Hop til indhold

fastgørelse indmuringsdåser 1M (de gamle)


Lofterpalle
 Share

Recommended Posts

Hej

Vi har lige modtaget en el-installationseftersyns rapport fra elektriker.

Noget siger mig gamle regler og nutidens regler fortolkes forskelligt.

Et af punkterne er at en LK grøn 1M dåse er monteret med én skrue i bund af dåsen, og det er en K3?

Undre mig over det fordi dåsen ikke er brugt til stikkontakter eller lampeudtag, det er udelukkende brugt til at samle ledninger (samledåse med blød ledning til lampe)

Spørger jeg min elektriker siger de at det gjorde man dengang, og 1M dåse ikke kan gøres fast på andre måder?

Hvad mener i? Kan man/skal man gøre noget ved det?

Han siger at de nye i dag er der lavet bedre huller for fastgørelse på f.eks 2M dåserne. Der er vist 4 huller i bunden til skruer, men det hjælper mig ikke rigtig i dette tilfælde da det er en gammel dåse?

Link til kommentar
Del på andre sites

Har du et billede af “problemet” ?
For normalt skal de grønne indmuringsdåser jo ikke fastgøres med skruer - de indmures jo.

Så hvad er det der kun er fastgjort med 1 skrue ?

Måske er der slet ikke termineringer der er øffet over, men det at der er “blød ledning” i en fast installation. Det er nemlig ikke tilladt. 
Og hvis den bløde ledning er tilslutning af en lampe, ja så er det nok heller ikke efter bogen, for der er formentlig ingen trækaflastning eller hvad ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må tilstå jeg aldrig har set en indmuringsdåser hvor der var krav til den også var fastmonteret med to (2) skruer.

Gad vide om jeg (og andre) så for problemer når mit hus skal sælges for de er monteret jvfr. producentens anvisninger (uden skrue fastgørelse)

https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/NHA69132_01.pdf

Det er godt nok den nye model, men mener ikke den gamle var ret meget anderledes. Det nye er “frontdelen” og sammenbygningsmulighederne.

Då den elsynskonsulent må da have nogle meget specielle anvisninger og krav. Jeg ville nok ikke acceptere det og forlange dokumentation for vurderingen. Gerne med henvisning til bekendtgørelser, vejledninger mm. 
Det at vedkommende “plejer” er ikke godt nok. Der skal være hjemmel til det.

Har set en vejledning for elsyn for ikke så længe siden, og skal se om jeg kan finde den igen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Af hvad jeg lige husker fra el-gennemgang i mit tidligere hus, så er det netop skruen inde i bunden af dåsen som er problemet. Man må ikke skrue dåsen fast på den måde, siger de "kloge" hoveder. Sandsynligvis pga berøring/jordfejl/andet mere eller mindre tvivlsomt fare. 
 
Det sjov er, at selvom dåsen kun er brugt til svagstrøm, så kan en elektriker stadigvæk finde på at sætte en K3 på den. 

Da jeg i sin tid arbejdede som elektriker, der fastgjorde vi dåserne på ydersiden, og ikke med skruer inde i dåsen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har fået bekræftet fra el-installatøren  som bekræfter at skruen ikke må skrues i bund af dåsen.

En fejl han siger er lavet i mange huse. Man han oplyste ikke hvordan problemet kan løses?

Hvordan kommer man ud af det problem? Kan man bare fjerne skruen eller skal man udskifte hele dåsen?

Hvis skruen fjernes vil der være et lille hul, er det så stadig en K3?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ud fra de dokumenter og vejledninger jeg tidligere har henvist til så er det sikkert ganske korrekt at det ikke er OK.

Men hvis bare skruen fjernes er der jo ingen problemer. Igen hvad skulle den der i første omgang. Sikkert en “doven” elektriker, eller murer der bare har fået udleveret en håndfuld dåser. Eller en uvidende GDS. 
som Kandersen skriver så fastholdes de helt efter bogen med udvendig befæstigelse (søm/skruer/beslag) indtil de er blevet indmuret. Når de er det behøver de jo ikke nogen skruer.

og det hul der evt. måtte blive efter skruen, kan(skal?) så lukkes med egnet fugemasse.

Ikke anderledes end kabelindføringer i tavler mm. Der må heller ikke være “luft” så små pilfingre (i blyants størelse) kan komme ind

 

Link til kommentar
Del på andre sites

23 timer siden, Lofterpalle skrev:

Jeg har fået bekræftet fra el-installatøren  som bekræfter at skruen ikke må skrues i bund af dåsen.

En fejl han siger er lavet i mange huse. Man han oplyste ikke hvordan problemet kan løses?

Hvordan kommer man ud af det problem? Kan man bare fjerne skruen eller skal man udskifte hele dåsen?

Hvis skruen fjernes vil der være et lille hul, er det så stadig en K3?

Det er svært at svare på, når der ikke er nogen der fortæller, hvorfor det er et problem. Du kan jo spørge elinstallatøren mere konkret. 
Som nævnt, så har jeg kun hørt hvad nogen tror er problemet med det. Men jeg har ikke kunne finde noget specifikt der peger på, præcis hvad det er. Og derfor er det heller ikke til at sige, om løsningen kunne være at fjerne skruen. (Det mener jeg selv burde være den mest oplagte). Evt hul i bunden, det burde ikke have nogen som helst betydning, for noget!

Personligt synes jeg det er vildt hysteri at gå op i de skruer jeg har set benyttet til formålet. 
JA det kan potentielt give fejl/kortslutning/jordfejl osv. Men chancen er virkelig minimal. Hvis det er det som ER årsagen, så er løsningen netop, at bare fjerne skruen. 

Men det er bare min mening.

Link til kommentar
Del på andre sites

16 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

og det hul der evt. måtte blive efter skruen, kan(skal?) så lukkes med egnet fugemasse.

Ikke anderledes end kabelindføringer i tavler mm. Der må heller ikke være “luft” så små pilfingre (i blyants størelse) kan komme ind

Lars, det er indvendig i bunden af dåsen (horisontalt) at skruen er sat i. Der kommer ALDRIG pilfingre ind der, medmindre de bore fingrene igennem væggen fra den modsatte side.. Og i øvrig er det oftest 3,5-4mm skruer der er sat i. Så hullet det efterlader er så småt, så jeg endnu ikke har set et nulevende menneske, med SÅ tynde fingre :D

Link til kommentar
Del på andre sites

På 22.3.2021 at 12:15 , Lofterpalle skrev:

Jeg har fået bekræftet fra el-installatøren  som bekræfter at skruen ikke må skrues i bund af dåsen.

En fejl han siger er lavet i mange huse. Man han oplyste ikke hvordan problemet kan løses?

Hvordan kommer man ud af det problem? Kan man bare fjerne skruen eller skal man udskifte hele dåsen?

Hvis skruen fjernes vil der være et lille hul, er det så stadig en K3?

Glem det, du kommer aldrig til at sælge dit hus uden nogle små K3, som er ret ligegyldige. Ja det er ikke lavet 100% lovligt, men det var sådan det blev lavet dengang vi ikke gik så meget op i producentens anvisninger, opgaven skulle "bare" løses på en håndværksmæssig god måde, og der er en skrue i bunden fin. Men i dag hvor ham der laver elsynsrapporten også er ham der skal betale for de fejl han ikke beskriver. Han er derfor ganske grundig, bare for ikke at skrive et pernittengryn med ALT.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok