Jump to content
IHC-User.dk
  • 0
Carioca

Simulation af brandspjældsmotor Nilan Comfort 302

Question

Min Nilan Comfort 302 har siddet i en døgninstitution, hvor den var installeret med et brandspjæld. Nu vil jeg have anlægget til at køre i mit hus, og jeg har ikke noget brandspjæld, men CTS602-styringsprintet er programmeret til at tjekke tilstedeværelsen af en Belimo spjældmotor: https://belimo.dk/produkter/blf230-t . Måske man kunne simulere tilstedeværelsen af denne motor? Og hvordan?

Da spjælmotoren ikke findes, slukker anlægget efter 120 sek. fuldstændigt efter sikkerhedsanvisningerne. Jeg har pt. sat en lus i indgangene til spjældmotoren, men det hjælper ikke. Har talt med Nilan i dag om det.

image.thumb.png.f522e7518ed4a32235dd369b993a2f2c.png

Alternativt kunne man selv omprogrammere printet, men jeg har ikke adgang til de rigtige programmer. Min enhed er med USB-stik, så det burde ikke være raketvidenskab, men Nilan havde ikke lyst til at hjælpe mig nærmere en løsning, udover at kontakte en af deres underleverandører, hvad jeg måske også vil gøre.

Måske er der nogen her, der har en god idé?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Hvilken type signal giver spjældmotoren til styreprintet? Ville Nilan fortælle det?

Iflg data arket på spjældmotoren så ligner det bare NO/NC kontakter. Men det kan være styringen kun accepterer et af signalerne af gangen. Hvis de to lus du har sat i er for hhv lukket og åben stilling, så er det måske derfor det ikke virker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Er det printet der fysisk er omprogrammeret til et brændspæld? Jeg ville have troede det kunne slås fra i servicemenuen på displayet. 
Jeg sad lige og kiggede på det ganske kort. Det er jo lidt tricky, fordi den fejler i spjældtest som skal åbne mellem 15 og 130 sekunder. Så hvis du skal simulere noget, så skal det ske mellem 15 og 130 sekunder :( Der må være noget i servicemenuen der kan slå det helt fra. Ellers er det da lidt op ad bakke. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Jeg har ikke sat nogen lus i, men den lus markeret med rødt er til brandtermostaten.

Nilan ville ikke fortælle særligt meget, men alligevel fik jeg meget mere at vide, end jeg havde turdet håbe på. De forsøger jo at undgå enhver kontakt med slutkunder som mig, da jeg tilhører gruppen "Boligløsninger". Imidlertid tog jeg mig den frihed at klikke på "Erhvervsløsninger", hvor man får mulighed for at ringe til et relevant nummer og sågar kan se billeder af de ansatte teknikere. Ham jeg fik i røret (flink mand!), vidste præcist hvad der var mit problem, men foreslog mig, at jeg f.eks. kunne montere en spjældmotor... - ikke noget om, hvor jeg kunne købe den henne eller hvad den koster. Venter stadig på en pris, men den slags ting plejer at være totalt oppumpede prismæssigt. Nu må vi se.

Jeg har også været inde i servicemenuen og slå det fra, men det hjælper heller ikke.

Jeg fik også at vide, at brandautomatikken var programmeret ind i kortet fra fabrikken, men at en "tekniker" med adgang til relevant software formentlig nemt kunne nulstille mit kort og lægge en passende software ind i stedet. Disse teknikere er typisk selvstændige elektrikere og de arbejder ikke for Nilan, men har fået nissen som belønning for tro tjeneste, eller hvordan den slags fungerer. Har prøvet to af slagsen, og de har heller ikke umiddelbart fingeren helt på pulsen mht. de mere tekniske detaljer. Kort sagt er jeg absolut ikke imponeret over Nilans serviceniveau overfor privatkunder som mig.

Så hvis nu der sidder en Nilan-nørd eller lign. et sted derude og læser med, vil jeg hjertens gerne høre fra vedkommende. Især f.eks. et forslag til fjernsupport, hvor jeg bliver bedt om at sætte min usb i computeren og slutte den til PCB'en på min varmeveksler, hente et relevant program og unzippe og installere den korrekte version af softwaren UDEN brandautomatik.

Alternativt overvejer jeg at lave min egen styring med Arduino og Ramps 1.4, hvor jeg måske nemmere og hurtigere kan få den til at lege med mig. Jeg er næsten pensionist og har tiden til den slags :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
19 timer siden, Carioca skrev:

Kort sagt er jeg absolut ikke imponeret over Nilans serviceniveau overfor privatkunder som mig.

Det er fordi Nilan har samme koncept som fx LK/Schneider. De har aftaler med serviceteknikere, som er dem der udførere arbejdet/support for Nilan. Jeg brugte fx Lygas da vi skulle have installeret nyt anlæg. 
 

19 timer siden, Carioca skrev:

Alternativt overvejer jeg at lave min egen styring med Arduino og Ramps 1.4, hvor jeg måske nemmere og hurtigere kan få den til at lege med mig.

Jeg tror ikke det vil være anderledes for dig. Du skal stadigvæk have en anden software til printet, (hvis de mener det er softwaren som blokér). 
Ideen med spjldmotoren synes jeg til gengæld lyder ret nemt.
Alternativ burde noget elektronik med en kondensator (eller noget der kan forsinke signalet) måske i virkeligheden være den billigeste/nemmest måde. Som jeg forstår det skal du bare have "kortsluttet" indgangen på en bestemt tid der skal være mellem 15 og 130 sekunder. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Tak for de gode ideer. Jeg synes slf., at det er lidt øv, at et problem, der reelt handler om software, burde være meget meget nemmere at få løst.

Jeg havde også håbet på, at man kunne snyde elektronikken med noget "andet", men umiddelbart er jeg helt blank på, hvad det skulle være. Jeg har fundet en masse dokumentation ang. brandautomatik, og tampen ser ud til at brænde, for nu at blive i symbolikken :-)

I manualen til Nilan anlæg med brandautomatik står der følgende:

Anvendelse
Nilans Brandautomatik anvendes til overvågning, test og kontrol af ventilationssystemets brandsikringskomponenter:
Brand- og røgspjæld, samt brandtermostat.
Vigtige funktioner:
• Overvåger brandsikringssystemet og sikrer at spjæld og detektorer er uden fejl
• Test af spjæld hver 7. dag – indstilles til at være mandag, kl 10.00
• I tilfælde af alarm (brand eller driftsforstyrrelser på ventilationsanlægget) lukker brand- og røgspjæld.
Spjæld, som tilkobles systemet, skal være forsynet med 230 V brandspjældsmotor.
 

Her er et billede af den anvendte brandspjældsmotorenhed.

image.png.8d1463c9e5f78ed7fd505080b802ad75.png

 

 

Og et par nærbilleder af tilslutningen:

 

image.thumb.png.b4ba56429b535a4cb930bed87d661621.png

Og i ben 5 og 6 sidder der pt. bare en lus. Jeg har en termostatføler i overskud fra min solfanger. Tænker at den kan gøre det ud for en brandtermostat? (Den skal jo bare registrere, at temperaturen er 20 gr. over normalen)

Jeg har vedhæftet manualen til brandautomatikken.

 

231_AM_Brandautomatik_DK.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Som jeg lige læser Belimo manualen og den seneste Nilan ditto, så skal du mulighvis lave en lus mellem CN6-1 og CN6-3 (de hvide ledninger 2 og 1). De er nemlig koblet sammen ved temperaturer under 5 gr. Og så skal der IKKE være en lus mellem CN6-7 og CN6-8 (de hvide ledninger 4 og 6). Der er nemlig koblet sammen ved temperaturer over 80 gr.

I princippet burde der så under normal drift ikke være nogen lus over hovedet da temperaturen så er mellem 5 og 80.

Om der reelt er koblet en (spjæld)motor på CN13 burde sådan set være ligemeget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Arrr sider lige og læser lift nærmere og kan se de 5 hhv 80 gr ikke er temperaturer, men åbningsvinkler på spjældmotoren :rolleyes:

Dvs der skal laves noget der “timer” og aktiverer/deaktiverer/skifter de 2 relækontakter med passende tidsinterval, ihht den automatiske opstarts tidssekvens.

Du kan evt. prøve at gøre det manuelt og se om det vil få anlægget til at starte op. Så kan man altid lave noget elektronik bagefter . Evt. Som et lille IHC program hvis du har ledige udgange.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Så du foreslår, at jeg kortslutter de her udgange på skift under opstarten? Jeg har flere gange prøvet at starte op uden lus i 5 og 6, hvorefter den melder fejl "Alarm 3 - Brand". Denne fejl kan kun nulstilles ved at tænde og slukke for anlægget.

 

image.png.3895347ee6179f619b03dd6f16111dd0.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Uanset hvad jeg prøver på, skal der være "noget" i indgang 5 og 6. Ellers får jeg "Alarm 3 - Brand". Noget er fx den berømte lus. Min solfangersensor dur desværre ikke til noget. Den melder også bare Alarm 3 på den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ja, men det skal være så det passer i sekvensen

og så vil jeg ikke mene der SKAL være tilsluttet en brandtermostat til 5 og 6, da den normalt bare vil aktiver og kortslutte ved 20 gr. Celcius over normal driftstemperatur. (Jvfr. Vejledningen.)

B4FE3E0C-510C-45DB-BD73-271A35B6E703.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

OK kom i tanke om det selvfølgelig også kan være en NC kontakt og der derfor SKAL være noget tilkoblet. Den vil så “afbryde” i tilfælde af brand.

Men jeg forventer nu at fejlmeldingen om “brand” ifbm opstart skyldes at opstarts sekvensen ikke bliver udført helt 100% korrekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Når 5 og 6 ikke er kortsluttet, så får jeg fejlmelding "Alarm 3" med det samme, jeg starter op. Når de ER kortsluttede, får jeg den omtalte "DAMPTEST - Alarm 96" - (og som en sjov krølle på det her, så ses ordet DAMPTEST kun, hvis CTS602 står til at tale engelsk! Når sproget er sat til dansk, så hedder fejlen nemlig "SPJLDTST - ALARM 96" - forkortelsen står for SPJÆLDTEST! Quite interesting :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Brandtermostaten mener jeg bare er med potentialfri kontakt, så derfor skal du have den lus mellem 5-6 for at snyde styringen.

Som jeg lige forstår det, forventer styringen ved opstart og når test køres, at brandspjældet er åben - dvs. forbindelse mellem klemme 7 og 8. Så køres den cyklus som Lars har vedhæftet, hvor forbindelse mellem klemme 7 og 8 fjernes, venter nogle sekunder (vandring af spjæld) og klemme 1 og 3 sluttes. Derefter køres i modsat rækkefølge.

Hvis det er sådan det fungerer, kan man sagtens lave en funktionsblok, som laver denne funktion via 2 relæer, men det bliver måske nok en udfordring at få det til at passe tidsmæssigt, at controlleren udfører programmet samtidig med Nilan. Uret i hhv. controller og Nilan skal jo ikke rende ret meget forskelligt, før at testen fejler. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Hello Mr. Torben. I'll give you the Golden Buzzer :D

Det virker nu!

  1. Strømmen sluttes til apparatet
  2. Klemme 7 og 8 kortsluttes, venter 15 sek og afbrydes derefter
  3. Venter 5 sek
  4. Klemme 1 og 3 kortsluttes, venter 15 sek og afbrydes derefter
  5. Venter 5 sek
  6. Klemme 7 og 8 kortsluttes igen og forbliver kortsluttede

Det lykkedes for mig i første forsøg, så jeg tror ikke, at den er specielt sensitiv mht. tidspunkterne.

Men hvordan kan man sagtens lave dette via to relæer? Jeg er på tynd is og skal have det skåret ud i en smule pap.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
7 timer siden, Carioca skrev:

Hello Mr. Torben. I'll give you the Golden Buzzer :D

Det virker nu!

  1. Strømmen sluttes til apparatet
  2. Klemme 7 og 8 kortsluttes, venter 15 sek og afbrydes derefter
  3. Venter 5 sek
  4. Klemme 1 og 3 kortsluttes, venter 15 sek og afbrydes derefter
  5. Venter 5 sek
  6. Klemme 7 og 8 kortsluttes igen og forbliver kortsluttede

Det lykkedes for mig i første forsøg, så jeg tror ikke, at den er specielt sensitiv mht. tidspunkterne.

Men hvordan kan man sagtens lave dette via to relæer? Jeg er på tynd is og skal have det skåret ud i en smule pap.

Grunden til relæerne, er at der skal bruges potentialefri kontaktsæt, til at lave de forbindelser på klemmerne.
Efter lige at have tænkt lidt mere over det, burde det køre helt automatisk, og fungere hver gang, hvis der bruges 3 relæer. Et relæ som trækkes af de 2 klemmer som motoren skulle sidde på, hvor det potentialefri kontaktsæt føres til en indgang på IHC. Det vil så fortælle hvornår testen starter.
Så skal der bruges 2 relæer, som hver trækkes af en udgang på IHC, hvor de 2 potentialefri kontaktsæt laver forbindelserne på printet, som giver signal til Nilan om at spjæld er hhv. åben/lukket.
Så laver man en lille simpel funktionsblok med en indgang og 2 udgange. Når indgangen får signal om at testen starter, laver de 2 udgange så de 2 "lus" for dig på printet via timere, så du ikke skal stå klar hver mandag kl. 10 med en stump ledning. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
9 timer siden, Carioca skrev:

Det lykkedes for mig i første forsøg, så jeg tror ikke, at den er specielt sensitiv mht. tidspunkterne

Så længe skiftet er mellem 5 og 130 sekunder, så burde det virke. Det er ihvertfald sådan jeg forstod manualen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Jeg har ikke nogen IHC i mit hus overhovedet, og vil heller ikke investere i en pga. den her, så jeg må finde en anden løsning på det med automatikken.

Lige nu tænker jeg på, at lave en megalowtech løsning, hvor jeg fører de to par ledninger ud af kabinettet. Skruer et par små afbrydere på dem, og så laver jeg sekvensen manuelt en gang om ugen.

Jeg har gået og kigget på det her anlæg i et års tid efterhånden, og først nu fundet en brugbar løsning. Umiddelbart er det jo ikke den mest synlige feature ved mit hus, at luften føres ud og ind gennem skjulte rør og slanger i væggene.

Hvis nogen stadig skulle have en idé til noget nemmere, vil jeg naturligvis hellere have det.

"Selvtest en gang om ugen (standardindstilling: Mandag kl. 10.00)" - så jeg skal have noget ur, der kan køre den her test hver mandag, og så må to relæer vel være rigeligt?

Eller kunne man "registere" somehow, at nu går testen i gang? Nilan-boardet starter jo med at slukke helt for anlægget, og denne nedlukning må man kunne registrere, derefter tænder boardet for anlægget igen og kører testen ved at starte med at tjekke, at spjældet er åbent.

  1. Og da det allerede er kortsluttet, er første punkt at afbryde 7 og 8
  2. Vente 5 sek
  3. Klemme 1 og 3 kortsluttes, venter 15 sek og afbrydes derefter
  4. Vente 5 sek
  5. Klemme 7 og 8 kortsluttes igen og forbliver kortsluttede indtil næste mandag kl. 10

PS: Hvor stor er spændingen egentlig på de her udgange? Altså på 1, 3, 7 og 8?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ja, jeg kan godt se, at det burde kunne laves med noget smart fra Ebay, men det ligger lidt over mit niveau umiddelbart, eller også skal jeg til at studere elektronik engang. Lige nu er min dag optaget af at ombygge en overfræser til en tabletop router, og det ligger mere til venstrebenet for mig :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Havde ikke lige gennemskuet, at du ikke har IHC - tog det faktisk bare for givet. :D

Det bliver selvfølgelig en dyr løsning så. :blink:

Det burde egentlig også kunne fikses med en lille plc. Sådan en kan man vist godt være heldig at finde billigt som brugt. Tror f.eks. at sådan en lille Siemens Logo er forholdsvis nem at programmere til ønskede funktion (det er dog ikke lige en af mine spidskompetencer :lol:).

Det signal du skal fange, for at finde ud af når testen starter, er der hvor spjæld-motoren er sat til - altså klemme CN13-2, ifølge billedet vedhæftet længere oppe i tråden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

 @Torben - jeg kan ikke lige overskue at skulle i gang med noget plc.

@Lars - Det med timerrelæerne kan jeg ikke forstå godt nok til rent faktisk at kunne finde ud af at sætte tingene sammen. Jeg kan godt forstå, at timerrelæer kan gøre det samme som mig, bare meget smartere.

Fandt denne her på nettet: https://www.willhaben.at/iad/kaufen-und-verkaufen/d/belimo-blf230-t-tr-brandschutzklappen-motor-und-thermoelektrische-ausloeseeinrichtung-m466dx2-power-on-bae72b-s-335950362/

image.thumb.png.1cbadb4347edb11839eb52c4dcfe370b.png

til 100 eur. Den er godt nok brugt, men den ser ud til at passe lige ind, og så slipper jeg for at skulle lære noget nyt ;-)

Forhåbentlig og formodentlig er dette den nemmeste løsning for mig, når jeg en dag bliver træt at af stå og lave kortslutningssekvenser hver mandag formiddag, gaaaabbbb...

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
14 minutter siden, Carioca skrev:

når jeg en dag bliver træt at af stå og lave kortslutningssekvenser hver mandag formiddag, gaaaabbbb...

Ahh come on.. Du skrev tidligere:

På 8.11.2019 at 20:55 , Carioca skrev:

Jeg er næsten pensionist og har tiden til den slags :-)

:D

Det virker helt klart som den nemmeste løsning med den motor du har fundet der. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
14 minutter siden, Kandersen skrev:

Ahh come on.. Du skrev tidligere:

:D

Det virker helt klart som den nemmeste løsning med den motor du har fundet der. 

 

Selv en pensionist kan blive træt at ensidigt gentaget arbejde! Men jo, jeg tror jeg springer på den brugte spjældmotor. Engang vil jeg jo ligefrem kunne installere et rigtigt spjæld også og sælge huset med endnu et prædikat. Fire and Smoke Damper installed Ventilation System :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Et lille bonus-bonus-spørgsmål:

Den ene af de her 8-pins connectors er defekt i hul nr. 3 - altså det her hul (der sidder et eller andet i klemme, som jeg ikke kan få ud, eller også er der noget, der har vendt sig forkert derinde...?):

image.png.27b0e35b99e7a418963a76857afce461.png

 

Kan man købe sådan en connector et sted her i Danmark? Har spurgt nede i Aldi og de nægter ethvert kendskab til det ;-)

PS: Jeg har købt Belimo brandspjældsmotoren fra en gut nede i Østrig. Han sender den til mig på mandag. Det bliver spændende at se, hvor lang tid den er om komme hjem til mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.