker skodder/markiser og gardiner, så er det helt klart Velux du skal vælge, her kan du have alt i én fjernbetjening, opsætte programmer osv.Mht betjening via IHC, så opnår du aldrig den samme betjeningsmæssige komfort, som når du har det hele samlet i én fjernbetjening, men jeg forstår dig dog godt. Jeg har valgt at gå en lidt anden vej og benytte Velux 1-vejs fjernbetjeninger, som følger med skodder og gardiner (jeg ved ikke om de kan købes seperat, ellers må de kunne fås som reservedel) Jeg benytter et par 230V output moduler og har forbundet dem til fjernbetjeningerne via en ledning loddet på kontakt terminalerne, så relæerne i output moduler agerer tryk (HUSK et lille lavpas filter for prell). Så er det bare at programmere IHC controlleren. Programmerer du én fjernbetjening til alle vinduer, kan du åbne eller lukke alle med ét tryk, men det kan du selvfølgelig også programmere dig ud af med controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...
  • 6 months later...

Hvis du skal have flere vinduer og desuden påtænker skodder/markiser og gardiner, så er det helt klart Velux du skal vælge, her kan du have alt i én fjernbetjening, opsætte programmer osv.Mht betjening via IHC, så opnår du aldrig den samme betjeningsmæssige komfort, som når du har det hele samlet i én fjernbetjening, men jeg forstår dig dog godt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year later...

Hej alle

 

Hopper med på denne tråd, selvom den er ved at have nogle dage på bagen ;)

 

Jeg har også nogle Velux vinduer som jeg gerne ville kunne styre, men syntes som mange af jer, er det både er en bekostelig affære at skulle anskaffe en KLF-100 for at kunne overdrage 2  signaler fra IHC til Velux' motor styring.

 

Så jeg har nu lavet min egen lille motor styring til min Velux vinduesåbner, ognår man nu var igang syntes jeg lige så godt man kunne implementere et par ekstra funktioner i denne.

 

Min prototype har følgende virkemåde og fuunktioner: Den skal forbindes til 2 IHC udgange (med overdragerrelæer) som styre åbning og lukning af vinduet, derudover kan den forbindes til 1-3 IHC indgange,

1. indgang bruges til at fortælle åbningsgrad af vinduet og temperaturen i vinduesåbneren (virker som en IHC temperatur sensor med to sensorer forbundet) åbningsgraden af vinduet bliver vist i grader C, som et tal mellem 0.0 og 100.0, kan desværre ikke gøre noget ved dette, er bundet af IHC.

2. indgang bruges til at fortælle om regnsensorer der er fundet til styring er aktiveret eller ej, man behøver ikke forbinde denne ingang til IHC, da vindues styringen selv tjekker denne og lukker vinduet, hvis der detekteres regn, og

3. indgag fortæller om der er fejl i motorstyringen, igen er det valgfrit om man vil have denne information ind i sit IHC anlæg.

 

I styringen er indbygget en hall sensor til detektering af motorens antal af omdrejninger, således åbningsgrade kan beregnes. Motorstyringen detektere også hvis motoren bruges mere strøm en "normalt" enten fordi der er gået fast, eller den er nået til enden af kæden, og derfor ikke længere kan køre i den retning, i begge tilfælde vil udgangen til motoren blive afbrudt, så motoren og styringen ikke brænder af.

 

Jeg har også lavet en IHC blok, som har en slag PID controller indbygget, så man som jeg kan bruge den til at åbne sit Velux vinude mere og ere når temperaturen i huset stiger over et setpunkt, og om selvfølgelig lukke mere og mere når temperaturen falder under et indstillet setpunkt. Der er også mulighed for at tilkoble en lyssensor til blokke, så vindeut altid vil være lukket om natten, hvis det er det man ønsker.

 

Lige nu tester jeg på en prototype, og skal have givet den nogle "tærsk" så jeg ved den er robust.

 

Hvis alt viser sig at virke, vil jeg høre om der er nogle herinden der kunne tænke sig at være "forsøgsdyr", jeg har 2 print mere liggende og komponenter til disse, så ville være villig til at sende dem ud til test, hvis nogle har mod på dette, nok en gang omkring april, og selvfølgelig  vil deler deres erfaringer med mig. Det vil kræve at man er villig (og er vant til at lodde) til at udskifte printet der sidder i vinduesåbneren, med det nye print.

 

Lige et billedet af det nye print indstalleret i min vinduesåbner KMX100.

post-4447-0-14258700-1423985495_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year later...
På 15/2/2015 at 08:42 , Jesper Ravn skrev:

Hej alle

 

Hopper med på denne tråd, selvom den er ved at have nogle dage på bagen ;)

Jeg har også nogle Velux vinduer som jeg gerne ville kunne styre, men syntes som mange af jer, er det både er en bekostelig affære at skulle anskaffe en KLF-100 for at kunne overdrage 2  signaler fra IHC til Velux' motor styring.

Så jeg har nu lavet min egen lille motor styring til min Velux vinduesåbner, ognår man nu var igang syntes jeg lige så godt man kunne implementere et par ekstra funktioner i denne.

Min prototype har følgende virkemåde og fuunktioner: Den skal forbindes til 2 IHC udgange (med overdragerrelæer) som styre åbning og lukning af vinduet, derudover kan den forbindes til 1-3 IHC indgange,

1. indgang bruges til at fortælle åbningsgrad af vinduet og temperaturen i vinduesåbneren (virker som en IHC temperatur sensor med to sensorer forbundet) åbningsgraden af vinduet bliver vist i grader C, som et tal mellem 0.0 og 100.0, kan desværre ikke gøre noget ved dette, er bundet af IHC.

2. indgang bruges til at fortælle om regnsensorer der er fundet til styring er aktiveret eller ej, man behøver ikke forbinde denne ingang til IHC, da vindues styringen selv tjekker denne og lukker vinduet, hvis der detekteres regn, og

3. indgag fortæller om der er fejl i motorstyringen, igen er det valgfrit om man vil have denne information ind i sit IHC anlæg.

Lige nu tester jeg på en prototype, og skal have givet den nogle "tærsk" så jeg ved den er robust.

Hvis alt viser sig at virke, vil jeg høre om der er nogle herinden der kunne tænke sig at være "forsøgsdyr", jeg har 2 print mere liggende og komponenter til disse, så ville være villig til at sende dem ud til test, hvis nogle har mod på dette, nok en gang omkring april, og selvfølgelig  vil deler deres erfaringer med mig. Det vil kræve at man er villig (og er vant til at lodde) til at udskifte printet der sidder i vinduesåbneren, med det nye print.

Lige et billedet af det nye print indstalleret i min vinduesåbner KMX100.

CIMG4918.JPG

Jesper. hvordan er dit projekt gået.. Det lyder da helt vildt det du har lavet?
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 months later...

Jeg springer også lige med på denne tråd, i håb om at der er nogen der evt. kan fortælle mig hvordan/om jeg kan koble mine kommende 3 integra vinduer ind over en ihc wireless installation. Jeg har kun wireless produkter rundt omkring i huset og vil så smide en PS og en Controller i tavlen for at kunne programmere det. Ville jeg have mulighed for at at koble Velux vinduerne ind over IHCen?

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok