Hop til indhold
  • 0

Sammenkobling Af Controllere I Forskellige "generationer"


Terne
 Share

Spørgsmål

Jeg er ved at løbe tør for Wireless tilkoblinger på min controller V2 med viewer (da jeg er nået til 64 tilkoblede enheder).

 

Er der nogen der ved, om man kan tilslutte en af de "billige brugte" mere gammeldags controllere som ofte udbydes på DBA til lave priser, og så lade denne være base for et antal videre Wireless tilslutninger?

 

Hvis ja, hvorledes gøres det, så man fra samme viewer kan styre alle Wireless enheder?

 

Pft

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvis du mener en "gammel ver. 2 controller uden viewer" så har den jo wireless, og du kan udvide.

Men umiddelbert er der ingen mulighed for kun at have 1 controlinterface (viewer) der styrer begge. De skal opbygges som selvstændige "huse", men kan dog overfører signaler til hinanden, så de i praksis opleves som een installation. Men skal du programmere dem eller se/aflæse noget i dem skal de tilgåes individuelt.

Bemærk at de nyeste apps. nu også skulle kunne styre og aflæse de gamle controllere uden viewer. Men man skal stadig specifikt vælge hvilken controller man vil conecte til.

Måske emnet var en ide til MikkelS IHC Captain, med at kunne samle og se/styre flere controllere som een stor installation.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Både og. Eksempel:

Du har en kontroller der styrer stueetagen og en der styrer 1.sal. Du har så i hver kontroller lavet en sluk alt FB. Hvis du så aktiverer funktionen på 1. Sal, ja så slukker den selvfølge alt der, men sender også et signal til stue controlleren om sluk alt.

På den måde kan man overføre i/o signaler (og tildels scenarier), men du kan ikke umiddelbart overfører tællerværdier, lysniveau og lign. Det kan dog lade sig gøre via lidt workaround. Jeg har tidligere postet en "temperatur sender/modtager" FB så feks. En temperatur sensor tilkoblet en fjern controller kunne komme med i en fælles varmestyring.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 3/6/2014 at 19:23 , Lars Jacobsen skrev:

Både og. Eksempel:

Du har en kontroller der styrer stueetagen og en der styrer 1.sal. Du har så i hver kontroller lavet en sluk alt FB. Hvis du så aktiverer funktionen på 1. Sal, ja så slukker den selvfølge alt der, men sender også et signal til stue controlleren om sluk alt.

På den måde kan man overføre i/o signaler (og tildels scenarier), men du kan ikke umiddelbart overfører tællerværdier, lysniveau og lign. Det kan dog lade sig gøre via lidt workaround. Jeg har tidligere postet en "temperatur sender/modtager" FB så feks. En temperatur sensor tilkoblet en fjern controller kunne komme med i en fælles varmestyring.

Hej Lars

Kan du huske hvad FB'eren hedder, som skal anvendes, når der skal overføres signal mellem to kontrollere - f.eks til sluk alt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du skal ikke anvende speciel FB, men du skal tilføje et specielt "input" eller "output" produkt i vestre side. 

Herefter kan du så sende/overfører signaler gennem denne kanal. Fra hvilken som helst FB eller andet produkt der sender ON/OFF pulser.

Temperatur målinger og lign kan ikke overføres umiddelbart, men her har jeg lavet en FB der sender et vist antal pulser som så dekodes igen i den anden ende. Dette kan i nogle tilfælde benyttes til temperatur overførsel og lign.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Du skal ikke anvende speciel FB, men du skal tilføje et specielt "input" eller "output" produkt i vestre side. 

Herefter kan du så sende/overfører signaler gennem denne kanal. Fra hvilken som helst FB eller andet produkt der sender ON/OFF pulser.

Temperatur målinger og lign kan ikke overføres umiddelbart, men her har jeg lavet en FB der sender et vist antal pulser som så dekodes igen i den anden ende. Dette kan i nogle tilfælde benyttes til temperatur overførsel og lign.

Hej igen Lars

Hvis man programmere i Visuel 1.32 så er der mulighed for at indsætte input - og outputmoduler og tillige Ctrl link moduler.

Men for at prøve at forstå denne sammenkoblingsmetode mellem to IHC ccontrollere har jeg et lille spørgsmål:

Ville det egentlig ikke være tilstrækkeligt at anvende "normale" input - og output moduler, istedet for Crtl link moduler, når der ønskes overførelse af signal mellem to controllere? Controlleren ved jo dybeste set ikke hvad der bliver tilsluttet og det er jo ren programmering der udføres i Controlleren.

Eller udfører ctrl link modulet noget specielt som et almindelig modul ikke kan - selvom det egentlig er virtuelt det der forgår.

 

Håber du forstår hvad jeg mener :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
34 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Link modulet er ikke fysisk, det er kun et produkt i programmet. Selve ind/udgangsmodulet er et standard modul.

Jeg er med på at link modulet ikke er fysisk. Men du kan jo sætte ind/udgangsmoduler ind i din programmering, uden at der sker fysisk tilslutning til disse. Derfor tænker jeg af man kunne håndtere disse moduler på samme måde som link moduler og det er det jeg spørger til :-) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mig bekendt laver Link modulet ikke noget specielt, det er bare en service fra LKs side som gør dit arbejde nemmere. Du kan bruge en hvilket som helst on/off udgang/indgang til formålet.

Du linker dine ind/udgange som normalt, men fører kun datalinje signalet imellem kontrollerne. Der skal altså ikke bruges fysiske moduler. Du skal dog være opmærksom på at du bruger alle 8 udgange og alle 16  indgang på sammenkoblingen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, ELmanden skrev:

Jeg er med på at link modulet ikke er fysisk. Men du kan jo sætte ind/udgangsmoduler ind i din programmering, uden at der sker fysisk tilslutning til disse. Derfor tænker jeg af man kunne håndtere disse moduler på samme måde som link moduler og det er det jeg spørger til :-) 

Hvis du bare oprette dem i programmet uden de fysisk er tilsluttet, men du istedet har koblet kontrollerne direkte sammen, så tror jeg ikke det vil virke. Men i princippet burde det såfremt du husker at configurerer alle i/o korrekt på modulerne.

Men der jo igen grund til at gøre det på denne måde når nu der findes en Link modul der gør det noget mere overskueligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok