Hop til indhold
  • 0

Udskiftning af Transformer?


Sivasli_
 Share

Spørgsmål

Hej alle,

Jeg har et problem med lys i min stue og har endelig fået en elektriker ud. Desværre en der ikke havde styr på IHC som ikke løste mit problem.

Jeg har 8 halogen spots med en dimmer i min stue og der er intet liv i disse. Der er intet med pc/systemet da dette er tjekket ved at skifte indgang/udgang etc.

Vi skiftede min transformer da vi umiddelbart kom frem til at det nok var dette. Jeg fik købt en transformer hos Harald Nyborg, da det hurtigt skulle testes. Min elektriker samlede alle mine spots i en samlemuffe og derefter satte det hele på en kanal på selve transformere. Resultat stadig intet lys.

Jeg har nu bestilt en præcis magen til den gamle transformer for at være helt sikker på at det ikke er Harald Nyborg transformeren der skulle drille.

Han tjekkede at transformeren fik strøm, men den skubber ikke stræmmen videre derfra. Tavlen er også testet, min dimmer er testet og intet galt der.

Har i andre forslag? Hvad kunne det være? Kan vi/han have gjort noget galt?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Det lyder ikke som om den elektriker har styr på simpel fejlfinding.

Hvis trafo'en får spænding, evt prøv med en ledning tilsluttet i stedet for din IHC installation og stikprop direkte i en stikkontakt, og der kommer ikke er spænding på sekundærsiden af trafo'en kan der jo være en kortslutning i din spotinstallation.

Hvis det er lavvolt installation udført for flere år siden kan det være smeltet sammen over en spot.

Ud med alle lyskilder og mål om der er kortslutning, kan alle ledninger skilles ad ved trafoen kan man også måle der.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Det lyder ikke som om den elektriker har styr på simpel fejlfinding.

Hvis trafo'en får spænding, evt prøv med en ledning tilsluttet i stedet for din IHC installation og stikprop direkte i en stikkontakt, og der kommer ikke er spænding på sekundærsiden af trafo'en kan der jo være en kortslutning i din spotinstallation.

Hvis det er lavvolt installation udført for flere år siden kan det være smeltet sammen over en spot.

Ud med alle lyskilder og mål om der er kortslutning, kan alle ledninger skilles ad ved trafoen kan man også måle der.

Hej Bjarne

Tak for infoen.. Alle kabler til Spotsne virker til at være ok, altså dem der kommer til Trafoen.. Men jeg har ikke tjekket over enkelte spots.

Skal jeg evt. prøve at tilslutte spotsne enkeltvis til trafoen? eller hvordan tænker du?

Jeg har slet ikke styr på el-arbejde desværre. Jeg har blot tænkt mig at slukke alt strøm og udskifte trafoen når den nye lander imorgen..

Kan vi fx have brændt trafoen af ved at slutte det hele på en gang og i en enkelt kanal?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja du kan prøve at tilslutte en enkelt spot af gangen.

Hvis der er flere udgange er det bare for at lave en nemmere tilslutning mellem trafo og spots. Feks. via sikringer på de enkelte udgange.

Hvilken trafo er det? Elektronisk eller jernkerne?

Er det en elektronisk skal minimumsbelastningen være opfyldt, ellers blinker lampen nok eller vil ikke tænde hvis du prøver med en enkelt.

Har du ikke et multimeter så du kan måle om der kommer spænding på sekundærsiden? Prøv lige det trick med en ny forsyning fra stikprop, dimmerem kan være defekt eller en sikring i den sprunget.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Ja du kan prøve at tilslutte en enkelt spot af gangen.

Hvis der er flere udgange er det bare for at lave en nemmere tilslutning mellem trafo og spots. Feks. via sikringer på de enkelte udgange.

Hvilken trafo er det? Elektronisk eller jernkerne?

Er det en elektronisk skal minimumsbelastningen være opfyldt, ellers blinker lampen nok eller vil ikke tænde hvis du prøver med en enkelt.

Har du ikke et multimeter så du kan måle om der kommer spænding på sekundærsiden? Prøv lige det trick med en ny forsyning fra stikprop, dimmerem kan være defekt eller en sikring i den sprunget.

Forstod ikke helt den del med flere udganeg og nemmere tilslutning?

Det er en elektronisk og det er præcis den samme som jeg tidligere har haft på.. Minimumskravet er opfyldt :-)

HVad er stikprop? hehe, er sku ikke skarp lige her..

Dimmeren er ikke defekt - den er tjekket ved at udskifte og tjekke om der kommer strøm osv. Alt ok her :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Sivasli_ skrev:

Dimmeren er ikke defekt - den er tjekket ved at udskifte og tjekke om der kommer strøm osv. Alt ok her :-)


Jeg ville prøve det som Bjarne skriver..
1. Drop dimmeren i første omgang. Smid 230volt direkte på trafoen på primær siden (her kommer stikproppen ind), og se om der kommer lys.
2. Kommer der ikke lys, så er dimmeren udelukket som evt fejlkilde. Og trafoen er udelukkende som fejlkilde, i og med den er ny. Tilbage er pærerne og/eller tilslutningen til dem.
3. Start med at koble en eller to pære på trafoen samtidig, og fortsæt indtil problemet opstår (lyset slukker). Så har du indskrænket problemet til de(n) pære som fik lyset til at slukke. tænder lyset ikke på den første pære, så drop den og tag den næste. Tænder lyset heller ikke der, så drop den og tag den næste.. Sådan bliver du ved, indtil der kommer lys. Hvis der slet ikke kommer lys, så tilbage til trafoen, skift den, ud fra den betragtning, at selvom den er ny, så må den have en eller anden form for fejl. Tjek derefter igen med en pære ad gangen. 

Bemærk dog minimumbelastning for trafoen. Det er muligt du er nødt til at prøve med flere pærer på een gang. I så fald skal det komme an på kombinationer, om der er lys/ikke lys. 

Men først - Drop dimmeren!! Den kan virkelig lave ballade i en fejlsøgning, fx hvis den står til 1% men at du ikke kan se lyset faktisk er tænd ved den styrke.. Det er skidt at rive det hele fra hinanden, bare for at finde ud af, at det var dimmeren som var skruet helt ned. (Lært af bitter erfaring).    

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
32 minutter siden, Kandersen skrev:


Jeg ville prøve det som Bjarne skriver..
1. Drop dimmeren i første omgang. Smid 230volt direkte på trafoen på primær siden (her kommer stikproppen ind), og se om der kommer lys.
2. Kommer der ikke lys, så er dimmeren udelukket som evt fejlkilde. Og trafoen er udelukkende som fejlkilde, i og med den er ny. Tilbage er pærerne og/eller tilslutningen til dem.
3. Start med at koble en eller to pære på trafoen samtidig, og fortsæt indtil problemet opstår (lyset slukker). Så har du indskrænket problemet til de(n) pære som fik lyset til at slukke. tænder lyset ikke på den første pære, så drop den og tag den næste. Tænder lyset heller ikke der, så drop den og tag den næste.. Sådan bliver du ved, indtil der kommer lys. Hvis der slet ikke kommer lys, så tilbage til trafoen, skift den, ud fra den betragtning, at selvom den er ny, så må den have en eller anden form for fejl. Tjek derefter igen med en pære ad gangen. 

Bemærk dog minimumbelastning for trafoen. Det er muligt du er nødt til at prøve med flere pærer på een gang. I så fald skal det komme an på kombinationer, om der er lys/ikke lys. 

Men først - Drop dimmeren!! Den kan virkelig lave ballade i en fejlsøgning, fx hvis den står til 1% men at du ikke kan se lyset faktisk er tænd ved den styrke.. Det er skidt at rive det hele fra hinanden, bare for at finde ud af, at det var dimmeren som var skruet helt ned. (Lært af bitter erfaring).    

Tusind tak.. Men når i skriver drop dimmer - hvordan dropper jeg den ifm. dette? Er det via pc eller er det et andet sted?

Når jeg programmer kan jeg jo lave 2 ting.. Min udgang 008 er fx spotsne. Denne kan jeg smide Kip på eller jeg kan smide en On fuktion til. Oprindelig fra tidligere ejer har der stået fx følgende. OnU008, FolU044.. Jeg regner derfor med at min dimmer kører på det der hedder 044 eller jeg helt galt på den del?

da vi ikke bruger dæmpfunktionen så ofte har jeg tidligere bare smidt en kip på for at kunne tænde og slukke udenom dimmeren.

Jeg aner bare ikke hvordan jeg ellers dropper den fuldt ud på min tavle..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
24 minutter siden, Sivasli_ skrev:

Tusind tak.. Men når i skriver drop dimmer - hvordan dropper jeg den ifm. dette? Er det via pc eller er det et andet sted?

Nope. Det er langt mere lav-praktisk og primitivt :) Træk en almindelig forlængerledning fra en tilfældig stikkontakt til trafoen´s primær side.. Så er du helt sikker på at trafoen får 230volt helt som den skal, og den bliver ikke generet af noget. (Husk at sluk for strømmen/stikkontakten. Få en elektriker til at gøre det).
Det er efter min mening det rigtige sted at starte med at fejlsøge, ud fra det du har fortalt. Og også det som jeg forstå Bjarne foreslår.  
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
45 minutter siden, Kandersen skrev:

Nope. Det er langt mere lav-praktisk og primitivt :) Træk en almindelig forlængerledning fra en tilfældig stikkontakt til trafoen´s primær side.. Så er du helt sikker på at trafoen får 230volt helt som den skal, og den bliver ikke generet af noget. (Husk at sluk for strømmen/stikkontakten. Få en elektriker til at gøre det).
Det er efter min mening det rigtige sted at starte med at fejlsøge, ud fra det du har fortalt. Og også det som jeg forstå Bjarne foreslår.  
 

ok.. Jeg må prøve mig frem :-)

Håber fandme det lykkedes.. I første omgang afprøver jeg lige ny trafo imorgen når jeg har den i hånden. Hvis ikke det virker, så må jeg prøve enkeltvis at tjekke spots.. Jeg er ved at blive bims af det her..

Hvis jeg nu fx vil droppe dimmeren fuldstændigt, er det vel bare at trække nyt kabel fra output/udgang direkte til spots? eller hvad?

Det skal siges at min elektriker ikke kunne måle strøm fra mellemkablet på dimmeren.. Ved ikke hvad det har af betydning

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg tror ikke på af der er fejl på nu to trafoer. Ring til et el-firma, det er ikke gør det selv arbejde. 

Der tager majs 1 time og finde fejlen og 1-3 timer at udbedre den i værste fald hvis ledningerne er smeltet over en eller flere spots. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Sivasli_ skrev:

For at være helt ærligt, nej jeg har ikke tjekket alle pærer.. Men når transformeren får strøm men ikke sender strøm videre, tænker jeg ikke det er problemet.. Eller hvad?

På nogle trafoer kan du ikke måle spænding på afgangs siden medmindre der er belastning på. Et andet problem kan være at hvis en af dine spot er kortsluttet, så vil du heller ikke altid kunne måle spændning på afgangs siden på trafoen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som Bjarne skriver så er sandsynligheden for 2 defekte transformerer ikke stor, dermed er du tilbage ved din installation. Her virker du ret sikker på at tilgangen til transformeren er OK - dermed er der kun kabler på afgangssiden og pærerne tilbage. Hvis du har en kortslutning i enten et kabel ( evt. pga. mus ) eller i en pære, ja så risikerer du i værste fald også at ødelægge din nye transformer første gang du sætter strøm på, alternativt at springe en sikring i den.

Du bør derfor først sikre dig at du ikke har kortslutninger i din installation. Kortslutninger er = brandfare, og absolut ikke "gør det selv" arbejde.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Som Bjarne skriver så er sandsynligheden for 2 defekte transformerer ikke stor, dermed er du tilbage ved din installation. Her virker du ret sikker på at tilgangen til transformeren er OK - dermed er der kun kabler på afgangssiden og pærerne tilbage. Hvis du har en kortslutning i enten et kabel ( evt. pga. mus ) eller i en pære, ja så risikerer du i værste fald også at ødelægge din nye transformer første gang du sætter strøm på, alternativt at springe en sikring i den.

Du bør derfor først sikre dig at du ikke har kortslutninger i din installation. Kortslutninger er = brandfare, og absolut ikke "gør det selv" arbejde.

 

Enig og tak for de gode råd.. Jeg tvivler dog på en kortslutning, da det en periode op til at de ikke virkede længere, virkede periodisk.. Dvs vi havde lys i 3 timer, så gik det ud, dagen efter var der lys igen og gik ud.. Til sidst gik det helt ud. Derfor satser jeg på at det er transformeren. En IHC "ekspert" elektriker jeg har brugt tidligere var helt sikker på at jeg ikke bare kunne bruge hvilken som helst transformer, men det skulle være magen til den jeg pillede ud. Derfor satser jeg på at det virker.. Nu ved jeg ikke om det passer med at jeg ikke bare kan skifte ud med hvilken som helst transformer.. Han virkede bare ret sikker..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Sivasli_ skrev:

Enig og tak for de gode råd.. Jeg tvivler dog på en kortslutning, da det en periode op til at de ikke virkede længere, virkede periodisk.. Dvs vi havde lys i 3 timer, så gik det ud, dagen efter var der lys igen og gik ud.. Til sidst gik det helt ud. Derfor satser jeg på at det er transformeren. En IHC "ekspert" elektriker jeg har brugt tidligere var helt sikker på at jeg ikke bare kunne bruge hvilken som helst transformer, men det skulle være magen til den jeg pillede ud. Derfor satser jeg på at det virker.. Nu ved jeg ikke om det passer med at jeg ikke bare kan skifte ud med hvilken som helst transformer.. Han virkede bare ret sikker..

Hvis det er alm. halogen pære, så kan du bruge en hvilken somhelst trafo som levere den spænding som pærene skal bruge. Faktisk kan du bruge både AC og DC.

De perodiske udfald kan meget vel skyldes en begyndende kortslutning, og er en typisk årsag til en brand. Kortslutningen er ikke stor nok til at slå sikringerne, men den er kraftig nok til at antænde det brandbare materiale omkring kortslutningen.

Alt efter hvilke LED's du installer er det ikke sikkert du behøver skifte kablerne. Hvis du ikke ændre spændingen er der intet i vejen for at bare at skifte pærene.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars1 skrev:

Hvis det er alm. halogen pære, så kan du bruge en hvilken somhelst trafo som levere den spænding som pærene skal bruge. Faktisk kan du bruge både AC og DC.

De perodiske udfald kan meget vel skyldes en begyndende kortslutning, og er en typisk årsag til en brand. Kortslutningen er ikke stor nok til at slå sikringerne, men den er kraftig nok til at antænde det brandbare materiale omkring kortslutningen.

Alt efter hvilke LED's du installer er det ikke sikkert du behøver skifte kablerne. Hvis du ikke ændre spændingen er der intet i vejen for at bare at skifte pærene.

Jeg har fået det op og køre nu med den nye transformer.. Alle pærer var gået så de er nu skiftet..

Men skal jeg være urolig mht kortslutning? Bliver sku helt nervøs nu.

skal jeg have skiftet alle kabler til de enkelte spots?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Kandersen skrev:

Siden han sandsynligvis bruger 12volt halogen, så er der al mulig grund til at skifte kabel/installation, hvis det altså er forholdsvis nemt for ham. 

Der findes også 12V LED's. Faktisk findes der idag LED's til samtlige sokkel typer. Jeg mener enda jeg har set LED stift pære. Så ingen grund til at skifte kablerne hvis de ellers er i orden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Lars1 skrev:

Der findes også 12V LED's. Faktisk findes der idag LED's til samtlige sokkel typer. Jeg mener enda jeg har set LED stift pære. Så ingen grund til at skifte kablerne hvis de ellers er i orden.

Jeg prøver lige igen. Med 12volt er der al mulig grund til at skifte kabel/installation, hvis det altså er forholdsvis nemt.. :)

Jeg taler af bitter erfaring.. Jeg har været et hav af 12v LED (spot, stift osv osv) igennem. Det er bare ikke en god kombination, da det kræver en driver egnet til kilden. Og kilden kan være forskellig.. Eller rettere man køber en kilde den ene gang og næste gang en anden, så kan man få bøvl med driveren. 
Endnu værre bliver det, hvis der er dæmper på (hvilket der også er i dette tilfælde). Så er han ude i noget rigtig møg for at finde driver og kilder, der virker godt/ordentligt samme med hans dæmper. Sidst men ikke mindst, de 12 LED koster oftest også en del mere end tilsvarende 230volt. 

Vi sidder i et hus der er nærmest er broderet med 12volt downlight over alt. Indendørs er det noget så idiotisk som kvadratisk 109x109mm Perla downlight. Vi har "kun" 33 stk af dem :wacko:
Kablerne går fra hver downlight til en trafo på loftet. Og der har den "geniale" elektriker valgt at hæfte kablerne fast i spær, brædder og alskens andet, UNDER isoleringen. Så der er kun een vej, isoleringen skal op hele vejen og samtlige kabler skal skiftes, hvis vi skal skifte til 230volt. Perla downlight  findes nemlig i samme mål i en 230v version og GU10 fatning. Så det er ikke den del der er problemet. Det er kablerne, som skal skiftes. 

Jeg har som sagt prøvet indtil flere forskellige 12volt MR16 spot LED kilder, og det er bare ikke en god oplevelse. De bedste jeg indtil nu har prøvet, det er 4.6watt fra LedOn. Jeg skal dog have prøvet de nye fra ExpertColor Philips, da de nærmest lover at virker med alle trafoer og egnet LED dæmpere. De koster så også lige en mindre krig og er 6watt. Det er totalt overkill til vores behov praktisk talt i samtlige downlights.. Virker de heller ikke tilfredsstillende, ja så er der nok kun den tunge vej tilbage.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis man ikke har bedre ting at bruge sin tid på, så kan man selvfølgelig godt gå i gang med at udskifte installationen. Men der findes udemærkede LED's til 12V, også selvom om man gerne vil kunne dæmpe dem.

Ofte kan du skifte downlights uden at skifte kablerne hvis du ikke kan lide de downlights som er installeret. Smag og behag er forskellig.

Det er faktisk et lov krav at kabler er fastgjort, så du ikke kan trække dem ud af lamper, dåser etc. Det er kun hvis kablerne ligger i rør at de ikke skal fastgøres, men det skal røret så. Dette gælder også ved lav volt installationer. Så elektrikeren har faktisk bare overholdt lovgivningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for alles input..

Jeg vil bare lige sige følgende. Jeg har ca 48-50 spots i hele huset. fedt men dyrt, når alt er halogen. Det har længe været i mine tanker at få udskiftet alt, så nu er første skridt taget og stuen hvor problemet var er skiftet. Jeg fatter bare ikke hvordan jeg fik lys i 8 spots á 5w, da transformeren hedder 50w-205w. Jeg kunne få lys i en enkelt pærer uden problemer. Bauhaus manden sagde det ikke kunne lade sig gøre. :-)

De pærer jeg købte i går, Osram dæmpbare virker ganske fint, og dæmp funktionen vriker også rigtig fint. Jeg har 2 pærer som har løs forbindelse, disse skal jeg have fået tyr på også virker det hele.

Nu er jeg ikke ekspert og ved ikke helt hvad downlight betyder, så kan ikke helt svare her :-)

Igen tusind tak for alles input - mit tilfælde blev løst af udskiftning af trafo, samt samtlige pærer.. Som nu er LED

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok