Hop til indhold
  • 0

Programmering af FB


Peter Holm Larsen
 Share

Spørgsmål

Så har jeg fået lavet alle stikkonstakter, lampeudtag og tryksteder i Visual 3 og skal nu til at programmere FB, men er blevet i tvivl om best pratice. Vil lave et lille simpel eksempel:

Tryksted - øverst til højre tænder lampe 1

Tryksted - øverst til venstre tænder lampe 2

Tryksted -midt til højre tænder lampe 3

Tryksted - midt venstre tænder lampe 4

Tryksted - nederst til højre tænder lampe 1 og lampe 2

Tryksted - nederst til venstre tænder lampe 1, 2, 3 og 4

 

Skal jeg lave 6 FB, svarende til en pr tast   (således at fx. FB for tryksted - nederst til højre har udgang på lampe 1 og lampe 2)

eller

Skal jeg lave 4 FB et for hver udgang (således at  fx  FB for tryksted - øverst til venstre  + tryksted nederst til højre + tryksted nederst til venstre har udgang til lampe 2) 

Altså er det indgangene der skal styre antallet at FB eller det sartere at det er udgangene der styre antallet af FB.

 

Håber mit spørgsmål er til at forstå, og jeg kan høste de bedste erfaringer inden jeg går i gang nu for alvor.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Du bør altid kun have én FB til at styre hver udgang. Der er dog intet i vejen for at denne FB styres af andre FBer, f.eks ure, virtuelt skumringsrelæ og lign.

Det vil sige i mit eksempel ville du lave det således:

 

FB 1: Tryk øverst højre + tryk nederst højre + tryk nederst venstre = kip lampe 1

FB2: Tryk øverst til venstre + tryk nederst til højre + Tryk nederst til venstre = kip lampe 2

FB3: Tryk midt til højre + Tryk nederst til venstre = kip lampe 3

FB4: Tryk midt til venstre + Tryk nederst til venstre = kip lampe 4

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Ja - men med den store forskel at du IKKE bør anvende KIP.

Et eks. (alle lampe slukket)

Du aktiverer ØV = Lampe 1 tænder

Du aktiverer NH = Lampe 1 slukker og lampe 2 tænder

Du aktiverer NV = Lampe 1 tænder, 2 slukker 3 og 4 tænder.

Prøv at kikke på funktionsblokken til sengelys.

 

Ja, kan jeg godt se kan give problemer. Men hvordan undgår jeg i Visual problemerne i dine 2 sidste eksempler.

I Term havde jeg lavet dem som en "hvis" funktion", således at hvis tryk NV blev aktiveret og lampe 1 var tændt så medførte det sluk på Lampe 1, 3 og 4. og hvis NV blev aktiveret og lampe 1 var slukket så medførte det tænd på udgang 1,3 og 4. 

Men sådan kan jeg godt, se jeg ikke lige opnår ved kip :-(

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du kikker på sengelys funktionsblokken som foreslået, vil du se at det er én FB der styrere BEGGE stikkontakter. Du bliver nødt til at lave noget lign. til dine lamper. Alternativt kan ud via en kombination af OR og AND blokke styrer om der skal sendes et tænd eller et sluk signal til din funktionsblok. Jeg ville få lavet en skræddersyet FB.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Det kan jeg heller ikke - hvorfor f...  har de fjernet den!

Må tilstå at jeg bliver mere og mere glad for at jeg kun bruger min ege blokke.

Det er præcis det jeg også tænker :-) - kan ikke forstå nogle er fascinerede af de FB der er lavet. I term var der ingen og der lavede man så og sige dem hver gang. Må se om jeg også kan lære at lave dem selv. Kan man læseoplevelse steder hvordan man laver dem selv. 

Kommer til at savne Term Ihc så meget er jeg sikker på !!!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 timer siden, Allan Nissen skrev:

Vedhæftede er en mulig løsning.

PHL.vis

Uha,

 

Det er næsten sort for en Term programmør :-(

Er det muligt lige at forklare denne. Kan forstå man trykker øverst til højre med kip. Det tænder/slukker lampeudtag 2 på udgangen - den synes jeg er lige til.

Men så stopper forståelsen også :-)

På input står der så tillige "Tænd = OFF" som så linker til tryk NV. Hvorfor er den en Tænd =OFF og Sluk =OFF, skulle det ikke være Tænd = ON, og hvad betyder det når der står "Stue /1.1.01e. NV/ON puls (tænker særligt på "ON puls" og i næste "OFF puls"

 

image.png.185c49f050a12f5182b89620b6f798f0.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Uha,

 

Det er næsten sort for en Term programmør :-(

Er det muligt lige at forklare denne. Kan forstå man trykker øverst til højre med kip. Det tænder/slukker lampeudtag 2 på udgangen - den synes jeg er lige til.

Men så stopper forståelsen også :-)

På input står der så tillige "Tænd = OFF" som så linker til tryk NV. Hvorfor er den en Tænd =OFF og Sluk =OFF, skulle det ikke være Tænd = ON, og hvad betyder det når der står "Stue /1.1.01e. NV/ON puls (tænker særligt på "ON puls" og i næste "OFF puls"

 

image.png.185c49f050a12f5182b89620b6f798f0.png

For det første så har du startet simulering, og derfor står der = OFF ud for indgangene. Når du aktiverer indgangene vil der stå = ON indtil du  deaktiverer den.  Du aktiverer den ved at placere markøren på ingangen og trykke på mellemrums tasten.

På indgangen "Tænd" er der linket fra en anden fb. FB'en befinder sig i lokation stue / hedder 1.1.01.e NV / og det specifikke "ben" som er linket til hedder ON puls.

Højreklik på linket og vælg "hop til modsat link", så vil markøren placere sig i den anden fb.

Alle fb'erne jeg har brugt er helt ens (jeg beholder altid fb nummeret i titlen på fb'en, så er man ikke i tvivl om hvilken blok man har brugt).

Når du aktivere kip sker der mere en én ting:

1. udgangen vil skifte tilstand on/off.

2. hvis udgangen var off opg skifter til on, vil ON puls kortvarigt være on. På samme tid vil Scenarie tænd blive kaldt, det kan du dog ikke se i simulering.

3. hvis udgangen var on og skifter til off, vil OFF puls kortvarigt være on. På samme tid vil Scenarie sluk blive kaldt, det kan du dog ikke se i simulering. 

Når du aktiverer Tænd vil udgangen skifte til On, hvis den var Off. Hvis du aktiverer Sluk vil udgangen skifte til OFF hvis den var ON.

Det er et skole eksempel på hvordan en fb kan styre en anden fb og resultatet er at kun en fb er forbundet til en udgang. Dvs at når du trykker på nederst venstre vil fb 1.1.01.e skifte tilstand og sende enten en on eller off puls til de to blokke som styrer lampe 1 og 2.

Jeg kan se jeg har overset at du vil tænde alle 4 lamper på nederst højre, jeg har kun programmeret det så lampe 3 og 4 tænder på nederst højre. Du kan selv trække ON puls fra 1.1.01.e NH op på Tænd på 1.1.01.e ØV og på Tænd på 1.1.01.e ØH. Ligesådan med OFF puls skal trækkes ind på Sluk på de samme blokke.

Håber du kan se en logikken i det nu. Og så vil jeg anbefale at bruge den blok som Henning har lavet, da den passer specifikt til det behov du har beskrevet her.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning,

Kan forstå logikken i din blok :-) .... og den giver fint overblik - men kan se der ligger noget programmering bag (også giver mening - men som jeg tænker du har programmeret særligt til mig :-)  takker meget)

Mht til at man aldrig må linke 1 udgang og i flere FB har jeg i vedlagte fil lavet 2 eksempler på når 2 tryk skal tænde samme lampe:

Tryk Stue MH og Tryk Entre ØV aktivere begge Stue lampe 4

Tryk Stue ØH og Tryk Entre ØH aktivere begge Stue lampe 2

 

Hvilken af disse 2 er den optimale?

 

Er er også en fin sluk alt funktion - og kunne der godt lige tænke mig at høre, hvis man skal lave 2 sluk alt-knapper (som tryksteder) , en knap der slukker alt på 1 sal og en der slukker alt i stue plan  - og måske endda en 3 knap - en der slukker alt i hele huset, både stueplan og 1 sal. Lige i min tankverden synes jeg man der må have en FB der aktiveres af en indgang og der så har "OFF" knyttet til samtlige udgange i huset (evt opdelt på stueplan og 1 sal) - men få man så ikke knyttet de samme udgange op flere gange - eller er det mig der ikke kan "gennemskue den rette model.

 

I TERM programmeringen, havde jeg lavet følgende sluk alt knapper , der når man f.x. trykkede på

tryk 1 så sendte den OFF Udgang 1, OFF Udgang 2, OFF Udgang ...., OFF Udgang 50    => sluk alt i stue plan

tryk 2 så sendte den OFF Udgang 51, OFF Udgang 52, OFF Udgang ...., OFF Udgang 100   => sluk alt på 1 sal

tryk 3 så sendte den OFF Udgang 1, OFF Udgang 2, OFF Udgang ...., OFF Udgang 100     => sluk alt i huset

 

Men de var fin kombineret med at tryk 12 også sagtens kunne have kip på udgang 2 fx

TEST IHC-FORUM 2.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
43 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Tryk Stue MH og Tryk Entre ØV aktivere begge Stue lampe 4

Tryk Stue ØH og Tryk Entre ØH aktivere begge Stue lampe 2

 

Hvilken af disse 2 er den optimale?

Eftersom de er ens og rigtige, så er de begge optimale!. Du fører begge tryk til f.eks. KIP indgangen på din funktionsblok, udgangen føres til lampen. Dermed styrer begge tryk lampen, men lampen styres kun af denne funktionsblok.

Alle sluk kommandoer fra f.eks et tryk kan føres til den indgang på funktionsblokken der slukker udgangen - vær opmærksom på at det ikke er alle FBer der har en sluk indgang. Der er intet til hindre for at du fører signalet fra dit "Sluk" tryk til alle funktionsblokke i hele huset. Vær dog opmærksom på at IHC er hændelses styret, hvilket her vil sige at den første forbindelse bliver udført først, dernæst nr. 2 osv.

54 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

I TERM programmeringen, havde jeg lavet følgende sluk alt knapper , der når man f.x. trykkede på

tryk 1 så sendte den OFF Udgang 1, OFF Udgang 2, OFF Udgang ...., OFF Udgang 50    => sluk alt i stue plan

tryk 2 så sendte den OFF Udgang 51, OFF Udgang 52, OFF Udgang ...., OFF Udgang 100   => sluk alt på 1 sal

tryk 3 så sendte den OFF Udgang 1, OFF Udgang 2, OFF Udgang ...., OFF Udgang 100     => sluk alt i huse

Det kan laves meget smartere i Visual.

Du fører "Sluk stuen" trykket til indgangen på en følg FB - udgangen føres til Sluk indgangen på alle de FBer der skal slukke i stueplan

Du fører "Sluk 1. sal" trykket til indgangen på en følg FB - udgangen føres til Sluk indgangen på alle de FBer der skal slukke på 1. salen

Du fører "Sluk Alt" signalet til samme indgang som "Sluk stuen" og "Sluk 1. sal".

I realiteten har du "kun" ført nogle signaler fra tryk/FB til en FB/udgang. Fordi al programmeringen/logikken ligger inde i funktionsblokkene har du altså ikke "programmeret" noget som helst - du kan dermed genbruge dine funktionsblokke mange gange, hvilket gør Visual langt lettere at arbejde med.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
59 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Eftersom de er ens og rigtige, så er de begge optimale!. Du fører begge tryk til f.eks. KIP indgangen på din funktionsblok, udgangen føres til lampen. Dermed styrer begge tryk lampen, men lampen styres kun af denne funktionsblok.

Alle sluk kommandoer fra f.eks et tryk kan føres til den indgang på funktionsblokken der slukker udgangen - vær opmærksom på at det ikke er alle FBer der har en sluk indgang. Der er intet til hindre for at du fører signalet fra dit "Sluk" tryk til alle funktionsblokke i hele huset. Vær dog opmærksom på at IHC er hændelses styret, hvilket her vil sige at den første forbindelse bliver udført først, dernæst nr. 2 osv.

Det kan laves meget smartere i Visual.

Du fører "Sluk stuen" trykket til indgangen på en følg FB - udgangen føres til Sluk indgangen på alle de FBer der skal slukke i stueplan

Du fører "Sluk 1. sal" trykket til indgangen på en følg FB - udgangen føres til Sluk indgangen på alle de FBer der skal slukke på 1. salen

Du fører "Sluk Alt" signalet til samme indgang som "Sluk stuen" og "Sluk 1. sal".

I realiteten har du "kun" ført nogle signaler fra tryk/FB til en FB/udgang. Fordi al programmeringen/logikken ligger inde i funktionsblokkene har du altså ikke "programmeret" noget som helst - du kan dermed genbruge dine funktionsblokke mange gange, hvilket gør Visual langt lettere at arbejde med.

Ja man kan føre et tryk til alle 128 sluk indgange i min IHC installation. Men gør det ikke at hvis jeg en dag vil slette sluk alt funktionen, så kan jeg ind og slette det i samtlige 128 funktionsblokke - eller er der en enklere måde at slette den. 

Hvilken standard FB er en fælg FB?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Ja man kan føre et tryk til alle 128 sluk indgange i min IHC installation. Men gør det ikke at hvis jeg en dag vil slette sluk alt funktionen, så kan jeg ind og slette det i samtlige 128 funktionsblokke - eller er der en enklere måde at slette den. 

Hvilken standard FB er en fælg FB?

Så sletter du Sluk blokken (følg blokken), alle links til og fra den vil blive slettet når blokken slettes.

1.1.04.c.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok