Hop til indhold
  • 0

Planlægning af ny installation


TigerHo
 Share

Spørgsmål

Jeg skal igang med en større renovering af en gammel landejendom, som vi overtager i foråret og jeg vil i den forbindelse udskifte el installation og installere IHC (Især da jeg læste om IHC-bridge her på siden) 

Jeg vil gerne allerede nu planlægge installationen, så jeg har et godt overblik over hvor, hvad og hvordan når jeg i samarbejde med elektriker skal udføre installationen, men hvordan griber jeg det nemmest an? Tager plantegningen og forstørre den til A3 og begynder at lave cirkler, trekanter, firkanter for lampeudtag, stikkontakter og kontakter?

Jeg havde tænkt mig at anvende IHC wireless produkter eller er jeg galt på den? Hvad vil I gøre?

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
7 minutter siden, TigerHo skrev:

Jeg skal igang med en større renovering af en gammel landejendom, som vi overtager i foråret og jeg vil i den forbindelse udskifte el installation og installere IHC (Især da jeg læste om IHC-bridge her på siden) 

Jeg vil gerne allerede nu planlægge installationen, så jeg har et godt overblik over hvor, hvad og hvordan når jeg i samarbejde med elektriker skal udføre installationen, men hvordan griber jeg det nemmest an? Tager plantegningen og forstørre den til A3 og begynder at lave cirkler, trekanter, firkanter for lampeudtag, stikkontakter og kontakter?

Jeg havde tænkt mig at anvende IHC wireless produkter eller er jeg galt på den? Hvad vil I gøre?

Jeg vil klar anbefale dig at lave installationen fortrådet hvis du skal igang med en total renovering. Det er langt mere stabilt særligt når det er en større ejendom. 

Wireless lyddæmpere kan dog være at foretrække.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
51 minutter siden, TigerHo skrev:

Jeg skal igang med en større renovering af en gammel landejendom, som vi overtager i foråret og jeg vil i den forbindelse udskifte el installation og installere IHC (Især da jeg læste om IHC-bridge her på siden) 

Jeg vil gerne allerede nu planlægge installationen, så jeg har et godt overblik over hvor, hvad og hvordan når jeg i samarbejde med elektriker skal udføre installationen, men hvordan griber jeg det nemmest an? Tager plantegningen og forstørre den til A3 og begynder at lave cirkler, trekanter, firkanter for lampeudtag, stikkontakter og kontakter?

Jeg havde tænkt mig at anvende IHC wireless produkter eller er jeg galt på den? Hvad vil I gøre?

jeg vil mene du skal starte med at definere hvilke IHC funktioner du ønsker.

Gå så meget i detaljer som muligt ,det gør det lettere når der skal defineres moduler  ,kabler osv.

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej TigerHo

Velkommen til HC-user

Planlægning af en komplet IHC installation er en stor og vigtig opgave. Den kan dog forholdsvis simpelt opdeles i 2 hovedgrupper.

1.       Jeres krav til funktioner, energibesparelser, sikkerhed, komfort og fleksibilitet.

2.       De produkter, kabler og det program der skal til for at indfri ovenstående.

Som ejer og slutbruger bør I kun fokuserer på den 1. gruppe.

Funktioner kan f.eks. være: Automatisk tænd/sluk af lys, sluk alt, godnat, hjemmesimulering, velkomstlys, lysdæmpning af både lampeudtag og stikkontakter, tænd/sluk af stikkontakter fra døren til rummet, sluk alt lys på 1. salen eller et område, eller skal lyset kun tænde på lavt niveau i f.eks. badeværelser efter I er gået i seng.

Energibesparelser kan f.eks. være automatisk sænkning af rumtemperatur og luftskifte når I forlader boligen eller går i seng, begrænsning af overophedning pga. sollys – automatiske gardiner, mulighed for lokalt at sænke varmen i børneværelset når de små puttes.

Sikkerhed er foruden tyverialarm også tekniske alarmer som røg, gas og vand og evt. overvågning af vandstanden i pumpebrønde. Skal tyverialarmen f.eks. automatisk tilkobles når i går i seng.

Komfort handler foruden automatisk tænd/sluk af lys også om at boligen automatisk indstiller sig selv efter jeres gøren og laden, er I hjemme, sover I, har I gæster osv. Det kan f.eks. laves så I uden at bekymre jer, kan køre bilen ud af garagen, indtaste koden til alarmen hvorefter porten lukkes, lyset slukkes, varme og luftskifte sænkes, gardinerne sænkes hvis der er varmt i stuen osv.

Hvor fleksibelt et anlæg ønsker I, vil I selv kunne ænder væsentlige parameter eller godkender I at f.eks. lyset i rummet skal programmeres om bare fordi I ikke længere ønsker at lyset kun tændes automatisk hvis der er mørkt udenfor.

Vedr. kabel vs trådløs så anbefaler jeg altid kabel.

www.i-bi.dk kan du finde yderligere info.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis jeg skulle ønske min noget i mit hus var at der var trukket kabler til magnetkobtakter i vinduer for at sikre de var lukkede og magnetkobtakter i dårlåse til at sikre de er låste.

Og forbered evt med styrekabler til det du kan forestille dig men ikke vil implementere endnu eller ikke ved om du har behov for endnu.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg tror vi starter med at sætte os med sætte os ned med plantegningen og så se på hvad vil vi have hvor - hvilke funktioner vil vi have i de enkelte rum - lysdæmpning mv. - hvilke funktioner vil vi have på tværs af rum og hvilke funktioner vil vi have udover blot lys. Gardiner, indbrud mv.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 18/1/2018 at 08:24 , TigerHo skrev:

Jeg tror vi starter med at sætte os med sætte os ned med plantegningen og så se på hvad vil vi have hvor - hvilke funktioner vil vi have i de enkelte rum - lysdæmpning mv. - hvilke funktioner vil vi have på tværs af rum og hvilke funktioner vil vi have udover blot lys. Gardiner, indbrud mv.

Et fantastisk godt sted at starte. Men glemt ikke at bruge fantasien også, og evt alliere jer med folk herinde, som måske kan komme med inputs. Som udgangspunkt er nærmest alt muligt med IHC. (Med få gabende idiotiske begrænsninger, valgt af LK). Så det er sådan set bare at få det strikket rigtigt sammen først gang. Tænk også ud i fremtiden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok