Hop til indhold

Ihc Som Pulstæller


Søren S
 Share

Recommended Posts

Går med overvejelser om at benytte min IHC installation som pulstæller for mine målere. Er dog lidt usikker på om controlleren er hurtig nok. Min hovedmåler er en Landis+Gyr, som laver 10.000 impl/kWh, hvilket betyder at den i spidsbelastning nærmest lyser konstant (i hvert fald set med det blotte øje). En hurtig beregning siger mig, at hvis vi på dage med maksbelastning (f.eks. i disse dage, hvor jordvarmen kører med tilsætning) bruger i omegnen af 100kWh per døgn, så svare det til ca 11 impl/sek (100 kWh x 10.000 impl / 24 t / 60 min / 60 sek) i gennemsnit (og sikkert noget mere "når det hårdest for sig"). 

 

Vil en IHC controller kunne klarer denne mængde "kip" (via en 24V/3mA input enhed)? 

 

Har også en gammel Kampstrup måler, som jeg bruger som bi-måler på jordvarmeanlægget. Denne kører kun med 1000 impl/kWh, så går ikke udfra at denne vil give problemer (selvom det meste af forbruget går den vej - 76% det seneste døgn)?

 

Hvis ikke IHC er løsningen til denne opgave (har planer om flere bi-målere), hvad vil I så foreslå til pulstælling?

Link til kommentar
Del på andre sites

Tja Brian, nu lyder du sgu som min kone  ;)

 

Bruger naturligvis ikke 100kWh hver dag, men med jordvarme der lejlighedsvis kører med en 6kW el-patron, så bruger man jo lidt el til at holde hytten varm, når det er koldest udenfor (-9C i nat).  Seneste 8 dage har forbruget ligget mellem 42 og 95 kWh per døgn. Min bekymring går udelukkende på dage med spidsbelastning.

 

Nå men det får et forsøg, så må vi se hvad der sker...

Link til kommentar
Del på andre sites

haha... men hvis det er din primære varmekilde, så er det jo nok ikke så galt, var bare lige ved at ryge baglæns af stolen da jeg læste det første gang.. 100 kwh om dagen er jo meget når man selv kun bruger omkring 10kwh om dagen..

 

Det kan godt være jeg lyder som din kone, men jeg er så også typen der tjekker tallene næsten hver dag, og hvis det afviger uden jeg ved hvorfor, så skal det undersøges... men det har jeg også båret frugt af, en billig elregning..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror såmænd nok at IHC controlleren og et input 24/3 modul kan følge med, men hvis du detekter pulser via lysdioden er jeg bange for at der ikke vil være forskel nok mellem lys og ikke lys til at en fotodiode vil kunne detekter en puls, så medmindre du har adgang til s0 bussen eller tilsvarende på din primære måler tvivler jeg på at du vil kunne fange alle pulserne.

 

Din Kamstrup måler med 1000 impl./KWh er derimod ikke noget problem. Har selv en Dong (u)smartread måler som sender 1000 impl/KWh. Det virker uden problemer med en optisk sensor type-f fra zigza.dk

Link til kommentar
Del på andre sites

Kamstrup måleren er nu forbundet via dens S0 udgang og det fungere bare perfekt (indtil videre i det mindste - har kun kørt i 1,5 døgn).

Har modtaget en Zigza Type-F sensor i dag, som bliver monteret i løbet af weekenden. Så må det komme an på en prøve. Umiddelbart er jeg ikke alt for optimistisk, da der nærmest ikke er tale om blink men nærmere om konstant lys, når jordvarmen trækker "på alle cylindre". På den anden side, så er øjet jo ikke den bedste sensor til dette formål og hvis Landis+Gyr har valgt 10.000 impl / kWh, så må det jo kunne læses af et eller andet (ellers giver det jo ingen mening).

Link til kommentar
Del på andre sites

Kamstrup måleren er nu forbundet via dens S0 udgang og det fungere bare perfekt (indtil videre i det mindste - har kun kørt i 1,5 døgn).

Har modtaget en Zigza Type-F sensor i dag, som bliver monteret i løbet af weekenden. Så må det komme an på en prøve. Umiddelbart er jeg ikke alt for optimistisk, da der nærmest ikke er tale om blink men nærmere om konstant lys, når jordvarmen trækker "på alle cylindre". På den anden side, så er øjet jo ikke den bedste sensor til dette formål og hvis Landis+Gyr har valgt 10.000 impl / kWh, så må det jo kunne læses af et eller andet (ellers giver det jo ingen mening).

10.000 impl/KWh er ikke noget problem hvis du ellers havde adgang til s0 bussen på måleren. Men lys dioden er kun beregnet som en indikator, så den er næppe af en kvalitet, som gør at den kan følge med ved 10.000 impl/KWh.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg forstår hvad du siger Lars, men synes stadig ikke det giver nogen mening. Hvis man vælger at benytte en højopløselig indstilling (10.000 impl/kWh) skal det jo også kunne bruges til noget, ellers ville 1000 impl/kWh jo være mere egnet. Der er flere metre der arbejder med forskellig opløsning for S0 og blink-indikator, så det ville vel have været en bedre løsning, hvis ikke en fotodiode kan fange det ellers?!? 

 

Men så igen, netop Landis+Gyr er jo nærmest landskendt for deres skøre påfund, som f.eks. beskrevet i denne skønne artikel fra Ingenørens Poul-Henning Kamp: http://ing.dk/blog/elmaaler-impulser-75431

 

Nå men Zagza'en ryger på over weekenden, så må vi se  :D

Link til kommentar
Del på andre sites

El-måler findes i mange varianter og el-selskaberne er gode til at finde på flere varianter. Da jeg fik min nuværende (u)smartread måler installeret af dong (efter krav fra dem), skete det efter en længere heftig diskution, hvor jeg i bund og grund bad om en Kamstrup måler, magen til den jeg havde da jeg boede i KBH, som jo også er deres forsynings område, så det burde jo ikke være så svært at give mig sådan en. Men det er det når man er dong.

 

Grunden til at jeg ville have Kamstrup måleren, var at på den kunne jeg få vist det aktuelle forbrug ved et kort tryk på en knap på måleren. På (u)smartread måleren kræver det at man tilmelder sig fjernaflæsning og betaler en ublu abonnements pris. For at gøre dong's tåbelige løsning komplet er det de kalder aktuelt forbrug et gennemsnit over 15 min. mens det som Kamstrup måleren viser som aktuelt forbrug, er reelt aktuelt forbrug, som ændre sig i real time ligeså meget som dit for brug ændre sig. Slukker du en 60W pære kan du se at dit aktuelle forbrug falder med 60W med det samme.

 

Til dong's forsvar skal det dog siges at de havde også en anden måler som kunne vise aktuelt forbrug. Det krævede bare at man lyste ind i et lille hul på en fotodiode. Når man slukkede lyset vil man så i 10 sek. få vist gennemsnittet over den periode, hvor man lyste på dioden. dong mente i ramme alvor at dette var en ligeså god løsning som Kamstrup måleren.

 

Den endelige løsning blev at jeg købte en optisk sensor hos zigza og klistrede den på måleren. dong har siden været på besøg 2-3 gange af forskellige årsager, og hvergang har de påstået at sensoren er ulovlig fysisk manipulation af måleren, og hvergang har jeg sagt til dem at de har 3 valg.

1. Giv mig gratis adgang til s0 bussen. (dong kræver 25 kr. pr. mdr. for adgang til s0 bussen)

2. Træk mig i retten.

3. Hold deres k.... og s....

Indtil nu har de hvergang valgt option 3. :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

ROFL ja de er fulde af gode ideer de energiselskaber  :D

 

Nå, men herfra kan jeg så meddele, at det ikke bliver via Zigza'en at jeg få aflæst den måler  :angry: Den fanger INTET som i ABSOLUTE INTET fra min tåbelige Landis+Gyr måler - selv ikke ved lav frekvens (få blink). Der er bestemt ikke noget galt med sensoren i sig selv. Når jeg peger den mod Kamstrup'en eller blot "OK" LED på IHC Controlleren, så kører tælleren i Service View lystigt derudaf. Der må være noget funny business med den LED i måleren.

 

Det mest overraskende er, at når jeg læser manualen til måleren ser det ud til, at den slet ikke har en S0 udgang (derimod en S0 indgang). Der står dog noget om 2 stk relæ udgange, men disse er begge 230V! (manual for de intresserede: http://trefor.dk/~/media/Files/Vejledning%20Fjernaflaesning/e120gime_manual_udvidet.pdf).

 

Nogen derude der har haft held med at aflæse data fra Trefor's Landis+Gyr E120GiME-3-o2i1 (u)intelligente måler???

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvordan du har monteret den optiske sensor, men jeg havde lidt problemer med min på min (u)smartread måler i starten. Det virkede først godt da jeg tapede sensoren fast med noget mørkt tape, så der ikke kom noget falsk lys ind. Sensoren skulle også sidde meget præcist over dioden for at virke.

 

Jeg har før set s0 bussen benævnt som en s0-indgang, også selvom den blev brug til at sende puls signaler til externe tæller.

 

230V relæerne er jeg 99,999% sikre på vil være for langsomme til 10.000 impl/KWh. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Har en underlig observation omkring de data jeg opsamler fra min bimåler (Kamstrup 382): Ser ud som om den "tæller for langsomt". Setup'et er rimeligt simpelt: Kamstrup måler er forbundet via S0 output til en 24/3 input. Bruger Lars' Elmåler 4.1 til at tælle pulser og IHC Captain til at opdatere en DB på min server, når værdien for kWh ændres. Fungerer umiddelbart fint, men da jeg kontrollerede tallene her til morgen opdagede jeg at IHC'en siger 8615 men Kamstrup'en står på 8622! 

Skal siges at jeg manuelt opdaterede tælleren via Service View den 27. november til 8268, hvilket vil sige at den har "tabt" 7kWh på 354 kWh. Ikke noget kritisk, men lidt træls at den ikke tæller korrekt. Specielt fordi jeg ikke kan få min ingeniørhjerne til at acceptere dette. 

Nogen der har oplevet noget tilsvarende? Hvor skal jeg starte med at fejlsøge? Hvis det er IHC'en svarer det jo til at den har "overset" omkring 7000 pulser?!?  

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Søren S skrev:

Har en underlig observation omkring de data jeg opsamler fra min bimåler (Kamstrup 382): Ser ud som om den "tæller for langsomt". Setup'et er rimeligt simpelt: Kamstrup måler er forbundet via S0 output til en 24/3 input. Bruger Lars' Elmåler 4.1 til at tælle pulser og IHC Captain til at opdatere en DB på min server, når værdien for kWh ændres. Fungerer umiddelbart fint, men da jeg kontrollerede tallene her til morgen opdagede jeg at IHC'en siger 8615 men Kamstrup'en står på 8622! 

Skal siges at jeg manuelt opdaterede tælleren via Service View den 27. november til 8268, hvilket vil sige at den har "tabt" 7kWh på 354 kWh. Ikke noget kritisk, men lidt træls at den ikke tæller korrekt. Specielt fordi jeg ikke kan få min ingeniørhjerne til at acceptere dette. 

Nogen der har oplevet noget tilsvarende? Hvor skal jeg starte med at fejlsøge? Hvis det er IHC'en svarer det jo til at den har "overset" omkring 7000 pulser?!?  

 

 

Har du tjekket om IHCén fx. har genstartet i mellemtiden.. Hvis den genstarter vil den under opstarten ikke læse dine pulser

Link til kommentar
Del på andre sites

Bingo! Den har i hvert fald været rebooted for lidt over 20 timer siden.

Lidt underligt, da jeg aldrig har haft de uprovokerede reboots, som mange skriver om. Gad vide om det kan være pga overvågningen af bimåleren?!? Nå, anyway, har sat overvågning på nu, så jeg får en mail ved reboot. Så må jeg se, om jeg kan finde logik i sammenhængen mellem reboots og "tællefejl".

Tak for input, Clemen!

Link til kommentar
Del på andre sites

42 minutter siden, Søren S skrev:

Bingo! Den har i hvert fald været rebooted for lidt over 20 timer siden.

Lidt underligt, da jeg aldrig har haft de uprovokerede reboots, som mange skriver om. Gad vide om det kan være pga overvågningen af bimåleren?!? Nå, anyway, har sat overvågning på nu, så jeg får en mail ved reboot. Så må jeg se, om jeg kan finde logik i sammenhængen mellem reboots og "tællefejl".

Tak for input, Clemen!

Når du ændrer tallet i serviceview skal du både ændre det under input og output, ved ved ikke om du har gjort det.

 

Hvordan har du lavet mail ved reboot?

Jeg har 4 målere jeg overvåger, den ene, min hoved el-måler er via optisk sensor fra Zigza, og den taber ikke kwh. De andre via SO, og der passer kwh og M3 fint.

Men min kontroller rebooter også jævnligt, specielt når jeg går ind i serviceview eller via app på iPhone og iPad, det er pænt irreterende, og kunne sagtens være fordi mine målere står og sender pulser konstant. Jeg kører med næst sidste firmware.

Link til kommentar
Del på andre sites

13 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Du benytter såmænd bare goe gamle scenedesign, og tilføjer en email på en udgang der skifter ved Power on. Det findes der en FB til.

Jae, det var jeg også selv ved at skrive, men vi er i 2015! nu og jeg håbede lidt på en løsning via Captain ;) 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Bjarne, tak for feedback. Har husket at opdatere både input og output, så det kan vi udelukke. Hvilke bimålere anvender du? Har ikke ligefrem Kamstrup mistænkt for ikke at kunne lave S0, meeeeen... Hvis jeg ikke får det løst på anden vis, prøver jeg nok noget med en Arduino en dag.

Vedr. overvågning, så lavede jeg bare en simpel FB der ved power-up lægger +1 til en tæller og lader så IHC Captain overvåge denne og sende en mail, når tælleren ændres. Simple and beautiful :D

 

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Søren S skrev:

Vedr. overvågning, så lavede jeg bare en simpel FB der ved power-up lægger +1 til en tæller og lader så IHC Captain overvåge denne og sende en mail, når tælleren ændres. Simple and beautiful :D

 

Hvor er det smukt. Ja da det ligger lige til højrebenet, tak for det!

 Hvilke bimålere anvender du?

Jeg har en 3-faset fra Polen, klippe stabil i pulser. 1000p/kwh.

Jeg har også en ét faset fra biltema, pulserne burde være 1000p/kwh, men svinger fra 700-1000 såvidt jeg kan se i min iPad app :angry:.

Så har jeg en hoved gasmåler der giver 10p/M3, det kører også bare.

Min hoved el-måler er en Echelon med 1000p/kwh aflæst via LED'en, klippe stabilt.

Sidst men ikke mindst har jeg en vandmåler fra vandværket med SO udgang, 1p/l, med SO-udgang, men den har jeg ikke nået at tilslutte endnu :unsure:

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har slet intet imod MikkelS´s IHC Captain, - det virker fremragende.

Men som "alarm indikering" på controller genstart er du så afhænging af endnu en device er i live, og har kontakt med controlleren. Og det kan jo glippe. Selv for en pi. 

Til gængæld vil det kunne anvendes den anden vej: Hvis ikke Captain kan få fat i controlleren så giv alarm.  

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok