Hop til indhold
  • 1

OPUS 74 PIR udv. - Følsom


Lofterpalle
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg synes mine problemer hober sig op i øjeblikket - det synes jeg ikke jeg har fortjent :( 

Nu er det min OPUS 74 PIR udv. som jeg har sat op for at teste. image.png.d34577e789a44117278c7d2cc059e909.png

Her er listen for bare 5min 

image.png.1524f5230ecb000f4e6af22dd320c8c0.png

Er det normalt? Den sidder i et hjørne mod nord, der kan være udsat for en del blæst. Hvad har i gjort? Jeg har skruet helt ned på laveste indstilling (L) og forventede aldrig at den ville være så følsom. Har udskiftet den med en ny - samme resultat.

Link til kommentar
Del på andre sites

23 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Ja de er følsomme for vind/træk. Så en ordentlig afdækning/indkapsling vil sikkert hjælpe. Bemærk også luften kan komme ind bagfra, hvis der f.eks. er ført tomrør til loft eller lign. Her kan du så prøve et tætne med noget fugemasse.

Et andet alternativ er at køre signalet gennem en “filter FB” der trænger signalet, så der skal være en hvis tid mellem aktiveringer på indgangen før udgangen reagerer (gælder både on eller off).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ikke oplevet at mine er følsomme overfor blæst, men der er forskellige ting som kan påvirke dem.

  1. Jjeg har en brombær lige under en af dem, og når den vokser så meget at en af grene komme ind i PIR feltet, så bliver den MEGET følsom overfor blæst.
  2. En anden PIR sidder ca. 5M fra mit blommetræ. På en varm nat (+20 grader) med let vind kan den også blive MEGET følsom.
  3. I dagstimerne når solen skinner ind på en PIR kan den også være MEGET følsom.

Følsomhed er hos mig sat til middel og bevægelses udgang er sat til B.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
38 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg har ikke oplevet at mine er følsomme overfor blæst, men der er forskellige ting som kan påvirke dem.

  1. Jjeg har en brombær lige under en af dem, og når den vokser så meget at en af grene komme ind i PIR feltet, så bliver den MEGET følsom overfor blæst.
  2. En anden PIR sidder ca. 5M fra mit blommetræ. På en varm nat (+20 grader) med let vind kan den også blive MEGET følsom.
  3. I dagstimerne når solen skinner ind på en PIR kan den også være MEGET følsom.

Følsomhed er hos mig sat til middel og bevægelses udgang er sat til B.

Jeg må prøve at flytte lidt på den, selvom der ikke er meget plads at flytte på.

Hvis jeg nu skulle få brug for en blok, det "Sløver" PIR lidt - hvordan laves den? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ingen af mine ca. 7 PIR (5 af den "nye" LK model) er vind følsomme, udover de 2 som bliver påvirket af mine brombær eller blommetræer. Den som bliver påvirket af mit blommetræ er plan forsænket i hjørnet af mit hus, mens den som bliver påvirket af brombærbusken sidder i et underlag uden på min udestue. De resterende er alle en blanding af planforsænkede og monteret på underlag. De fleste sidder på hjørner af bygninger hvor de burde være ekstra udsat for vind.

 

En "sløver" FB er relativ nem at lave. Problemet er mere at få den til at virke, for hvor langtid har du stående signal fra PIR'en når du går forbi den? Det skal jo gerne være længere end de 2-5 sek. som vinden tricker.

En "sløver" FB kan f.eks. laves via følgende program trin.

  • Når indgangen går ON starter nedtælling på en timer med initial værdi
  • Når timeren går i 0 går udgangen ON
  • Når indgangen går OFF stopper timeren og udgangen går OFF
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Lars1 skrev:

En "sløver" FB er relativ nem at lave. Problemet er mere at få den til at virke, for hvor langtid har du stående signal fra PIR'en når du går forbi den? Det skal jo gerne være længere end de 2-5 sek. som vinden tricker.

En "sløver" FB kan f.eks. laves via følgende program trin.

  • Når indgangen går ON starter nedtælling på en timer med initial værdi
  • Når timeren går i 0 går udgangen ON
  • Når indgangen går OFF stopper timeren og udgangen går OFF

Jeg er desværre ikke nogen haj til at lave programeringsblokke i IHC. Jeg troede jeg kunne bruge de funktionsblokker der var, men det kan man ikke. 

Den skal laves specielt, og jeg har ikke nogen erfaring i hvordan man gør. Er der en der kan lave sådan en?

Jeg har holdt øje med hvor lang tid vinden tricker PRI sensor i serviceview, og det er mellem 2-3 sek. hver gang. Så tiden skal gerne være mere end 5 sek. før den aktivere PIR sensor udgang.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå, jeg prøvede selv at lave en, selvom jeg aldrig har lavet en funktionsblok selv i IHC. 

image.thumb.png.78988ed9aef7a6585f3292b9916eac2b.png

Simulering viser når indgang er "ON" tæller ur ned fra 3 sek. og og er timer 0, sættes udgang i "ON"

Sidste step i din beskrivelse er jeg ikke sikker på den sidste linje er med, den sætter ikke udgang i "OFF"

 

jeg har lavet den her ændring i sidste step (skal holde mellemrumstast nede)

image.png.6dbeb2d9f7646b0af50db3fe02ce3b89.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Øvelse gør mester. :D Med den sidste ændring du lavede ser din FB rigtig ud.

 

Du kan godt sætte "sløver" FB'en mellem din AND blok hvor du samler dine PIR og din lys FB. Så vil den virke på alle PIR samtidig, medmindre du er så uheldig at vinden tricker PIR'ne så de overlapper og dit samlede PIR signal dermed bliver mere end dine 3 sek. F.eks. PIR 1 trikkes 15:15:15 og er on i 2 sek. PIR 2 trikkes 15:15:16 og er on i 2 sek. PIR 3 trikkes 15:15:17 og er on i 2 sek. Sker dette så vil det samlede PIR signal være on i 4 sek. hvilket er over hvad din "sløver" FB ser som en valid aktivering. For at undgå dette problem skal du sende signalet fra hver enkelt PIR gennem en "sløver" FB før end du samler det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Øvelse gør mester. :D Med den sidste ændring du lavede ser din FB rigtig ud.

Ja det skal jeg love for, aldrig prøvet det før

1 time siden, Lars1 skrev:

Du kan godt sætte "sløver" FB'en mellem din AND blok hvor du samler dine PIR og din lys FB. Så vil den virke på alle PIR samtidig, medmindre du er så uheldig at vinden tricker PIR'ne så de overlapper og dit samlede PIR signal dermed bliver mere end dine 3 sek. F.eks. PIR 1 trikkes 15:15:15 og er on i 2 sek. PIR 2 trikkes 15:15:16 og er on i 2 sek. PIR 3 trikkes 15:15:17 og er on i 2 sek. Sker dette så vil det samlede PIR signal være on i 4 sek. hvilket er over hvad din "sløver" FB ser som en valid aktivering. For at undgå dette problem skal du sende signalet fra hver enkelt PIR gennem en "sløver" FB før end du samler det.

Jeg har kun én PIR der er linket til flere funktionsblokke. Så kan AND ikke bruges da jeg skal have 6 Indg. og 6 Udg.

Jeg ser kun to muligheder. 

1. Udvide blokken med flere ind. og udg. 

2. Eller anvende "FB sløv" 6 gange.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Antallet af "sløver" FB skal max være det laveste antal af PIR eller FB'er hvor du bruger signalet fra dine PIR.

Hvis du kun har 1 PIR, skal du kun bruge 1 "sløver" FB. Sæt din "sløver" FB mellem din PIR og de 6 lys styrings FB'er ved at forbinde udgangen på din PIR til indgangen på din "sløver" FB og udgangen på din "sløver" FB til indgangen på de 6 lys styrings FB'er.

Det er ok at forbinde en udgang til mange indgange, ligegyldigt om det er fra et produkt eller en FB. Der hvor du kommer i problemer er hvis du forbinder mange udgange til en indgang. Her er det også ligegyldigt om det er et produkt eller en FB.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 timer siden, Lars1 skrev:

Det er ok at forbinde en udgang til mange indgange, ligegyldigt om det er fra et produkt eller en FB. Der hvor du kommer i problemer er hvis du forbinder mange udgange til en indgang. Her er det også ligegyldigt om det er et produkt eller en FB.

Jeg prøver lige at lave den sidste du foreslår- men deter nok mere optimalt med den løsning du foreslår. 
Jeg har lavet denne "FB sløv-V1" med 6 ind og 6 udg - som begynder, eller en start, da jeg er uvant det med at designe egne FB blokke i IHC.

FB sløv_V1.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Her er den du har foreslået.

Er det ikke muligt at lave et under program for hver trin (udgangstrin)

Jeg har lige nu tre trin for hver lysstyrings FB´er i højre side. Kunne man ikke lave det smartere ved at lave et underprogram således der kun er 6 stk. ud fra nedenstående du har beskrevet? Det vil være mere overskueligt.

På 9.9.2022 at 07:41 , Lars1 skrev:

En "sløver" FB kan f.eks. laves via følgende program trin.

  • Når indgangen går ON starter nedtælling på en timer med initial værdi
  • Når timeren går i 0 går udgangen ON
  • Når indgangen går OFF stopper timeren og udgangen går OFF

 

FB sløv_V2.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så at der i er Visual er en blok der hedder Neddrosling af PIR. den er nok bedre at bruge da der indgår antal puls.

 

Hvis man nu gerne vil lave en funktionsblok med en tilhørende PDF fil med beskrivelse, kan man så lave FB blokke rødmarkeret i visual. Hvordan gøres dette?

Jeg synes jeg har prøvet alt, men det fungerer ikke.

Hvilke krav er der til filopsætning (navn og tegn) til i de blokke man selv laver?
Findes der en vejledning for det?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lofterpalle skrev:

Hvis man nu gerne vil lave en funktionsblok med en tilhørende PDF fil med beskrivelse, kan man så lave FB blokke rødmarkeret i visual. Hvordan gøres dette?

Nej, det kan ikke laves direkte fra Visual. Det skal enten gøres via eksternt program eller direkte i .ifb filen, hvilket jeg ikke vil anbefale.

Gem i stedet din hjælpefil på din computer eller print den ud, så kan du altid hente den viden du skal bruge der.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lofterpalle skrev:

Så at der i er Visual er en blok der hedder Neddrosling af PIR. den er nok bedre at bruge da der indgår antal puls.

Den neddroslings FB som LK har lavet er bare en meget avanceret udgave af den du selv har lavet, og den er designet til at virke med både de gamle og nye PIR. De gamle PIR pulsede når de blev påvirket og dermed kan du ikke drosle dem på tid som din "sløver" FB gør. Pulsen vil aldrig være lang nok til at trigge din udgang om du så havde 20 personer til at gå i ring foran din PIR. De nye PIR har fast signal, såfremt bevægelses udgangen er sat til B. Det gør at du kun får 1 "puls" når de bliver påvirket, hvilket gør at du ikke kan drosle dem på antal pulser, men skal drosle dem på tid. Hvis du gerne vil have de nye PIR til pulse på samme måde som de gamle, skal du ændre bevægelses udgangen til såvidt jeg husker C. Om det er A eller C må du kigge se i villedningen som fulgte med PIR'en.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lofterpalle skrev:

Hvis man nu gerne vil lave en funktionsblok med en tilhørende PDF fil med beskrivelse, kan man så lave FB blokke rødmarkeret i visual. Hvordan gøres dette?

Jeg synes jeg har prøvet alt, men det fungerer ikke.

Hvilke krav er der til filopsætning (navn og tegn) til i de blokke man selv laver?
Findes der en vejledning for det?

Som Henning skriver er det at få den røde markering frem så man kan åbne en PDF fil ved tryk på F1 1 er noget komplext. Jeg ved hvordan det gøres, men synes det er for besværligt, så jeg bruger det ikke.

Der er ikke nogen regler for navne standard eller andet på FB'er som du selv laver. Det eneste er at du bør gemme dem i folderen "07. Mine egne fb". Det sikre at de ikke bliver overskrevet hvis du en dag opgrader til en nyer version af Visual.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 11.9.2022 at 18:55 , Lofterpalle skrev:

Her er den du har foreslået.

Er det ikke muligt at lave et under program for hver trin (udgangstrin)

Jeg har lige nu tre trin for hver lysstyrings FB´er i højre side. Kunne man ikke lave det smartere ved at lave et underprogram således der kun er 6 stk. ud fra nedenstående du har beskrevet? Det vil være mere overskueligt.

Slet indgangene "start forsinkelsesblok 2-6" og de tilhørende program stumper. Dem har du intet at bruge til. Du skal kun bruge 1 indgang og 1 udgang. Udgangen linker du til dine lys styrings FB'er præcis som du har gjort.

Som dit program er lige pt. aktiver du den samme timer 6 gange når PIR'en går ON, og ændre den samme udgang 6 gange når timer'en løber ud eller PIR'en går off.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Lars1 skrev:

Slet indgangene "start forsinkelsesblok 2-6" og de tilhørende program stumper. Dem har du intet at bruge til. Du skal kun bruge 1 indgang og 1 udgang. Udgangen linker du til dine lys styrings FB'er præcis som du har gjort.

Som dit program er lige pt. aktiver du den samme timer 6 gange når PIR'en går ON, og ændre den samme udgang 6 gange når timer'en løber ud eller PIR'en går off.

Så er den rettet. Skal jeg lægge den op i download efter du har godkendt den? 
Ved ikke om andre kan bruge den?

FB sløv_V3.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Lars1 skrev:

Den neddroslings FB som LK har lavet er bare en meget avanceret udgave af den du selv har lavet, og den er designet til at virke med både de gamle og nye PIR. De gamle PIR pulsede når de blev påvirket og dermed kan du ikke drosle dem på tid som din "sløver" FB gør. Pulsen vil aldrig være lang nok til at trigge din udgang om du så havde 20 personer til at gå i ring foran din PIR. De nye PIR har fast signal, såfremt bevægelses udgangen er sat til B. Det gør at du kun får 1 "puls" når de bliver påvirket, hvilket gør at du ikke kan drosle dem på antal pulser, men skal drosle dem på tid. Hvis du gerne vil have de nye PIR til pulse på samme måde som de gamle, skal du ændre bevægelses udgangen til såvidt jeg husker C. Om det er A eller C må du kigge se i villedningen som fulgte med PIR'en.

Jeg læste om blokken i den fulde beskrivelse i "F1", men tænkte jeg kunne sætte puls til 1 puls. 

Der er nok ikke andet for end jeg må bruge den jeg har lavet og virker den ikke kan jeg prøve blok 1.4.08.a.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lofterpalle skrev:

Jeg læste om blokken i den fulde beskrivelse i "F1", men tænkte jeg kunne sætte puls til 1 puls.

Hvis du vil bruge LK's neddroslings FB, så skal du sætte timer til det samme som du sætter din egen timer og puls til 1. Så vil den virke præcis ligeså godt som den simple FB du selv har lavet, men fylde 10 gange så meget og kræve 10 gange så mange CPU cycler for at levere det samme resultat som din simple FB.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok