Hop til indhold

Nu Er Jeg Ved At Være Træt!


Recommended Posts

Jeg skrev oprindeligt dette til LK:

Nu må der altså ske noget. Jeres IHC Visual program har i den seneste version rundet 2 år!!

Det er uhørt at der går så lang tid, uden rettelser og uden forbedringer

Det ville for øvrigt klæde jer at i kommer frem med hvad jeres planer er med IHC. Kunne være spændende for os der har investeret hundrede tusinder i jeres produkt

Det ville også være dejligt om i deltog på IHC-USER.DK, hvor alle jeres kunder deltager livligt om jeres produkt, men i er der ikke!!

Hvorfor er i så sløve, og hvorfor er i så dårlige til at kommunikere med jeres kunder?

Fik dette svar:

Tak for din mail.

Jeg er ked af, at du ikke syntes der sker noget nyt inden for IHC, for vi arbejder meget hårdt på at, opdatere og forbedre IHC systemet hver eneste dag.

Det er korrekt at Software, Visual 2.7110, har været den samme i de sidste 2 år, men indholdet er sidst blevet opdateret d. 30-08-2013, hvor vi opdaterede mange funktionsblokke, samt vejledninger til disse.

Herudover er vi kommet med en LED-Guide, der gør det nemmere for dig at vælge den rigtige LED pære til de lysdæmpere du måtte have i din IHC installation, eller omvendt.

IHC Wireless lysdæmper er ligeledes udkommet i en Hardware version 2, der er mere velegnet til LED.

Og dette er kun et lille udsnit at de mange ting der er sket med IHC i de sidste 2 år i Danmark. IHC bliver solgt under Schneider Electric Jorden rundt, alt sammen udviklet og produkceret i Danmark.

IHC-Users er et privat forum, hvor IHC interesserede kan debattere IHC, UDEN Schneider Electric's indblanding.

Jeg kan garrantere dig, at vi vil arbejde meget hårdt på at udvikle til IHC systemet, så du fortsat kan vil være glad for dit IHC System, mange år frem.

Med venlig hilsen

Claus Jørgensen

Teknisk Support

Jeg har så skrevet til LK:

Hej Claus

Synes du stadig det går godt med IHC?

Alle de store, Samsung, Sony, Philips, og ikke mindst Apple er ved at indtage det marked i sad på.

Mens i fedter rundt med en LED guide, en ændret lysdæmper og lidt opdaterede Funktions Blokke, og det har taget 2 ÅR!!!

Kom nu I GANG

De store æder jeres marked hvis i ikke tager jer sammen, og vi andre sidder med en 200 kkr. Installation der er ved at være værdiløs, men trods alt funktionel. Men ingen gider betale for en installation, hvor leverandøren er gået i stå

Hvad synes i i forumet? Er jeg helt ude i hampen, eller er det rimelige krav til LK?

Link til kommentar
Del på andre sites

Næ det er da en rimelig forventning at have til en leverandør der har (haft) så stor dominans på det danske marked.

Men det kan være vi skal hjælpe dem lidt på vej.

Hvad er det vi savner ved IHC ?

Fejl ?

Mangler ?

Features ?

Nye produkter ?

Hvis ikke selv de vil tage udfordringen op kan det jo være der er andre initiativrige personer, ala Klaus og Mikkel.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil ikke sige du er ude i hampen.

Det er desværre det man ser med gamle virksomheder der det luller sig i søvn og glemmer og følge med. I dag skal en virksomhed være med hvor kunderne er. Ikke nødvendigvis på private hjemmesider, men at man har et forum hvor nørder, medarbejdere og alm kunder kan få information. Der er sådan markedet i dag vil have det. Dog vil jeg ikke sige de store, du nævner, er bedre til det end LK. Man skal lede længe efter en virksomhed der er mere egoistisk og bedrevidende end Apple. De er dygtige til det de laver, men det bestemmer også stort set alt. Dem ville jeg aldrig have til at styre noget som helst i vores hytte. Det man har købt i år, vil være forældet om to år. Der må man tage hatten af for LK, det er meget bagudkompatibelt. Det de store kan, er måske, at sparke en åben protokol sammen som alle kan benytte.

Jeg savner dog som du skriver noget der kan overbevise mig om at det er det rigtige at vælge. Jeg har endnu ikke en IHC installation, men er ved at gøre det hele klart med kabler, så det er slet ikke sikkert at når jeg er færdig med at trække kabler at jeg vil vælge IHC. Det kan være jeg laver noget selv og blot køber nogle outputmoduler og så selv laver styringen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er tildels enig med dig - nu har jeg jo rodet en del med IHC systemet. Mine drømme ønsker er:

 

Åben dokumentation af hvordan alle protokollerne virker.

Gratis app - folk har jo ikke noget at bruge app'en til uden at have IHC installation og måske kunne det netop sælge flere IHC installationer at naboen kunne se den fede app.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå, Lars overhalede mig indenom.

Det der får mig i tvivl er bl.a.:

-Pris. ud over at hele installationen skal laves specielt er de enkelte moduler dyre i forhold til hvad det og kan.

-Arkitektur. Stjerneformet med ledere til hvert input/output er dyrt og noget der hører fortiden til. Der er lavet masser af protokoller der kan bruges i dag. Det burde være simpelt at lave en konverterboks, som kan skydes ind i en eksisterende installation, så denne kan genbruges.

-Interface. hele programmeringsdelen er noget fra 80'er og besværligt for folk at forstå og rode med. Der er sket mere i verden siden da.

-Åbenhed. Der mangler åbne api'er/protokoller, så det er nemt at få 3 parts integration.

-Strømforbrug. Det bruger for meget strøm. i disse grønne tider, bør man fokusere på at få standby forbruget ned.

-Innovation. Det er begrænset hvad der sker. LED support er eksemplet. Andet eks når det er smartest at bruge Wireless i stedet for trådet dimmer, for at spare IO.

-Mangler App til MS phone. Da der ikke er åbne API'er er jeg tvunget til at bruge deres app og den findes ikke til MS phone.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg mangler så meget visual softwaren til mac os platformen, uden man skal hen og trylle en masse. Jeg har spurgt flere gange til dette, og hver gang får jeg samme svar fra LK / Schneider.

Deres app er alt for dyr. Den burde være gratis, for som andre siger, er det jo kun en app man har, hvis man har ihc, og den installation har man i forvejen betalt rigeligt for. Ta nu bare sonos og Philips hue f.eks, deres app er gratis, fordi man har invisteret i deres hardware.

Link til kommentar
Del på andre sites

Udviklings værktøjet er for så vidt ok, det kan det det skal og mulighed for at udvikle fine blokke.

Der kan dog findes få ting der skulle opdateres.

 

Jeg syntes de skulle gøre noget mere i front-end, bruger platform.

App'en er for dyr og mangler mange fed funktioner for at man kan gøre den lækker og brugbar.

 

Stabilitet syntes jeg også der skulle ligges mere i. At det ikke genstarter og man venter med at opgradere firmware til man er 100% sikker på det drifter.

 

Feedback og hvad der sker inde ved LK som planer og tanker ville også være ok.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig at Visual understøttede flere controllere, så man ikke skal fedte rundt med flere .vis programmer

Jeg kunne også godt tænke mig at Viewer delen var en åben platform, som udviklere/brugere kan udvide

Mulighed for at få data ud på en nem måde, f.eks. en tæller der tæller pulser på en bimåler, kan skrive til en fil, f.eks. på en FTP server

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er altid plads til forbedringer, jeg kunne godt ønske mig disse:

1). Flere IO'er pr. Controler, hvis huset skal optimeres optimalt, hvilket det bør, dvs. fuld integration med lys, varme, alarm med vinduesvagter, ventilation og solafskærmning mm, samt et fornuftigt antal dioder til feedback, så kniber det efterhånden at have et alm. hus i 1 controler. Skal lyd og lign. også på går det helt galt. Især når batteritryk ikke ønskes.

2). App'en udrulles til alle formater.

3). App'en, der jo stort set kun kan fungerer som "dum" fjernbetjening i et lækkert design, bør udviges til også at kunne påvirke ALLE indstillinger, ikke kun varmen. - Laves dette, får forbrugeren magten over sit system, som det er i dag, skal der laves et tidskrævende viewer projekt. Dette laves sjældent, og dermed beholder installatøren magten over installationen.

4). Flere analoge komponenter som passer direkte ind i IHC, f.eks. vind, vindretning og Lux værdier, som det er i dag så man skal op på taget for at ændre indstillinger i disse. Bimålerer kunne også være et ønske.

5). Forbrugsmåling på alle udgange/udtag.

Ud over forbedringer i selve systemet kunne det være ønskeligt om LK i samarbejde med de øvrige systemhuse fik overbevist vores kære politiker om det store potentiale for energioptimeringer som tekniske installationer udgør. Istedet for at fylde mere isolering på. Med tanke på de ekstra udgifter til gravearbejde og højden på både hus og spær, samt den minimale effekt af de sidste 100 mm, så er investeringerne i teknik hvis hurtigere tjent hjem igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

DIN-skinne lysdæmpere som kan styres ligesom en Wireless dæmper, f.eks. via RS-485 bus. Også gerne i højere effekter og 1-10V udgaver.

 

Analogt input

 

Udendørs 180 graders PIR i Opus 74 design (jeg ved at den har været under udvikling på et tidspunkt)

 

Skumringsrelæ m/analog udgang (vil selvf. kræve en analog indgang)

 

Fugtsensor m/analog udgang (samme krav som ovenstående)

Link til kommentar
Del på andre sites

DIN-skinne lysdæmpere som kan styres ligesom en Wireless dæmper, f.eks. via RS-485 bus. Også gerne i højere effekter og 1-10V udgaver.

 

Analogt input

 

Udendørs 180 graders PIR i Opus 74 design (jeg ved at den har været under udvikling på et tidspunkt)

 

Skumringsrelæ m/analog udgang (vil selvf. kræve en analog indgang)

 

Fugtsensor m/analog udgang (samme krav som ovenstående)

LK kommer med en Lux måler samt fugt måler som fungere på samme måde som temperatur sensorerne gør. I samme omgang bliver visual software opdateret så de nye produkter understøttes.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er ikke fordi de er særlig gode til at oplyse sådan noget.

Men de havde det med på el og teknik messe.

Forstår slet ikke hvorfor de bruger tid på facebook hvis de ikke er åbne med tingene - hvis de har noget vise frem et sted skal hele verden have lov at se det - det virker som om de er en installationsforretning langt ude på landet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror det er en virksomhed der er styret af ingeniører. "Jeg har udviklet, jeg er dygtig, du skal være glad, for det er fantastisk, svært at bruge. Det er fordi du er dum, og ikke har forstand på teknik"

Forstår slet ikke hvorfor de bruger tid på facebook hvis de ikke er åbne med tingene - hvis de har noget vise frem et sted skal hele verden have lov at se det - det virker som om de er en installationsforretning langt ude på landet.

Og det er det jo nok i virkeligheden også. De har jo aldrig fattet at eksportere det. Det gik vist lidt godt i Norge, men de norske importerer fandt ud af at det var en dødsejler, og lagde den død
Link til kommentar
Del på andre sites

I første omgang kunne jeg godt tænke mig noget så banalt, som at IHC controlleren kunne fungere stabilt.

Det er død irriterende at den genstarter ca. hver 5. dag med mit nuværende brugsmønster.

 

Det sker tit lige når man kommer hjem og skal slå alarmen fra. 

Her skal den sende nogen status mail om at der kommer nogen ved døren, døren åbnes, bevægelse i entré osv. 

Jeg tror at det er det med at sende mails, som har gjort den ustabil.

Når alarmen så skal slås fra, er den nogen gange gået i gang med at genstarte, og så kan man ikke slå alarmen fra.

Sådan sker det for det meste når den beslutter sig for at genstarte, men det kan også sagtens ske midt om natten, men alle sover… :-/ 

 

Wireless dimmer mister også nogen gange evnen til at reagere, og kan kun justeres via app slideren. Så skal man linke igen osv. 

LK er bekendt med det, men der sker bare ikke noget i sagen. :-( 

 

Når dette er på plads (mit håb kan ligge på et MEGET lille sted), så kunne jeg også godt tænke mig et åbent API interface.

Nuværende web interface er jo blevet ”åbnet” af primært Mikkel og Morten, så det kan jo ”sagtens” lade sig gøre. 

Det jeg især ønsker mig er at den valgte kommunikationsform havde noget bedre performance.

 

Men der er mange ting galt, så jeg må indrømme at jeg er også begyndt at få tanker om at LK IHC er en dødsejler…

 

Men det er jo ikke noget man sådan ”bare lige” skifter :-( 
Link til kommentar
Del på andre sites

Som du selv nævner så skyldes genstart sikkert din mail konfiguration.

 

Tjek den igennem eller prøv med en anden mail udbyder og du undgår genstart.

 

NEJ da.

Mail konfigurationen er fin, og den sender lystigt mails. Hvad skulle en anden udbyder hjælpe?

Det som der er galt er sikkert en memory leak i den stump kode i OS der sender mail. 

Og til sidst er der en mem watchdog, som genstarter controlleren.

 

Jeg ved dog ikke med sikkerhed at det lige præcis er mail funktionen som har gjort den ustabil. Det var bare noget jeg havde på fornemmelsen...

 

Forresten så havde jeg en periode, hvor jeg havde serviceview åben hele dagen, det gav genstart sådan ca hver anden dag !!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Havde samme problem, inden jeg skiftede mail udbyder, eneste målbare forskel, var svar tiden som udbyderes nogle gange havde på modtagelsen af mails.

 

Mine genstart er gået fra at være ugentlige/ nogle gange dagligt, til næsten aldrig.

 

Ud over dette så kan det også afhjælpe mange af de problemer der opleves med ihc wireless, hvis man smider et tomt program i controlleren og så efterfølgende uplaoder det rigtige igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok