Hop til indhold

IHC-controlleren udgår


Lars1
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Astronaut skrev:

Jeg kan godt se at du ingen interesse har i det og at Danmark er et ret lille marked hvis der skal laves mere end det mest basale, men det er åbenbart muligt blot med software og uden at kende hemmelige koder.

Mere og mere tyder efterhånden på at hvis ikke Allan selv har fået idee'en, så er det ikke noget som kan lade sig gøre og ikke noget som er værd at bruge tid på. Med en sådan holdning er det et spørgsmål om tid før hans firma lider samme skæbne som LK IHC, eletronic housekeeper etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

29 minutter siden, Lars1 skrev:

Når du har sparet trækrørne væk, har du så også sparet dåserne bag svagstrøms trykkene væk, som mange typehus firmaer har gjort når de har lavet huse med LK IHC. Uden dåsen bliver det svært at få plads til en Matrix.

100+ rør fylder for meget ved tavlerne, så det er derfor. Men jeg har dåser bag de fleste tryk da jeg også har en dåse i hovedhøjde til tempføleren.

Men jeg venter stadig på svar fra @Allan Lytken om jeg kan genbruge mine IHC linkkabler fra mine tryk. Jeg vil gerne bibeholde led i tryk, så deres trådløse duer ikke. 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, Lars1 skrev:

Hvis jeres nuværende processor ikke kan klare bit strømmen fra en LK IHC/Zigza temp. sensor eller et LK IHC I/O modul, så har i et seriøst problem. Som vi har skrevet flere gange er der tale om en simpel bit strøm som kan afkodes via et oscilloscop. Der er ingen kryptering eller andet andet kompleksitet. Faktisk snakker vi kommunikation på lag 2 i OSI modellen.

 

Det er fair nok at i ikke vil bruge tid på en gateway, men så værd ærlig og sig at i ikke vil bruge tid på det, fremfor at komme med søgte argumenter om dårlig business case m.m. Enhver med bare lidt indsigt i produkt udvikling kan hurtigt gennemskue at det er en sælger som har afvist gateway'en uden at spørgsmålet nogensiden har været forbi produkt udviklings afdelingen.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor i ikke vil lade jeres tekniker bruge 1/2-1 time sammen med en af os nørder som kender LK IHC og har nogle ideer til hvordan en gateway kan strikkes sammen og markedsføres.

Jeg kan godt forstå din og andres frustration over Schneider ikke vil udvikle til IHC.
Desværre er vores interesse heller ikke at starte på udvikling mod IHC. Det er ikke et marked der udvikler, men afvikler.
Som jeg skrev tidligere, så er vores hensigt ikke at redde komponenter på IHC men at tilbyde et alternativ.
Vi kommer ikke til at bruge tid på udvikling eller design af IHC løsninger. Det er der virkelig ikke en business case i for os, uanset hvad du siger.
Vores fokus er Z-Wave og de produkter der skal bruges der.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Astronaut skrev:

Jeg kan se at open source produktet Zigbee2Mqtt har support for Wiser. Alt det kode der skal skrives for at supportere Wiser er således kendt. Jeg kan godt se at du ingen interesse har i det og at Danmark er et ret lille marked hvis der skal laves mere end det mest basale, men det er åbenbart muligt blot med software og uden at kende hemmelige koder.

Super.
Det betyder der er en mulighed for at bruge dem med MQTT, men tanken med at binde enheder direkte sammen, tror jeg dog ikke er muligt. Det kan i noget situationer være fint. Vi ønsker dog den lokale og direkte integration, da det giver højest stabilitet, bedste performance og er mere robust overfor single-point-of-failure.
Det er dejligt at se, Wiser kan bruges i flere og flere sammenhænge.
Kan du se om det er alle deres enheder der kan bruges eller blot udvalgte ?

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Allan Lytken skrev:

Jeg kan godt forstå din og andres frustration over Schneider ikke vil udvikle til IHC.
Desværre er vores interesse heller ikke at starte på udvikling mod IHC. Det er ikke et marked der udvikler, men afvikler.
Som jeg skrev tidligere, så er vores hensigt ikke at redde komponenter på IHC men at tilbyde et alternativ.
Vi kommer ikke til at bruge tid på udvikling eller design af IHC løsninger. Det er der virkelig ikke en business case i for os, uanset hvad du siger.
Vores fokus er Z-Wave og de produkter der skal bruges der.

Jeg tror slet ikke du har læst hvad jeg og andre har skrevet. Vi er ikke ude efter en ny LK IHC controller, eller at i skal lave løsninger baseret på Lk IHC. Vi er ude efter en gateway, så overgangen fra LK IHC til noget andet kan gøres gradvist over 5-10 år. Det er de færreste af os som har 50-100.000 som vi lige kan smidde efter en one shot udskiftning. Gatewayen skal ses som en dør åbner for at i kan komme ind i en LANG rækker transitions projekter, som ellers vil være lukket land da de simpelthen er for dyre i forhold til at erstatte LK IHC installationen med en stak kip relæer, hvilket er hvad der vil ske med RIGTIGT mange LK IHC installationer efterhånden som de går i stykker. Gatewayen handler netop om at giver Z-Wave adgang til eksisterende LK IHC I/O moduler så man gradvist kan skifte til noget andet. Den handler ikke om at give Z-Wave adgang til LK IHC controlleren, andet LK IHC udstyr eller være en ny LK IHC controller. Udover det, så kommer nye LK IHC lnstallationer ikke på tale, da Schneider allerede har sagt offentligt at når det eksisterende lager af LK IHC komponenter er udsolgt (både wired og wireless), så udgår de af Schneider's produkt katalog.

Sålænge du ikke har hørt hvad min idee til en gateway går ud på, så kan du ærligt talt ikke udtale dig om hvorvidt der er en god business case eller ej. Med min idee til en gateway, vil i have grundlaget for en billig udvikling af tavle moduler fremad rettet, og sandsynligvis kunne spare en del i licenser og udgifter til z-wave chips m.m. samt forenkle jeres produkt portefølje. Alt sammen uden at skulle lave en controller, eller gå på kompromis med jeres fokus på Z-Wave. I vil sågar få en løsning, hvor i også vil kunne angribe Carlo Gavazzi installationer. Men som jeg tidligere skrev er det for komplext af forklare i en tråd som denne.

Sidst men ikke mindst. Jeg er ikke fustreret over at Schneider dropper LK IHC. Det har været offentligt kendt at det gik den vej siden de trak LK IHC fra alle markeder uden for Danmarks grænser. Derfor har mine investeringer i LK IHC også været meget begrænset de sidste mange år, og primært været fokuseret på selv at have et reservedels lager. Skulle jeg nå i den situation at alle mine controller dør, så vil jeg i første omgang lave IHC standalone ved at koble LK IHC I/O modulerne direkte sammen, og i næste ombæring erstatte dem med kip relæer. Med en gateway kunne jeg meget vel overvejer at kigge på Z-Wave, selvom jeg vil gå langt for at undgå wireless. Uden gateway kommer det IKKE til at ske. Sådan tror jeg der er mange andre som også tænker.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Lars1 skrev:

Når du har sparet trækrørne væk, har du så også sparet dåserne bag svagstrøms trykkene væk, som mange typehus firmaer har gjort når de har lavet huse med LK IHC. Uden dåsen bliver det svært at få plads til en Matrix.

Vel ikke nødvendigvis.

Hos mig er kabler også fræset i vægen da det er grund/fuldmuret, så de ligger alle i fugerne. Og når man har loft til kip, ja så er der heller ikke noget der bare er ført “til loft”.

Men uanset hvad så har jeg alligevel valgt de ekstra dybe indmuringsdåser alle steder. De var jo et must til de 48 pds drop så der kunne overholde bøjningradius og blive testet og godkendt til 10Gbs, så hvorfor ikke også bare køre med de samme underlag til stikkontakterne, og tryk. Håber det også forholder sig sådan hos Bjarne og mange andre. Elllers må de jo frem med hammer og mejsel, hvis man vil skifte til noget der kræver mere fysisk plads.

 

EDIT: nå fik ikke læst til bunden inden jeg svarede, og kan se Bjarne også selv har svaret. Der er jo ret stor aktivitet i denne tråd :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

så hvorfor ikke også bare køre med de samme underlag til stikkontakterne, og tryk.

Pointen er at typehus firmaer m.m. traditionelt har gjort meget ud af at bringe omkostningerne ned, og har derfor ofte sparet afbryder dåsen væk, når de har lavet et hus med LK IHC. Det vil give problemer hvis man skal skifte til Matrix afbryder fra Logic Group. Om det er smart eller ej er en anden diskution. Hos mig er alt lavet med rør og dåser, således at jeg kan skifte kabler og afbryder/udtag uden at skulle have hammer og mejsel eller sav frem.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

100+ rør fylder for meget ved tavlerne, så det er derfor. Men jeg har dåser bag de fleste tryk da jeg også har en dåse i hovedhøjde til tempføleren.

Men jeg venter stadig på svar fra @Allan Lytken om jeg kan genbruge mine IHC linkkabler fra mine tryk. Jeg vil gerne bibeholde led i tryk, så deres trådløse duer ikke. 

Hej Bjarne

Det tog lige lidt tid, da jeg skulle have svar fra vores underviser, som også er lærer på Teknisk skole for elektrikere.
Han skriver følgende

hvis det er 1m i indmuringsdåse så kan det godt lade sig gøre at konvertere. Er det derimod 2m dåser er der ikke plads uden der bliver skåret nogle kanter.
Er det forfra dåser vil jeg ikke anbefale at gøre det da de forreste flanger i dåserne sidder i vejen.
Sidder det i underlag ude på vægen vil jeg skifte underlagt og evt. til euro materiel da det så dækker det gamle.

Hvis du har brugt IHC installationskabler, så er de godkendt til 90V. Der skal dog en beregning på længde og parallelføring til, hvilket jeg/vi ikke kan. Det kan en (autoriseret) elektriker.
Vores Matrix virker ved 48V, men så kan du selvfølgelig ikke bruge de indbyggede relæer og lysdæmpere. I forbindelse med en IHC installation betyder det ikke noget, da det hele er trukket via eltavlen.

Hvis du ønsker tænd/sluk på lamperne anbefaler vi et ZIF modul (5028/29 eller 5030).
Ønsker du dæmpbar lamper kan du enten placere en Dimmy i loftudtaget eller en dimmer i tavlen (den har dog lidt begrænsninger, men det kan vi vende, hvis du går videre).
Dine stikkontakter skal styres af ZIF 5028/29, da de kan tage op til 13A.
Vi har også en intelligent stikkontakt, men den passer til 1½ modul FUGA.

Det er rigtigt vi har prøvet at bruge en robot AI til videoen. Han har en sjov måde at sige Z-Wave og ZigBee :)

Jeg har desværre ikke nogen billig alternativ til dine Zigza. Det er muligt nogen har udviklet noget, som kan læse Zigza, men jeg kender ikke til det.
Vores samarbejdspartner Thermofloor, har en serie af Z-Wave enheder til varmestyring.
De bruger vores ZIF5030 (som HeatIt Z-Water) og har i deres program en temp-sensor med eksterne indgange til temp sensorer. https://heatit.com/product/10294/smart-products/thermostats/heatit-z-trm6-white-ral9003/1109

Den ser ud til at kunne bruges, men det skal undersøges nærmere. Der er indbygget varmestyring i HC3, hvor du kombinerer en temp-sensor og en udgang på ZIF 5030/20 og så har du en telestat styrring.
HC3 styringen kan styres i zoner og tidsperioder med set-point og alt hvad der ønskes.

Vi kan styre Nilan ved hjælp af overdragelses signaler via et ZIF modul.
Det sikre det stadig er Nilan, som står for at sikre der ikke bliver fugtigt i huset.
Vi kan så sende besked om, at der er mange i huset (hæv luftudskiftning), ingen hjemme (sænk luftudskiftningen), emhætten er tændt (hæv indblæsning, sænk udsugning).
Jeg har (kort) været inde og se om Dantherm kan noget tilsvarende eller har et RESTapi, men har ikke fundet noget

Vi har teknologien i form af et API, som understøtter mere end 300 biler og mere end 17 opladere.
Den er sat i bero, da der ikke har været nogen som har ønsket den ... endnu.
APIet er på abonnement og koster ca 150 kr/år.

Ja, pulsindgangen på ZIF 5029 kan tage output fra S0-udgange, men den kan også aflæse signalet fra et øje.
Derved kan vi læse blink/rotationer på din måler. Den kræver dog en ledning fra ZIF til måler

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg tror slet ikke du har læst hvad jeg og andre har skrevet. Vi er ikke ude efter en ny LK IHC controller, eller at i skal lave løsninger baseret på Lk IHC. Vi er ude efter en gateway, så overgangen fra LK IHC til noget andet kan gøres gradvist over 5-10 år. Det er de færreste af os som har 50-100.000 som vi lige kan smidde efter en one shot udskiftning. Gatewayen skal ses som en dør åbner for at i kan komme ind i en LANG rækker transitions projekter, som ellers vil være lukket land da de simpelthen er for dyre i forhold til at erstatte LK IHC installationen med en stak kip relæer, hvilket er hvad der vil ske med RIGTIGT mange LK IHC installationer efterhånden som de går i stykker. Gatewayen handler netop om at giver Z-Wave adgang til eksisterende LK IHC I/O moduler så man gradvist kan skifte til noget andet. Den handler ikke om at give Z-Wave adgang til LK IHC controlleren, andet LK IHC udstyr eller være en ny LK IHC controller. Udover det, så kommer nye LK IHC lnstallationer ikke på tale, da Schneider allerede har sagt offentligt at når det eksisterende lager af LK IHC komponenter er udsolgt (både wired og wireless), så udgår de af Schneider's produkt katalog.

Sålænge du ikke har hørt hvad min idee til en gateway går ud på, så kan du ærligt talt ikke udtale dig om hvorvidt der er en god business case eller ej. Med min idee til en gateway, vil i have grundlaget for en billig udvikling af tavle moduler fremad rettet, og sandsynligvis kunne spare en del i licenser og udgifter til z-wave chips m.m. samt forenkle jeres produkt portefølje. Alt sammen uden at skulle lave en controller, eller gå på kompromis med jeres fokus på Z-Wave. I vil sågar få en løsning, hvor i også vil kunne angribe Carlo Gavazzi installationer. Men som jeg tidligere skrev er det for komplext af forklare i en tråd som denne.

Sidst men ikke mindst. Jeg er ikke fustreret over at Schneider dropper LK IHC. Det har været offentligt kendt at det gik den vej siden de trak LK IHC fra alle markeder uden for Danmarks grænser. Derfor har mine investeringer i LK IHC også været meget begrænset de sidste mange år, og primært været fokuseret på selv at have et reservedels lager. Skulle jeg nå i den situation at alle mine controller dør, så vil jeg i første omgang lave IHC standalone ved at koble LK IHC I/O modulerne direkte sammen, og i næste ombæring erstatte dem med kip relæer. Med en gateway kunne jeg meget vel overvejer at kigge på Z-Wave, selvom jeg vil gå langt for at undgå wireless. Uden gateway kommer det IKKE til at ske. Sådan tror jeg der er mange andre som også tænker.

Hej Lars

Lad os finde en dag hvor vi kan lave et Teams møde eller mødes fysisk, hvis det kan lade sig gøre.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Allan Lytken skrev:

hvis det er 1m i indmuringsdåse så kan det godt lade sig gøre at konvertere. Er det derimod 2m dåser er der ikke plads uden der bliver skåret nogle kanter.
Er det forfra dåser vil jeg ikke anbefale at gøre det da de forreste flanger i dåserne sidder i vejen.

Tak for svar.

I de 2 etager er det 1M opus indmuringsdåser, men på den 3. etage er det netop 1M forfradåser.

Kan du ikke lave mig en konverteringsoversigt med links og priser på jeres produkter?

Mit hus består af:

1. sal:

  • Badeværelse med 12V + 230V halogenspots (ikke over 250W) på lysdæmper og 1 rumtemperaturføler. 1 PIR til at tænde lys og Sonos. Stikkontakt kan komme på en fælles 1. sals sluk alt. 4-Tryk ved dør til at justere lysstyrke og styre Sonos.
  • Soveværelse med LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 4-Tryk ved dør til at justere lysstyrke og styre udv. lys. 1 rumtemperaturføler. Stikkontakter på egen relæudgang.
  • Kvist med 12V halogen spots på 300W. 1 rumtemperaturføler. 2 stk 4-Tryk ved dør til at justere lysstyrke. Stikkontakt kan komme på en fælles 1. sals sluk alt.
  • Værelse A med LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 4-Tryk ved dør til at justere lys og tænde/slukke stikkontakter. 1 rumtemperaturføler. Stikkontakter på egen relæudgang.
  • Værelse B med 2 stk grupper af LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 4-Tryk ved dør til at justere lys og tænde/slukke stikkontakter. 1 rumtemperaturføler. Stikkontakter på egen relæudgang.

Stueetagen:

  • Værelse C med LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 4-Tryk ved dør til at justere lys og tænde/slukke stikkontakter. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakter på egen relæudgang.
  • Stue med 2 grupper af LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 4-Tryk ved dør til at justere lys og tænde/slukke stikkontakter. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakter på egen relæudgang.
  • Køkken med LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 1 PIR til at tænde lys. 4-Tryk ved dør til at justere lys og tænde/slukke stikkontakter. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakter på egen relæudgang men på 2 forskellige grupper. Opvaskemaskine med el-måler på (kan evt. skiftes til en stikkontakt med effektmåler pris kontra modul til opsamling af so pulser?) Har du en effektmåler til 3-faser til kogepladen?
  • Gang med LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 1 PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakt kan komme på en fælles stueetage sluk alt.
  • Badeværelse med LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 1 PIR til at tænde lys og Sonos. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. 1 PIR til at tænde lys. Stikkontakt kan komme på en fælles stueetage sluk alt. 4-Tryk ved dør til at justere lysstyrke og styre Sonos. 

Kælder:

  • Toilet med LED lamper. 1 PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakt kan komme på en fælles kælder sluk alt.
  • Gang med LED lamper. 2 PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakt kan komme på en fælles kælder sluk alt. 1 stk.  4-Tryk ved dør til at tvangskøre lys og tænde/slukke stikkontakter, åbne garageport, tvangskøre støvsuger.
  • Bryggers med LED lamper. 1 trådløs PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakt på egen udgang. 4-Tryk ved dør til at tvangskøre lys og tænde/slukke stikkontakter. Vaskemaskine og tørretumbler på hver deres el-måler.
  • Kontor med LED lamper. 1 PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakt på egen udgang. 4-Tryk ved dør til at tvangskøre lys og tænde/slukke stikkontakter.
  • Spisekammer med LED lamper. 1 PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler. Stikkontakt på egen udgang. 4-Tryk ved dør til at tvangskøre lys og tænde/slukke stikkontakter.
  • Værelse med LED lamper fordelt på to tændinger. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakt på egen udgang. 4-Tryk ved dør til at tvangskøre lys, styre Sonos og tænde/slukke stikkontakter. 1 trådløst 6-tryk.

Garage:

  • Med indbygningslamper med sparepærer fordelt på 3 tændinger. 1 trådløs PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler. Stikkontakt på egen udgang (2 stk. 230V kontaktorer der tager alle stikkontakter 230V+400V). 4-Tryk ved dør til at tvangskøre lys og tænde/slukke stikkontakter og åbne/lukke port. 1/3 lys tænder når porten åbnes og slukkes igen efter 5 min. hvis det ikke var  tændt i forvejen.
  • 1 stk. 230V telestat og pumpe til gulvvarmen

Udendørs:

  • Ringetryk ved hoveddør med 4 tryk.
  • 30 spots på hus / garage (ikke over 250W) delt og på to lysdæmpere.
  • Pt. 2 udvendige stikkontakter der styres hver for sig. Der er et program i november og december til julelys, resten af året er de tændt kun når vi er hjemme.
  • Her vil jeg gerne have 5 stk trådløse pir på.

Generelt:

  • Skumring er indover rum med pir og udendørs lys. Hvad er offset på jeres virtuelle skumringsrelæ? Skifter i tændtidspunkt med få dages mellemrum som nu hvor det bliver tidligere mørkt? 
  • Centralstøvsugeren har et udtag på hver etage hvor der tændes alt lys på 100% og slukkes igen bagefter.
  • Powermax pro tyverialarm med 6 stk pir, 8 stk magnetkontakt, 4 røgalarm, 1 vandsensor, 3 betjeningspaneler, 3 indendørs sirener, 2 udvendige sirener. Udgang fra alarm til tilstandsstyring ude/hjemme (sluk alt/velkomstlys). Højttaleren fortæller når en dør åbnes.
    Har i også alarmdele der kan det?
  • 3 stk ventilationsanlæg der kan slukkes i 2 timer ved tryk på knap ved tavlen. (Gå indendørs og luk vinduer og sluk ventilation). 
  • Alle lysdæmpere sidder i travlen.
  • Alle tryk er fortrådet.
  • Alle stikkontakter og lampeudtag er ført til tavlen.
  • Alle el-målere sidder i tavlen.
  • Der er LED i de fleste tryk.
  • 24V telestater til gulvvarmen, 15 zoner i huset.
  • Panasonic WH-MXC09J3E8 varmepumpe som tændes efter varmekald. Omvendt slukker varmepumpen cirkulationspumpen i huset via IHC når den afrimer eller udetemperaturen er højere end 17 grader.
  • Tesla skruer ned for strømmen hvis det samlede strømforbrug i huset nærmer sig 25A (er ikke implementeret endnu). Skal sættes op til at køre efter el-priser.
  • Metro vandvarmer er tilkoblet kontaktor så den ikke kører kl 17-21 men skal sættes op til at køre efter el-priser.
  • 9 stk elmålere med so puls 1000 pulser pr kwh, kan jeres CPU følge med til det?
  • Jeg har en oversigt på min iPad med alle elmåleres forbrug pr dag, uge, seneste 3 uger, måned år og seneste 3 år. det samme med antal kørsler for hvidevarerne, men det er jo det samme. Har du noget lækkert her også?

Det blev en meget lang oversigt, men spørg hvis der er noget.

Jeg har garanteret glemt noget, men det kan jeg jo samle sammen på hvis det er.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Allan Lytken skrev:

Hvis du har brugt IHC installationskabler, så er de godkendt til 90V. Der skal dog en beregning på længde og parallelføring til, hvilket jeg/vi ikke kan. Det kan en (autoriseret) elektriker.
Vores Matrix virker ved 48V, men så kan du selvfølgelig ikke bruge de indbyggede relæer og lysdæmpere. I forbindelse med en IHC installation betyder det ikke noget, da det hele er trukket via

Der er ikke noget videre forbrug på kablet ved en Matrix, så det burde godt kunne lade sig gøre.
Evt. må man banke de dåser ud der ikke kan genanvendes.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

19 hours ago, Allan Lytken said:

Kan du se om det er alle deres enheder der kan bruges eller blot udvalgte ?

Umiddelbart er det kun udvalgte der var listed som kompatible. Men jeg kiggede kort i koden og der var ikke noget Wiser specifikt så jeg gætter på de faktisk vil virke out of the box. Jeg tænker også at I måske får konkurrence på HC3 når Fibaro Zigbee er færdigt udviklet (det ser ud som om det ikke er tilfældet nu?). For umiddelbart vil jeg gætte på at Wiser komponenter kan parres med en HC3 eller en anden Zigbee controller uden at der skal gøres noget. Det må komme an på en prøve.

Som jeg forstår Z-wave og også Zigbee så er den normale opsætning ikke at have en controller der er inde over alt hvad der sker sådan som det er med IHC. Controlleren for Z-wave/Zigbee er der primært for opsætning og for at give adgang for computere, telefoner, m.m. Normalt betjening som fx. tænd, sluk, dim op/ned, virker efter parring uden noget kode skal skrives eller importeres.

Det er i modsætning til IHC hvor vi er vant til at ethvert tryk på en tangent bliver til et stykke kode der kører i controlleren. Kode som vi kan ændre. Med Z-wave/Zigbee er det undtagelsen og det kræver en controller som HC3 der tillader kode. Det vil kræve at IHC folket skruer hovedet anderledes på og at nogle af dem der har haft en god IHC forretning (fx. @Henning Pedersen) kan rende ind i problemer. I praksis er jeres løsning lavet sådan at elektrikeren ikke behøver forstå særligt meget om systemet og det virker fint out of the box.

I praksis vil det også betyde at en ren Z-wave (eller Zigbee) løsning vil virke bedre end en blandet. Det betyder også at fx. komponenter der kommer ind over fx. MQTT aldrig vil virke lige så godt som direkte koblede Z-wave eller Zigbee komponenter.

Link til kommentar
Del på andre sites

51 minutter siden, Astronaut skrev:

Umiddelbart er det kun udvalgte der var listed som kompatible. Men jeg kiggede kort i koden og der var ikke noget Wiser specifikt så jeg gætter på de faktisk vil virke out of the box. Jeg tænker også at I måske får konkurrence på HC3 når Fibaro Zigbee er færdigt udviklet (det ser ud som om det ikke er tilfældet nu?). For umiddelbart vil jeg gætte på at Wiser komponenter kan parres med en HC3 eller en anden Zigbee controller uden at der skal gøres noget. Det må komme an på en prøve.

Som jeg forstår Z-wave og også Zigbee så er den normale opsætning ikke at have en controller der er inde over alt hvad der sker sådan som det er med IHC. Controlleren for Z-wave/Zigbee er der primært for opsætning og for at give adgang for computere, telefoner, m.m. Normalt betjening som fx. tænd, sluk, dim op/ned, virker efter parring uden noget kode skal skrives eller importeres.

Det er i modsætning til IHC hvor vi er vant til at ethvert tryk på en tangent bliver til et stykke kode der kører i controlleren. Kode som vi kan ændre. Med Z-wave/Zigbee er det undtagelsen og det kræver en controller som HC3 der tillader kode. Det vil kræve at IHC folket skruer hovedet anderledes på og at nogle af dem der har haft en god IHC forretning (fx. @Henning Pedersen) kan rende ind i problemer. I praksis er jeres løsning lavet sådan at elektrikeren ikke behøver forstå særligt meget om systemet og det virker fint out of the box.

I praksis vil det også betyde at en ren Z-wave (eller Zigbee) løsning vil virke bedre end en blandet. Det betyder også at fx. komponenter der kommer ind over fx. MQTT aldrig vil virke lige så godt som direkte koblede Z-wave eller Zigbee komponenter.

Spot on :)

Jeg håber også de får åbnet op for associering mellem ZigBee enheder, da det ville give langt bedre styring mellem ZigBee enhederne.
Desværre vil det aldrig kunne lade sig gøre, at associere en Matrix på Z-Wave til en Push Relay fra Wiser på ZigBee, så du har ret i det bedste basis system får du med én protokol. Enten Z-Wave eller ZigBee. Derfor kan du stadig godt bruge enheder fra den modsatte protokol til 'sjove' ting.
Vi bruge for eksempel Aqara TVOC (ZigBee) sammen med ZIF5020 (Z-Wave) som forbunden enhed til styring af telestater

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Astronaut skrev:

Det er i modsætning til IHC hvor vi er vant til at ethvert tryk på en tangent bliver til et stykke kode der kører i controlleren. Kode som vi kan ændre. Med Z-wave/Zigbee er det undtagelsen og det kræver en controller som HC3 der tillader kode. Det vil kræve at IHC folket skruer hovedet anderledes på og at nogle af dem der har haft en god IHC forretning (fx. @Henning Pedersen) kan rende ind i problemer. I praksis er jeres løsning lavet sådan at elektrikeren ikke behøver forstå særligt meget om systemet og det virker fint out of the box.

 

1 time siden, Allan Lytken skrev:

Spot on :)

Ikke helt. Z-Wave kan best sammenlignes med LK IHC wireless standalone. Her pare du også de enkelte enheder uden controller. Ved ren LK IHC wireless, giver LK IHC controlleren dig bare mulighed for at lave komplekse ting som i Z-Wave også kræver en HC3 controller eller tilsvarende.

 

1 time siden, Allan Lytken skrev:

Desværre vil det aldrig kunne lade sig gøre, at associere en Matrix på Z-Wave til en Push Relay fra Wiser på ZigBee, så du har ret i det bedste basis system får du med én protokol. Enten Z-Wave eller ZigBee. Derfor kan du stadig godt bruge enheder fra den modsatte protokol til 'sjove' ting.

Hvis en controller understøtter både Z-Wave og ZigBee, så er det vel muligt via af den at lave noget som ligner en parring mellem enheder på de 2 protokoller?

Link til kommentar
Del på andre sites

8 minutes ago, Lars1 said:

Ikke helt. Z-Wave kan best sammenlignes med LK IHC wireless standalone. Her pare du også de enkelte enheder uden controller. Ved ren LK IHC wireless, giver LK IHC controlleren dig bare mulighed for at lave komplekse ting som i Z-Wave også kræver en HC3 controller eller tilsvarende.

Z-wave (og Zigbee) kan meget mere end IHC wireless standalone.

 

8 minutes ago, Lars1 said:

Hvis en controller understøtter både Z-Wave og ZigBee, så er det vel muligt via af den at lave noget som ligner en parring mellem enheder på de 2 protokoller?

Det bliver aldrig det samme som kun at bruge en protocol. Hvis man kun bruger Z-wave eller Zigbee så er controlleren slet ikke involveret når du trykker på en tangent for at tænde lys. Controlleren introducerer et kedeligt lille delay. Om det er muligt at gøre delayet mindre ved jeg ikke. Men det er rigtigt at det kan lade sig gøre at koble dem sammen i controlleren hvis man koder hver eneste interaktion.

Link til kommentar
Del på andre sites

16 minutter siden, Lars1 skrev:

 

Ikke helt. Z-Wave kan best sammenlignes med LK IHC wireless standalone. Her pare du også de enkelte enheder uden controller. Ved ren LK IHC wireless, giver LK IHC controlleren dig bare mulighed for at lave komplekse ting som i Z-Wave også kræver en HC3 controller eller tilsvarende.

 

Hvis en controller understøtter både Z-Wave og ZigBee, så er det vel muligt via af den at lave noget som ligner en parring mellem enheder på de 2 protokoller?

Z-Wave er kommunikation mellem enhederne.
Controlleren er blot en enhed, som normalt får alle statusopdateringer fra andre enheder i anlægget.
At parre 2 eller flere enheder til hinanden giver mulighed for at få den stabile og hurtige reaktion, som Astronaut også siger, men det giver mange flere muligheder end blot det, da controlleren stadig er med i kommunikationen. Alle sensorer kan også sende beskeder til andre enheder, hvis der ønskes en reaktion. Styringen virker også selvom HC3 bliver slukket (det er vel som IHC Wireless).
Samtidig med den direkte kommunikation mellem enhederne, kan du stadig bruge controlleren til at udføre opgaver på tværs af mange enheder (sluk alt, gæstescene, simulering), på tværs af protokoller (Z-Wave til ZigBee, Nice eller Elero) eller integration af alt muligt andet (Sonos, VELUX, Philips Hue Bridge, iRobot, Somfy, Home Connect, HikVision og meget mere)

Det kan ikke lade sig gøre, at lave parring mellem enheder på forskellige protokoller, men du kan i controlleren lave en bridge mellem dem. Vi har en QuickApp, der binder vores Matrix sammen med Philips Hue eller IKEA meldt direkte ind i HC3. Så kan du bruge tryk til at styre dine ZigBee, som du ville have styret Z-Wave lysdæmpere. Det er dog afhængigt af controlleren og får en lille smule forsinkelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

14 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Tak for svar.

I de 2 etager er det 1M opus indmuringsdåser, men på den 3. etage er det netop 1M forfradåser.

Kan du ikke lave mig en konverteringsoversigt med links og priser på jeres produkter?

Mit hus består af:

1. sal:

  • Badeværelse med 12V + 230V halogenspots (ikke over 250W) på lysdæmper og 1 rumtemperaturføler. 1 PIR til at tænde lys og Sonos. Stikkontakt kan komme på en fælles 1. sals sluk alt. 4-Tryk ved dør til at justere lysstyrke og styre Sonos.
  • Soveværelse med LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 4-Tryk ved dør til at justere lysstyrke og styre udv. lys. 1 rumtemperaturføler. Stikkontakter på egen relæudgang.
  • Kvist med 12V halogen spots på 300W. 1 rumtemperaturføler. 2 stk 4-Tryk ved dør til at justere lysstyrke. Stikkontakt kan komme på en fælles 1. sals sluk alt.
  • Værelse A med LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 4-Tryk ved dør til at justere lys og tænde/slukke stikkontakter. 1 rumtemperaturføler. Stikkontakter på egen relæudgang.
  • Værelse B med 2 stk grupper af LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 4-Tryk ved dør til at justere lys og tænde/slukke stikkontakter. 1 rumtemperaturføler. Stikkontakter på egen relæudgang.

Stueetagen:

  • Værelse C med LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 4-Tryk ved dør til at justere lys og tænde/slukke stikkontakter. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakter på egen relæudgang.
  • Stue med 2 grupper af LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 4-Tryk ved dør til at justere lys og tænde/slukke stikkontakter. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakter på egen relæudgang.
  • Køkken med LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 1 PIR til at tænde lys. 4-Tryk ved dør til at justere lys og tænde/slukke stikkontakter. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakter på egen relæudgang men på 2 forskellige grupper. Opvaskemaskine med el-måler på (kan evt. skiftes til en stikkontakt med effektmåler pris kontra modul til opsamling af so pulser?) Har du en effektmåler til 3-faser til kogepladen?
  • Gang med LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 1 PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakt kan komme på en fælles stueetage sluk alt.
  • Badeværelse med LED lamper på lysdæmper (ikke over 250W). 1 PIR til at tænde lys og Sonos. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. 1 PIR til at tænde lys. Stikkontakt kan komme på en fælles stueetage sluk alt. 4-Tryk ved dør til at justere lysstyrke og styre Sonos. 

Kælder:

  • Toilet med LED lamper. 1 PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakt kan komme på en fælles kælder sluk alt.
  • Gang med LED lamper. 2 PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakt kan komme på en fælles kælder sluk alt. 1 stk.  4-Tryk ved dør til at tvangskøre lys og tænde/slukke stikkontakter, åbne garageport, tvangskøre støvsuger.
  • Bryggers med LED lamper. 1 trådløs PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakt på egen udgang. 4-Tryk ved dør til at tvangskøre lys og tænde/slukke stikkontakter. Vaskemaskine og tørretumbler på hver deres el-måler.
  • Kontor med LED lamper. 1 PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakt på egen udgang. 4-Tryk ved dør til at tvangskøre lys og tænde/slukke stikkontakter.
  • Spisekammer med LED lamper. 1 PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler. Stikkontakt på egen udgang. 4-Tryk ved dør til at tvangskøre lys og tænde/slukke stikkontakter.
  • Værelse med LED lamper fordelt på to tændinger. 1 rumtemperaturføler og 1 gulvtemperaturføler. Stikkontakt på egen udgang. 4-Tryk ved dør til at tvangskøre lys, styre Sonos og tænde/slukke stikkontakter. 1 trådløst 6-tryk.

Garage:

  • Med indbygningslamper med sparepærer fordelt på 3 tændinger. 1 trådløs PIR til at tænde lys. 1 rumtemperaturføler. Stikkontakt på egen udgang (2 stk. 230V kontaktorer der tager alle stikkontakter 230V+400V). 4-Tryk ved dør til at tvangskøre lys og tænde/slukke stikkontakter og åbne/lukke port. 1/3 lys tænder når porten åbnes og slukkes igen efter 5 min. hvis det ikke var  tændt i forvejen.
  • 1 stk. 230V telestat og pumpe til gulvvarmen

Udendørs:

  • Ringetryk ved hoveddør med 4 tryk.
  • 30 spots på hus / garage (ikke over 250W) delt og på to lysdæmpere.
  • Pt. 2 udvendige stikkontakter der styres hver for sig. Der er et program i november og december til julelys, resten af året er de tændt kun når vi er hjemme.
  • Her vil jeg gerne have 5 stk trådløse pir på.

Generelt:

  • Skumring er indover rum med pir og udendørs lys. Hvad er offset på jeres virtuelle skumringsrelæ? Skifter i tændtidspunkt med få dages mellemrum som nu hvor det bliver tidligere mørkt? 
  • Centralstøvsugeren har et udtag på hver etage hvor der tændes alt lys på 100% og slukkes igen bagefter.
  • Powermax pro tyverialarm med 6 stk pir, 8 stk magnetkontakt, 4 røgalarm, 1 vandsensor, 3 betjeningspaneler, 3 indendørs sirener, 2 udvendige sirener. Udgang fra alarm til tilstandsstyring ude/hjemme (sluk alt/velkomstlys). Højttaleren fortæller når en dør åbnes.
    Har i også alarmdele der kan det?
  • 3 stk ventilationsanlæg der kan slukkes i 2 timer ved tryk på knap ved tavlen. (Gå indendørs og luk vinduer og sluk ventilation). 
  • Alle lysdæmpere sidder i travlen.
  • Alle tryk er fortrådet.
  • Alle stikkontakter og lampeudtag er ført til tavlen.
  • Alle el-målere sidder i tavlen.
  • Der er LED i de fleste tryk.
  • 24V telestater til gulvvarmen, 15 zoner i huset.
  • Panasonic WH-MXC09J3E8 varmepumpe som tændes efter varmekald. Omvendt slukker varmepumpen cirkulationspumpen i huset via IHC når den afrimer eller udetemperaturen er højere end 17 grader.
  • Tesla skruer ned for strømmen hvis det samlede strømforbrug i huset nærmer sig 25A (er ikke implementeret endnu). Skal sættes op til at køre efter el-priser.
  • Metro vandvarmer er tilkoblet kontaktor så den ikke kører kl 17-21 men skal sættes op til at køre efter el-priser.
  • 9 stk elmålere med so puls 1000 pulser pr kwh, kan jeres CPU følge med til det?
  • Jeg har en oversigt på min iPad med alle elmåleres forbrug pr dag, uge, seneste 3 uger, måned år og seneste 3 år. det samme med antal kørsler for hvidevarerne, men det er jo det samme. Har du noget lækkert her også?

Det blev en meget lang oversigt, men spørg hvis der er noget.

Jeg har garanteret glemt noget, men det kan jeg jo samle sammen på hvis det er.

Det er noget af en installation.
Jeg får regnet på det og vender tilbage :)

Med hensyn til dine spørgsmål, så har jeg lige 

  • Skumring er indover rum med pir og udendørs lys. Hvad er offset på jeres virtuelle skumringsrelæ? Skifter i tændtidspunkt med få dages mellemrum som nu hvor det bliver tidligere mørkt?
    Til vores udelys kalder vi det Astro-ur funktion. Tænder når solen går ned+/- og slukker om aftenen. Tænder igen om morgenen og slukker når solen står op +/-. Alle tider kan tilpasses.
    Udelys styres i zoner, som kan tilvælges Astro-ur funktion og som kan have hvert sit skema.
    Der kan også tilknyttes Pir, så lyset tænder med dem. Eks automatisk tænding på 20%, ved bevægelse 100% i 5 min
    Til indelys kan man ændre hvilket niveau det skal tænde på næste gang eller ændre det , hvis det allerede er tændt.
  • Centralstøvsugeren har et udtag på hver etage hvor der tændes alt lys på 100% og slukkes igen bagefter.
    Har du sensor på udtaget, så vi kan se når det er aktivt ?
  • Powermax pro tyverialarm med 6 stk pir, 8 stk magnetkontakt, 4 røgalarm, 1 vandsensor, 3 betjeningspaneler, 3 indendørs sirener, 2 udvendige sirener. Udgang fra alarm til tilstandsstyring ude/hjemme (sluk alt/velkomstlys). Højttaleren fortæller når en dør åbnes.
    Har i også alarmdele der kan det?
    Der er indbygget alarmfunktion i systemet, som kan bruge sensorer og styre på tilstande, somt sende besked til smartphones.
    Pir: dem der også bruges til lysstyring, Magnetkontakter: På batteri, usynlig, Røg: 230V med batteribackup, Vand: batteri, Betjening:Keypad, SmartPhone, tablet, Sirene: Inde og ude.
    Men vi kan også bruge udgangene fra det nuværende anlæg og lave reaktioner på det.
  • 3 stk ventilationsanlæg der kan slukkes i 2 timer ved tryk på knap ved tavlen. (Gå indendørs og luk vinduer og sluk ventilation). 
    Er det styret via relæer eller API ?
  • 24V telestater til gulvvarmen, 15 zoner i huset.
    Her er et eksempel på varmestyring i HC3. Ret så fleksibelt.
    image.thumb.png.d1d5d7052afa0fee700c5aa58f552edf.png
  • Panasonic WH-MXC09J3E8 varmepumpe som tændes efter varmekald. Omvendt slukker varmepumpen cirkulationspumpen i huset via IHC når den afrimer eller udetemperaturen er højere end 17 grader.
    Er det styret via relæer eller API ?
  • Tesla skruer ned for strømmen hvis det samlede strømforbrug i huset nærmer sig 25A (er ikke implementeret endnu). Skal sættes op til at køre efter el-priser.
    Vi har som sagt et API, som også kan styre Tesla-ladning, men vi har ikke lavet det færdig endnu, da vi ikke har solgt nogen.
    Den kan meget af det du siger. Hvis den skal kunne tage højde for max belastning på systemet, så skal vi have en måler ind over de 3 faser lige efter jeres måler.
  • Metro vandvarmer er tilkoblet kontaktor så den ikke kører kl 17-21 men skal sættes op til at køre efter el-priser.
    Tænker det er et simpelt relæ (udgang på ZIF)
  • 9 stk elmålere med so puls 1000 pulser pr kwh, kan jeres CPU følge med til det?
    Det skulle ikke være et problem. ;)
  • Jeg har en oversigt på min iPad med alle elmåleres forbrug pr dag, uge, seneste 3 uger, måned år og seneste 3 år. det samme med antal kørsler for hvidevarerne, men det er jo det samme. Har du noget lækkert her også?
    De har noget tilsvarende i HC3, hvor du kan se forbrug på alle de måder du nævner.
    Her er et eksempel, men se bort fra tallene. Det er et system jeg bruget til udvikling
    ;)
    image.thumb.png.6cb6d4bb6650cadc0014ca0ade50aed1.png
Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Allan Lytken skrev:
1 time siden, Allan Lytken skrev:

Men vi kan også bruge udgangene fra det nuværende anlæg og lave reaktioner på det.

Til vores udelys kalder vi det Astro-ur funktion. Tænder når solen går ned+/- og slukker om aftenen. Tænder igen om morgenen og slukker når solen står op +/-. Alle tider kan tilpasses.
Udelys styres i zoner, som kan tilvælges Astro-ur funktion og som kan have hvert sit skema.
Der kan også tilknyttes Pir, så lyset tænder med dem. Eks automatisk tænding på 20%, ved bevægelse 100% i 5 min
Til indelys kan man ændre hvilket niveau det skal tænde på næste gang eller ændre det , hvis det allerede er tændt.

Super.

1 time siden, Allan Lytken skrev:

Har du sensor på udtaget, så vi kan se når det er aktivt ?

Der er en switch i hvert udtag forbundet til en indgang på IHC input-modulet.

1 time siden, Allan Lytken skrev:

Der er indbygget alarmfunktion i systemet, som kan bruge sensorer og styre på tilstande, somt sende besked til smartphones.
Pir: dem der også bruges til lysstyring, Magnetkontakter: På batteri, usynlig, Røg: 230V med batteribackup, Vand: batteri, Betjening:Keypad, SmartPhone, tablet, Sirene: Inde og ude.

Alle tiders.

1 time siden, Allan Lytken skrev:

Men vi kan også bruge udgangene fra det nuværende anlæg og lave reaktioner på det.

Jeg skal nok have fornyet min 15 år gamle alarm, og det her kunne være en mulighed for at gøre den mere smart. Den er koblet op til IHC via en indgang og lyset blinker inde og ude ved alarm samt der kommer en pushbesked via IHC-Captain.

1 time siden, Allan Lytken skrev:

Er det styret via relæer eller API ?

De slukkes hårdt ned via en 230V udgang. Men de har Modbus RS485, men har i noget der kan kommunikere med dem er jeg nysgerrig på dette.

1 time siden, Allan Lytken skrev:

Her er et eksempel på varmestyring i HC3. Ret så fleksibelt.

Ja det kan helt sikkert godt bruges. Jeg er stoppet med at sænke temperaturen, da jeg kører med så lavt fremløb på varmepumpen som muligt og der derfor tager alt for mange timer at varme det op igen.

1 time siden, Allan Lytken skrev:

Er det styret via relæer eller API ?

Via relæ, men jeg ønsker mig en integration hvis det er muligt.

1 time siden, Allan Lytken skrev:

Vi har som sagt et API, som også kan styre Tesla-ladning, men vi har ikke lavet det færdig endnu, da vi ikke har solgt nogen.
Den kan meget af det du siger. Hvis den skal kunne tage højde for max belastning på systemet, så skal vi have en måler ind over de 3 faser lige efter jeres måler.

Jeg har allerede en LED sensor (fra Zigza) på men Echelon hovedmåler, så signalet er allerede tilstede.
Jeg er dog ked af hvis det koster penge i årligt abonnent at styre bilens opladning. Kan i integrere med HomeAssistant? Der er det gratis at lave den styring.

1 time siden, Allan Lytken skrev:

De har noget tilsvarende i HC3, hvor du kan se forbrug på alle de måder du nævner.
Her er et eksempel, men se bort fra tallene. Det er et system jeg bruget til udvikling
;)

Ja bare jeg kan se detaljer for alle målere så er det fint. Det gælder vel både jeres indbyggede målere i enhederne og mine eksterne målere?

 

Noget jeg ikke har endnu er solceller, det kommer nok i fremtiden, kan de køre indover jeres system og lade bilen smart? Og hvis man har batteri på sørge for styring af dette? Er der et dashboard over forbrug på huset pt og produktion og den slags?

Jeg glæder mig til at høre din løsning og om den kan være i mine tavler, da pladsen er makset ud. Jeg kan sende et par billeder i tråden senere.

Link til kommentar
Del på andre sites

19 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Super.

Der er en switch i hvert udtag forbundet til en indgang på IHC input-modulet.

Alle tiders.

Jeg skal nok have fornyet min 15 år gamle alarm, og det her kunne være en mulighed for at gøre den mere smart. Den er koblet op til IHC via en indgang og lyset blinker inde og ude ved alarm samt der kommer en pushbesked via IHC-Captain.

De slukkes hårdt ned via en 230V udgang. Men de har Modbus RS485, men har i noget der kan kommunikere med dem er jeg nysgerrig på dette.

Ja det kan helt sikkert godt bruges. Jeg er stoppet med at sænke temperaturen, da jeg kører med så lavt fremløb på varmepumpen som muligt og der derfor tager alt for mange timer at varme det op igen.

Via relæ, men jeg ønsker mig en integration hvis det er muligt.

Jeg har allerede en LED sensor (fra Zigza) på men Echelon hovedmåler, så signalet er allerede tilstede.
Jeg er dog ked af hvis det koster penge i årligt abonnent at styre bilens opladning. Kan i integrere med HomeAssistant? Der er det gratis at lave den styring.

Ja bare jeg kan se detaljer for alle målere så er det fint. Det gælder vel både jeres indbyggede målere i enhederne og mine eksterne målere?

 

Noget jeg ikke har endnu er solceller, det kommer nok i fremtiden, kan de køre indover jeres system og lade bilen smart? Og hvis man har batteri på sørge for styring af dette? Er der et dashboard over forbrug på huset pt og produktion og den slags?

Jeg glæder mig til at høre din løsning og om den kan være i mine tavler, da pladsen er makset ud. Jeg kan sende et par billeder i tråden senere.

Alarmdelen kan meget.
Er dine sensorer kablet til tavle, kan vi sikkert også få dem ind via indgange i ZIF modulerne.
Det kræver blot det er potentialefri indgange

Fibaro skriver de understøtter https://www.eutonomy.com/
De har Modbus i alle udgaver og meget andet til integration.

Jeg har set andre har lavet integration af Panasonic , men her kommer det an på, hvad muligheder Panasonic  tilbyder.
Som relæ kan vi sagtens styre den

Helt enig. Abonnementet er et problem, men det koster at vedligeholde og videreudvikle.
Jeg ved de arbejder på integration af husbatterier, så opladning, salg og brug til/fra batteriet kan styres, ud fra aktuelle elpris. Du kan trække heler HC3 ind i Home Assistant og lave udvidelser via den.

Målingerne kan ses for heler huset, per rum eller helt ned på den enkelte enhed med måling i.

Vi har integreret Sonnen Battery System, men der kommer mange nye for tiden.
Jeg så lige GroWatt nu er understøttet.
I Fibaro er der gjort klar til visning af salg, forbrug og diff på overordnet niveau.
Jeg skal selv ud og have en kombi GroWatt Inverter med Batteri i nærmeste fremtid.
Det giver mulighed for at prøve det af på egen krop :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

59 minutter siden, Allan Lytken skrev:

Alarmdelen kan meget.
Er dine sensorer kablet til tavle, kan vi sikkert også få dem ind via indgange i ZIF modulerne.
Det kræver blot det er potentialefri indgange

Alarmen kører trådløst 868 MHz, og det er fint for mig.

1 time siden, Allan Lytken skrev:

Jeg skal selv ud og have en kombi GroWatt Inverter med Batteri i nærmeste fremtid.
Det giver mulighed for at prøve det af på egen krop :)

Fedt, det er også dem de har i vvs eksperten og Mikma, dvs til priser der er til at være med på :)

Nu skrev du til en af de andre at man kunne købe jeres system og få det kodet sammen, eller man selv kunne gøre det.
Er det er svært system at komme i gang med? Skal man vide noget om programmering, eller er det bare via dropdown menuer, og indtaste node nr. på enheder som jeg så i en video?
Jeg vil jo helst selv lære systemet at kende til bunds, men risikerer jeg så et system hvor jeg aldrig lærer de fede funktioner og muligheder det giver?

Er der nogle hjælpegrupper på Facebook eller forums som det her hvor man kan hjælpe hinanden?
Vores forum her har været guld værd for os alle, og mange nye ejere med IHC har fået en rigtig positivt start på systemet.

Link til kommentar
Del på andre sites

22 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Alarmen kører trådløst 868 MHz, og det er fint for mig.

Fedt, det er også dem de har i vvs eksperten og Mikma, dvs til priser der er til at være med på :)

Nu skrev du til en af de andre at man kunne købe jeres system og få det kodet sammen, eller man selv kunne gøre det.
Er det er svært system at komme i gang med? Skal man vide noget om programmering, eller er det bare via dropdown menuer, og indtaste node nr. på enheder som jeg så i en video?
Jeg vil jo helst selv lære systemet at kende til bunds, men risikerer jeg så et system hvor jeg aldrig lærer de fede funktioner og muligheder det giver?

Er der nogle hjælpegrupper på Facebook eller forums som det her hvor man kan hjælpe hinanden?
Vores forum her har været guld værd for os alle, og mange nye ejere med IHC har fået en rigtig positivt start på systemet.

Ja, jeg glæder mig også til jeg kan få passet det ind.

Det er rigtigt. Vi sælger løsningen som en færdig og fuldt programmeret pakke.
Jeg vil sige du har nogle lidt specielle løsninger, der går lidt ud over det normale, så det kan kræve lidt ekstra af os.
Den anden mulighed er, at du selv står for det. Så skal du selv forbinde det hele og mest interessant, finde eller skrive QuickApps til udvidelserne. Vi er ved at være klar til at sælge vores QuickApps, som integrerer med meget af det, som er med i installationen, når vi har stået for det. Vi skal jo tjene penge :)

Som med alle systemer, så er der en indlæringskurve. Jeg kan kun tale om HC3, da vi ikke bruger de andre controllere i vores løsninger. Indlæringskurven med HC3 er dog ikke så stejl, som andre har fortalt, den har været til andre controllere.
Når man lige har fanget ideen med den måde det gøres på, så kan man hurtigt lave nogle ret fede ting.

Vil man udvide med andet end det man kan i systemet inklusiv de mange udvidelser, der helt gratis kan lægges ind, så skal man lave QuickApps og det er programmering.
HC3 har et indbygget programmeringssprog, Lua, som er en slags højniveausprog på linje med Visual Basic, JavaScript og andre.

Der er nogle rigtig gode fora, som deler erfaring og hjælper med løsninger. Rigtig mange deler også deres QuickApps.
Derudover er der en Markedsplads hos Fibaro, hvor man også kan hente mange QuickApps med sourcekode, så man kan se hvordan det er gjort.

Jeg har samlet nogle links til info om det vi arbejder med
Måske er der også lidt inspiration til dig :)

Overordnet er det følgende

·       om vores produkter og hvad de kan
·       Manuel integration af Matrix, Dimmy og korrespondance imellem dem.
·       om de forskellige medier om Z-Wave på nettet
·       Forstå LUA og implementering af QuickApps

Om vores produkter og hvad de kan

Du kan finde alle vores produkter, med tilhørende manualer, via hjemmesiden https://logic-group.com/support/manualer/
Her kan du også finde gode guides til forskellige opgaver i systemet, som oprette nye brugere, tilføje nye enheder og opsætning af eksisterende. https://logic-group.com/support/guides/

Integration af Matrix, Dimmy og korrespondance imellem dem.

Til Home Center 3 har vi en QuickApp, Dokumentation, som viser hvordan systemet er programmeret.
Den giver også en god ide om, hvad der skal til, for at lave ændringer.

Om de forskellige medier om Z-Wave på nettet

Jeg har samlet nogle links til forskellige hjemmesider, som er gode sider til at samle information om Z-Wave
Du kender selvfølgelig vores side
http://www.logic-group.com/support
Manual til Fibaro’s enheder https://manuals.fibaro.com/knowledge-base-browse/getting-started-with-lua/
Forum med masser af info https://forum.fibaro.com/
Denne side har også mange gode guides https://www.vesternet.com/pages/guides

Forstå LUA og kigge på implementering af QuickApps

Her er links til steder, hvor der er masser af information om LUA

https://forum.fibaro.com/topic/49113-hc3-quickapps-coding-tips-and-tricks/
https://manuals.fibaro.com/home-center-3-lua-scenes/
https://manuals.fibaro.com/content/other/FIBARO_System_Lua_API.pdf
https://manuals.fibaro.com/knowledge-base-browse/getting-started-with-lua/
https://manuals.fibaro.com/knowledge-base-browse/lua-scene-examples/
https://en.robbshop.nl/smarthome/the-fibaro-system/intro-to-fibaro-lua-code

Facebook grupper

https://www.facebook.com/groups/1137669169957507
https://www.facebook.com/groups/159642821284691

Link til kommentar
Del på andre sites

3 hours ago, Allan Nissen said:

Shelly har meldt deres forslag ud.

Er Shelly ikke 99% proprietary? Der er lidt MQTT men grundlæggende er det deres egne wireless protocoller?

Efter showet med Schneider så er jeg ikke hooked på løsninger der ikke er åbne. Umiddelbart vil jeg mene at hvis man vælger en Zigbee, Z-wave eller anden løsning baseret på standarder så kan man regne med rimelig support de næste 50 år. Vælger man noget der ikke er åbent så står man snart med håret i postkassen igen. Af samme grund er Schneiders opførsel omkring Wiser en ret stor "turn off" for undertegnede. Men måske er det ikke så lukket alligevel (selvom det er Schneider)? Det må tiden vise.

Under alle omstændigheder bliver det sidste gang jeg lever det her skifte (jeg har 31 IHC wireless stikkontakter plus alt det andet jeg skal skifte og jeg ved hvor lang tid det vil tage). Well, vi må se hvad der dukker op.

PS: Noget andet der taler imod Schneider er deres "vi taler kun med installatører" politik selvom der er lidt revner i den. Det er værd at spørge andre leverandører om deres (evt. manglende) support politik.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 14.9.2023 at 16:54 , Allan Lytken skrev:

Ja, jeg glæder mig også til jeg kan få passet det ind.

Det er rigtigt. Vi sælger løsningen som en færdig og fuldt programmeret pakke.
Jeg vil sige du har nogle lidt specielle løsninger, der går lidt ud over det normale, så det kan kræve lidt ekstra af os.
Den anden mulighed er, at du selv står for det. Så skal du selv forbinde det hele og mest interessant, finde eller skrive QuickApps til udvidelserne. Vi er ved at være klar til at sælge vores QuickApps, som integrerer med meget af det, som er med i installationen, når vi har stået for det. Vi skal jo tjene penge :)

Som med alle systemer, så er der en indlæringskurve. Jeg kan kun tale om HC3, da vi ikke bruger de andre controllere i vores løsninger. Indlæringskurven med HC3 er dog ikke så stejl, som andre har fortalt, den har været til andre controllere.
Når man lige har fanget ideen med den måde det gøres på, så kan man hurtigt lave nogle ret fede ting.

Vil man udvide med andet end det man kan i systemet inklusiv de mange udvidelser, der helt gratis kan lægges ind, så skal man lave QuickApps og det er programmering.
HC3 har et indbygget programmeringssprog, Lua, som er en slags højniveausprog på linje med Visual Basic, JavaScript og andre.

Der er nogle rigtig gode fora, som deler erfaring og hjælper med løsninger. Rigtig mange deler også deres QuickApps.
Derudover er der en Markedsplads hos Fibaro, hvor man også kan hente mange QuickApps med sourcekode, så man kan se hvordan det er gjort.

Jeg har samlet nogle links til info om det vi arbejder med
Måske er der også lidt inspiration til dig :)

Overordnet er det følgende

·       om vores produkter og hvad de kan
·       Manuel integration af Matrix, Dimmy og korrespondance imellem dem.
·       om de forskellige medier om Z-Wave på nettet
·       Forstå LUA og implementering af QuickApps

Om vores produkter og hvad de kan

Du kan finde alle vores produkter, med tilhørende manualer, via hjemmesiden https://logic-group.com/support/manualer/
Her kan du også finde gode guides til forskellige opgaver i systemet, som oprette nye brugere, tilføje nye enheder og opsætning af eksisterende. https://logic-group.com/support/guides/

Integration af Matrix, Dimmy og korrespondance imellem dem.

Til Home Center 3 har vi en QuickApp, Dokumentation, som viser hvordan systemet er programmeret.
Den giver også en god ide om, hvad der skal til, for at lave ændringer.

Om de forskellige medier om Z-Wave på nettet

Jeg har samlet nogle links til forskellige hjemmesider, som er gode sider til at samle information om Z-Wave
Du kender selvfølgelig vores side
http://www.logic-group.com/support
Manual til Fibaro’s enheder https://manuals.fibaro.com/knowledge-base-browse/getting-started-with-lua/
Forum med masser af info https://forum.fibaro.com/
Denne side har også mange gode guides https://www.vesternet.com/pages/guides

Forstå LUA og kigge på implementering af QuickApps

Her er links til steder, hvor der er masser af information om LUA

https://forum.fibaro.com/topic/49113-hc3-quickapps-coding-tips-and-tricks/
https://manuals.fibaro.com/home-center-3-lua-scenes/
https://manuals.fibaro.com/content/other/FIBARO_System_Lua_API.pdf
https://manuals.fibaro.com/knowledge-base-browse/getting-started-with-lua/
https://manuals.fibaro.com/knowledge-base-browse/lua-scene-examples/
https://en.robbshop.nl/smarthome/the-fibaro-system/intro-to-fibaro-lua-code

Facebook grupper

https://www.facebook.com/groups/1137669169957507
https://www.facebook.com/groups/159642821284691

Tak for links, der er dog enkelte der ikke virker.

Men jeg synes at det ser lidt hardcore ud det med programmeringen, det med at kode matrix tryk og lave quickapps og skrive kode i Lua for at få det til at virke bekymrer mig lidt. Der er LK dog nemmere og meget intuitivt at sætte op med funktionsblokke.

jeg er heller ikke vild med at det koster flere hundrede kroner hvis man skal bruge det der svarer til en funktionsblok for at lave en funktion til ens bil, opsamling af pulser fra elmåler eller hvad det nu kan være.

Men jeg er spændt på at se et tilbud fra dig, om det er til at betale.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok