Hop til indhold
  • 1

Størrelse på projektfil


Bjarne Sørensen
 Share

Spørgsmål

Arg, min 6.2 controller er blevet svær at uploade projektfiler til.

Hvis serviceview kører er det ikke muligt at connecte. Ind imellem er jeg heldig at Visual kan connecte, up-og download knapperne kommer til syne, men når man så uploader er det sjældent at den når at køre det færdigt inden den fejler.

Jeg har pt ikke IHC-captain og IHC-bridge til at køre.

Det samme oplevede jeg da jeg havde en 6.1 controller, der skete det hver gang, nu er det bare kommet snigende igen lige så langsomt. Jeg er i gang med en udvidelse af min installation, og jo mere jeg propper på jo værre bliver det.

Jeg har 11 tempsensorer (Zigza), 6 el-målere (1000 p/KWH), 1 gasmåler (1p/0,1M3) 1 vandmåler (1p/10L).
Der kører 8 stk el-måler blokke, de hiver vel også en den ressourcer?

Spørgsmål?

  1. Andre der oplever samme bøvl?
  2. Jeg tror at det vil give noget at slanke antallet af FB'er, er det korrekt?
  3. Er det mine målere der bombarderer controlleren konstant så det også stresser den? For så må jeg smide en afbryder eller en 24V udgang på det inputmodul.
Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har oplevet det samme som dig, men efter jeg opdagede at det hjalp at stoppe IHC Captain etc. gjorde jeg ikke mere ud af at undersøge problemet nærmer.

Jeg ved ikke om det hjælper at slanke antallet af FB's, men jeg opdagede på et tidspunkt at hvis du har lavet en FB, hvor du sætter en udgang til den samme værdi f.eks. 4 gange, så vil det tricker 4 event's hvilket ikke rigtigt giver mening i min verden. Men jeg har ændret mine FB's til at sætte et internt flag, og til sidst i FB'en sammenligner jeg det flag med udgangen, og hvis de er forskellige ændre jeg udgangen.

Jeg tror dine temp. sensor er hårde ved din controller end dine måler er. Hvis du bruger 24KWH pr. døgn (hvilket er højt) er det 1000 pulser på 1 time eller ca. 1 puls hvert 4 sek. Til sammenligning sender dine temp. sensor 8 pulser eller mere hvergang de opdater temperaturen, og det gør Zigza temp. sensorne ganske ofte.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har oplevet noget der liner med min gamle 6.2ér, det hjalp normalt at lægge et tomt projekt og op først, tror også jeg nogle gange har haft genstartet kontrolleren. 

Jeg tænker ikke at det betyder noget at dine bimåler og temperatursensorer "bombarderer" kontrolleren med signaler, mon ikke al kommunikation med ind/output moduler bliver stoppet ved upload.

Om det hjælper at "slanke" programmet er svært at sige, alle mine projekter har fyldt over 10M, hvilket kontrolleren har slugt uden problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg har oplevet det samme som dig, men efter jeg opdagede at det hjalp at stoppe IHC Captain etc. gjorde jeg ikke mere ud af at undersøge problemet nærmer.

Jeg ved ikke om det hjælper at slanke antallet af FB's, men jeg opdagede på et tidspunkt at hvis du har lavet en FB, hvor du sætter en udgang til den samme værdi f.eks. 4 gange, så vil det tricker 4 event's hvilket ikke rigtigt giver mening i min verden. Men jeg har ændret mine FB's til at sætte et internt flag, og til sidst i FB'en sammenligner jeg det flag med udgangen, og hvis de er forskellige ændre jeg udgangen.

Jeg tror dine temp. sensor er hårde ved din controller end dine måler er. Hvis du bruger 24KWH pr. døgn (hvilket er højt) er det 1000 pulser på 1 time eller ca. 1 puls hvert 4 sek. Til sammenligning sender dine temp. sensor 8 pulser eller mere hvergang de opdater temperaturen, og det gør Zigza temp. sensorne ganske ofte.

Tak for svar Lars.

Jeg er bare tilbage som for et par år siden hvor det er umuligt at styre kommunikationen og controlleren, det irriterer mig vildt meget.Men det kom efter i går da jeg satte vandmåleren til.

Men det er ligesom efter jeg fyldte bryggers og kontor på samt de sidste målere på at den er gået grassat.

Og nu her har den lige slettet alle mine målerværdier, dog er de kun to dage gammel, men alligevel. Selvom jeg startede med det gammelkendte trick med at downloade projektfilen, rette i den og uploade den igen.

Så jeg må ud med lommelygte i målerbrønden i haven og aflæse den igen.
Og det er første gang at denne controller laver dette nr.

Når ja, min projektil fylder 7.374KB.

Jeg vil lige prøve at køre et par versioner tilbage af min projektfil og se om det løser det. Evt. uploade et tomt projekt først.

Hvilke data er det du sætter hvor du som eksempel nævner 4 gange?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hvilke data er det du sætter hvor du som eksempel nævner 4 gange?

Jeg har ikke FB'en længere, og kan ikke huske hvorfor jeg valgte at sætte udgangen flere gange i FB'en. Jeg kan bare huske at det overraskede mig noget at et gennemløb af en FB resulterede i 4 gennemløb af den tilhørende FB. Hvis den så kalder videre på samme måde, bliver det pludseligt til mange gennemløb af FB's = load på controlleren

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg har oplevet noget der liner med min gamle 6.2ér, det hjalp normalt at lægge et tomt projekt og op først, tror også jeg nogle gange har haft genstartet kontrolleren. 

Jeg tænker ikke at det betyder noget at dine bimåler og temperatursensorer "bombarderer" kontrolleren med signaler, mon ikke al kommunikation med ind/output moduler bliver stoppet ved upload.

Om det hjælper at "slanke" programmet er svært at sige, alle mine projekter har fyldt over 10M, hvilket kontrolleren har slugt uden problemer.

Tak for svar Henning.

Jeg prøver lige med et tomt projekt først, glemmer den link til mine wireless enheder?

Og tricket med genstart må jeg lige huske at bruge hver gang.

Controlleren havde ellers også kørt 24 dage uden genstart nu, kun genstartet fordi der var noget bøvl med at jeg ikke kunne få kontakt, men controlleren svarer på ping. Er det også fordi den er svært optaget? For det plejer jeg heller ikke at opleve.

Men betryggende de sidste 2 afsnit du beskriver :)

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Controlleren havde ellers også kørt 24 dage uden genstart nu, kun genstartet fordi der var noget bøvl med at jeg ikke kunne få kontakt, men controlleren svarer på ping. Er det også fordi den er svært optaget? For det plejer jeg heller ikke at opleve.

Modsat mange router, prioriter LK IHC controlleren faktisk ping højt, hvilket desværre gør den til et godt mål for et ping flod attack.

Typisk når du ikke kan få kontakt til controlleren, er det fordi den er optaget af andre ting. Af en eller andet grund synes visual at have lavest prioritet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Lars1 skrev:

Typisk når du ikke kan få kontakt til controlleren, er det fordi den er optaget af andre ting. Af en eller andet grund synes visual at have lavest prioritet.

Ahh, okay, det var også cirka der mine problemer opstod, så det giver god mening hvad du beskriver.

Jeg er ved at uploade et ældre projekt nu (4 måneder gammelt og kun 6,5MB), så ser jeg om det hjælper på noget, ellers ryger der et tomt projekt i når ungerne er gået i seng, tv og alt slukker jo :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg oplever slet ikke problemet ligesom jer andre. Mit projekt er dog heller ikke mere end lige godt 4MB. Til gengæld er der ingen tvivl om at: 
1. Temperatur produkterne, de tager hårdt "fat" i controlleren. 
2. Den nyeste firmware 2.8.4 har IKKE gjort det bedre, specielt når man skal connecte til controlleren fra Visual. 

Hvad angår det sidste, så oplever jeg "blot" at Visual er længere tid om at connecte til controlleren.  Jeg har IHC Captain og OpenHab forbundet 24/7. Så der er sikker kamp om pladser på controlleren.

Til gengæld tager det en krig at uploade et projekt. Gerne 3-4 minutter. Og der er ingen forskel fra min gamle HW 6.1 og til den nyere HW 6.2. Jeg plejer som regel at lave en kop te eller kaffe, mens den hygger sig med upload :)

Ang hvor meget temperatursensorerne "melder ind", så er det meget meget forskelligt, da det af gode grunde er alt afhængig af, hvor meget temperaturen ændre sig. 
Her er vedhæftet en 10 minutters log, lavet for få minutter siden, med 12 stk Zizag temperatur sensorer og en enkelt zwave (log fra OpenHab). 
Som jeg forstår forskellen på Zizag og LK´s temperatur sensorer, så har LK´s sandsynligvis en slags interval , hvor den venter en given antal tid, medmindre temperaturen ændring sig endnu mere inde for den tid. Zizag lader til at bare sende melding som føleren ændre sig.
Controlleren virker ikke specielt mere belastet af meldinger fra Zizag kontra LK. Derimod tror jeg, at det er Fbérne som er den store synder i selve controlleren. 

10 min temperatur log.txt

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
48 minutter siden, Kandersen skrev:

Til gengæld tager det en krig at uploade et projekt. Gerne 3-4 minutter. Og der er ingen forskel fra min gamle HW 6.1 og til den nyere HW 6.2. Jeg plejer som regel at lave en kop te eller kaffe, mens den hygger sig med upload :)

Her tager det vel 5-7 minutter, med der var en klar hastighedsforbedring fra HW 6-1 til HW 6.2. Også App'en har hurtigere ved at connecte.

 

Ang hvor meget temperatursensorerne "melder ind", så er det meget meget forskelligt, da det af gode grunde er alt afhængig af, hvor meget temperaturen ændre sig. 
Her er vedhæftet en 10 minutters log, lavet for få minutter siden, med 12 stk Zizag temperatur sensorer og en enkelt zwave (log fra OpenHab). 
Som jeg forstår forskellen på Zizag og LK´s temperatur sensorer, så har LK´s sandsynligvis en slags interval , hvor den venter en given antal tid, medmindre temperaturen ændring sig endnu mere inde for den tid. Zizag lader til at bare sende melding som føleren ændre sig.
Controlleren virker ikke specielt mere belastet af meldinger fra Zizag kontra LK. Derimod tror jeg, at det er Fbérne som er den store synder i selve controlleren. 

10 min temperatur log.txt

Det var interessant at se den log, tak for det.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu er problemet løst med ustabil upload til controlleren.

Jeg sad med min gamle IHC-pc i stuen, er ved at bygge om på mit WIFI, og signalet var ikke specielt godt til den (Min Macbook har fuldt signal).

Men efter jeg flyttede pc'en ned i kælderen ved siden af controlleren og tilsluttede med USB-kabel fungerer det 100%. Jeg har prøvet at stresse den ved at have serviceview og administrator kørende samtidig med upload af program, ingen problemer.

Så fejlen må skyldes dårligt Wifi, det passer også meget godt med at det har været det samme problem igennem længere tid da jeg havde min TimeCapsule Router stående i et skab i modsatte ende af stueetagen, så den rækker dårligt til kælderen.

Internet Explorer osv virker ellers fint nok, men Visual er lidt krakilsk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Bjarne Sørensen skrev:

Her tager det vel 5-7 minutter, med der var en klar hastighedsforbedring fra HW 6-1 til HW 6.2. Også App'en har hurtigere ved at connecte.

Appsene er hurtigere, (jeg bruger både IHCtablet og IHCremote på Æble tingester).
Men der er absolut ingen forskel på upload af projekter i Visual, fra jeg brugte den gamle HW 6.1 til nuværende HW 6.2. Dog kan det skyldes, at HW 6.1 kørte med firmware .199 og HW 6.2 kører med 2.8.4. Jeg har ikke gidet rode så meget med det, da jeg sandsynligvis ikke kan få det som jeg gerne vil have det, inden for max 10 sekunder :D

3 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Det var interessant at se den log, tak for det.

Yep. Men den skal tages med et lille gran salt. Der er nemlig ingen garanti for, at OpenHab modtager alle meldinger. Jeg kan af gode grunde ikke se, om der går en melding eller to tabt. Og samtidig skal du huske, at det afhænger jo meget af, hvor meget temperaturen ændre sig. Hvis jeg åbner et vindue i køkken/allrum, så vil OpenHab blive tæppebombet med langt flere meldinger med det samme. Det er ren logik :) Men controlleren virker ikke som om at den har svært ved at håndtere det. Jeg har brugt efterhånden rigtig mange timer på at holde øje med det, fordi jeg var blevet advardet om, at zizag sensorerne kunne være hårde ved controlleren. Men 12 sensorer hvoraf 2 er inkl fugt sensor, det synes jeg ikke er slemt. 

Ang dit oprindelige problem, så tror jeg du skal følge Henning´s råd. Da jeg røg ind i nogle problemer med controlleren med lange svartider, når vi trykkede på et tryk. Så var det et helt andet liv der kom i controlleren, efter at have uploadet et tomt projekt til controlleren, inden jeg uploadede det rigtige projekt. Det var specielt i forbindelse med temperatur sensorerne at jeg oplevede dette, hvis jeg havde ændret eller rykket rundt på nogle sensorer, og bare uploadede et nyt projekt til controlleren. Det kan controlleren åbenbart ikke li.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Ang hvor meget temperatursensorerne "melder ind", så er det meget meget forskelligt, da det af gode grunde er alt afhængig af, hvor meget temperaturen ændre sig. 
Her er vedhæftet en 10 minutters log, lavet for få minutter siden, med 12 stk Zizag temperatur sensorer og en enkelt zwave (log fra OpenHab).

Såvidt jeg kan se viser din log hvornår der er temp. ændringer. Det er ikke det samme som hvornår temp. sensorne sender data til controlleren. Dette kan du kun se hvis du måler på data linien fra dine temp. sensor.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
56 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg sad med min gamle IHC-pc i stuen, er ved at bygge om på mit WIFI, og signalet var ikke specielt godt til den (Min Macbook har fuldt signal).

Men efter jeg flyttede pc'en ned i kælderen ved siden af controlleren og tilsluttede med USB-kabel fungerer det 100%. Jeg har prøvet at stresse den ved at have serviceview og administrator kørende samtidig med upload af program, ingen problemer.

Det behøver ikke være dårligt WIFI signal. Controlleren svare bedre på USB end over nettet, ligegyldigt om du køre kablet eller WIFI. Jeg overvejer kraftigt at anskaffe en USB anyware boks, hvor jeg kan koble IHC controlleren til og dermed nå IHC controlleren via USB porten fra PC'en på mit kontor. Er dog ikke lige faldet over en som kan købes for alm. menneske penge endnu.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Lars1 skrev:

Såvidt jeg kan se viser din log hvornår der er temp. ændringer. Det er ikke det samme som hvornår temp. sensorne sender data til controlleren. Dette kan du kun se hvis du måler på data linien fra dine temp. sensor.

Hmm, ja selvfølgelig. Det er logisk, kan jeg godt se nu. Ellers ville controlleren aldrig opdage, hvis sensoren blev defekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok