Hop til indhold

Endelig ved at være færdig :-)


Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hej MC, IHC-net er bare for dyrt, kontra en almindelig selvstændigt opdelt LAN-del og antenne-del.Jeg har anvendt de mange farver, for bedre selv at kunne skelne ude i dåserne.Jeg har lavet huset sådan at jeg i hver "gren" har nogle (nok) "tænd-ledninger" så jeg kan styre stikkontakter og lampesteder med 230V output og lysdæmpere ;) Og jeg mener det er mange år siden at rød har været anerkendt som jordfarve, og da jeg har anvendt Gul/Grøn som jord ser jeg ikke nogen problemer i det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er jeg slet ikke elektrikker' date=' men er den spraglede ledninganvendelse ok / god skik?Her tænker jeg på de røde og hvide kablerEr meget nysgerrig efter om det er "god skik"Troede selv at alt skulle være blå/brun/sort og grøn/gul. I gamle dage var jord = rød, giver det så ikke problemer at bruge rød som fase?[/quote']Der er stort set frit valg af fasefarver, bortset fra blå=nul og gul/grøn=beskyttelsesleder (ikke altid det samme som jord)Så rød, orange, lilla, hvid, gul, grå er også mulige.se evt:http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/ledningsfarver.php
Link til kommentar
Del på andre sites

HejLytter lige lidt med...Ved godt det er offtopic, men jeg kan se at du har en Netgear ReadyNAS... Jeg har anskaffet en magen til, men synes dog at hastigheden svinger MEGET. Det er næsten umuligt at browse i mapper med billeder, da det tager et minut at åbne et almindeligt Digifoto på 3-4 mb. Her du oplevet noget lignende, eller et forslag til forbedring??/Mikael

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er jeg slet ikke elektrikker' date=' men er den spraglede ledninganvendelse ok / god skik?Her tænker jeg på de røde og hvide kablerEr meget nysgerrig efter om det er "god skik"Troede selv at alt skulle være blå/brun/sort og grøn/gul. I gamle dage var jord = rød' date=' giver det så ikke problemer at bruge rød som fase?[/quote'']Der er stort set frit valg af fasefarver, bortset fra blå=nul og gul/grøn=beskyttelsesleder (ikke altid det samme som jord)Så rød, orange, lilla, hvid, gul, grå er også mulige.se evt:http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/ledningsfarver.php
Mig bekendt må man ikke bruge grønne eller gule ledninger for ikke at forveksle dem med den grøn/gule jord.
Link til kommentar
Del på andre sites

Mig bekendt må man ikke bruge grønne eller gule ledninger for ikke at forveksle dem med den grøn/gule jord.
Jeg er stort set enig. Mener nemlig også at SIK anbefaler at man ikke bør anvende gul eller grøn til andet, men bruger ordet bør og ikke skal (må ikke). :unsure: Jeg nævnte også kun den gule med fordi jeg så den i et NKT kabel oversigt.
Link til kommentar
Del på andre sites

HejLytter lige lidt med...Ved godt det er offtopic' date=' men jeg kan se at du har en Netgear ReadyNAS... Jeg har anskaffet en magen til, men synes dog at hastigheden svinger MEGET. Det er næsten umuligt at browse i mapper med billeder, da det tager et minut at åbne et almindeligt Digifoto på 3-4 mb. Her du oplevet noget lignende, eller et forslag til forbedring??/Mikael[/quote']Aner ikke hvad din ReadyNAS kan, men det der er vigtigt er at kikke på hvad din infrastruktur er:1. Hvílke forbindelser har du. Er det Wireless eller kablet2. Er det Wireless, hvilken hastighed/standard? Men uanset hvad, så vil det altid være ustabilet med Wireless. Du kan dog eksperimentere med at skifte kanal, som oftest står til auto, og som regel rammer kanal 6, så prøv at skifte til kanal 113. Er det kablet hvad er så hastigheden på udstyret HELE vejen igennem (10 mbit/100 mbit eller 1000 mbit). Du får kun den hastighed, som den laveste fællesnævner tilbyder4. Hvis det er Gigabit, har du så de rigtige kabler. Det er ikke det samme som 100 mbit, idet alle ledninger bliver benyttet, og allerhelst skal det være STP ikke UTP Til orientering så vil et foto som fylder 2-3 Mb,hos mig stå på skærmen (på en klient) i samme sekund som jeg slipper mussetasten (dog efter at serverns harddisk skal spinne op, fordi jeg har sat den til at gå i sparetilstand, efter nogen tid), men alt derefter er på et splitsekund
Link til kommentar
Del på andre sites

Mig bekendt må man ikke bruge grønne eller gule ledninger for ikke at forveksle dem med den grøn/gule jord.
Jeg er stort set enig. Mener nemlig også at SIK anbefaler at man ikke bør anvende gul eller grøn til andet' date=' men bruger ordet bør og ikke skal (må ikke). :unsure: Jeg nævnte også kun den gule med fordi jeg så den i et NKT kabel oversigt.[/quote']Har lige prøvet at slå det op og jeg har ikke kunne finde noget der beskriver ren gul eller ren grøn ledning, men til gengæld er der ikke noget krav til nul lederen andet end at der står at man BØR benytte lyseblå, det er altså ikke et krav, som det er med den grøn/gule jord ledning. Der står også at man må benytte andre farver til jord i installationer før 1974 men de skal markeres med grøn/gul tape.
Link til kommentar
Del på andre sites

HejLytter lige lidt med...Ved godt det er offtopic' date=' men jeg kan se at du har en Netgear ReadyNAS... Jeg har anskaffet en magen til, men synes dog at hastigheden svinger MEGET. Det er næsten umuligt at browse i mapper med billeder, da det tager et minut at åbne et almindeligt Digifoto på 3-4 mb. Her du oplevet noget lignende, eller et forslag til forbedring??/Mikael[/quote']prøv at kigge påhttp://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=27&t=36820
Link til kommentar
Del på andre sites

I gamle dage var jord = rød' date=' giver det så ikke problemer at bruge rød som fase?[/quote']I gamle dage var det faktisk ikke altid rød der var jord ;)5-leder, så var rød jord.4-leder, så var rød fase, med mindre der ikke var nul med, kunne rød nemlig igen være jord, hvis man mente der var brug for den. ;)Derfor skal man altid have øjnene med sig når man roder med gamle installationer..En enkelt gang, har jeg oplevet et hus med rør-installation, hvor alle leder i rørene var røde.Det var ikke nemt at finde rundt i! - De fik også besked på at det skulle laves om.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 months later...
Slår lige fast' date=' at der kun er én ledningsfarve som er fast defineret! Gul/grøn må KUN være jord!Blå (lyseblå) BØR være nul, men må GERNE være en fase eller tændledning :)[/quote']Det er umiddelbart også sådan jeg har forstået det, og jeg bruger de mange farver til bedre at kunne kende forskel i den anden ende af tavlen B)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok