Hop til indhold
  • 0

Indgangsmodul til opsamling


Lofterpalle
 Share

Spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Pt er det ligegyldigt med krypteringsnøglen. Som sagt har jeg ikke gidet spørge efter den, før jeg ved med sikkerhed at IMST nøglen virker

Nu kender jeg ikke en nøgle du har fået fat i. Men i mit tilfælde ville software ikke virke før jeg fik fat i krypteringsnøgle.

ellers kan jeg ikke se hvordan du vil teste det?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Palleholgerjensen skrev:

Nu kender jeg ikke en nøgle du har fået fat i. Men i mit tilfælde ville software ikke virke før jeg fik fat i krypteringsnøgle.

ellers kan jeg ikke se hvordan du vil teste det?

Vil bare teste om jeg overhovedet modtager noget fra den, uanset hvad det er. Jeg ved godt jeg ikke kan få noget brugbart ud af vandmåleren. Men når den virker, så burde jeg på een eller anden måde kunne modtage noget, (evt en hulens masse serienumre på vandmålerne i området).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Jo det er helt OK at få informationen over i IHC netop til dette formål. Det er også rimelig nemt med et pulssignal, men noget mere besværligt med Wireless Mbus som du kan se i Kandersen indlæg. 
Modul til Kamstrup MC21

downloadFile.php?uid=5476f453d139c&displ

 

Tak for vedhæftet. Ved du egentligt hvor den kan købes? Jeg kan kun få lov til at købe den igennem en VVS mand som køber hos AO.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Lofterpalle skrev:

Tak for vedhæftet. Ved du egentligt hvor den kan købes? Jeg kan kun få lov til at købe den igennem en VVS mand som køber hos AO.

Nej, desværre. Der er nok kun muligheden som du foreslår, da Kamstrup jo ikke selv sælger sine produkter til slutkunder. Men med varenummeret kunne du jo prøve at spørge en af de store VVS webshops

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Kandersen skrev:

Vil bare teste om jeg overhovedet modtager noget fra den, uanset hvad det er. Jeg ved godt jeg ikke kan få noget brugbart ud af vandmåleren. Men når den virker, så burde jeg på een eller anden måde kunne modtage noget, (evt en hulens masse serienumre på vandmålerne i området).

Nemlig.

Wireless Mbus sender jo hele tiden (med passende mellemrum) et signal ud i æteren og det kan man "sniffe" med en modtager beregnet til det. F.eks med den dongle som Kandersen har.

Eller med den Logger fra CB Svendsen som jeg også nævnte tidligere. Så kunne det f.eks. se således ud hvor der i æteren kan ses signaler fra 29 froskellige målere:

1.thumb.PNG.47883183f9ce1237ddab79e21a1efa7b.PNG

 

I softwaren (her anvendes Energykey) skal man så konfigurere måleren færdig med Krypteringsnøglen som man henter hos Kamstrup eller får udleveret af sit forsynings selskab:

2.PNG.28dc66ba3c26f89c7d40887322c54e77.PNG

 

Herefter vil data logges med passende interval og kunne måske se således ud alt efter hvilke parametre man kan hive ud af den pågældende måler:

3.thumb.PNG.2633fab336440a367c813f48f71a8920.PNG

 

Men stadig væk, det får man ikke data integreret med IHC af. Så der skal fortsat være noget (f.eks. Openhab) der overfører data til IHC så man kan advarer og lukke for vandet. 

Det viste program EnergyKey har også mulighed for at vise grafer, rapporter og laver alarmer mm. men det er ikke beregnet til enkelte/private brugere. Det er til Forsyningsselskaber, kommuner, boligforeninger og andre med mange målere og/eller lokationer hvor de skal have lavet Energistyring.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Wireless Mbus sender jo hele tiden (med passende mellemrum) et signal ud i æteren og det kan man "sniffe" med en modtager beregnet til det. F.eks med den dongle som Kandersen har.

Den der logger (dit første billede). Er det noget man kan komme i nærheden af, og virker det med en IMST dongle?
Jeg har prøvet IMST´s eget software, men jeg forstår nada af det, så aner ikke om jeg sætter det op forkert.. Det var meget begrænset hvad jeg kunne modtage der. (praktisk talt intet). Derfor søger jeg bare en simpel logger, der kan vise om, om jeg overhovedet kan modtage noget fra vandmåleren. Det behøver ikke give mening. Men det ville være rart om det kan vise serienummeret, da jeg så ved, om det er min vandmåler den fanger :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

FA Loggeren kan desværre ikke benytte din dongle man kan købes med et andet/tilsvarende modul. indbygget. 

https://cb-svendsen.dk/fjernaflaesning/

Men prisen er ikke til almindelig privat brug for opsamling af data fra 1 måler. Den koster fra ca. 3-5.000 + moms alt efter konfiguration og model.

Mon ikke der er sket lidt udvikling og der er kommet ny software til din Dongle som du kan prøve ?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Mon ikke der er sket lidt udvikling og der er kommet ny software til din Dongle som du kan prøve ?

Nu er det et stykke tid siden jeg sidst søgte. Og der var der to windows programmer. Det ene fandt jeg aldrig ud af, og det andet IMST troede jeg at jeg forstod, men heller ikke det. 
Udover det har jeg ikke fundet andre. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg fandt specifikationen på producentens hjemme side her, og jeg har vedlagt dem. Produktet er i 2 varianter, og jeg bruger den simple HRI-A, som også er den, jeg har linket til.

Som du kan se, er der et indbygget lithium batteri med en forventet levetid på 10 år. Pulslængden er 124 ms, og den må max trækkes 20 mA på udgangen. Jeg købte nogle transistorer bc547 og nogle forskellige modstande, hvorefter jeg prøvede mig frem, indtil det virkede. Jeg kan se, at de faktisk også selv har en lignende anvisning i vejledningen.

CN - HRI Manual.pdf DE, EN, ES, FR - HRI Manual.pdf

ls_8110_int_hri_0002.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@EjvindHald så er der købt vandmåler.

Var godt klar over at det ikke var den model måler jeg havde som den org er lavet til, men skulle prøve.

Kan godt få signal ved st aktivere den med en lille stifte foran, men ikke når den kommer på måler.

Nu skal jeg lige høre om din måler type? Har vedhæftet billeder af min.

39F49CEF-E0B4-49A9-B40A-6437D555B152.jpeg

34D16D5A-19F8-491F-A1D5-2C4653BAA966.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, EjvindHald skrev:

Vedlagt finder du billede af min vandmåler. Den er tilsyneladende fra Sensus, så det er ikke så underligt, at den virker.

Det ser er ud til, at min lille viser, som kører mest rundt, er placeret præcis i centrum.

IMG_2341.jpeg

Mange tak for billede. Nemlig, det er derfor din virker. Jeg har fundet et print som jeg skal til at rode med.

mange tak for udførlig info.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja du har ret til indsigt i de data de har om dig hvis de er personhenførbar. Det er desværre ikke helt det samme som du har ret til at få adgang til målerdata direkte. 
Der er dog flere der tillader det og udleverer krypteringsnøglerne. Men ihht Målerbekendgørelsen er de i sin gode ret til at opkræve betaling for omkostningerne hermed. Og hvis de har været så “uheldige” og valgt en måler hvor man ikke (remote) kan skifte nøglen, ja så skal der en målerudskiftning til når du fraflytter. Ellers har du jo mulighed for at “sniffe” den nye forbrugers data og det duer ikke jvfr. GDPR.
 

Du kan evt. prøve at læse denne tråd i et andet Forum:

http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=3584

Her er der flere med samme issue.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 10/7/2020 at 5:44 PM, ks@saunte.com said:

Hej

Nogen der har fået krypteringsnøglen fra jeres vandværk til hovedmåleren i jeres hus?
Jeg har Novafos - de vil umiddelbart ikke.

Når nogle selskaber kan på elmålere (som radius) - hvorfor så ikke med vand?

Man burde gå sammen og lægge pres på dem, iflg GDPR har man jo ret til indsigt i sine data....

 

 

Jeg var ihærdig, og fik dem til at forklare hvorfor de ikke udleverer nøgler - og det giver god mening:
 

Quote

Novafos har valgt, at sikkerheden omkring forbrugsdata ikke må kompromitteres, hvorfor vi heller ikke udleverer vandmålerens unikke krypteringsnøgle. Der er forsyningsvirksomheder, der tillader udlevering af krypteringsnøgler, fordi målerens datatransport er tovejs og målerens unikke krypteringsnøgle derfor kan fornys ved ejerskifte på ejendommen.

For de vandmålere, som Novafos har købt, er datatransporten envejs og krypteringsnøglen kan ikke ændres og vi kan derfor på et senere tidspunkt ikke afbryde datatransporten til f.eks. en lokalovervågning. Ønsker du, som kunde, at etablere en lokal overvågning af dine vandforbrugsdata for at opnå realtidsdata, skal dette gøres efter Novafos’ vandmåler. Helt lavpraktisk kan I indbygge en mekanisk vandmåler i jeres installation og bevare jeres hidtidige setup.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok