Hop til indhold
  • 0

Hjælp til udelys


Lyngby
 Share

Spørgsmål

Hejsa,

 

Jeg har siddet hele dagen og Ændret på min IHC installation, og er nu kommet til ude lys.

Til at styre det udvendige lys, har jeg skumringsrelæ, pir, og skal kunne overstyres med kip tryk

 

Kan det passe, at der ikke er en blok der kan følgende:

 

Hvis skumrings er on(det er mørkt) og tiden er on (fx. i tidsrummet 1700-2300) skal lyses tændet.

Hvis skumrings er on, men tiden er off, skal lyses tændes på PIR

Skal kunne overstyres af kip tryk, selvom skumring er on/off og timer er on/off

 

Jeg syntes ikke jeg kan finde noget

 

På forhånd tak

 

Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Lyngby skrev:

Hejsa,

 

Jeg har siddet hele dagen og Ændret på min IHC installation, og er nu kommet til ude lys.

Til at styre det udvendige lys, har jeg skumringsrelæ, pir, og skal kunne overstyres med kip tryk

 

Kan det passe, at der ikke er en blok der kan følgende:

 

Hvis skumrings er on(det er mørkt) og tiden er on (fx. i tidsrummet 1700-2300) skal lyses tændet.

Hvis skumrings er on, men tiden er off, skal lyses tændes på PIR

Skal kunne overstyres af kip tryk, selvom skumring er on/off og timer er on/off

 

Jeg syntes ikke jeg kan finde noget

 

På forhånd tak

 

Michael

Nej det kan ikke passe - det er det geniale ved IHC der er funktionsblokke for næsten alt - findes den ikke - kan man næsten sige sp findes behovet ikke. Prøv at se FB 1.4.03

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

det er det geniale ved IHC der er funktionsblokke for næsten alt - findes den ikke - kan man næsten sige sp findes behovet ikke.

Ahh, det er vel at skyde LK lidt for meget i skoene, (omvendt betydning). 
 
Hvis vi ser på standard blokkene, så er der faktisk en del af dem som ikke helt lever op til det generelle behov. Det er som om de er gået i stå i udviklingen af blokkene. Oven i det er er flere funktioner en kombination af flere blokke, i LK´s optik. (hvis du fx skal styre en wireless dimmer med PIR men samtidig også skal kunne overstyre dimmeren med tryk, så skal det gøres i kombination af 2 blokken). En naturlig udvikling ville være, at det blev bygget sammen i een ny blok, sådan som fx Henning oa tit gør for folk herinde, og meget ofte i forbindelse med lysstyring, pir, ur, skumring osv. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Michael

Er det ikke nemmere bare at skrive blokken selv?

Så slipper man også for al det udenoms man ikke behøver, det gør det nemmere at vedligeholde - imho.

Jeg har prøvet at lave en blok ud fra det du skriver (funktionsblok vedhæftet).

En kip funktion til manuel betrjening. En timer funktion sammen med skumringsrelæet og så en funktion der styrer PIRen.

Håber det er noget iden retning du skal bruge.

mvh

Jan

Udelys.ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Nej det kan ikke passe - det er det geniale ved IHC der er funktionsblokke for næsten alt - findes den ikke - kan man næsten sige sp findes behovet ikke. Prøv at se FB 1.4.03

Hejsa,

1.4.03 er en gammel funktionsblok, og den har jeg ikke - desværre, men tak

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, leonberger skrev:

Hej Michael

Er det ikke nemmere bare at skrive blokken selv?

Så slipper man også for al det udenoms man ikke behøver, det gør det nemmere at vedligeholde - imho.

Jeg har prøvet at lave en blok ud fra det du skriver (funktionsblok vedhæftet).

En kip funktion til manuel betrjening. En timer funktion sammen med skumringsrelæet og så en funktion der styrer PIRen.

Håber det er noget iden retning du skal bruge.

mvh

Jan

Udelys.ifb

Hej Jan,

 

Tak for det - det jeg søger er faktisk det som funktionsblokken 1.4.06d blokken kan, bare uden dæmpningen - hvis det er noget du kan fikse, vil jeg være dig evig taknemlig :-)

 

Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Michael

Nu har jeg kigget lidt på 1.4.0.6d og jeg er lidt itvivl om præcis hvad det er du efterspørger.

Er det tilstand 2 du vil bruge?

Du nævner dæmpning, men det kræver jo en lysdæmper - det ved jeg ikke om du har på dit udelys, samt at det scenarie du sætter op laver dæmpning. Sætter du det til hhv. 0% og 100% virker det som en on/off. Jeg tror faktisk du kan bruge blokken som den er, men den skal sættes rigtigt op. Hvorfor de 3 udgange, Mem 1, Mem 2 og Sluk ikke må forbindes direkte til produkter, men kun til andre fb forstår jeg ikke helt, men der er måske noget i manualen jeg ikke har læst (det kunne være jeg skulle prøve). De udgange gør nemlig det du skal bruge tænd/sluk.

Som nævnt så syntes jeg det er nemmere at lave det selv, denne blok indeholder et hav af funktioner, og hvor mange af dem har du behov for? Disse blokke virker i mine øjne nogle gange lidt over-engineered, men det er nok for at skulle være så alsidige som muligt - men desværre bliver de så også svære at vedligeholde/ændre.

Håber det kaster lidt lys over dit problem.

/jan

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, leonberger skrev:

Hej Michael

Nu har jeg kigget lidt på 1.4.0.6d og jeg er lidt itvivl om præcis hvad det er du efterspørger.

Er det tilstand 2 du vil bruge?

Du nævner dæmpning, men det kræver jo en lysdæmper - det ved jeg ikke om du har på dit udelys, samt at det scenarie du sætter op laver dæmpning. Sætter du det til hhv. 0% og 100% virker det som en on/off. Jeg tror faktisk du kan bruge blokken som den er, men den skal sættes rigtigt op. Hvorfor de 3 udgange, Mem 1, Mem 2 og Sluk ikke må forbindes direkte til produkter, men kun til andre fb forstår jeg ikke helt, men der er måske noget i manualen jeg ikke har læst (det kunne være jeg skulle prøve). De udgange gør nemlig det du skal bruge tænd/sluk.

Som nævnt så syntes jeg det er nemmere at lave det selv, denne blok indeholder et hav af funktioner, og hvor mange af dem har du behov for? Disse blokke virker i mine øjne nogle gange lidt over-engineered, men det er nok for at skulle være så alsidige som muligt - men desværre bliver de så også svære at vedligeholde/ændre.

Håber det kaster lidt lys over dit problem.

/jan

Hej Jan,

 

Ja, den blok kan det jeg skal bruge, jeg har/ønsker bare ikke at bruge lysdæmper, så istedet for lysdæmper, skal den bare styre en udgang(lampeudtag)

 

Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 minutes ago, Lyngby said:

Hej Jan,

 

Ja, den blok kan det jeg skal bruge, jeg har/ønsker bare ikke at bruge lysdæmper, så istedet for lysdæmper, skal den bare styre en udgang(lampeudtag)

 

Michael

Som jeg læser det skal du bare koble Mem 2 (fyldt lys) til den kontakt der styrer dit udelys.

Men Lars' løsning er sikkert også brugbar - hvis man kan koble en scenarie-udgang på en udgang, mener det også skal være en scenarie-indgang. (bruger selv kun lysniveau)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Så er det du bare trækker scenarie udgangen over på lampeudtaget og sætter niveau til 100% (ON) og 0% (OFF).

Hej Lars,

 

Ja, det har du sikkert ret i, men når jeg gør det, virker det ikke - måske er det mig der gør noget forkert, da jeg normalt ikke bruger scenarie.

Burde jeg ikke kunne se at lampeudtaget bliver tændt når jeg simulere det i visual?

 

På forhånd tak

Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, Lyngby said:

Hej Lars,

 

Ja, det har du sikkert ret i, men når jeg gør det, virker det ikke - måske er det mig der gør noget forkert, da jeg normalt ikke bruger scenarie.

Burde jeg ikke kunne se at lampeudtaget bliver tændt når jeg simulere det i visual?

 

På forhånd tak

Michael

Hej Michael

Det kan muligvis skyldes at der er en række indgange som hele modulet er afhængige af - og hvis de ikke opfører sig som forventet får du heller det forventede resultat.

Det ser ud til at de forskellige fb er afh. af andre fb - der definerer de indgange til 1.4.06d, så den fb skal du også have på plads - eller skrive det hele fra start af så du undgår alle disse afhængigheder - eller fjerne dem du ikke skal bruge, også kan du ligeså godt starte forfra. At rette i disse fb er ikke ligetil.

Blot en tanke - derfor laver jeg mine fb. selv, så slipper jeg for alle disse 'forstyrrelser'.

/jan

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 23/2/2018 at 12:39 , leonberger skrev:

Hej Michael

Er det ikke nemmere bare at skrive blokken selv?

Så slipper man også for al det udenoms man ikke behøver, det gør det nemmere at vedligeholde - imho.

Jeg har prøvet at lave en blok ud fra det du skriver (funktionsblok vedhæftet).

En kip funktion til manuel betrjening. En timer funktion sammen med skumringsrelæet og så en funktion der styrer PIRen.

Håber det er noget iden retning du skal bruge.

mvh

Jan

Udelys.if

 

Jeg har flere gange tænkt helt det samme. Sådan var det netop med Term Ihc - der var ingen Fb, der programmerede man alt ret enkelt. Men en af de store fordele med Visual skulle jo netop være at der var de mange fb, så man ikke skulle sætte sig ind i programmering blev jeg fortalt af Lars (altså ikke Lars Jacobsen). Men ligesom du tænkte jeg også da jeg var Newbie. Nu prøvede jeg som Member at støtte loyalt op om brug af FB, så er det også skudt galt. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 2/24/2018 at 16:50 , Peter Holm Larsen skrev:

Jeg har flere gange tænkt helt det samme. Sådan var det netop med Term Ihc - der var ingen Fb, der programmerede man alt ret enkelt. Men en af de store fordele med Visual skulle jo netop være at der var de mange fb, så man ikke skulle sætte sig ind i programmering blev jeg fortalt af Lars (altså ikke Lars Jacobsen). Men ligesom du tænkte jeg også da jeg var Newbie. Nu prøvede jeg som Member at støtte loyalt op om brug af FB, så er det også skudt galt. :-)

Hvis det er mig du hentyder til, så vil klæde dig at holde dig til sandheden og lade være med at pege finger. Jeg har 100% sikkert aldrig skrevet at man ikke behøver at sætte sig ind i programmering af Visual. Tværtimod

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 26/2/2018 at 19:18 , Lars1 skrev:

Hvis det er mig du hentyder til, så vil klæde dig at holde dig til sandheden og lade være med at pege finger. Jeg har 100% sikkert aldrig skrevet at man ikke behøver at sætte sig ind i programmering af Visual. Tværtimod

Programmeringen er synes jeg væsenlig mere simpel og let at lære end programmeringen i Visual. Det synes jeg i hvertfald .

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 2/28/2018 at 22:47 , Peter Holm Larsen skrev:

Programmeringen er synes jeg væsenlig mere simpel og let at lære end programmeringen i Visual. Det synes jeg i hvertfald .

Sådan er det vel altid når man kommer fra et produkt og skal til at sætte sig ind i et nyt produkt. Når så det gamle produkt reelt ikke er andet end en stak kip relæer, og det nye produkt er en computer med mulighed for komplexe programmer, så er der naturligvis en stejl indlærings kurve som skal overståes. Det er jo heller ikke uden grund at folkeskolen idag er 9 år, mens den for 50 år siden var 6 eller deromkring.

Jo mere vi lære, jo mere komplex gør vi det næste produkt, og så er der behov for at vi lære endnu mere, så vi kan gøre det næste produkt endnu mere komplext o.s.v.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Lars1 skrev:

Sådan er det vel altid når man kommer fra et produkt og skal til at sætte sig ind i et nyt produkt. Når så det gamle produkt reelt ikke er andet end en stak kip relæer, og det nye produkt er en computer med mulighed for komplexe programmer, så er der naturligvis en stejl indlærings kurve som skal overståes. Det er jo heller ikke uden grund at folkeskolen idag er 9 år, mens den for 50 år siden var 6 eller deromkring.

Jo mere vi lære, jo mere komplex gør vi det næste produkt, og så er der behov for at vi lære endnu mere, så vi kan gøre det næste produkt endnu mere komplext o.s.v.

Netop - men det gør jo ikke, at når man kommer i 9 klasse - så er alt det man har lært i 1-7 klasse værdiløst - men er tværtimod fundamentet for det man skal lære i 9 klasse. Det er hele forskellen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 23/2/2018 at 12:39 , leonberger skrev:

Hej Michael

Er det ikke nemmere bare at skrive blokken selv?

Så slipper man også for al det udenoms man ikke behøver, det gør det nemmere at vedligeholde - imho.

Jeg har prøvet at lave en blok ud fra det du skriver (funktionsblok vedhæftet).

En kip funktion til manuel betrjening. En timer funktion sammen med skumringsrelæet og så en funktion der styrer PIRen.

Håber det er noget iden retning du skal bruge.

mvh

Jan

Udelys.ifb

Hej,

Jeg står lidt med samme problem og ville derfor prøve din blok, men kan ikke lige se hvor man importere den i IHC control programmet ? Kan du give et hint ?

mvh

Flemming

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok