Hop til indhold
  • 0

Hvordan "parer" jeg en IR fjernbetjening med mit system?


Tkhansen
 Share

Spørgsmål

I mit hus har der tidligere været installeret et B&O system med en IR fjernbetjening. B&O'en væk og jeg har derfor købt en https://www.billigvvs.dk/El-artikler-LK-IHC-IHC-Control-Lysdaempere--LK-IHC-Control-IR-fjernbetjening-8-kanaler-410360.html Men hvordan parer jeg den med systemet? Det er fint beskrevet ift. wireless komponenter..

Jeg kan fint se de eksisterende funktioner specificeret i visual også, jf. billedetUnavngivet.png

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Når du skriver parre wireless, så gætter jeg på du mener parring af din controller og wireless enheden. Det gør man ikke med IR. Såvidt jeg husker er der forskellige IR modtager til B&O og LK IR fjernbetjening, så problemmet er nok at din B&O IR modtager køre med andre lys frekvenser/puls sekvenser end din LK IR fjernbetjening. Hvis du har en IHC controller med wireless, kunne du have købt en wireless fjernbetjening i steddet. Den fås også med 8 knapper, og modsat din IR fjernbetjening vil den virke i hele huset, og ikke kun de rum hvor du har en IR modtager.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En IR fjernbetjening skal i princippet ikke konfigureres eller på anden måden linkes til IHC kontrolleren. Den udsender en fast defineret IR frekvens som modtages og tolkes af modtageren.

Modtageren derimod skal konfigureres i Visual som ethvert andet produkt.

Om din fjernbetjening passer, kommer derfor 100% an på hvilken IR MODTAGER der er monteret i rummet eller rundt om i boligen.

Den modtager du viser på billedet er til en LK med 16 indgange.

Hvis de ikke passer samme, må anbefalingen være at bytte til en wireless, som Lars1 også skriver

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
41 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

En IR fjernbetjening skal i princippet ikke konfigureres eller på anden måden linkes til IHC kontrolleren. Den udsender en fast defineret IR frekvens som modtages og tolkes af modtageren.

 

Modtageren derimod skal konfigureres i Visual som ethvert andet produkt.

 

Om din fjernbetjening passer, kommer derfor 100% an på hvilken IR MODTAGER der er monteret i rummet eller rundt om i boligen.

 

Den modtager du viser på billedet er til en LK med 16 indgange.

 

Hvis de ikke passer samme, må anbefalingen være at bytte til en wireless, som Lars1 også skriver

 

Jeg har ikke lige adgang til Visual, men er du sikker på at IR modtageren på billedet ikke er til en B&O fjernbetjening. Jeg mindes ikke at have set en LK IR modtager med mere end 8 indgange.

Men derudover er IR produktet i IHC programmet ret ligegyldigt for funktionaliteten. Det er jo bare 8 eller 16 indgange. Det er den fysiske IR modtager som tæller da det er denne som skal kunne tolke hvad den får fra IR fjernbetjeningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg har ikke lige adgang til Visual, men er du sikker på at IR modtageren på billedet ikke er til en B&O fjernbetjening. Jeg mindes ikke at have set en LK IR modtager med mere end 8 indgange.

 

IR.jpg

Du kan sagtens se forskel hvis du indsætter dem i et projekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En IR-modtager, LK eller B&O modellen monteres direkte på en inputadresse på controlleren og optager derfor 16 pladser. Og de knapper/kanaler/inputs forbindes til funktionsblokkene i højre side. Men korrekt hvad Lars og Henning skriver, det er bare sætte batterier i den så kører det.

Jeg blev et øjeblik i tvivl om det er en visual 1 eller 2 du har, men softwaren ligner en visual 2 (med wireless).

Du kan lige tage afdækningen af IR-modtageren og se hvilken model det er på nummeret (Google det).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne, det er en modtager af typen nedenfor jeg har. Jeg kan dog ikke se et nummer når jeg tager skjoldet af? Tænker du at senderen jeg beskriver ikke fungerer med det her system? Jeg har ikke noget wireless i huset. I hvert fald ikke hvad jeg har opdaget når jeg har pillet skjoldet af kontakterne rundt omkring. 

https://www.billigvvs.dk/El-artikler-LK-IHC-IHC-Control-Sensorer--LK-IHC-Control-IR-modtager-for-B-O-fjernbetjening-OPUS-66-1-modul-Hvid-lysegraa-1636567.html?gclid=CjwKEAiAr4vBBRCG36e415-_l1wSJAAatjJZtoERCYIkhemB__sbEo0UO8Zr_qbzOIRiNw9pQiQw8xoCFPfw_wcB

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som Bjarne antyder, så findes/fandtes der to type IR modtager - én til B&O og én til LK. (har ikke selv arbejdet med IR)

Som du selv skriver så har der tidligere været B&O i huset -> ældre installation. Modtageren er derfor med 99% sandsynlighed KUN til B&O, dermed får du aldrig en LK IR sender til at fungerer.

Løsning:

Returner din IR fjernbetjening og få en RF fjernbetjening - hvis din kontroller kan arbejde med wireless. Med RF kan du betjene anlægget fra hele huset - ikke kun fra det rum hvor IR modtageren er monteret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Tkhansen skrev:

Hej Bjarne, det er en modtager af typen nedenfor jeg har. Jeg kan dog ikke se et nummer når jeg tager skjoldet af? Tænker du at senderen jeg beskriver ikke fungerer med det her system? Jeg har ikke noget wireless i huset. I hvert fald ikke hvad jeg har opdaget når jeg har pillet skjoldet af kontakterne rundt omkring. 

https://www.billigvvs.dk/El-artikler-LK-IHC-IHC-Control-Sensorer--LK-IHC-Control-IR-modtager-for-B-O-fjernbetjening-OPUS-66-1-modul-Hvid-lysegraa-1636567.html?gclid=CjwKEAiAr4vBBRCG36e415-_l1wSJAAatjJZtoERCYIkhemB__sbEo0UO8Zr_qbzOIRiNw9pQiQw8xoCFPfw_wcB

Den modtager du linker til her er ikke kompatibel med den fjernbetjening du linker til i første indlæg, der står også at den ikke er kompatibel med B&O. 

Så du må have fat i en anden. 

Kan nogle af jer andre huske om LK lavede deres egen IR fjernbetjening som også var kompatibel med deres B&O modtager? Det synes jeg der var noget med for 15+ år siden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis ikke det virker med den fjernbetjening du har købt, er din IR modtager IKKE en B&O version. Der findes ikke en IR modtager som KUN fungerer med en B&O fjernbetjening. Selv den gamle 16 kanal LK fjernbetjening (120B1035) fungerer til B&O IR modtageren.

Som der også står i manualen til fjernbetjeningen, anvender den samme sendesystem som en Beo4 fjernbetjening. Den fungerer derfor ikke til de gamle IR modtagere som ikke er B&O kompatible. Derfor vil jeg gætte på at det er denne IR modtager du har.

Som de andre nævner, vil en wireless fjernbetjening være at foretrække, da du så heller ikke er afhængig af at skulle pege mod IR modtageren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 11/12/2016 at 8:38 PM, Torben S. said:

Hvis ikke det virker med den fjernbetjening du har købt, er din IR modtager IKKE en B&O version. Der findes ikke en IR modtager som KUN fungerer med en B&O fjernbetjening. Selv den gamle 16 kanal LK fjernbetjening (120B1035) fungerer til B&O IR modtageren.

Som der også står i manualen til fjernbetjeningen, anvender den samme sendesystem som en Beo4 fjernbetjening. Den fungerer derfor ikke til de gamle IR modtagere som ikke er B&O kompatible. Derfor vil jeg gætte på at det er denne IR modtager du har.

Som de andre nævner, vil en wireless fjernbetjening være at foretrække, da du så heller ikke er afhængig af at skulle pege mod IR modtageren.

Hej Torben og tak. Det er et skarpt gæt ift. modtageren. Det ligner det i hvert fald på en prik.

Mht den wireless fjernbetjening, skal der da ske noget fysisk for at sætte den op? Jeg har set manualen her eksempelvis, men ingen af mine kontakter ser sådan ud under skalden. Men Controlleren er wireless og der er også monteret en antenne. 

Jeg prøvede, da jeg har en wireless fjernbetjening, i visual, lige at indsætte en 8 kanals og trække funktionerne over fra venstre til højre, men uden effekt..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Tkhansen skrev:

Hej Torben og tak. Det er et skarpt gæt ift. modtageren. Det ligner det i hvert fald på en prik.

Mht den wireless fjernbetjening, skal der da ske noget fysisk for at sætte den op? Jeg har set manualen her eksempelvis, men ingen af mine kontakter ser sådan ud under skalden. Men Controlleren er wireless og der er også monteret en antenne. 

Jeg prøvede, da jeg har en wireless fjernbetjening, i visual, lige at indsætte en 8 kanals og trække funktionerne over fra venstre til højre, men uden effekt..

Og det er en wireless fjernbetjening, som du har indsat i visual? (se billede) Den skal bare indsættes i projektet og "linkes", akkurat som f.eks. et batteritryk, nøglering osv., og kræver altså ikke at der fysisk skal sættes noget op.

Når den er indsat i visual, skal den "linkes" til controlleren, for at controlleren genkender lige nøjagtig den wireless fjernbetjening du har. (se billeder og manual til fjernbetjeningen)

Manual til wireless fjernbetjening >>KLIK HER<<

 

 

Wireless fjernbetjening.jpg

Link wireless.jpg

Link wireless_2.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok