Hop til indhold

Mistet runtime værdier


Bjarne Sørensen
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Lars1 skrev:

Hvad skete der dat du mistede runtime værdierne?

Jeg dummede mig.

Jeg brugte din metode med:

1.Power fra controller.

2. Power på igen.

3. Vent 5 min.

4.Start Visual

5. Vent 5 minutter.

6. Download projektfil.

7. Ændre i projektfil.

8. Gem på pc.

9. Upload projekt.

Men men, så havde jeg lige en lille ændring til projektfilen, den lavede jeg og trykkede upload igen.

Og så skete skaden. Jeg skulle have været hele møllen igennem igen :unsure:

Nu har jeg genskabt de fleste af mine måledata ud fra et screenshot af mine detaljerede sider fra iPad'en den 6-7 2022. Død ærgerligt og det har taget flere timer.

Jeg kunne virkelig godt bruge et smartere system til at gemme mine data.

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Men men, så havde jeg lige en lille ændring til projektfilen, den lavede jeg og trykkede upload igen.

Når jeg ændre i mit program, uploader jeg ofte undervejs, da jeg ofte skal lave flere ændringer. Det vigtige er at man ikke mister forbindelsen til controlleren undervejs.

12 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Nu har jeg genskabt de fleste af mine måledata ud fra et screenshot af mine detaljerede sider fra iPad'en den 6-7 2022. Død ærgerligt og det har taget flere timer.

Jeg kunne virkelig godt bruge et smartere system til at gemme mine data.

I IHC captain kan du opsætte datalogging til disk. Det er relativt simpelt at sætte op og fylder ikke ret meget. Det vil dog fortsat tage tid at gå gennem tekst filerne og genskabe dine data, men du vil have de aktuelle data fra få sek. før de blev nulstillet.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Lars1 skrev:

Når jeg ændre i mit program, uploader jeg ofte undervejs, da jeg ofte skal lave flere ændringer. Det vigtige er at man ikke mister forbindelsen til controlleren undervejs.

Det var også sådan jeg gjorde. 
jeg havde afbrudt forbindelsen til IHC-Captain og serviceview osv så de ikke belastede webinterfacet. Men efter upload som gik fint, var programafviklingen stoppet. I administrator stod controlleren til at være i fejltilstand. Efter en reboot kom den op igen men alle målere stod i nul. 
Jeg har også en gammel fejl stående i serviceview hvor der står at webporten dødede uventet eller noget i den stil. Den er dog et halvt år gammel. 

Link til kommentar
Del på andre sites

I IHC captain kan du opsætte datalogging til disk. Det er relativt simpelt at sætte op og fylder ikke ret meget. Det vil dog fortsat tage tid at gå gennem tekst filerne og genskabe dine data, men du vil have de aktuelle data fra få sek. før de blev nulstillet.

 

Jeg kunne godt bruge en How To guide til det, hvis du har tid. 

Link til kommentar
Del på andre sites

6 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

I IHC captain kan du opsætte datalogging til disk. Det er relativt simpelt at sætte op og fylder ikke ret meget. Det vil dog fortsat tage tid at gå gennem tekst filerne og genskabe dine data, men du vil have de aktuelle data fra få sek. før de blev nulstillet.

 

Måske ville det være bedre at installere HA på en rasperry pi og den vej gemme data. Det virker til at man kan meget når det først er i HA

Link til kommentar
Del på andre sites

På 26.8.2022 at 15:41 , Bjarne Sørensen skrev:

Øv øv øv.

Jeg mistede lige alle mine målerdata ifb. med upload af et ændret projekt.

Jeg kører IHC-Captain 1.54. Var der ikke noget med at Captainen selv tager backup af runtimedata?

@Mikkel Skovgaard Please help.

slettede målere.PNG

Det kan ihc captain via ihc administrator menuen.

 

Screenshot_20220827-190228_Chrome Beta.jpg

Screenshot_20220827-190259_Chrome Beta.png

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Lofterpalle skrev:

Måske ville det være bedre at installere HA på en rasperry pi og den vej gemme data. Det virker til at man kan meget når det først er i HA

Jeg kender ikke HA, men hvis det ligner OpenHab bare en lille smule, er det ikke noget man sætter op på en eftermiddag.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg kunne godt bruge en How To guide til det, hvis du har tid. 

Det er samme sted som du sætter handlinger op. I steddet vælger du bare tab'en med gem til disk og angiver hvor du vil gemme data og i hvilket format.

Min IHC captain er version 0.996, så det er muligt at Mikkel har ændret i hvordan man gemmer til disk. Men da jeg satte det op, var der en god guideline på hans website.

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg kender ikke HA, men hvis det ligner OpenHab bare en lille smule, er det ikke noget man sætter op på en eftermiddag.

Selve integrationen tager ikke mere end en kop kaff's tid, hvis man har sine ID'er fra IHC klar til manuel setup. Automode er hurtigere, men ikke så fleksibelt.

Det er klart, så kommer der alt muligt automatik, som kan tage længere tid. 

Herfra kan man smide data videre til influxDB/Grafana, hvis man virkelig ønske at nørde data/grafer.

Link til kommentar
Del på andre sites

45 minutter siden, Kim carlsen skrev:

Selve integrationen tager ikke mere end en kop kaff's tid, hvis man har sine ID'er fra IHC klar til manuel setup. Automode er hurtigere, men ikke så fleksibelt.

Det er klart, så kommer der alt muligt automatik, som kan tage længere tid. 

Herfra kan man smide data videre til influxDB/Grafana, hvis man virkelig ønske at nørde data/grafer.

HA, OpenHab m.m. er intet værd før end du har sat så meget op at du i dette tilfælde kan se dine måle data i et dashboard eller tilsvarende. Jeg tvivler STÆRKT på at du kan køre det på kop kaffe's tid.

Bjarne har allerede IHC Captain. At sætte data logging op her, tager en kop kaffe's tid første gang, og derefter kan du klare resten på 1/2 kop kaffe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er kaffekopper jo en journalistenhed, så alt er relativt:D men vil sige 5-10min for en der kender HA for at opsætte integration og lave en graf på en dashboard.

Det er klart det tager lidt mere tid at lave dashboards osv alt efter ens krav til design og hvis man aldrig har rodet med HA, Openhab eller andet er der jo en indlæringskurve.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger openHAB, og jeg gemmer alle værdier og status i en Postgres database. Det er openHAB selv, som skriver i denne database, som så kan tilgås med SQL til fx grafer eller andet.

Alle almindelige event ændringer skrives til databasen, og løbende værdier såsom temperatur og strømforbrug har jeg konfigureret til at blive skrevet hvert 15. minut.

Link til kommentar
Del på andre sites

18 timer siden, Lofterpalle skrev:

Måske ville det være bedre at installere HA på en rasperry pi og den vej gemme data. Det virker til at man kan meget når det først er i HA

Ja, det vil jeg også meget gerne. Jeg har kigget på det for noget tid siden og installeret det, men gik kold i opsætningen af det. Jeg blev ikke synderligt klogere af LK video.

Men jeg må op på hesten igen, når det bliver vådt og kedeligt udendørs så må jeg i gang.

Link til kommentar
Del på andre sites

15 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Det kan ihc captain via ihc administrator menuen.

 

Screenshot_20220827-190228_Chrome Beta.jpg

Screenshot_20220827-190259_Chrome Beta.png

Fedt.

Når jeg prøver at hente projektfil med kørselsværdier står den stille her til sidst.
Hvordan genskaber jeg data? Og det skal vel gøres ud fra at jeg har hentet disse data først?

 

ihc.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

På 27.8.2022 at 07:52 , Lars1 skrev:

Når jeg ændre i mit program, uploader jeg ofte undervejs, da jeg ofte skal lave flere ændringer. Det vigtige er at man ikke mister forbindelsen til controlleren undervejs.

I IHC captain kan du opsætte datalogging til disk. Det er relativt simpelt at sætte op og fylder ikke ret meget. Det vil dog fortsat tage tid at gå gennem tekst filerne og genskabe dine data, men du vil have de aktuelle data fra få sek. før de blev nulstillet.

Jeg ved ikke om jeg skal tage mig af dette, om porten er ved at "slidt op" det er måske noget i den stil der har drillet.

død.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

15 timer siden, Lars1 skrev:

Det er samme sted som du sætter handlinger op. I steddet vælger du bare tab'en med gem til disk og angiver hvor du vil gemme data og i hvilket format.

Min IHC captain er version 0.996, så det er muligt at Mikkel har ændret i hvordan man gemmer til disk. Men da jeg satte det op, var der en god guideline på hans website.

Tak, det har jeg lige prøvet at lave.

Hvordan kommer jeg til filen med data? opt/ihccaptain/data/log.txt

Link til kommentar
Del på andre sites

15 timer siden, Lofterpalle skrev:

:) ja det kan du have ret i. Har ikke prøvet endnu, men tænker jeg snart skal afprøve det.

 

Lad os lave en ny tråd, så kan vi hjælpe hinanden på vej :)


Jeg skal også have købt en USB dongle til det, jeg er blevet anbefalet denne Zigbee adapter. https://phoscon.de/en/conbee2

Jeg ved ikke om det stadig er den man skal bruge hvis man vil kommunikere med billige PIR, magnetkontakter osv?

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, EjvindHald skrev:

Jeg bruger openHAB, og jeg gemmer alle værdier og status i en Postgres database. Det er openHAB selv, som skriver i denne database, som så kan tilgås med SQL til fx grafer eller andet.

Alle almindelige event ændringer skrives til databasen, og løbende værdier såsom temperatur og strømforbrug har jeg konfigureret til at blive skrevet hvert 15. minut.

Det lyder smart Ejvind.

Er det kun pulsen du overfører (kan systemerne håndtere en hurtig puls uden at misse nogle) eller tæller controlleren op til f.eks. 1000 og så aflæses denne værdi, eller hvordan laver man det?
Jeg drømmer også om dashboard med grafer osv. Dog tror jeg at HA er vejen at gå for mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der må være noget seriøst galt med min controller eller mig...

Efter det show der skete i går, lagde jeg et tomt projekt i controlleren og lagde mit projekt tilbage igen i går.

Jeg indtastede alle målerværdier igen ud fra nogle halvgamle data og det som målerne stod på i dag. (tog over to timer).

Nu har jeg slukket min controller, tændt igen, downloadet projektfil. Rettet, uploadet igen. Datteren klager over manglende lys til at lægge make-up. 
Jeg kigger i administrator, og nederst står der "Initialiserer" ud for Controllerens status. Jeg genstarter den via administrator. Efter lidt tid er den oppe igen.
NU er alle mine målerdata slettet igen :blink: .
Controllerens status er nu OK,

Øv øv øv.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Kim carlsen skrev:

Nu er kaffekopper jo en journalistenhed, så alt er relativt:D men vil sige 5-10min for en der kender HA for at opsætte integration og lave en graf på en dashboard.

For en der kender HA er jo netop det springende punkt. En der kender OpenHab kan også gøre det på 5-10 min. der. Men det tog mig et par uger før det lykkes mig at lave den første data opsamling der. Uden at kende HA vil jeg sige at det nok er nogenlunde det samme der. IHC Captain tog det mig 1 dag at sætte op og forbinde til min IHC controller. Det meste af tiden gik med at få min nyindkøbte Raspberry PI til at virke eftersom det var første gang jeg rodede med Raspberry PI. Efterfølgende tog det mig 1/2 time at får den første data logging til at køre.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg ved ikke om jeg skal tage mig af dette, om porten er ved at "slidt op" det er måske noget i den stil der har drillet.

død.JPG

Jeg vil ikke bekymre mig om det. Min controller lavede også det nummer en enkelt gang for nogle år siden, men den har ikke gjort det siden.

Hvilken firmware har du i controlleren?

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Tak, det har jeg lige prøvet at lave.

Hvordan kommer jeg til filen med data? opt/ihccaptain/data/log.txt

Jeg er på ingen måde Linux expert, så @Mikkel Skovgaard griner sikkert sin røv i laser over dette. Men jeg bruger "cat /opt/ihccaptain/data/log.txt" til at vise indholdet af en tekst fil.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok