Hop til indhold
  • 0

Visual 3 controller netværk og certifikater


spiff
 Share

Spørgsmål

Halløj.

Er der nogen af jer, der har fået fingre i den nye IHC controller, som kan sige noget om netværk og specielt SSL certifikater på denne?

For at bruge nyeste Java med visual 2 controlleren skal man jo ind og ændre konfigurationen så MD5 signering er OK. Er det også nødvendigt med visual 3 controlleren, eller har de fået opgraderet til en bedre hash-algoritme? Jeg synes at huske at forklaringen var et der ikke var nok processorkraft i visual 2 controlleren til andet end MD5?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
På 9/13/2017 at 13:18 , spiff skrev:

Halløj.

Er der nogen af jer, der har fået fingre i den nye IHC controller, som kan sige noget om netværk og specielt SSL certifikater på denne?

For at bruge nyeste Java med visual 2 controlleren skal man jo ind og ændre konfigurationen så MD5 signering er OK. Er det også nødvendigt med visual 3 controlleren, eller har de fået opgraderet til en bedre hash-algoritme? Jeg synes at huske at forklaringen var et der ikke var nok processorkraft i visual 2 controlleren til andet end MD5?

Hvem har sagt det med krypteringen - det vil jeg gerne høre mere om :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Hvorfor den ikke kan klare det? Har den simpelthen ikke nok CPU kraft til at håndtere krypteringen? Altså snakker vi om den peaker ud eller kan blive sløv?

Jeg tror ikke der er nogen som ved det 100% sikker, men da LK droppede supporten af HW 6.1 controlleren var det med den begrundelse at den havde for lidt processor kraft og RAM til at kunne klare de nye krypterings metoder. Det lyder meget plausibelt i mine øre da HW 6.2 har mere ram og en kraftigere processor i forhold til HW 6.1, men det er også den eneste forskel på de 2 såvidt jeg ved.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg tror ikke der er nogen som ved det 100% sikker, men da LK droppede supporten af HW 6.1 controlleren var det med den begrundelse at den havde for lidt processor kraft og RAM til at kunne klare de nye krypterings metoder. Det lyder meget plausibelt i mine øre da HW 6.2 har mere ram og en kraftigere processor i forhold til HW 6.1, men det er også den eneste forskel på de 2 såvidt jeg ved.

Der er også en viewer i HW 6.2, måske det er den del der krævede det mer-cpu og RAM.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Kandersen skrev:

Der er også en viewer i HW 6.2, måske det er den del der krævede det mer-cpu og RAM.

HW 6.1 og HW 6.2 har præcis den samme viewer funktionalitet. Den Visual 2 controller, som ikke har viewer er end tidligere version, som jeg ikke kender HW nr'et på. Den forsvandt kort efter HW 6.1 kom på marked.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 minutter siden, Kandersen skrev:

Hmm, så det du siger at, at HW 6.1 (uden viewer), den slet ikke er oplistet i LK´s liste over controlleren. Og der er i virkeligheden kommet 3 controllere efter den?. Altså:

Visual 2 controllere:
HW 6.1 (uden viewer)
Hw 6.1 (med viewer)
Hw 6.2 (med viewer)
HW 7 (den nye).

Nej. Jeg skriver netop at den Visual 2 controller, som ikke har viewer er FØR HW 6.1, men at jeg ikke kender HW nr'et på den, og at HW6.1 og HW6.2 har SAMME viewer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Spøjst. Jeg var overbevist om at Visual 2 controlleren uden viewer, ikke var en HW 6.1 controller. Min controller er en HW 6.1 med viewer og den er fra 2 nov. 2007. RF version er 1.01a (en af dem som ikke kan opgraderes), men bortset fra det er eneste forskel at på mit admin view, har jeg også notifikationsbesker og e-mail kontrol enablet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 minutter siden, Lars1 skrev:

Spøjst. Jeg var overbevist om at Visual 2 controlleren uden viewer, ikke var en HW 6.1 controller. Min controller er en HW 6.1 med viewer og den er fra 2 nov. 2007. RF version er 1.01a (en af dem som ikke kan opgraderes), men bortset fra det er eneste forskel at på mit admin view, har jeg også notifikationsbesker og e-mail kontrol enablet.

Hvilke firmware bruger du så?
Det er jo egentlig ret underligt, at vi begge har en HW 6.1 controller. Din er med Viewer og tilsyneladende også notifikation/email kontrol. Min er uden.
Vi burde heller ikke umiddelbart bruge samme firmware.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

2.7.220 da jeg har temp/lux sensor og temp/fugt senore koblet på den.

Min er en af de første med Viewer, og hvis du ser en HW 6.2 ved siden af min HW 6.1 vil du ikke kunne se forskel, ud over produkt nr'et. Hverken fysisk, på admin view, serviceview etc.

Notifikation/e-mail kontrol var nogle af de funktioner, som kom sammen med vieweren.

Indtil LK droppede supporten af HW 6.1 var det samme firmware til alle Visual 2 controller ligegyldigt om de havde viewer eller ej.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay.

Dybt underligt, når der af gode grunde må være forskel i Hardwaren, at de så kalder hardwaren for det samme. Og i øvrig samme firmware.
Måske jeg skulle prøve 220 bare for at se hvad der sker. Rygterne om ustabilitet har dog holdt mig tilbage, da jeg synes .199 køre helt fint. Den er bare blevet ekstrem langsom, når jeg skal hente/sende vis programmerne, efter jeg fik varmestyringen på. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er ingen grund til at du prøver 2.7.220. Den vil ikke give dig viewer funktionalitet.

Til din controller kunne du tilkøbe en viewer såvidt jeg husker. Med min controller blev den bare bygget ind i samme kasse. Såvidt jeg husker gik den samtidig fra at fylde 2 M36 units til at fylde 3 M36 units.

Edit. jvf. LK support siden findes HW 6.1 faktisk både i en udgave med og uden viewer, og det er samme firmware som bruges i dem begge.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Der er ingen grund til at du prøver 2.7.220. Den vil ikke give dig viewer funktionalitet.

Nej forventede heller ikke at få Viewer funktion med. Det var mere for at se om den måske blev lidt hurtigere, og så fordi jeg har temp/fugt sensorer. Det virker med .199 men der får man bare fugt i grader.

Det er stadigvæk underligt, at man bygger to "hardware dimser" sammen, og holder samme hardware udgave som tilsvarende uden den ekstra dims. Om underligt at det er samme firmware, når der er forskel i hardware. Ikke at det ikke er muligt, men det er ikke en traditionel måde at firmware styre det på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige til info man kan ikke benytte den løse Viewer til Visual 2 HW. 6.1 Den var beregnet til den gamle Visual 1.

Der er heller ikke umiddelbart nogen fysisk forskel på HW. 6.1 med eller uden viewer. Det er ren software, om der er åben for Internet eller ej.  Jeg fik i sin tid bestilt den "forkerte" uden viewer, men fik den så byttet. I mellemtiden har MikkelS og andre så fundet ud af at man faktisk godt kan kommunikere med HW 6.1 uden viewer fra Internettet. Ja selv LK har jo "åbnet" op så man kan benytte apps på den. 

Den eneste grund til de havde 2 versioner var vistnok at det så var muligt at lave lidt prisdiferentiering da der jo var en del for 10-15 år siden der ikke lige kunne se ideen med at skulle styre sit lys via internet, og gerne ville spare lidt kr. Det fik de så lov til ved at købe en "begrænset" controller. Med den rette viden skulle den kunne "flashes" så den blev til en med viewer. Tror det var MikkelS der var ude for det ifbm med en RMA sag hos LK. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige til info man kan ikke benytte den løse Viewer til Visual 2 HW. 6.1 Den var beregnet til den gamle Visual 1.

Der er heller ikke umiddelbart nogen fysisk forskel på HW. 6.1 med eller uden viewer. Det er ren software, om der er åben for Internet eller ej.  Jeg fik i sin tid bestilt den "forkerte" uden viewer, men fik den så byttet. I mellemtiden har MikkelS og andre så fundet ud af at man faktisk godt kan kommunikere med HW 6.1 uden viewer fra Internettet. Ja selv LK har jo "åbnet" op så man kan benytte apps på den. 

Den eneste grund til de havde 2 versioner var vistnok at det så var muligt at lave lidt prisdiferentiering da der jo var en del for 10-15 år siden der ikke lige kunne se ideen med at skulle styre sit lys via internet, og gerne ville spare lidt kr. Det fik de så lov til ved at købe en "begrænset" controller. Med den rette viden skulle den kunne "flashes" så den blev til en med viewer. Tror det var MikkelS der var ude for det ifbm med en RMA sag hos LK. 

 

Edit: Har faktisk tidligere postet en oversigt over de forskellige controllere her:

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Med den rette viden skulle den kunne "flashes" så den blev til en med viewer.

Nu er det ikke fordi jeg er specielt interesseret i viewer, da viewer som sådan ikke er noget jeg gider at bruge. 

Men
Ovenstående er lidt i den retning jeg også forstod det. Og jeg fatter dælme ikke hvorfor der skal være den forskel.
Hvis controllerne hardwaremæssig er 100% identiske, så er det jo et bevidst valg af LK at lukke for noget i den ene, men ikke i den anden. Så ser jeg det (endnu engang) pga af økonomi, at man lige skal hive lidt mere ud af markedet.. Det er jo smart nok, at "opfinde" præcis den samme dims een gang til, og så bare "aktivere" noget i den. Folk som havde købt modellen uden viewer, og gerne ville have med, de betaler lige dobbelt op for det samme produkt.. Genialt! :wacko: 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Nej forventede heller ikke at få Viewer funktion med. Det var mere for at se om den måske blev lidt hurtigere, og så fordi jeg har temp/fugt sensorer. Det virker med .199 men der får man bare fugt i grader.

Problemet med den ringe hastighed skyldes den måde som temp. sensorne kommuniker med IHC controlleren. Hvis du bruger Zigza temp. sensor kommuniker de 10 gange så ofte som LK temp. sensor. HW 6.1 controllerens ringe processor kraft gør at den så har svært ved at få tid til anden end at reager på interrupts fra temp. sensorne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Nu er det ikke fordi jeg er specielt interesseret i viewer, da viewer som sådan ikke er noget jeg gider at bruge. 

Men
Ovenstående er lidt i den retning jeg også forstod det. Og jeg fatter dælme ikke hvorfor der skal være den forskel.
Hvis controllerne hardwaremæssig er 100% identiske, så er det jo et bevidst valg af LK at lukke for noget i den ene, men ikke i den anden. Så ser jeg det (endnu engang) pga af økonomi, at man lige skal hive lidt mere ud af markedet.. Det er jo smart nok, at "opfinde" præcis den samme dims een gang til, og så bare "aktivere" noget i den. Folk som havde købt modellen uden viewer, og gerne ville have med, de betaler lige dobbelt op for det samme produkt.. Genialt! :wacko: 

Det er nu en meget normal måde at styre hvad du får med licens koder etc. Det skyldes primært at den udgift der er til at producer flere forskellige modeller er større end den udgift der er ved at producer dem med noget funktionalitet, som ikke bliver tilgængelig for alle.

Det kendes bl.a. fra professionelle firewalls hvor du har begrænsinger i antallet af samtidig VPN bruger, throughput etc. alt efter hvilken licens du har købt. Der kan også være begrænsninger i hvilken funktionalitet du får med.

På biler kendes det også. Jeg har f.eks. for ca. 1 år siden købt en demo model af en Audi, og ville så gerne have indklaplige side spejle og fart pilot med. Det ville de have på den anden side af 15.000 for, men alt der skulle gøres var at skifte lidt indmad i rattet, en ny styreknap til side spejlene, og så opdater bil computeren med nogle flere aktiverings kode. Resten var bygget ind fra starten.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Lars1 skrev:

Det er nu en meget normal måde at styre hvad du får med licens koder etc. Det skyldes primært at den udgift der er til at producer flere forskellige modeller er større end den udgift der er ved at producer dem med noget funktionalitet, som ikke bliver tilgængelig for alle.

Det kendes bl.a. fra professionelle firewalls hvor du har begrænsinger i antallet af samtidig VPN bruger, throughput etc. alt efter hvilken licens du har købt. Der kan også være begrænsninger i hvilken funktionalitet du får med.

På biler kendes det også. Jeg har f.eks. for ca. 1 år siden købt en demo model af en Audi, og ville så gerne have indklaplige side spejle og fart pilot med. Det ville de have på den anden side af 15.000 for, men alt der skulle gøres var at skifte lidt indmad i rattet, en ny styreknap til side spejlene, og så opdater bil computeren med nogle flere aktiverings kode. Resten var bygget ind fra starten.

 

Det ville give mening, hvis man så kunne vælge at betale for det.. Ellers kan jeg ikke se fidusen i det. Det kan jo ikke være en option til controlleren, når det ikke er en mulighed, andet end at købe en ny controller. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok