Hop til indhold
  • 0

Varmeregulering af fjernvarme unit


Morten1354922249
 Share

Spørgsmål

Er der nogen der har mod på at udvikle en styring til en fjernvarme unit?Jeg tænker på om man kan lave en regulering som virker i stil med en "Danfoss ECL comfort 300"hvor der på fremløbstemperaturen tages højde for udetemperaturen, så jo koldere det er udenfor, jo højre fremløbstemperatur på varmeanlægget. Ligeledes indlægges der en tid som "telestaten (mange navne)" er om at gå fra lukket til helt åben. Pulstiden til telestaten er også længere jo koldere det er udenfor. Varmeanlægget slukkes også når udetemperaturen når en fastsat temperatur.Jeg har vedhæftet lidt om ECL 300, så i kan se lidt om hvordan den virker. http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/VIKME101_C62.pdfpost-1541-13549256690561_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Jeg er lige gået i gang med at lave noget til mit anlæg. Dette er med en Gearmotor AMV 150 den finder jeg mere egnet end en telestat. Jeg har en flowstyret gulvvarmekreds, som jeg ville regulere fremløbs temperaturen på. Men også med en føler på frem/retur og ude temp. Så er det bare med at få alle ideerne frem, så vi kan lave en blok der kan det hele. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg er lige gået i gang med at lave noget til mit anlæg. Dette er med en Gearmotor AMV 150 den finder jeg mere egnet end en telestat. Jeg har en flowstyret gulvvarmekreds' date=' som jeg ville regulere fremløbs temperaturen på. Men også med en føler på frem/retur og ude temp. Så er det bare med at få alle ideerne frem, så vi kan lave en blok der kan det hele. :)[/quote']har du så en gearmotor for hver guldvarme kreds ?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Mon ikke han bruger den som blandeventil :)Har kikket lidt på den danfoss ting der kikker på ude temperaturen, som indlægget startede med, den kan jeg ski ikke lige lure hvordan ham laver i en fornuftig oplæsning når man ikke har noget analog til rådighed.Måske man skal over i noget Arduino, man kan sende en puls til....MVHJens

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hej Mon ikke han bruger den som blandeventil :)Har kikket lidt på den danfoss ting der kikker på ude temperaturen' date=' som indlægget startede med, den kan jeg ski ikke lige lure hvordan ham laver i en fornuftig oplæsning når man ikke har noget analog til rådighed.Måske man skal over i noget Arduino, man kan sende en puls til....MVHJens[/quote'] Jo, der sidder en blandeventil som forsyner hele anlæget. På en ECL 300 kan vælge om man vil benytte telestat eller gearmotor, så den kan begge dele.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ville bruge den til at styre fremløbstemperaturen fra veksleren. Da jeg kun har gulvvarme i huset. Jeg ville bruge en temp føler som ref. punkt i stuen til også at være med til at styre temperaturen. Problemet er hvormeget AMV ventilen skal stå åben ved en bestemt temperatur. Det ville jeg prøve mig lidt frem med. Men mon ikke det kan lykkes. Men hvis der er nogle der har nogle gode ideer til dette er i meget velkommen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Måske man skal over i noget Arduino' date=' man kan sende en puls til....MVHJens[/quote']Hvis der er nogen der mangle r sådan en at lege med, har jeg en, inc. ethernet og terminal shield til salg, Send en PM.I mine øjne er det største problem også at få lavet tabellen/formlen til at regulere fremløbstemperaturen afhængig af udetemperaturen. Det er jo meget individuelt hvilken hældning og forskydninge kurven skal have. post-221-13549256690664.jpg
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En Arduino er en lille microprocessor/computer med flere digitale og analoge indgange.se http://www.arduino.cc/Har utrolig mange anvendess muligheder. CPU´n Bruges bla. i mange trådløse gulvarme termostater sammen med et lille trådløs sendermodul (som koster ca. 30,- !)Det var måske nemmere at lave hele projektet som et Arduino projekt og så lad den styre IHC´s i/o

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejJa det tror jeg faktis også det ville være.Det var lige det jeg selv tænkte på :)Hvis det kunne friste nogen al lege med den slags controller er der faktisk kursus i aalborg her i november omkring den controller, ville gerne selv have været med med har ikke mulighed for det.Arduino forhandles blandet af http://let-elektronik.dk/

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lavet lidt udregning på varmekurven. Den skal jo være meget forskellig afhængig af hvordan ens anlæg ser ud. Derfor skulle det jo være IHC'en der regner varmekurven ud, efter nogle parametere som man kunne udregne i excel. Men når man skal regne på temperaturen kommer regnestykket over 100 grader og det kan man ikke. Er der nogle der ved hvordan man "Hacker" dette? Jeg har snakket med LK og der kan controlleren værken regne eller noget andet. Så ikke så meget hjælp der. Der er sku snart kun problemer med programmering af IHC Visual :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg har snakket med LK og der kan controlleren værken regne eller noget andet.
En mulig løsning er at lave et program til en PC der kan udføre beregningerne for dig. Programmet læser så værdier eller pulser fra IHC og lægger de beregnede værdier tilbage som variable der kan vises i Vieweren.Den eneste ulempe ved den løsning er, at man skal have en PC tændt hele tiden.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lavet et udkast til en blok men den er dog ikke gennemtestet endnu. Planen var at man fik et excel ark med hvor en macro udregnede de faktorer ud, og tegnede en graf over varmekurven. så tastede man dem ind og så skulle det køre. Ind tilvidere er grafen dog lignær jeg skulle bare se om ihc'en kunne regne de temperaturer ud som jeg ønskede og det virker umilddelbart fint. så nu går jeg i gang med den knækkede kurve. Er der nogle der kender formelen til at udregne dette?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Måske man skal over i noget Arduino' date=' man kan sende en puls til....MVHJens[/quote']Hvis der er nogen der mangle r sådan en at lege med' date=' har jeg en, inc. ethernet og terminal shield til salg, Send en PM.I mine øjne er det største problem også at få lavet tabellen/formlen til at regulere fremløbstemperaturen afhængig af udetemperaturen. Det er jo meget individuelt hvilken hældning og forskydninge kurven skal have. [attachment=1664']Fremlbstemperatur.JPG[/attachment]Bemærk kurven ikke er helt linær, men "knakket" som det vist hedder på VVS fagsprog. (Det hedder det i min Bosch Jordvarmepumpe) Den almindelige "logik" der åbner/lukker ventiler alt efter andre forhold har du jo styr på i Solvarmeprogrammet.
Varmeforskydningsvinkelen er ikke udetemperatur afhængelig, men en vinel man sætter alt efter hvor træg eller hurtig ens opvarmingsform er. Gulvvarme er mere træg, end en panelradiator er, så det er en vinkel man sætter en gang for alle.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu er vinteren ved at være på held, og jeg har testet min Komfort styring (Styring af fremløbstemp. efter udetemp.) i ca. 4 mdr. og det virker perfekt! Jeg har ikke logget mit forbrug de forrige år da vi har bygget om, og jeg ved godt at vinteren har været mildere end sidste vinter. Men vi har på nuværende tidspunkt sparet / (brugt mindre) ca. 33% og forhåbentlig har dette noget af æren :) Hvor meget har i andre "sparet" / brugt mindre i forhold til sidste vinter?Håber i kan bruge dette, hvis der skulle være nogle spørgsmål står jeg gerne for skud.post-2429-13549256762065_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er da en super flot Fb du der har fået programeret Allan_h :woohoo: God beskrivelse og dokumentation. ja endda med pumpemotion, sikkerhed og automatisk sommer vinter. Det er skide flot. Hatten af herfra :silly: mht hvor meget FB´n rent faktisk har sparet dig, så har energiforbruget til rumopvarmning fra fyringssæsonens start været ca. 20 % mindre end samme tidspunkt sidste år og ca. 13 % mindre end normalåret, jvfr. www.graddage.dkMen du spare helt sikkert en del ved ikke altid have 55 gr. varmt vand cirkulerende rundt i gulvvarmekredsen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kommer an på hvor meget proformance man vil ha....Men en siemens S7-1200 Hvis det skal være lækkert en siemens S7-314-2 PN/DP og så med decentrale I/O et200SAf skræm ville jeg vælge et siemens MP277 i 10"Og LK's wireless komp. Trådsløse tryk linket sammen med wireless relæ.Det eneste minus man har ved plc er at man ikke kan lave korte og lange tryk....Men skal lave dem som tryk efter hinanden......

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok