Hop til indhold
  • 0

Ver 3 controller "falder af netværk"


Coralreef
 Share

Spørgsmål

Bøvler med min ver3 controller for tiden, som er blevet meget ustabil på mit netværk. Har ikke ændret noget men den er blevet mere eller mindre umulig at komme i kontakt med på sin IP adresse. Installationen virker fint og kan også komme på via USB...

Ved ping får jeg som regel svar retur på 2-3 ud af 4 forsøg(andre gange 0), og disse med 1-5ms. Dens IP adresse er uden for det dhcp range min router tildeler øvrig grej i huset, så heller ikke en konflikt der.

Har prøvet at uploade nyt program, firmware, trykke reset, tage strøm af(både ihc og netværk) og så videre men problemet består.

Andre der har oplevet tilsvarende?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 1

Det er godt nok underligt, men der tegner sig et mønster...

Hvis jeg får den genstarter eks. via USB, så kommer den atter online på netværk og kan ses ved Ping. Men lige så snart at jeg forsøger at hente program via Visual eller tilgå serviceview osv. - så falder den af igen og kan ikke længere ses på netværket!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Har du den stående på lukket netværk eller åbent ud i netværket?
Kører du noget overvågning/integration: IHCCaptain, openHAB eller homeassitant etc.?

Måske jeg misforstår, men skulle mene at det er lukket netværk. Har dog port forward sat op i router ift. brug af IHC app på min iphone.

Har ingen 3 parts integrationer, det er ren standalone IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 minutter siden, Lars1 skrev:

Det tyder på at controllerne bliver overbelastet på netværks interfacet. Prøv at lukke for internet adgangen til den.

Testet; Efter genstart er der atter forbindelse, men igen så snart jeg via ethernet arbejder med Visual eller eks. serviceview, så falder den af og kan ikke fanges via ping heller.

Men tak for bud, det var ikke utænkeligt at det var problemet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Coralreef skrev:

Testet; Efter genstart er der atter forbindelse, men igen så snart jeg via ethernet arbejder med Visual eller eks. serviceview, så falder den af og kan ikke fanges via ping heller.

Men tak for bud, det var ikke utænkeligt at det var problemet.

Hvad med integrationer som IHC Captain, OpenHab eller tilsvarende, som Mikkel spørger til. Er det noget du bruger?

Er problemet opstået ud af det blå, eller lavede du nogle ændringer indenfor 24 timer før du opdagede problemet?

Bruger du WIFI eller fysisk kabling som netværks forbindelse til din IHC controller?

Har du en anden PC du kan prøve at bruge, bare for at udelukke at det ikke er din PC som er problemet?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Hvad med integrationer som IHC Captain, OpenHab eller tilsvarende, som Mikkel spørger til. Er det noget du bruger?

Er problemet opstået ud af det blå, eller lavede du nogle ændringer indenfor 24 timer før du opdagede problemet?

Bruger du WIFI eller fysisk kabling som netværks forbindelse til din IHC controller?

Har du en anden PC du kan prøve at bruge, bare for at udelukke at det ikke er din PC som er problemet?

Ingen integration til noget, det er en 100% ren IHC installation. Lavet i 2018 og har ikke ændret noget - men det er lang tid siden jeg sidst var på... Men alt mit netværk er det samme som sidst jeg var på og har aldrig haft problemet før.

Den PC jeg har brugt er på netværket via wifi. Men "samme problem" sker hvis jeg åbner min IHC app på min telefon. Så snart den downloader programmet fra controlleren, så dør den/stopper download og controller er "væk" fra netværket.

Det er som om at så snart der kommer load på controllerens netkort så falder det ud? Men det er også muligt at jeg har stirret mig blind på den teori.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Ping er også "ligegyldigt" - virker den okay hvis du loader i en browser?

Jeg kan kortvarigt komme ind og se oversigtsiden med links til service/admin/osv., men den falder også ud kan jeg se så snart jeg vælger en af dem.

IHC Starter via USB virker uden problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvordan er din IHC controller forbundet til netværket? WIFI eller kabel? Hvis kable, prøv et andet kabel eller en anden port på din switch. Check også hvordan port setting er på din switch. Såvidt jeg husker er netværks interfacet på en Visual 3 controller kun 100Mbit. Prøv evt. at force switch porten til 100Mbit.

Specielt Visual 2 controller er meget følsomme over for netværks trafik. Jeg stopper altid IHC Captain og genstarter min Visual 2 controller før jeg laver program ændringer i den. Ellers er der en godt chance for at jeg ikke kan komme i kontakt med den via visual. Visual 3 controller har grundlæggende samme problem stilling, men har mere CPU kraft, så der skal mere til at lægge dem ned, men de er stadigvæk temmeligt nemme at overbelaste på netværks interfacet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars1 skrev:

Hvordan er din IHC controller forbundet til netværket? WIFI eller kabel? Hvis kable, prøv et andet kabel eller en anden port på din switch. Check også hvordan port setting er på din switch. Såvidt jeg husker er netværks interfacet på en Visual 3 controller kun 100Mbit. Prøv evt. at force switch porten til 100Mbit.

Specielt Visual 2 controller er meget følsomme over for netværks trafik. Jeg stopper altid IHC Captain og genstarter min Visual 2 controller før jeg laver program ændringer i den. Ellers er der en godt chance for at jeg ikke kan komme i kontakt med den via visual. Visual 3 controller har grundlæggende samme problem stilling, men har mere CPU kraft, så der skal mere til at lægge dem ned, men de er stadigvæk temmeligt nemme at overbelaste på netværks interfacet.

Min controller er forbundet med kabel til min Unify switch. Har prøvet andet kabel og anden port. Prøvede desuden fra anden PC i går, samme resultat!

Den har kørt før på den switch før, men jeg kan godt prøve at begrænse den port(mener jeg at jeg kan).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Coralreef skrev:

Ingen løsning fundet endnu, skal arbejde med det igen i weekenden. Har talt med schneider support også, men det har heller ikke ført til løsning(lidt samme tips som her i tråden).

Fejl beskrivelsen tyder mest af alt på netværks fejl/overbelastning, men program fejl som lægger stort load på controleren kan også give problemer. De plejre dog typisk at vise sig som langsom controller eller manglende reaktion når man påvirker et tryk m.m.

Jeg mener ikke der findes nogen reset firmware til Visual 3 controller, men prøv evt. at lægge et tomt program i controlleren, genstart og læg det originale program i controlleren igen. Husk selvfølgelig at lave en kopi af programmet først. :D

Check også at netværks konfiguration som email, DNS og tidserver står korrekt hvis du bruger dem. Slå evt. helligdags opdatering fra. Den har givet andre problemer tidligere.

Held og lykke med fejl søgningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har arbejdet en del med større professionelle netværk. Selvom et netværk generelt køre godt, så oplever jeg alligevel ofte at specifikke enheder har svært ved at kommuniker og performe pågrund af en eller anden parameter som skal ændres for at lige præcis den enhed funger. Det kan sommetide tage lang tid at finde de fejl og det vil ofte være trial and error som i sidste ende giver svaret. Når vi har sådan en sag er vi begyndt at isoler traffiken så meget som muligt, så vi har færre parameter at fejl søge. I dit tilfælde kan det f.eks. være en dedikeret switch af et andet brand, hvor kun din PC og IHC controller er tilsluttet. Eller endnu bedre. Et krydset netværks kabel direkte mellem din PC og IHC controller. Giv din PC en statisk IP, så behøver du ingen internet eller andet der kan forstyre. Hvis det fortsat fejler her kan du med 99% sandsynlighed udelukke dit lokale netværk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 19.8.2022 at 10:51 , Lars1 skrev:

Jeg mener ikke der findes nogen reset firmware til Visual 3 controller, men prøv evt. at lægge et tomt program i controlleren, genstart og læg det originale program i controlleren igen. Husk selvfølgelig at lave en kopi af programmet først. :D

Check også at netværks konfiguration som email, DNS og tidserver står korrekt hvis du bruger dem. Slå evt. helligdags opdatering fra. Den har givet andre problemer tidligere.

Har forsøgt med både tomt program og slå diverse tidsserver osv fra, ingen held/samme resultat.

DNS benytter jeg 8.8.8.8 og 8.8.4.4.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 15.8.2022 at 16:03 , Coralreef skrev:

Bøvler med min ver3 controller for tiden, som er blevet meget ustabil på mit netværk. Har ikke ændret noget men den er blevet mere eller mindre umulig at komme i kontakt med på sin IP adresse. Installationen virker fint og kan også komme på via USB...

Ved ping får jeg som regel svar retur på 2-3 ud af 4 forsøg(andre gange 0), og disse med 1-5ms. Dens IP adresse er uden for det dhcp range min router tildeler øvrig grej i huset, så heller ikke en konflikt der.

Har prøvet at uploade nyt program, firmware, trykke reset, tage strøm af(både ihc og netværk) og så videre men problemet består.

Andre der har oplevet tilsvarende?

Jeg har også bøvlet med det, med ethernet kabel.

Endte med at købe en wifi dongle og køre med den i stedet. Det fungerer bedre, men ikke optimalt da den nulstiller IP indstillingerne hver 2./3. måned.

Prøvede også det med at tvinge porten i min router til 100mbit, men det fungerede ikke

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Coralreef skrev:

Har forsøgt med både tomt program og slå diverse tidsserver osv fra, ingen held/samme resultat.

DNS benytter jeg 8.8.8.8 og 8.8.4.4.

Jeg er begyndt at tro at det er et issue i denne controller, jeg har dog ikke oplevet de problemer, men jeg har oplevet ved indlæsning af program fra netværk fejler controllere, og nu bruger jeg kun USB til det hver gang. Kunne du lokke Schneider til at låne en controller af dem og teste med den?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Google DNS server (8.8.8.8 og 8.8.4.4) har givet mig problemer tidligere, dog ikke den slags som i ser.

Hvis i ikke har forsøgt 100% isolation med en dedikeret switch med kun de 2 enheder tilsluttet eller et krydset kabel, vil jeg give det et skud. Den fejl i ser tyder mest på at netværks interfacet bliver overbelastet af en eller anden grund eller at der er problemer med at fast holde link på forbindelsen til switchen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Lofterpalle skrev:

Jeg er begyndt at tro at det er et issue i denne controller, jeg har dog ikke oplevet de problemer, men jeg har oplevet ved indlæsning af program fra netværk fejler controllere, og nu bruger jeg kun USB til det hver gang. Kunne du lokke Schneider til at låne en controller af dem og teste med den?

Jeg tvivler på at det er et problem med controlleren. Specielt hvis i er 3 som oplever nogenlunde samme fejl. For mig tyder det mere på at LK IHC controller bygger på gammel teknologi, som ikke spiller så godt sammen med moderne switche, som har alt muligt auto discovery, negotiation o.s.v. Netværks interfacet på en LK IHC controller er jo kun 100Mbit og det er efterhånden svært at opdrive udstyr som ikke kommer med 1Gbit netværks interface som standard.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Allan Nissen skrev:

Jeg har også bøvlet med det, med ethernet kabel.

Endte med at købe en wifi dongle og køre med den i stedet. Det fungerer bedre, men ikke optimalt da den nulstiller IP indstillingerne hver 2./3. måned.

Prøvede også det med at tvinge porten i min router til 100mbit, men det fungerede ikke

Jeg har ikke WIFI i min controller, så jeg kan ikke selv checke det, men kan man ikke vælge fast IP når man bruger WIFI i en IHC controller? Alternativt kan du vel reserver IHC controlleren's IP i din WIFI router?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg har ikke WIFI i min controller, så jeg kan ikke selv checke det, men kan man ikke vælge fast IP når man bruger WIFI i en IHC controller? Alternativt kan du vel reserver IHC controlleren's IP i din WIFI router?

Begge dele gjort, den nulstiller det hele alligevel på et tidspunkt

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok