Hop til indhold
  • 0

Hjælpe til FB programmering


Peter Holm Larsen
 Share

Spørgsmål

Så kom mine evner i Visual 3 til kort - i forbindelse med konvertering af IHC Term.

Jeg har programmeret min IHC Term, således at hvis alarmen går, så slukkes alt lys i huset og alle tryksteder spærres således at de ikke kan tænde lys i huset. Det er programmeret i Term, således at hvis alarmen går - sættes en af de virtuelle udgange til on fx U-181. Hvis udgangen er on, er der programmeret en IF sætning foran hvert tryk, der siger "HVIS U-181 =OFF THEN KIP U-xxx", hvor U-xxx er den enkelte lampe. 

Udgang U-181 kan først deaktiveres når alarmen er nulstillet, ved f.x koden er indtastet. Har alarmen således været aktiveret, er der intet lys muligt at tænde.

Hvordan laver man noget sådan med eksisterende FB?

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Har du kigget på 4.1.08.a?

Hvis du sætter alarm aktiveret signal fra alarm blokken igennem 1.1.04.c for at invertere signalet, og bruger dette som "Permit" signal, og så sætter en 4.1.08.a ind foran hver funktionsblok hvor du har tryk tilsluttet, vil det så ikke virke som ønsket?

Ellers upload dit program.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg har programmeret min IHC Term, således at hvis alarmen går, så slukkes alt lys i huset og alle tryksteder spærres således at de ikke kan tænde lys i huset.

Øhh.. Måske lidt offtopic.. Men..
Hvorfor pokker skal lyset slukke, hvis alarmen går?
Alt taler for det modsatte, eller endnu bedre, at lyset blinker, gerne sammen med en ekstremt hylende sirene? Hvorfor pokker vælger du så at slukke det? En indbrudstyv er sandsynligvis udstyret med en form for lygten, så chancen for han fare vild i huset er nok ret minimalt. Oven i det så har indbrudstyven det bedst, netop når det er mørkt, og man ikke kan se udefra, at der foregår noget der ikke burde foregå. 

Det er første gang jeg høre om nogen, der decideret går efter at slukke al lys.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Kandersen skrev:

Øhh.. Måske lidt offtopic.. Men..
Hvorfor pokker skal lyset slukke, hvis alarmen går?
Alt taler for det modsatte, eller endnu bedre, at lyset blinker, gerne sammen med en ekstremt hylende sirene? Hvorfor pokker vælger du så at slukke det? En indbrudstyv er sandsynligvis udstyret med en form for lygten, så chancen for han fare vild i huset er nok ret minimalt. Oven i det så har indbrudstyven det bedst, netop når det er mørkt, og man ikke kan se udefra, at der foregår noget der ikke burde foregå. 

Det er første gang jeg høre om nogen, der decideret går efter at slukke al lys.

Det er fordi det kombineres med at to røgkononer kan aktiveres, der er det så godt som umuligt at lyse igennem med en lygte, da den har en ret smal lyskegle som udgangspunkt. Derudover har vi 2 execution curtains, som falder ned når røgen har været aktiveret og der detekteres bevægelse af en pir i området - og det er ret nemt at se hvor virerne er spændingsførende i lys.

Men kan være jeg skal genoverveje lys evt blinkende. Men i så fald skal man jo igen kunne blokere for det så ikke må kunne slukkes - så tænker det er lidt samme programmering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Det er fordi det kombineres med at to røgkononer kan aktiveres, der er det så godt som umuligt at lyse igennem med en lygte, da den har en ret smal lyskegle som udgangspunkt. Derudover har vi 2 execution curtains, som falder ned når røgen har været aktiveret og der detekteres bevægelse af en pir i området - og det er ret nemt at se hvor virerne er spændingsførende i lys.

Men kan være jeg skal genoverveje lys evt blinkende. Men i så fald skal man jo igen kunne blokere for det så ikke må kunne slukkes - så tænker det er lidt samme programmering.

Ahh okay havde ikke lige tænkt på det med røgkanoner. Så kan det nok give god mening at slukke lyset, eller bedre lade det blinke. 
Mht til at blokere/tænde lyset, så mener jeg ikke det er muligt uden at afstille alarmen, hvis du bruger alarm blokken i Visual. Der mener jeg den stopper med at blinke, så snart alarmen er afstille, og ikke før og ikke via tryk (medmindre du har opsat et status tryk, hvilket jeg ikke vil anbefale). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

(medmindre du har opsat et status tryk, hvilket jeg ikke vil anbefale). 

Alarmen, inkl. blink mv. kan IKKE afstilles via statustrykket. Statustrykket viser den aktuelle tilstand, herunder om alarmen kan tilkobles, trykkene kan kun afstille indikeringen af en gammel alarm.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Alarmen, inkl. blink mv. kan IKKE afstilles via statustrykket. Statustrykket viser den aktuelle tilstand, herunder om alarmen kan tilkobles, trykkene kan kun afstille indikeringen af en gammel alarm.

Hmm.. Okay det er heller ikke en situation jeg har prøvet. Jeg har kun et virtuelt statustryk i appen på min mobil. Det har jeg brugt til at aktivere alarmen med, men aldrig afstillet den.
Og så synes jeg at jeg havde set det nævnt herinde, at hvis man brugte fysisk statustryk, så skulle man gemme det ad vejen. Deraf misforståelsen. 

Så er der ingen ko på isen med statustrykket. Måske jeg skulle se at få sat mit fysiske tryk op så. Det har ligget og ventet i det sidste halve år, og kablet er trukket :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Alarmen, inkl. blink mv. kan IKKE afstilles via statustrykket. Statustrykket viser den aktuelle tilstand, herunder om alarmen kan tilkobles, trykkene kan kun afstille indikeringen af en gammel alarm.

Kan man ikke programmere alarmen således at tryk på svagstømstryk også afstiller alarmen. Det har vi i dag ved sengen - så hvis man skal op om natter så trykker vi på et svagstrømstryk - så alarmen deaktiveres (eller ved en fejl er gået gang) - og kan der også aktivere alarmen igen ved at trykke på et svagstømstryk. 

Da vi ellers kan blive spærret inde bag det ene execution gardin.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok