Hop til indhold
  • 0

Indsætning af kommando


Farsen
 Share

Spørgsmål

Hej.

Jeg har overtaget et hus fra 2003 med en dertilhørende gammel IHC installation. Jeg ønsker at ændre i denne, men har nogle udfordringer. Jeg kan forbinde til controlleren med mit RS232 kabel og hente og sende opsætninger, så langt så godt!
Men der er visse ting i opsætningen der umiddelbart ikke stemmer overens med virkeligheden, hvilket jeg ønsker at undersøge. For at starte med noget simpelt, har jeg i dag et lampeudtag som ved et enkelt tryk på kontakten tænder og slukker med det samme. Dette giver fin mening ifht. opsætningen: 

1.thumb.jpg.e2a7bf87ad9738ac9355bad2f438b492.jpg

2.thumb.jpg.d3b337b1e9da8c32f3899a0e8fa23803.jpg

 

Jeg ønsker nu at ændre dette til en standard kontakt, et tryk - tænd, næste tryk sluk.

Hvis jeg nu sletter denne 'Indgang -> Off' hændelse, gemmer og simulerer: hurra, lyset slukker ikke længere når jeg fjerner fingeren fra kontakten. Til gengæld kan jeg ikke få lov til at slukke kontakten igen! Jeg kan se på de andre programmer for simple lampeudtag at de istedet for at have en kommando der hedder 'Udgang = Indgang', har en kommando der hedder 'Kip udgang'. Jeg forestiller mig at det er dette som gør forskellen. Nu har jeg så forsøgt at oplåse dette program og slettet den eksisterende 'Udgang = Indgang' kommando, men har så problemer med at indsætte 'Kip udgang' kommandoen. Hvor finder jeg denne? Jeg har forsøgt at kopiere en eksisterende, men det kan jeg ikke. Ingen menu giver mig heller ingen muligheder for at indsætte kommandoer. 
Så kort fortalt, er jeg på rette vej? Og hvis ja, hvordan indsætter jeg en kommando, eller sørger for at jeg også kan slukke lyset igen?

På forhånd tak!

Mvh
Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Umiddelbart vil jeg mene at du er gale veje, primært fordi din controller er tudsegammel og ikke giver de samme muligheder som en nyere. Og da du sandsynligvis, inden længe skifter til en nyere, kan du lige så godt lære den nye måde at gøre det på fra starten, frem for at bruge en masse tid på det gamle.

Jeg har ikke Visual 1 på min PC og har ikke rørt programmet i mange år, så kan desværre ikke give dig et fyldestgørende svar på dit aktuelle problem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ikke Visual 1, men jeg vil næsten gætte på at det gøres på samme måde som i Visual 2. Prøv at marker udgangen i venstre side, og trække den over til der hvor du vil have den i programmet. Jeg er 99% sikker på at du nu kan vælge kip udgang.

Bortset fra det, er jeg enig i at en visual 1 controller ikke er meget andet en nogle MEGET dyre kip relæer. Men hvis det opfylder dit behov, så er der ingen grund til at smidde +5K efter en ny controller + evt. installation og kodning hvis du ikke selv kan gøre dette.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis det “bare” er til styring af lysinstsllation er en Visual 1 da helt fin. Man kan sagtens lave avancerede FB i den også. Men korrekt der er IKKE wireless understøttelse, ej heller internet og dermed mulighed for 3. Part styring. Men de gamle IHC dyder med PIR styring, ur, skumring og diverse betinget styring, det fungere helt fint.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tusind tak for jeres svar!

Det fungerede med at trække Udgangen i venstre side over på kommando linien i højre side - godt nok ikke særlig intuitivt, men pyt det virker :)

Og ja, IHC installationen er helt fint til mit standard bolig behov. Jeg skal blot få tingene til at virke på ganske normale måder, og så skal jeg ikke pille mere ved det. Så jeg tænker ikke at jeg skal opgradere controller eller lign, men tak for input alligevel!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Farsen skrev:

Det fungerede med at trække Udgangen i venstre side over på kommando linien i højre side - godt nok ikke særlig intuitivt, men pyt det virker :)

Du sidder med et produkt som er +20 år gammelt. Det var hot dengang at kunne lave drag and drop. :) Desværre er det begrænset med udvikling frem til Visual 3 som blev frigivet for et par år siden så man skal fortsat tænke som for 20 år siden når man programmer IHC. :(

Jeg vil iøvrigt anbefale dig at bruge 1/2 time på at læse den hjælpe dokumentation som du finder under hjælp i Visual. Den forklare meget godt hvad man kan med IHC og hvordan man programmer det m.m.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Lars1 skrev:

Du sidder med et produkt som er +20 år gammelt. Det var hot dengang at kunne lave drag and drop. :) Desværre er det begrænset med udvikling frem til Visual 3 som blev frigivet for et par år siden så man skal fortsat tænke som for 20 år siden når man programmer IHC. :(

Jeg vil iøvrigt anbefale dig at bruge 1/2 time på at læse den hjælpe dokumentation som du finder under hjælp i Visual. Den forklare meget godt hvad man kan med IHC og hvordan man programmer det m.m.

Ja det er selvfølgelig en god pointe. 

Og tak - det vil jeg gøre!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I øvrigt er IHC Visual 1 controlleren ganske fin. Ifbm. flytning er jeg nu skiftet til en IHC Visual 3 controller og den er ikke bedre på alle punkter. Firmwaren i V1 er god kvalitet, min har kørt i 15 år og kun krævet genstart en eneste gang; V3 firmwaren er decideret dårlig kvalitet. Her er hvad jeg mener er de vigtigste ting der mangler i V1 controlleren:

  • V1 controlleren kan ikke wireless
  • V1 controlleren kan ikke snakke med fx. IHC Captain; eneste interaktion er gennem inputs og outputs
  • V1 controlleren kræver RS232 for programmering; nyere kan programmeres over netværket
  • V1 controlleren har ikke scenarier (kun vigtigt vigtigt med lysdæmpere)
  • V1 controlleren kan ikke snakke med temperaturfølere, etc.

Bestem dig for om noget af ovenstående er vigtigt for dig. Hvis ikke så er din V1 controller en fin løsning. Brug tid på at eksperimentere med programmering af den - du kan bruge næsten alt den viden hvis du senere skifter til en nyere controller.

Min største anker ved V3 controlleren er:

  • Lav kvalitet af firmware; det er tydeligt at den del af koden som er udviklet de senere år er af meget lavere kvalitet
  • Lukket system; en gateway til andre standarder som fx. KNX ville gøre systemet mere fremtidssikret
  • Wireless tillader ikke hurtige inputs fra tangenter. For eksempel har jeg til V1 controlleren en funktionsblok der detekterer multiple hurtige tryk på en tangent (fx. vil 3 hurtige tryk nederst til højre altid slukke alt lys i alle rum). Dette giver mulighed for ca. 20 forskellige funktioner i en enkelt 4 tryks input. Med V3 controlleren og wireless tangenter er det ikke mulig at lave noget ordentligt omkring multi-tryk pga. den lave hastighed.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Astronaut skrev:
  • V1 controlleren kræver RS232 for programmering; nyere kan programmeres over netværket

Der findes flere RS232 over ethernet bokse. Bl.a. Moxa har nogle som kan bruges sammen med en Visual 1 controller.

2 timer siden, Astronaut skrev:
  • Lukket system; en gateway til andre standarder som fx. KNX ville gøre systemet mere fremtidssikret

Dette er vel teknisk set en anke til begge controller.

2 timer siden, Astronaut skrev:
  • Wireless tillader ikke hurtige inputs fra tangenter. For eksempel har jeg til V1 controlleren en funktionsblok der detekterer multiple hurtige tryk på en tangent (fx. vil 3 hurtige tryk nederst til højre altid slukke alt lys i alle rum). Dette giver mulighed for ca. 20 forskellige funktioner i en enkelt 4 tryks input. Med V3 controlleren og wireless tangenter er det ikke mulig at lave noget ordentligt omkring multi-tryk pga. den lave hastighed.

Wireless er ikke lige så hurtig som fortråedet, men du burde kunne detekter multiple hurtige tryk på en wireless tangent. Jeg har dog ingen wireless tangenter, så jeg kan ikke sige hvad hurtigt er på wireless.

Bortset fra det, så kan du jo fortsat lave det med fortrådet tangenter på en V3 controller, så det er vel teknisk set mere en anke til wireless end til en V3 controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dobbelt/Multitryk er generelt noget “skrammel” da det kan være svært at ramme korrekt tryk pausetid.

Derfor er kort tryk, lang tryk, Meeeget lang tryk bedre. Og det kan også anvendes med wireless.  Det findes der nu en standard FB til (med 2 og 3 udgange) som du kan koble ind imellem det ene tryk/tangent og så de forskellige FB’r der skal styres.

 

@Astrunaut:

God analyse som jeg er helt enig i. Har man ikke brug for temp sensorer eller wireless dimmere ja så er der egentlig ikke noget behov for opgradering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 hours ago, Lars1 said:

Wireless er ikke lige så hurtig som fortråedet, men du burde kunne detekter multiple hurtige tryk på en wireless tangent. Jeg har dog ingen wireless tangenter, så jeg kan ikke sige hvad hurtigt er på wireless.

Jeg tror mere problemet er den protocol LK har valgt, for selv med forsinkelse kunne man godt lave en løsning der virker.

Anyway, jeg har testet det på min V3 controller og det virker ikke ordentligt med flere hurtige tryk i rækkefølge. Jeg prøvede at lave en simpel tæller der talte op hver gang tangenten gik fra OFF->ON. Ingen timing eller noget. Hvis man trykker hurtigt så mister controlleren nogle tryk. Jeg har ikke lavet en videnskabelig undersøgelse, men der skal vist helst være mindst ca. 0.5 sek mellem tryk. Og det ødelægger interaktionen.

 

3 hours ago, Lars1 said:

Bortset fra det, så kan du jo fortsat lave det med fortrådet tangenter på en V3 controller, så det er vel teknisk set mere en anke til wireless end til en V3 controller.

Enig. Har dog ikke testet fortrådede tangenter fordi min nye installation er næsten 100% wireless hvor den gamle var 100% fortrådet.

 

1 hour ago, Lars Jacobsen said:

Dobbelt/Multitryk er generelt noget “skrammel” da det kan være svært at ramme korrekt tryk pausetid.

Jeg har kørt med mine egne funktionsblokke i 15 år som håndterer multitryk. Det virker fint. Jeg har aldrig oplevet nogen problemer overhovedet - jeg har faktisk ikke rørt programmering af controlleren siden det blev sat i drift. Jeg bruger trippletryk flere gange hver dag i min fortrådede installation. Så hvis det er noget skrammel, så er det den slags skrammel der virker. Bare ikke med wireless. :-(

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er gammel telegrafist så jeg kan også godt lave 3 streger eller prikker ;-)

Men tror ikke lige min kone, børn eller andre gæster er lige så “musikalske” i fingrene når de skal “fremkalde et scenarie”. Det er også min erfaring herinde i forummet gennem de sidste 10 år  Jeg kan og har lavet flere FB med multitryk der virker (formentlig også på wireless.). Men i praktisk brug så skal man stå og “fumle”. I øvrigt så er det også sjældent at der er behov for så mange funktioner i et og samme tryk. (Tangent). Ofte vil det så være en bedre løsning med flere tryk eller et 6 tast tryk. For det er kun ejeren/programmøren der kan finde på at “spille en melodi” for at få tændt lyset over spisebordet, med samme tryk som normalt benyttes til at tænde for stikkontakten til kaffemaskinen - eller omvendt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 5/29/2019 at 9:51 PM, Lars Jacobsen said:

 Jeg kan og har lavet flere FB med multitryk der virker (formentlig også på wireless.)

Hvis du har en der virker til wireless så vil jeg gerne se den. For jeg er kommet frem til at wireless ikke pålideligt kan detektere 3 hurtige tryk efter hinanden og jeg vil meget gerne opdage at jeg tager fejl.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok