Jens Jakob Posted October 14 Report Share Posted October 14 Pyha Nu har jeg heldigvis ikke den store IHC inst. og samtdig er der trukket 1.5# kabler næsten alle lampe steder og ud tavlen hvor moduler til ihc sidder, jeg er igang med lidt moduler og matrix fra Logic group, samt lidt bevægelses sensor fra Fibaro og styre det fra Home assistant, har en Home center 3 som back up, Home Assistant er mere for at lære og bruge det, har været ved at regne lidt på det en 10.000 kr så er det skiftet ud, var gået lidt igang med wiser, men synes ikke rigtig det er godt med de muligheder der er i det pt. i forhold til Homecenter eller HA, HA har den fordel man kan sidde og bruge en computer til at programere det med, ikke som viser det kun er tabelt og mobil, men nu må vi se hvordan det kommer til at gå når man læser tråden her ser det lidt ud som der er er stor berørings angst for z-wave og det undre mig, jeg har ikke haft problemer med det, men nu må vi. se hvad fremtiden vil bringe, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars1 Posted October 14 Author Report Share Posted October 14 1 time siden, Jens Jakob skrev: når man læser tråden her ser det lidt ud som der er er stor berørings angst for z-wave og det undre mig, jeg har ikke haft problemer med det, men nu må vi. se hvad fremtiden vil bringe, Jeg tror ikke det specifikt er z-wave som der er berørings angst for. Vi er bare nogle som har en del erfaring med wireless kommunikation. Wireless kommunikation er bare ikke så stabilt som kablet kommunikation, ligegyldigt hvilket produkt du vælger. Problemerne bliver særligt tydeligt jo større din installation bliver. nXil 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astronaut Posted October 15 Report Share Posted October 15 17 hours ago, Lars1 said: Jeg tror ikke det specifikt er z-wave som der er berørings angst for. Vi er bare nogle som har en del erfaring med wireless kommunikation. Wireless kommunikation er bare ikke så stabilt som kablet kommunikation, ligegyldigt hvilket produkt du vælger. Problemerne bliver særligt tydeligt jo større din installation bliver. Skal vi ikke blive enige om at det primært er dig er mener at wireless kommunikation generelt er et problem. De fleste kan blive enige om at Schneiders IHC Wireless protocol er et problem., men jeg synes ikke at have hørt andre der har wireless-fobi i samme omfang som dig. Allan Nissen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars1 Posted October 15 Author Report Share Posted October 15 1 time siden, Astronaut skrev: Skal vi ikke blive enige om at det primært er dig er mener at wireless kommunikation generelt er et problem. De fleste kan blive enige om at Schneiders IHC Wireless protocol er et problem., men jeg synes ikke at have hørt andre der har wireless-fobi i samme omfang som dig. Der er andre som har samme synspunkt som mig. Både på dette board og udenfor. Men det er egentlig en ret ligegyldig diskution IMHO. Prøv at gå efter bolden i steddet for manden. De problemer man ofte ser, med wireless kommunikation, er periodiske og forsvinder af sig selv efter kort tid, så man ignorer dem ofte, eller tror de skyldes noget andet. Kan man leve med at ens smart house installation opføre sig underligt fra tid til anden, så skal man da endeligt vælge wireless. Jeg er bare for meget perfektionist til at aksepter dette. nXil 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astronaut Posted October 16 Report Share Posted October 16 On 10/15/2023 at 5:10 PM, Lars1 said: Der er andre som har samme synspunkt som mig. Både på dette board og udenfor. Men det er egentlig en ret ligegyldig diskution IMHO. Prøv at gå efter bolden i steddet for manden. Du valgte selv at snakke for en gruppe uden af navngive den. Jeg syntes det var vigtigt at gøre klart at dit synspunkt omkring wireless er et du står ret alene med. Det er i øvrigt meget skægt at et af de steder hvor vi pt. har flest problemer med IHC kommunikation er med Schneiders RS-485 bus ifbm. deres LED Dimmere. Kabler er heller ikke uden problemer. Hvis man laver wireless og kabel protocoller dumt så giver det problemer. Laver man det rigtigt så virker det rigtigt godt. Begge dele. Men i sidste ende er det ligegyldigt. Wireless har vundet. Det er det er rulles ud kloden rundt. Det er bare ikke IHC Wireless. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Palleholgerjensen Posted October 16 Report Share Posted October 16 En helt anden snak ift. trådens kerne. Har i set LK informatiinsbrev på løsninger de er kommet med? https://go.schneider-electric.com/index.php/email/emailWebview?email=MTc4LUdZRC02NjgAAAGOwY5PCzRs9ZUjf3HM1QDFLFpzt3Hj3Ke18A_CUvsdGvleitrlXENOzp-LVsiw1W4rrRii--Bs4_fPDAhovgg1_VuWDBhfVh8vMkE&fbclid=IwAR2_xSVCMoAWnbIwbBpUaWbA6QX_dG32uHiGY7fszezyTNYgV9utryc2Q6A jeg er da spændt på om de kan løse Ihc alarm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henning Pedersen Posted October 16 Report Share Posted October 16 Lars er nu ikke helt alene med sin skepsis overfor wireless, jeg er også mest til tråd, men det er måske en gammel EL skade. Hvis dit problem med bussen er at nogle lamper ikke tænder/slukker, når de skal, men først når andet tænder/slukker, så kan det løses i Visual. nXil and Lars1 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars1 Posted October 17 Author Report Share Posted October 17 16 timer siden, Astronaut skrev: Det er i øvrigt meget skægt at et af de steder hvor vi pt. har flest problemer med IHC kommunikation er med Schneiders RS-485 bus ifbm. deres LED Dimmere. Kabler er heller ikke uden problemer. Hvis man laver wireless og kabel protocoller dumt så giver det problemer. Laver man det rigtigt så virker det rigtigt godt. Begge dele. Jeg har selv været ramt af problemet med LED dimmerne, og det kunne løses ved at opdater firmwaren i dimmerne med den version som lå i dem. Præcist som det er sket for alle andre som har rapporteret det problem. Problemmet med LED dimmerne er derfor næppe RS485 bussen, men at firmwaren over tid "glemmes" i dimmerne. Dette problem vil være det samme ligegyldigt om du bruger wireless eller kablet kommunikation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astronaut Posted October 18 Report Share Posted October 18 On 10/17/2023 at 10:04 AM, Lars1 said: Problemmet med LED dimmerne er derfor næppe RS485 bussen, men at firmwaren over tid "glemmes" i dimmerne. Dette problem vil være det samme ligegyldigt om du bruger wireless eller kablet kommunikation. Der har været flere historier om folk der ikke kunne få LED dimmerne til at virke ordentligt selvom de har sat termineringsmodstand på. Problemet synes ikke at være at firmwaren glemmes men at kommunikationen er ustabil. Anyway, som jeg skrev tidligere handlede min kommentar om at wired kommunikation også kan give problemer. Det bør ikke komme som en overraskelse for nogen. Kapacitans i kabler kan give alle mulige sjove overraskelser når kabler bliver lange. Dårlige samlinger det samme. Jeg kunne fortsætte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars1 Posted October 18 Author Report Share Posted October 18 2 timer siden, Astronaut skrev: Der har været flere historier om folk der ikke kunne få LED dimmerne til at virke ordentligt selvom de har sat termineringsmodstand på. Problemet synes ikke at være at firmwaren glemmes men at kommunikationen er ustabil. Nu var du meget hård efter mig og forlangte nærmest at jeg skulle navngive hvem andre end mig som ikke er fan af wireless kommunikaion. Derfor synes jeg det er fair at du nævner hvem der har problemer med LED dimmer som ikke er blevet løst via en firmware opdatering, en kabling som overholder RS485 standarden eller en ombytning grundet fejl på dimmeren. 2 timer siden, Astronaut skrev: Anyway, som jeg skrev tidligere handlede min kommentar om at wired kommunikation også kan give problemer. Det bør ikke komme som en overraskelse for nogen. Kapacitans i kabler kan give alle mulige sjove overraskelser når kabler bliver lange. Dårlige samlinger det samme. Jeg kunne fortsætte. De ting du beskriver er altsammen noget som man kan gøre noget ved, og normalt fejl som er statiske. Når der er problemer med wireless er det begrænset hvad du kan gøre specielt fordi problemerne er periodiske. Hvis du vil fortsætte denne diskution, synes jeg du skal oprette en ny tråd med emnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henning Pedersen Posted October 18 Report Share Posted October 18 Der er rigtig mange der har tilbagevendende problemer med at den aktuelle FW i LED dimmerne skal geninstalleres fra tid til anden. Problemet skyldes fejl i scenarie kommunikationen. Lars1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astronaut Posted October 19 Report Share Posted October 19 20 hours ago, Lars1 said: Derfor synes jeg det er fair at du nævner hvem der har problemer med LED dimmer som ikke er blevet løst via en firmware opdatering, en kabling som overholder RS485 standarden eller en ombytning grundet fejl på dimmeren. Basalt set ved vi ikke hvad problemet er i LED dimmerne. Det synes ret usandsynligt at de glemmer firmwaren for den gemmes i flash ram. Enten virker det eller også virker det ikke. Men når en geninstallation af firmware giver resultater så er det sandsynligvis fordi det resetter en del af opsætningen i dimmeren. Men for nu at komme med et eksempel på problemer der synes relateret til wired kommunikation så kommenterede du d. 24. Marts på et problem som viste sig at skyldes at en lampe fik en af dimmerne til at støje på RS-485 bussen. Og nej, wired er ikke bare noget der virker eller ikke virker. Jeg er uddannet elektronikingeniør. Støj, kapacitans, induktans, etc. er analogt og kan således dukke op over tid og komme og gå. Fx. kan fugtighed i luften kan ændre karakteristika. Slut herfra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PBM Posted November 29 Report Share Posted November 29 Hej Ang. mulige alternativer til IHC generelt har jeg og det firma Pteknik jeg arbejder for et alternativ hvor controller + indgange og udgange fjernes og produktet som fylder fra 3 til 12 moduler indsættes på Din skinne i stedet for. Indgange og udgange kan normalt overtages direkte. Systemet programmeres direkte på en app via bluetooth eller lan og wifi, dvs. det kan køre og programmeres uden net eller internet og har alle mulighederne som IHC plus en hel del mere. Indgangene er multifunktionale såsom 1 wire, Modbus via RS485, MOTT, analog - digital (termoføler - skumringsføler - osv.), voice assistents, osv., DALI. På udgangs siden kan nævnes normale AC/DC udgange 5A - A16, Styring af 3vejs ventiler - varme i rum, dimming af lys og mosfet dimming, stepmotor - motoriserede gardiner, actuatorer, osv.. Da dette er meget ny og ikke kommet på hjemmesiden (der arbejdes på dette), håber jeg alligevel at det har vagt lidt interesse. Med venlig hilsen Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts